گزارش جناب حجهالاسلام والمسلمین بهلول دبیر کمیسیون
بسم اللّه الرحمن الرحیم. قبل از هر سخنى از زحمات برادران بزرگوار درخصوص برپایى این همایش، همچنین کمیته علمى و کمیسیونهاى تخصصى بهمنظور بهینهسازى مدیریت کلان مساجد تشکر مىکنم. به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران دستاندرکار، نگریشى سیستمى به مقوله مسجد لازم است. مسجد را ما در حیات کلان جامعه به لحاظ کارکردهاى مادى و معنوى سرمایهاى استراتژیک لحاظ و تعریف کردهایم و در واقع باید اینگونه هم تعریف بکنیم. اگر نگاه ما نگاه سرمایهاى باشد، به تعبیر مرحوم استاد مطهرى: «هرجا سرمایه است، مدیریت امرى اجتنابناپذیر است».
با این فرض مساجد در حیات اجتماعى همه جوامع بشرى نقشى تعادلبخش به آن جامعه و تمام جوامع بشرى دارد که نشانگر ضرورت اعمال مدیریت و رهبرى است.
از این زاویه تعریفمان از اهالى مسجد و آنهایى که به مسجد مىآیند، «مشتریان بالفعل» است. باید توضیح بدهم که چرا تعبیر مشتریان را آوردهایم. به اعتقاد بنده اگر بخواهیم نگاه و رفتارمان را در باره مخاطبمان دقیق بکنیم، باید در مدیریت فرهنگى نگاهمان نگاه مدیریت تجارى باشد؛ یعنى جنس نگاه ما به عبارتى از زاویه نگاه مدیریت تجارت و یا بازرگان و تاجر باشد. دلیل بنده این است که مدیریت تجارت درخصوص مشترىهاى خودش حساسیت فوقالعادهاى دارد، و باید چنین باشد.
امروزه در حوزه تجارت مسأله مشترى مدارى و مشترى محورى مطرح است و حتى مشترى آفرینى نیز باید مطرح باشد. در مدیریت خصوصى برخلاف دولتى مدیر مىداند که اگر نتواند مشترىهاى خودش را جذب بکند، آنها را به راحتى از دست خواهد داد. بنابراین تمام سرمایه گذارىهایى که در حوزه اقتصاد و تولید انبوه کرده است، به علاوه بازار را از دست خواهد داد و خسارت خواهد دید. در واقع این نگاه او را حساس و دقیق مىکند که به مشترى همچون مهمان نگاه بکند و همان رفتارهایى را داشته باشد که براى مهمان تعریف مىکنند. مثل معروفى است در مدیریت تجارت که مشترى را همچون مهمان ببینید! مهمان که به منزل شما مىآید چیزى را مىخورد و در حقیقت بخشى از سفره شما را همراه خودش مىبرد. ما از نگاه معنوى معتقد به برکت مهمان هستیم، اما از نگاه مادى به هر حال چیزى از منزل ما کم مىشود، با این حال او را مورد احترام خاص قرار مىدهیم. ولى در تجارت مشترى چیزى از شما کم نمىکند، بلکه چیزى را براى شما مىآورد، به همین لحاظ این مثل معروف است که مشترى را همچون مهمان احترام کنید. تعبیر مشترى براى انتقال آن فضا و حساسیتهاى مدیریت تجارت به مدیریت فرهنگى است، یعنى ما مخاطب خودمان را همچون مشترى خاص نگاه کنیم. در طبقهبندى مشترى نیز مخاطبان را باید با نگاه مشترىمدارى کارشناسى بکنیم؛ یعنى مشتریان را خوب شناسایى، تحلیل و طبقهبندى بکنیم و ارتباط با مشتریان را توسعه بدهیم.
با توجه به این مقدمهاى که عرض کردم، هر کسى که به مسجد ما مىآید، مشترى محصولات معنوى و دینى ماست و در حال خریدارى است. در آیات شریفه خداوند مىفرمایند: «ان اللّه اشترى من المؤمنین انفسهم».
این نگاه حساسیتآفرین است، در مدیریت خدماتدهى به مشتریان ارزش به حساب مىآید. در نگاهى کلان، استراتژیک و تولیدى مىگویند که ما مبانى ارزشى خاص را باید تعریف بکنیم و از آن ارزش به هیچ عنوان نباید تخطى بکنیم، گویى وحى مُنزَل است. پس نگاه ما به مسجد باید نگاه مدیریتى آن هم مدیریت تجارى باشد.
همان مخاطبانى که کالاى معنوى ما را مىخرند مشترى ما به حساب مىآیند. لذا مسجد و مخاطب سرمایه ما هستند. در اینجا به بخشى از راهکارهاى بنیادین و نظرى گسترش کارکردهاى مسجد اشاره مىکنم:
ـ شناساندن مسجد به جامعه و تشریح نقش استراتژیک آن در تعادل بخشى حیات اجتماعى؛
ـ محافظت و صیانت بخشى مساجد؛
ـ آسیبشناسى و پاتولوژى مساجد؛
ـ شناسایى عوامل و ابزارهاى استفاده بهینه از مساجد؛
ـ بررسى موانع و تهدیدها و روند فعالیتهاى مساجد در بخش کلان اجتماعى؛
ـ شناخت بحرانهاى اجتماعى معاصر و نقش مساجد در کاهش و رفع آنها.
مهمترین و اصلىترین بحران امروز جوامع بشرى بحران معنویت است که به دنبال خودش همه بحرانهاى چندگانه خانواده، خودکشى، افزایش طلاق، بحران زیست محیطى، بحران فناورى و بحران اخلاقى را به دنبال خود دارد و نقش مسجد در اینجا نقشى استراتژیک است. دیگر موارد عبارت انداز: نگاه سیستمى به مساجد در مقابل نگاه زاویهاى،
تعریف امام جماعت به عنوان مدیر مسجد، تأسیس دانشگاه مدیریت و فرهنگ دینى، حمایت مادى و معنوى مدیران فرهنگى مساجد و تعیین جایگاه حقوقى براى آنها و براى فعالیتهاى تمام وقت از هشت صبح تا ده شب (چهارده ساعت) و لحاظ همه لوازم و امکانات مورد نیاز، تخصیص بودجهاى براى مدیریت امور مساجد تا استقلال آن حفظ شود. البته باید توجه داشت که مدیریت مسجد مدیریتى مردمى است و به این استقلال نباید خدشهاى وارد شود.
تا اینجاى مطالب را قبول داریم اما بعدش را قبول نداریم، این که مدیریت باید مشارکتى باشد، پس همه تصمیم را باید مردم بگیرند. متأسفانه این اشتباهى است که همه مىکنند اما به لحاظ غلط بودن این تئورى احتیاجى به ابطال نیست چون اساسا اجراشدنى نیست. جلب مشارکتهاى مردمى در قالبهاى معنوى و ایجاد شوراى برنامهریزى مساجد.
ـ تعیین منابع مالى براى مساجد و مصوبه مجلس مبنى بر اخذ چند درصد از هر معامله در کشور جهت تعیین پشتوانه مالى براى تقویت اسلام؛
ـ برنامهریزى استراتژیک به عنوان آخرین طرح کاربردى در توسعه منابع انسانى و جذب جوانان در مسجد؛
ـ ضرورت تشکیل NGO ائمه جماعات باسواد و خوش فکر و برگزارى نشستهاى مستمر با یکدیگر و ارتباط با مراجع دینى و مقام معظم رهبرى و جلب حمایت آنها براى برنامههاى استراتژیک و هماهنگى با دولت و مجلس و طرح افکار راهبردى با آنها از طریق «اتاق فکر»؛
ـ در بخش جوانان، راهکارهاى جذب جوانان به مسجد که شاید اصلىترین موضوع هر مسجدى است به لحاظ نقش و کارکردى که در محله و جامعه دارند و مىتوانند داشته باشند و افراد دیگر که کودکان و خردسالان و چه سالمندان که مخاطبان و مشتریان مساجد هستند.
مدیریت فرایند جذب
1. شناخت صحیح و دقیق و نگرش سیستمى به جوان؛
2. شناخت موانع و عوامل دفع، که باید این موانع دفع شود و عوامل دفع پیشبینى بشود تا پیشگیرى بشود. لازمه پیشگیرى، پیشبینى است و این البته از ذهن خاصى برمىآید که ما آن را تعریف کردهایم به ذهن A یا فرد فعال؛
3. شناخت ابزارها و عوامل جذب که استفاده صحیح از امکانات است. ابزارها را به ابزارهاى سختافزارى و نرمافزارى تقسیم کردیم در بخش ابزارهاى سختافزارى سه نکته را یاد آور شدیم که یکى مسئله مکان و فضاسازى محیط مسجد است؛ (مکان هسته هوشمند است) و دیگرى رسیدگى به امور بهداشت مسجد، و آخرى رسیدگى به عوامل مؤثر مادى است. ابزارهاى نرمافزارى را برشمردیم که شامل نگرشسازى و بازمهندسسازى ذهن، نگرش فرا فرد و کلان و جزئى، تعریف و تبیین راهبردهاى ضرورى تعیین روش و برنامه ریزى و تبیین دستور کارها مىشود.
همچنین خانم علیزاده درخصوص جذب جوانان، و فعالیت هرچه بیشتر (علىرغم کمبود امکانات)، برقرارى ارتباط بین امام جماعت و جوانان و جوان بودن ائمه جماعات، سلام کردن و تحمل جوانها و زیباسازى مساجد، اشتغال امام جماعت و در نتیجه برگزار نشدن نماز ظهر و عصر در مسجد و خسته بودن در هنگام نماز مغرب و عشا، و ساخت مساجد در جاهاى دور از دسترس براى ساکنان شهرکها را از جمله چالشها دانستند.
حجهالاسلام کیوانىپور مسؤول حوزه سه شمال شرق تهران نیز به نکاتى اشاره کردند و سپس خانم بتول نیاقى بر لزوم جذب جوانان و برخورد درست با آنان تأکید کردند.
همچنین یکى از شرکتکنندگان، آموزش مدیریت، روانشناسى، مخاطبشناسى و جامعهشناسى به ائمه جماعت و تدریس دین به زبان ساده (نه تخصصى) در مساجد را خواستار شد.