نمایش صفحات

نقش جهانى مساجد در ایجاد وحدت و پشتیبانى از حرکتهاى  انقلابى جهان اسلام

از همان آغازین روزهاى بعثت، قرآن کریم مسلمانان را امتى واحد و مؤمنان را برادر یکدیگر خواند و آنان را به اتحاد و پرهیز از اختلاف و تنازع دعوت نمود و پیمودن راه مستقیم را به آنان توصیه فرمود. و پیامبر بزرگوار اسلام براى تحقق این اتحاد، کوشش فراوانى مبذول و زحمات طاقت فرسایى متحمل گشت.

          شاید بتوان ادعا نمود که از جمله فلسفه‏هاى تشریع و واجب ساختن اجتماعات معنوى همانند نماز جماعت، نماز جمعه و کنگره سالیانه حج، استحکام پیوندهاى دینى و برادرانه در امت اسلامى بوده است، زیرا خداوند، کعبه را سبب قوام یافتن مردمان خوانده است.

قرآن کریم نه فقط مسلمانان را به وحدت فراخوانده، بل همه موحدان را در پرتو عبودیت خداوند به وحدت دعوت نموده است: «قل یا اهل الکتاب تعالوا الى کلمه سواء بیننا و بینکم ان لانعبد الا اللّه‏».[1] با عنایت به آن که مسجد مرکز اصلى عبادت و عبودیت خداست، چرا ما از این مراکز مقدس براى‏وحدت بخشى بین مسلمانان استفاده نکنیم؟ رویکرد اساسى پیامبر به ساخت مسجد در آغاز هجرت مؤید این حقیقت است که اجتماع معنوى و روزانه مسلمانان در مسجد، پیوندهاى اجتماعى و وحدت بخش آنان را مستحکم مى‏سازد، آن حضرت در آغاز هجرت، پس از خروج از غار ثور و به هنگام ورود به منطقه و محله قبا که تا مرکز شهر یثرب فاصله چندانى نداشت، مسجد قبا را بنیان نهاد تا نقش اساسى مسجد در اسلام و زندگى مسلمانان و ضرورت توجه مردم را به این مرکز وحدت آفرین معطوف سازد.

پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله پس از اقامت چند روزه در قبا و بناى نخستین مسجد در اسلام و ملحق شدن امیرالمؤمنین على علیه‏السلام، به همراه فواطم در روز جمعه به سوى شهر یثرب حرکت کردند، ولى در میان راه و نزدیک ظهر به محله بنى‏سالم رسیدند. مردم قبیله به استقبال آن حضرت آمدند و درخواست کردند که در میان آنان نزول اجلال فرماید. مسلمانان بنى‏سالم اگرچه پیش از ورود پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مکانى براى نماز ساخته بودند، ولى به صورت رسمى افتتاح نشده بود. پس از اصرار مردم، ناقه آن حضرت کنار مسجد متوقف شد، پیامبر فرود آمدند و این مسجد با قدوم و حضور رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و ایراد خطبه و اقامه نماز جمعه، به طور رسمى افتتاح و تثبیت شد.

پس از ورود به مدینه نیز نخستین اقدام آن حضرت ساخت «مسجد نبوى» بود که مرکز کلیه فعالیت‏هاى اجتماعى، سیاسى، دفاعى و حکومتى مسلمانان شد.

امروزه و در این شرایط حساس تاریخ که از یک سو اسرائیل سرزمین‏هاى قدس شریف را به اشغال درآورده و خیال تخریب مسجد الاقصى را در سر مى‏پروراند و امریکا با اشغال دو کشور اسلامى فریاد شروع دوباره جنگ‏هاى صلیبى را به گوش رسانیده و مسلمانان در بسیارى از نقاط جهان تحت فشار و ظلم و ستم قرار دارند و از سوى دیگر دشمن با به کار گرفتن همه تجهیزات و امکانات خود در زمینه فرهنگى هجوم همه جانبه‏اى به نسل جوان صورت داده است و مى‏کوشد به دستاویز آن هویت جوانان مسلمان جهان را به یغما ببرد و آنان را به مبلغان بى‏مزد خود بدل سازد، آیا چاره‏اى جز برقرارى یک شبکه درهم تنیده و قدرتمند معنوى جهانى مساجد و سعى در احیاى مساجد و مستحکم ساختن پیوند آنها و بهره بردارى در عالى ترین شکل ممکن از مساجد جهان اسلام براى حمایت از مسلمانان مظلوم جهان باقى مانده است؟

خوشبختانه ظرفیت و گستردگى مساجد جهان اسلام با توجه به پراکندگى آن در اقصى نقاط عالم به قدرى چشم‏گیر است که در صورت ساماندهى مناسب به عنوان سنگرى مستحکم و پایگاهى قدرتمند، عظیم و مردمى در سراسر جهان اسلام از مشکلات جوامع مى‏کاهد و در برابر توطئه‏هاى دشمنان جهان اسلام با کمال قدرت مى‏ایستد.

در این راستا توجه به این نکات لازم است:

1 ـ با پیشرفت فنآورى ارتباطات و فراهم آمدن امکان برقرارى پیوند و ارتباط، لزوم استفاده از تلفن، دورنگار، ماهواره و طراحى شبکه هماهنگ جهانى مساجد در اینترنت تحت نظر شوراى عالى مساجد جهان اسلام، متشکل از مسئولان مساجد کشورهاى اسلامى، ضرورتى اساسى به شمار مى‏رود.

2 ـ اطلاع‏رسانى روز آمد این شبکه در امور دینى، مشکلات جهان اسلام و احوال مسلمانان جهان اسلام، در همه نقاط جهان و ساماندهى برنامه‏هاى مردمى و عمومى از جمله کارکردهاى اساسى این شبکه محسوب مى‏شود، براى مثال:

اعلام رویت هلال ماه نو از طریق هر مسجد به شبکه جهانى مساجد به همت مردم متدین در باره هر مسجد در جهان اسلام مى‏تواند با عنایت به فتاواى نوین برخى از مراجع معظم تقلید به یکسان سازى ماه‏هاى قمرى و وحدت میان مسلمانان کشورهاى گوناگون در این زمینه بینجامد.

ساماندهى تظاهرات گسترده مردمى روز قدس در جهان اسلام از طریق این شبکه آمریکا و اسرائیل را به عقب‏نشینى وا مى‏دارد و مواضع مردم فلسطین و مبارزان جان بر کف آن را تقویت مى‏نماید.

3 ـ همسان‏سازى مواضع و ساماندهى حرکت‏هاى مردمى جهانى براى حفظ منافع مشترک دینى و جهانى و مقابله با دشمنان اسلام مساجد را به عنوان قدرتمندترین سنگر مبارزه بر ضد ظلم و استکبار در آورده، قدرت مردمى جهان اسلام را آشکار مى‏سازد.

4 ـ امکان تبلیغ دینى، آموزش قرآن، رفع نیازهاى یکدیگر از طریق تبادل فرهنگى، علمى، انتقال تجارب و حتى مبادلات اقتصادى بین مردم مسلمان جهان و گفتمان مسالمت‏آمیز مذاهب گوناگون از طریق شبکه جهانى مساجد نه فقط امرى ممکن، بل مطلوب خواهد بود.

اکنون پرسش اساسى آن است که براى تشکیل شوراى عالى مساجد جهان اسلام و طراحى شبکه جهانى مساجد، چه اقدامات، زمینه‏سازى و تمهیداتى باید صورت پذیرد


[1] . آل‏عمران:  64 .