برابر روایات مساجد پایگاه توحید، خانه هاى خدا در زمین، سکوى عروج، محل عبادت، بازار آخرت، محیط رحمت، بهترین مکانهاى زمین، کلاس تربیت، بستان بهشتیان، مطاف عاشقان، امید محرومان، مأمن مستضعفان، میعادگاه متقین و صیانتگاه مؤمنین است.
افزون برآن با سیرى در سنت و سیره پیامبر گرامى اسلام صلىاللهعلیهوآلهوسلم و امامان معصوم علیهمالسلام و مؤمنان صدر اسلام به این حقیقت دست مى یابیم که مساجد در امور و ابعاد گوناگون داراى نقش عمده و اساسى بودند و در خدمت ترویج فرهنگ اسلام و نشر معارف دین و ابلاغ پیام و رهنمودهاى حیات بخش پیامبر صلىاللهعلیهوآله و ائمه معصومین علیهمالسلام و در یک جمله در راستاى تأمین سعادت و ارتقاى سطح اندیشه، اخلاق و فرهنگ مسلمانان قرار داشتند.
با کمال تاسف به تدریج مساجد در کشورهاى اسلامى به آسیب، چالشها و موانعى دچار شدند که کارایى آنها را در امور گوناگون کاهش داد. کاهش نقش آفرینى مساجد در همه سرزمینهاى اسلامى پیامدهاىناگوارى در پى داشت که مشهود است.
اکنون در این شرایط حساس تاریخ که از یک سو آمریکا با اشغال دو کشور اسلامى فریاد آغاز شدن دوباره جنگ هاى صلیبى را به گوش رسانیده و از سوى دیگر دشمن با بهکار گرفتن همه تجهیزات و امکانات خود در زمینه فرهنگى تهاجم همه جانبه اى نسبت به نسل جوان صورت داده است و مىکوشد در سایه آن هویت جوانان مسلمان را به یغما ببرد و آنان را به مبلغان بى مزد خود بدل سازد، باید بکوشیم با شناخت موانع و آسیب ها، بار دیگر از مساجد در عالىترین شکل ممکن بهرهبردارى کنیم و براى صیانت از دستاوردهاى انقلاب و خونبهاى شهیدان آن فضاهاى مقدس را فعال و پر نشاط سازیم.
آسیبها، چالشها و موانع را مىتوان در امور ذیل دستهبندى نمود:
الف: آسیب و چالشهاى ساختارى، مدیریتى و مالى
1. نبود اطلاعات جامع از وضعیت مساجد کشور و در نتیجه فقدان تحلیل آمارى لازم براى مورد توجه قراردادن آن در جهت گیرى هاى اساسى مربوط به مساجد؛
2. وجود تشکیلات موازى و ناهماهنگ و تعدد مراکز دخیل در مدیریت و امور مساجد؛
3. فقدان استراتژى و سیاستگذارى کلان در امور گوناگون مساجد در برنامه کلان توسعه و توجه کافى نداشتن به برنامهریزىهاى بلند مدت توسعه مساجد و نبود بودجه لازم براى آن؛
4. فقدان برنامهریزى مناسب براى استفاده کامل، مطلوب و بهینه از مساجد در شرایط و وضعیت کنونى؛
5. فقدان استراتژى روشن در مورد چگونگى حضور و دخالت دولت و نحوه مشارکت مردم؛
6. نبود گروه کارشناسى قوى و کاردان جهت بازآفرینى نقشها و کارکردهاى مساجد و به روز کردن آن و بىتوجهى مدیران و برنامهریزان کلان کشور به این امر؛
7. فقدان مرکز قوى پژوهش و تحقیقات بنیادى و کاربردى ویژه مساجد و اجراى نامناسب و غیر کاربردى طرحهاى تحقیقاتى و پژوهشى مساجد؛
8. ساخت مراکز متعدد فرهنگى و هنرى رقیب، با بودجه و امکانات کافى، به جاى تقویت و گسترش فضاىفرهنگى و هنرى مساجد؛
ب: آسیب و چالشهاى فیزیکى و سخت افزارى
9. فقدان طرحهاى مناسب معمارى براى ساخت مساجد در دوران معاصر؛
10. فقدان امکانات مناسب تأسیساتى، فرهنگى و رفاهى همانند کفشدارى، پارکینگ، مهد کودک، درمانگاه، صندوق قرض الحسنه و... ؛
11. نبود سرویسهاى بهداشتى مناسب، تهویه، سیستمهاى برودتى و حرارتى مطبوع، بىتوجهى به نظافت، آراستگى، زیبایى، خوشبویى و نداشتن فضاى بیرونى جذاب؛
12. نبود نظارت کیفى و رعایت نکردن اصول مهندسى، مقاومسازى و سهلانگارى در حفظ و مرمت مساجد؛
ج: آسیب و چالشهاى مربوط به نیروى انسانى و کارگزاران
13. فقدان سیستم جذب و گزینش نیروى انسانى؛
14. نداشتن ساماندهى مناسب براى نیروى انسانى موجود در مساجد؛
15. فقدان نظارت و ارزیابى مستمر بر عملکرد کارگزاران مساجد؛
16. استفاده نکردن از توانایىهاى جوانان در امور مساجد و به کار نگرفتن نیروى کار آنان؛
17. فقدان آموزش هاى روز آمد براى کارگزاران مساجد؛
18. کوتاهى در تغذیه فکرى نیروى انسانى به طور مداوم؛
19. تأمین نبودن کارگزاران و به ویژه خادمان از لحاظ مالى و در نتیجه مسؤولیتناپذیرى آنان؛
د: آسیب و چالشهاى محتوایى و برنامهاى
20. تعطیلى اغلب مساجد جز در ایام خاص، اقامه نشدن نماز جماعت در سه یا پنج نوبت، بستهبودن در مساجد جز در وقت نماز و نبود برنامه مداوم نیایش و قرآنآموزى در آن؛
21. فقدان برنامهریزىهاى جذاب هماهنگ و متناسب با نیازهاى اقشار گوناگون جامعه و در نتیجه اجرا نشدن برنامه هاى تبلیغى و فرهنگى مناسب؛
22. فقدان فضاسازى براى حضور مردم و نسل جوان و نبود فرهنگسازى و اطلاعرسانى صحیح در مورد برنامه مساجد در رسانه هاى جمعى به ویژه رسانه ملى؛
23. کوتاهى در تقویت و غنىسازى کتابخانههاى مساجد کشور به طور مداوم؛
24. استفاده نکردن از تجهیزات فرهنگى، هنرى، رایانهاى و نرمافزارى روز و همچنین استفاده از ابزار و زبان هنر در برنامه هاى تبلیغى ـ فرهنگى مساجد.
راه کارهاى توسعه و تعمیق جایگاه و نقش آفرینى مساجد و جذب جوانان
1. ادغام تشکیلات موازى در مرکز رسیدگى به امور مساجد که به فرمان مقام معظم رهبرى تأسیس شده است و هماهنگ نمودن کلیه فعالیت ها ى مرتبط با مسجد با آن؛
2. تعیین استراتژى و سیاست کلان در برنامه چهارم توسعه و اختصاص بودجه لازم و کافى؛
3. اهتمام دولت و تشویق و ترغیب عمومى براى احداث، نوسازى و بهسازى مساجد و مجهز ساختن آن به تجهیزات روز آمد و حمایت از مساجد مناطق محروم؛
4. تلاش در جهت وضع قوانین لازم براى حمایت هاى حقوقى و اجتماعى از مساجد؛
5. جذب نیرو و بهرهمندى از نیرو و امکانات شایان استفاده در محدوده مسجد؛
6. اقدامات لازم براى بازنشسته نمودن خادمان از کار افتاده و تلاش براى به کار گرفتن خادمان جوان و مناسب با حقوق و مزایاى مناسب در جهت پاکیزگى و نظافت مساجد؛
7. سیاستگذارى و برنامهریزى کلان فرهنگى، متناسب با نیازهاى اقشار گوناگون جامعه بر محوریت آموزش قرائت، ترجمه و تفسیر قرآن در مساجد؛
8. فضا سازى لازم براى جذب هرچه بیشتر نسل جوان به مساجد در جهت مقابله با تهاجم فرهنگى توسط رسانه هاى جمعى به ویژه رسانه ملى؛
9. تأسیس دانشگاه مسجد و ارایه آموزش هاى روز آمد به کارگزاران مسجد؛
10. تداوم بر پایى همایشها و جشنوارههاى بینالمللى، کشورى، استانى و شهرستانى براى تبیین، احیا و ارتقاى جایگاه مساجد در جهان اسلام؛
11. احداث پژوهشکده مسجد و انجام دادن مداوم پژوهشهاى بنیادى و کاربردى براى احیا و روز آمد نمودن مساجد؛
12. تشکیل شوراى عالى مهندسى مساجد و طراحى الگوى مناسب معمارى و ساماندهى و نظارت بر کمیّت و کیفیت بنا و تجهیزات مساجد و هدایت و ساماندهى ساخت و تجهیز مسجد براساس نیاز مناطق گوناگون؛
13. طراحى سیستم ماهوارهاى و شبکه جهانى مساجد در اینترنت و بهرهگیرى مناسب از فنآورى ارتباطات و مبادله اطلاعات و برنامهها و تجربیات با مساجد سراسر جهان و جوامع دیگر اسلامى در جهت اعتلاى هرچه بیشتر نقش و جایگاه مسجد در جهان؛
14. تلاش در مدیریت و برنامهریزى کلان کشور براى حضور مسجد در متن زندگى مردم و ارتباط آن با مراکز مختلف آموزشى، فرهنگى، اقتصادى و غیره.
اینک به موانع و چالشهاى مساجد به صورت تفصیلى در حوزههاى مختلف آن توجه فرمائید:
فصل اول: مخاطبان مسجد
1. خردسالان: در اکثر کشورهاى جهان تربیت را از خردسالان شروع مىکنند و با سرمایهگذارى روى خردسالان آینده کشورشان را مىسازند.[1] و با استفاده از شیوههاى جدید آموزشى توانستهاند قبل از دبستان کلیه رفتارهاى اجتماعى و اخلاقى خود را به آنان بباورانند.
2. کودکان
3. نوجوانان
4. جوانان
موانع جذب جوانان به مساجد
ـ ناهمگونى روحیات و خواستههاى جوان با فضاى مسجد؛
ـ ناهنجارى و ناسازگارى با اطراف؛
ـ دین گریزى؛
ـ فقدان ارتباط عاطفى با انقلاب و جنگ؛
ـ دید نقدانه به فروریزى آرمانها؛
ـ روحیه جوانى و نوگرایى؛
ـ زندگى در آینده؛
ـ نسل فرزند سالار؛
ـ استقبال از فنآورىهاى روز جهان و افزایش فاصلهها؛
ـ منابع اطلاعاتى گسترده؛
ـ دسترسى به جریان آزاد اطلاعات؛
ـ روحیه انتقادى؛
ـ سنت شکنى؛ کاهش تبعیت از بزرگترها؛
ـ رویکرد علمى؛ فرهنگى؛ هنرى؛ اجتماعى.
5. میانسالان
ـ اشتغال فراوان باعث شرکت نکردن در نماز؛
ـ وقت نداشتن براى شرکت در آموزشهاى مسجد.
6. بزرگسالان
7. بانوان
ـ ارتقا پیدا نکردن نقش و جایگاه زنان در مساجد؛
برجسته نمودن بعد عبادى و فقدان فعالیتهاى دیگر براى نیمى از جمعیت کشور که زنان باشند؛
ـ نبود جاى مناسب در داخل مسجد براى خانمهاى معذور (حائض)؛
ـ فقدان مهد کودک در مساجد براى نگهدارى کودکان در وقت نماز؛
ـ فقدان آموزشهاى تخصصى براى بانوان.
فصل دوم: معمارى مسجد
بخش اول
1. موقعیت مسجد
ـ تطابق نداشتن کارکردهاى فعلى مساجد با پیشینه تاریخى و فلسفه وجودى آنها؛
ـ عقب ماندگى ایران در ساخت، تعمیر و تجهیز مساجد در مقایسه با سایر کشورهاى اسلامى؛
ـ فقدان مساجد در خور شأن در بسیارى از شهرها و روستاها؛
ـ مسجد باید در بهترین موقعیت شهر و روستا قرار بگیرد؛
ـ مرکزیت محله را داشته باشد؛
ـ اگر محله شیبدار باشد در قسمت مناسب قرار گیرد؛
بناى مسجد متناسب با وضع اقتصادى و فرهنگى مردم و ساختمانهاى اطراف باشد.
2. نماى مسجد
ـ ایوان مسجد بلند و در قسمت شرق باشد که هزینهاش کمتر از گلدسته و مناره است؛
ـ امکان تعبیه راه پله و اتاقهاى خدماتى در خود ایوان که در زمستان آفتابگیرى مناسب دارد.
3. گنبد؛ ایوان؛ گلدسته
نشانه مسجد، نورگیر کافى، هواى مناسب در هنگام ازدحام جمعیت، گرمایش در زمستان و سرمایش در تابستان، رنگهاى سبز و آبى به کار رود، نماى مناسب با در نظر گرفتن ساختمانهاى بلند اطراف مسجد.
4. ورودى به صحن و شبستان مسجد
ـ صحن مسجد درهاى متعدد در جهات گوناگون داشته باشد؛
ـ راهرو ورودى مقدارى از سطح زمین بلندتر باشد؛
ـ در مناطق سردسیر دو در پشت سر هم داشته باشد؛
ـ بالاى سردر، دعاهاى مخصوص نوشته شود.
5. کف شبستان مسجد
شبستان مسجد چند پله پایینتر از سطح زمین باشد. زیرا اتصال صفوف به خارج شبستان، آسانتر مىشود، اشراف بر جمعیت و جاذبه خاص دارد، قیام و قعود امام جماعت از دور قابل دید است.
6. شبستان مسجد
سرانه هر نفر در مسجد 75 سانتىمتر در نظر گرفته شود. ستونها مدور و شبستان مستطیل باشد تا طولش همسو با قبله باشد و مشابه کلیسا نشود، محل بانوان مساوى با مردان باشد. همچنین تقسیم مسجد به مردانه و زنانه زیبا خواهد بود.
7. سقف مسجد
مقدارى از سقف مسجد شیشهاى باشد و سقف مسجد مستحکم باشد. همچنین شیبدار باشد تا برف و باران به آن آسیب نرساند.
8. پلههاى مسجد
پلهها حتىالامکان تقسیم شود، مثلاً بعد از هر چند پله مسافتى نفسگیر قرار داده شود و براى احساس خستگى نکردن حتى الامکان سرباز باشد.
پلههاى قسمت بانوان محفوظ باشد و از ارتفاع مناسبى برخوردار باشد و حتىالامکان پلههاى کمترى داشته باشد.
9. بالکن
در صورت نیاز از بالکن استفاده شود.
10. منبر
ـ حتىالامکان جنب پرده زنانه باشد تا همه، سخنران را ببینند؛
ـ توجه روحانى به حضور زنان و طرح مباحث مربوط به آنان؛
ـ تأثیر بیشتر سخنرانى به جهت دیده شدن سخنرانان؛
ـ سکوت و آرامش بیشتر در قسمت بانوان؛
ـ با توجه به نقش تربیتى بانوان در مقام همسر و مادر؛ تأثیر سخنرانى در آنان براى جامعه بسیار ارزشمند خواهد بود؛
نور از بالا به سخنران بتابد؛ بهگونهاى سایه نداشته باشد. بنابراین باید پشت منبر یا طرف راست و یا طرف چپ؛ نور نباشد که سایه سخنران موجب حواس پرتى شود؛
ـ بین منبر و مردم نور قوى نباشد تا چشمها را خسته کند؛
ـ رنگ منبر ملیح باشد و چشم را نزند؛
ـ منبر در داخل دیوار به صورت محراب، تعبیه شود؛
ـ جاى لیوان آب داشته باشد؛
ـ براى منبر از نور سبز استفاده شود و همیشه روشن باشد.
11. محراب
ـ محراب تو رفتگى زیاد نداشته باشد؛
ـ در محراب از اشکال هندسى و اسامى مقدس استفاده شود؛
ـ از نور سبز در محراب استفاده شود؛
ـ چراغ سبز محراب از سیستم جدا و همیشه روشن باشد؛
در قسمت بیرونى محراب که همسو با دیوار مسجد است؛ دعاها و آیات قرآنى که در قنوت خوانده مىشود نوشته شود.
12. نوشتار در مسجد
ـ نوشته روى در مسجد به کمک ابزار جدید با خطهاى زیبایى باشد؛
ـ به جاى نقش گل و بوته بهتر است؛ از نوشتار بیشترى استفاده شود تا بیننده را بیشتر به یاد خدا اندازد؛
ـ توجه به نوشتار قرآنى و روایى قلبها را آرام مىکند.
13. تعبیه جا قرآنى و کتاب
ـ بلندگوها در دیوارها تعبیه شود؛
به لحاظ کراهت نماز در مقابل آتش بخارى در جهت قبله نباشد؛
ـ هواکش و کانال کولر در دیوارها قرار داده شود نه پنجرهها تا جلو نور گرفته نشود و صداى کمترى باشد؛
ـ هواکش در منظر نباشد؛
ـ سنگ مخصوص براى تیمم؛ در دیوار مسجد نصب نباشد.
بخش دوم
1.نور و روشنایى مسجد
ـ نور طبیعی
ـ همه قسمتهاى شبستان، مانند بالکن و... در روز از نور کافى برخوردار باشد؛
ـ فضاى روشن از روح خاصى برخوردار و آرامبخش است؛
ـ فضاى روشن موجب مىشود بیشتر در مسجد توقف کنند؛
ـ براى تأمین نور شبستان پنجرههایى با طول و عرض مناسب نصب شود؛
ـ مطالعه و قرائت قرآن با نور طبیعى راحتتر است؛
ـ در و پنجرههاى رو به خورشید آفتابگیر باشد.
ـ نور الکتریکى
ـ نور مستقیم چراغهاى قوى مخل دید است و چشم را اذیت مىکند؛
ـ در محراب چراغ آویزان نباشد و از بیرون محراب نورپردازى شود؛
ـ چنانچه لوستر و جار؛ وسط مسجد آویزان شده؛ بیرون به آن تابیده شود و یا از قسمت میانى جار؛ توسط نور افکنهاى قوى به سقف؛ نورپردازى روز باشد، فرق داشته باشد؛
ـ سر در ایوان ورودى شبستان هم؛ حتىالامکان از بیرون و به صورت غیرمستقیم؛ نورپردازى شود.
2.سیستم صوتى مسجد
در دیوارهاى محراب محلى براى دستگاه صوتى در نظر گرفته شود و از بیرون با کلید روشن و خاموش شود.
ـ سیستم صوتى مخصوص محراب
ـ سیستم صوتى مخصوص سخنران؛
ـ سیستم صوتى مخصوص مداح؛
ـ منظم بودن صدا در همه اوقات؛
ـ استفاده از بلندگوى بیرون مسجد فقط براى اذان (سه وقت)؛
ـ استفاده نکردن از بلندگوى بیرون براى مراسم ختم و غیره؛
ـ استفاده از صداى مناسب در داخل مسجد؛
بىتوجهى به نقاط ضعف در معمارهاى مساجد؛
ـ بىتوجهى به زیبایى؛ نظافت و آراستگى مساجد؛
ـ بىتوجهى به مساجد و متناسب نبودن آنها با شأن جامعه ایران.
بخش سوم: خدمات جنبى مسجد
ـ وضوخانه؛
ـ سرویس بهداشتى؛
ـ پارکینگ؛
ـ محل زندگى امام جماعت؛
ـ محل زندگى خادم.
فصل سوم: رسانهها و مسجد
منبر
استفاده از منبر یکى از روشهاى سنتى و با سابقه هزار و چهارصد ساله است که هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است و هیچ چیز نتوانسته جاى آن را پر کند براى منبر و اهل منبر شرایطى است که در بحث سخنران به آن اشاره خواهد شد.
فناورىهاى جدید
تلویزیون و ماهواره و رایانه با تمام جذابیتهایى که دارند؛ هنوز نتوانستهاند جایگاه مناسبى در مساجد پیدا کنند. البته از آنها استفادههاى فراوانى مىشود و جا دارد از منافع مثبت آن بیشتر استفاده شود.
اینترنت و اینترانت؛ در مقایسه با موارد پیش گفته جذابیت بیشترى دارد که هماکنون از جمله ابزارهاى جذب جوانان به مسجد است که خود قسمتهاى گوناگون دارد و هر کدام جاذبههاى خاص خود را دارد. گیم نت یا بازىهاى رایانهاى که جدیدا در بعضى از مساجد به کار گرفته شده است، باعث جذب جوانان شده است و بعد از آن جوانان جذب مسجد و نماز مىشوند.
البته استفاده از فناورىهاى جدید حتما باید زیرنظر ائمه جماعات و با نظارت آنان باشد.
ضعفهاى رسانههاى عمومى و مسجد
پیدایش مراکز موازى مساجد مثل فرهنگسراها و مراکز متعدد فرهنگى، تعدد کانالها و شبکههاى تلویزیونى و ماهواره و اینترنت و غیره، سرگرمىهاى متنوع و برنامه ورزشى و تفریحى با سرمایه گذارىهاى کلان، جذب امکانات فرهنگى به منظور اجراى طرحهاى گوناگون و چیزهاى کم اهمیت مثل موسیقى و سرگرمىهاى بىمحتوا، ارایه چهره ضعیف از اهل مسجد در فیلم، حاضر نشدن پیوسته در مسجد (فقط در مواقع گرفتارى و مریضى به مسجد مىرود یا ماه رمضان و محرم)، ضعف تبلیغات، پیامهاى بىمحتوا، پخش برنامههاى که گاهى به گونه غیرمستقیم بر مسجد تأثیر منفى دارد.
فصل چهارم: نیروهاى انسانى
امام جماعت
خصوصیات اخلاقى امام جماعت، امام جماعت و ارگانها، امام جماعت و نماز، امام جماعت و سخنرانى، امام جماعت و توانمندىها، امام جماعت و خانواده، امام جماعت و نحوه انتخاب، امام جماعت و تسلط علمى، امام جماعت و آموزش، امام جماعت و سیاست، امام جماعت و منبع درآمد، امام جماعت و ضعفها از نکات قابل توجه است.
سخنرانىهاى ضعیف و دعوت نکردن از سخنوران، نبود ارتباط با مراکز روحانیت، نبود ارتباط با مساجد دیگر، فقدان ارتباط با مراکز رسیدگى کننده به مساجد، استفاده نکردن از تجربیات دیگران، بىتوجهى به برنامهریزى و ساماندهى امور مساجد، فقدان مدیریت مسجد (فقط نماز مىخواند و کار به چیز دیگرى ندارد)، ارتباط نداشتن با اهل مسجد، عدم نظارت ارگانهاى رسیدگى کننده به مساجد و امام جماعت، فقدان امام جماعت متخصص در حوزه علمیه، فقدان رشته خاص امامت جماعت در حوزه علمیه، نبود نقد و نظارت بر ائمه جماعت، غفلت از طبقه جدید فرهنگى مثل دبیران دانشگاهیان و دانشجویان، منحصر بودن در تبلیغ سنتى و استفاده نکردن از ابزار روز، پاسخگو نبودن به گرایشهاى گوناگون، تأمین نبودن ائمه جماعت از چالشهاى مهم در این عرصه است.
هیئت امنا
به کارگیرى هیئت امناى صاحب ابتکار و خلاق، که با برنامهریزىهاى متنوع خواهند توانست افراد را به مسجد جلب نمایند، همکارى جدى، تقسیم کار، علاقه به کار، تأمین بودجه، توجیه جوانان و نوجوانان، اهتمام به مسئله جوانان و نوجوانان، استفاده از تخصصهاى گوناگون، وابسته نبودن به قشرى خاص، پرهیز از اختلاف بین هیئت امنا، هماهنگ نبودن با امام جماعت، سختگیرى نکردن با جوانان، تعیین شرح وظایف، تعیین مسؤولیتها، آموزش و فرستادن جزوههاى تخصصى مخصوص هیئت امنا، ایجاد معاونتهاى گوناگون، نظرخواهى باید مورد توجه جدىتر قرار گیرد.
همسایگان مسجد
رعایت حقوق همسایگان مسجد، جلوگیرى از مزاحمت صداى مسجد و همچنین رفت و آمد به مسجد بویژه به هنگام ازدحام در مراسم ختم و غیره، پارک نکردن ماشین در مقابل منزل مردم، پخش نکردن موزیک و قرآن بیش از حد باید مدنظر قرار گیرد.
غیرمسلمانان
با عنایت به آن که طبق فتواى برخى از مراجع از نظر شرعى ورود غیرمسلمان به مساجد حرام است، از طرفى در صدر اسلام کفار و مشرکین به خدمت پیامبر صلىاللهعلیهوآله مىرسیدند و در مسجد مباحثه مىکردند و خیلىها هم مسلمان مىشدند. جاذبههاى مساجد و خیلى در مسلمان شدن کفار تأثیر گذار مىباشد. حل مسئله ورود غیرمسلمانان به مساجد یکى از ضروریات است.
مدیریت مسجد
ساختار پیشنهادى مدیریت مسجد: حضور فعال و دایمى یک روحانى، هیئت امناى فعال و متدین و خوش اخلاق، مسؤولین پایگاههاى فعال مسجد، ساماندهى رابطین فعال فرهنگى مساجد، جذب خدام افتخارى و تقسیم مسؤلیتها و فعالیتها، ناهماهنگى وضع موجود مساجد با شرایط زمان و نیازهاى انقلاب اسلامى، فعال نبودن مساجد در تمام ساعات روز به لحاظ نبود امکانات، دخالت نهادهاى گوناگون در مدیریت مساجد با عنایت به نبودن مدیریت منسجم و کارآمد براى مسجد از چالشهاى موجود مساجد ماست.
بانى و واقف
شرط شرعى نکردن در وقف، تعیین نکردن تولیت خاص، تعیین مدت نکردن یا تدوین خصوصیات دست و پا گیر و کُندى پىگیرى برخى از مسائل در این مورد باید مورد بازنگرى واقع شود.
خادم
عدم برخوردارى اکثر مساجد از خدام با سواد، آموزش دیده و آشنا به مسائل بهداشتى، خدماتى و... یکى از آسیبهاى جدى است که باید براى حل آن چارهاى اندیشید.
فصل پنجم: منابع اقتصادى مسجد
کمکهاى مردمى
ـ اتکاى کامل به مردم و حمایت نکردن دولت در ساخت و تعمیر و تجهیز و نگهدارى و اداره مساجد با عنایت به آن که اکثر مساجد با کمکهاى مردمى ساخته مىشود؛
ـ ضعف اقتصادى مردم و نبود کمکهاى مادى مناسب براى مساجد؛
ـ تبلیغ ضعیف و فقدان جذب سرمایههاى مادى مردم ثروتمند؛
ـ ارگانهاى مربوط به مساجد؛
ـ اختصاص ندادن بودجه به مراکز مرتبط با مساجد؛
ـ هزینههاى بیجاى بسیارى از مراکز مربوط به مساجد.
دولت و مساجد
در برخورد دولت با مساجد در دوران پس از انقلاب چالشهاى ذیل به خوبى مشهود است:
1. نبود برنامهریزى مناسب براى استفاده کامل و مطلوب و بهینه از مساجد (گستردهترین پایگاه تبلیغى و فرهنگى در سطح کشور) که اکنون کمتر از 50 درصد از این مراکز به طور نسبى استفاده مىشود؛
2. فقدان استراتژى مصوب در مورد چگونگى حضور و دخالت دولت در مساجد (دولت مىتواند بودجه فرهنگى و تعمیر و تجهیز به مساجد اختصاص بدهد و خود دخالت نکند و هیئت امنا با نظارت مردم مصرف کنند که مردم هم بهترین ناظر هستند)؛
3. تعداد مراکز دخیل در امر مسجد؛
4. فقدان ساماندهى مناسب منابع نیروى انسانى مساجد؛
5. اجرا نشدن برنامههاى تبلیغى و فرهنگى مناسب و فقدان فرهنگسازى و اطلاع رسانى صحیح در مورد مسجد؛
6. اجراى نامناسب و غیرکاربردى طرحهاى تحقیقاتى؛
7. استفاده نکردن از تجهیزات فرهنگى؛ هنرى؛ رایانهاى و نرمافزارى روز؛
8. فقدان تقویت و غنىسازى کتابخانههاى مساجد کشور، تنها 5 درصد مساجد داراى کتابخانه هستند که کتابهاى آنها هم یا قدیمى است و یا خیلى محدود است؛
9. نبود امکانات مناسب فرهنگى؛ رفاهى؛ تأسیساتى که 3 درصد مساجد داراى امکانات فوق است؛
10. ساخت مراکز متعدد فرهنگى هنرى به جاى تقویت و گستنرش فضاى فرهنگى و هنرى مساجد (این مراکز رقیب مسجد شدهاند)؛
11. استفاده نکردن از ابزار و زبان هنر در برنامههاى اجرایى؛
12. نبود مرکز قوى پژوهشى و تحقیقاتى ویژه مساجد؛
13. فقدان گروه کارشناسى قوى و کاردان جهت باز آفرینى نقشها و کارکردهاى مساجد و به روز کردن آنها؛
14. نبود اطلاعاتى جامع از وضعیت مساجد کشور (تهیه آمار و شناسنامه از وضعیت نیروى انسانى و امکانات مساجد کشور و تشکیل بانک اطلاعات مساجد تا امکان سنجى دقیقى از مساجد کشور داشته باشیم)؛
15. فقدان نهاد مدنى کارآمد و فراگیر از نیروى مساجد؛
16. فقدان تغذیه فکرى نیروى انسانى؛ بعضى از ائمه جماعات از مسائل روز غافلاند و همچنین سایر نیروها؛
17. سازمان مسکن و شهرسازى، و زمین رایگان براى مساجد؛
18. دریافت نکردن وجوهات آب؛ برق؛ گاز و دیگر مصارف مورد نیاز مسجد توسط دولت؛
19. لزوم توجه قانونمند به این تشکل بزرگ اجتماعى در کشور و تعریف شدن جایگاه آن در نظام؛
20. بىتوجهى دولت به نقش حرکت سیاسى؛ اجتماعى و فرهنگى مساجد در تصویب قوانین و لوایح و فقدان تخصیص بودجه و اعتبار؛
21. فقدان سرمایهگزارى براى طبیعىترین کانون سیاسى؛ اجتماعى کشور یعنى مساجد و صرف بودجههاى هنگفت در احزاب؛
22. نبود امکانات؛ در به روز کردن کارکردهاى مساجد؛
23. بىتوجهى به نقش مساجد در تحقق اهداف فرهنگى در سند چشمانداز بیست ساله کشور؛
24. بىتوجهى به مصلحت نظام در جهت حفظ و نگهدارى مساجد با توجه به نقش آن در حفظ و تقویت نظام.
فصل ششم: مراکز و کانونهاى مساجد
کتابخانه
ـ نبود کتابخانه در اکثر مساجد؛
ـ وجود کتابخانههاى قدیمى و یا کتابهاى قدیمى و از رده خارج در برخى از کتابخانهها؛
ـ فقدان کتابهاى جدید و مورد نیاز و عدم روزآمد کردن کتب؛
ـ فقدان مسؤول و مدیر قوى براى کتابخانهها.
بسیج
اگرچه بسیج مخلصترین نیروى جان برکف در راه خدا و در راستاى اعتلاى دین مبین اسلام است ولى حضور بسیجیان در مساجد در برخى از موارد موجب پیدایش چالشهایى به شرح ذیل گشته است:
ـ فقدان هماهنگى کامل با امام جماعت؛
ـ فقدان مدیریت قوى در بسیج مسجد؛
ـ اختلاف با هیئت امنا و مدیران مسجد؛
ـ اختلاف بر سر جا و مکان (در زمان جنگ فعالیت بیشترى داشتند جا بیشتر گرفته بودند ولى بعد از جنگ چون فعالیتها کم شد، بر سر جا اختلافات به وجود آمد)؛
ـ تداخلبرنامهها برادرانبسیجى با مسؤولینذىربط مساجد دربرگزارى کلاسها و... ؛
ـ اقدامات خودسرانه بعضى از بسیجیان؛
ـ لزوم فعال شدن شوراى حل اختلافات در مرکز.
کانونهاى مساجد
ـ کانون فرهنگى؛
ـ کانون آموزشى؛
ـ کانون اقتصادى؛
ـ کانون ورزشى؛
ـ کانون تربیتى؛
ـ کانون تحقیقاتى.
مسجد و جهان اسلام
بىتوجهى به جایگاه و فرصتآفرینىهاى مساجد به عنوان مهمترین نماد دینى مسلمین و نشانه حضور خداوند در زمین و بىتوجهى به این نکته که گستره مساجد در جغرافیاى جهان برابر با گستره قلمرو اسلام است و سمبل عزّت و عظمت مسلمین و تجلیگاه هنر و ذوق اسلامى آنان است.
بىتوجهى به نقش مساجد در معرفى و شناساندن اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامى با عنایات به آن که مساجد آیینه تمامنماى حقیقت اسلاماند.
ترویج اندیشه همانندى مسجد با کلیسا در کشورهاى اسلامى و کپىبردارى از فرهنگ وارداتى غربى با توجه به نقش محدود کلیسا در آن کشورها بدون توجه به آن که مساجد مراکز شکلگیرى انواع فعالیتهاى فردى و جمعى و حضور و مشارکت مردمى هستند.
تسلط دولت بر مساجد به عنوان مرکز تربیت اسلامى و مرکزیت شهر اسلامى و محل ارتباط مردم با مسئولان اسلامى؛ کانونهاى اصلى دعوت به بندگى و عبادت خدا و تقویت تقوا؛ هدایت مردم؛ روشنگرى مردم؛ محل ایجاد وحدت کلمه و مکان مقدس افزایش مشارکتهاى اجتماعى و سیاسى.
غفلت نمودن از رعایت شؤون مساجد به عنوان کانونهاى گسترش و نشر دین و فرهنگ غنى اسلامى و بىتوجهى به برنامهریزى براى مقابله با آنان در راستاى حفظ و تقویت شدن سنگرهاى اصیل.
بىتوجهى به هویت دینى و مبارزه نکردن با عوامل زمینهساز تضعیف هویت ملى ایران از طریق مساجد و هوشیارى نسبت به اقدامات دشمنان اسلام که تحت لواى دین صورت مىپذیرد.
امید است حاضران در همایش با مورد تأمل قرار دادن موانع و چالشهایى که بدان اشارت رفت، راه حلهاى پیشنهادى خود را ارائه فرمایند.
[1] . نمونه بارز آن در کشور ما جامعهالقرآن قم است که زیر نظر حجتالاسلام طباطبایى پدر گرامى محمدحسین طباطبایى است که قرآن و نهجالبلاغه و روایت را به طرق گوناگون آموزش مىدهد و هزاران خردسال را هم حافظ قرآن و نهجالبلاغه نموده است.