نمایش صفحات

«انما یعمر مساجد اللّه‏ من آمن باللّه‏ و الیوم الاخر» مسجد به عنوان نخستین و مؤثرترین کانون جمعى و ابزار انتقال و اشاعه اندیشه والاى اسلامى از چنان اهمیت و نقشى برخوردار است که پاسداشت و احیاى آن یکى از مؤثرترین
روش‏هاى پاسداشت و حراست واقعى از اصل اسلام قلمداد گردیده است و به فرموده امام خمینى قدس‏سره: «حفظ مساجد، امروز جزو امورى است که اسلام به آن وابسته است».

برخوردارى مساجد از چنین نقش عظیم و تأثیرگذارى در رشد و گسترش فرهنگ اسلامى ایجاب مى‏نماید تا به عنوان محورى‏ترین پایگاه فرهنگى و مذهبى‏مدار توجه جدى برنامه‏ریزان فرهنگى قرار گیرد و با آینده‏نگرى شایسته، نسبت به تقویت بیش از پیش آن اقدام گردد.

کمیسیون چشم‏انداز بیست ساله مساجد با رویکرد پیش گفته، مى‏کوشد تا ضمن توجه به نقش ارزنده و تأثیرگذار مساجد در آینده فرهنگى کشور، احیاى مساجد را متناسب با مقتضیات زمان بررسى کند تا در مسیر توسعه و سازندگى مساجد در جهت هدف‏هاى والاى خود، دستیابى به محورهایى را براى تدوین سند برنامه‏اى جامع و عملیاتى براى دوره‏هاى گوناگون پنج ساله فراهم سازد.

 

اهداف تشکیل کمیسیون

شناخت راهبردها، سیاست‏ها و اولویت‏هاى آینده مساجد.

شناخت امکانات و ملزومات مورد نیاز در جهت احیا و تقویت مساجد.

بهره‏گیرى از نظریات و تجربیات کارشناسان حاضر در کمیسیون جهت تدوین سند چشم‏انداز بیست ساله مساجد.

 

محورهاى مورد بحث در کمیسیون

اولویت‏هاى سند چشم‏انداز بیست ساله مساجد.

بررسى سهم نهادهاى فرهنگى در تقویت نهاد مسجد در جامعه اسلامى.

سهم و نقش ائمه جماعت مساجد در تبدیل مساجد به کانون‏هاى گسترش فرهنگ اسلامى.

شیوه‏ها و راهکارهاى افزایش مشارکت مردمى در احیاى مساجد.

 

تبیین موضوع بحث

ابلاغ متن کامل چشم‏انداز بیست ساله از جانب مقام معظم رهبرى به رئیس جمهورى و ارسال همزمان آن براى رئیس مجلس شوراى اسلامى و مجمع تشخیص مصلحت نظام، از یک سو فصل جدیدى از جهت‏گیرى، سیاست و اهداف کلى برنامه‏ریزى، الزامات و راهبردها را پیش رو نهاد و تحقق آرمان‏ها، سازندگى‏ها، بهبودسازى، پالایش و پیرایش و در یک کلام، تعالى و رشد متناسب با شأن و جایگاه مردم بزرگوار و انقلابى ایران را نوید بخشید و از سوى دیگر برابر فرموده پرچمدار فرزانه انقلاب اسلامى: «تدوین سند چشم‏انداز بیست ساله کشور که در آن هد نهایى تبدیل ایران به کشورى توسعه یافته با هویت اسلامى و انقلابى و الهام بخش در جهان اسلام عنوان شده، تمام امیدهاى آنان (دشمنان) را به یاس مبدل کرد».

براساس تأکید متن ابلاغیه، تدوین برنامه جامع و عملیاتى و اهتمام و دقت نظر در تقنین و تحقق و تلاش مجدانه در جهت اجراى آن، از وظایف مهم دولت، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت، قوه قضائیه، آحاد سازمان‏هاى دولتى، مطبوعات و مردم است.

مرکز رسیدگى به امور مساجد نیز بر مبناى مطالعات بنیادى و میدانى خود، تدوین برنامه اجرایى و عملیاتى جامع را در جهت تحقق اهداف فرهنگى چشم انداز بیست ساله وجهه همت خود قرار داده و جهت استفاده‏ى بهینه از دیدگاه صاحب نظران و اندیشه‏مندان و فرهیختگان، کمیسیون ویژه‏اى را در سلسله همایش‏هاى هفته بزرگداشت جهانى مساجد براى این امر اختصاص داده است.

امید است که خداوند متعال توفیق بهره‏مندى از نظریات، تدوین نهایى و تحقق اجراى آن را عنایت فرماید.

 

فرازهایى از سند چشم‏انداز و برنامه چهارم

با اتکال به قدرت لایزال الهى و در پرتو ایمان و عزم ملى و کوشش برنامه‏ریزى شده و مدبرانه جمعى و در مسیر تحقق آرمانها و اصول قانون اساسى، در چشم انداز بیست ساله:

ایران کشورى است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادى، علمى و فناورى در سطح منطقه، با هویت اسلامى و انقلابى، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. جامعه‏ى ایرانى در افق این چشم انداز چنین ویژگى‏هایى خواهد داشت:

توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگى، جغرافیایى و تاریخى خود و متکى بر اصول اخلاقى و ارزش‏هاى اسلامى، ملى و انقلابى، با تأکید بر:

مردم سالارى دینى، عدالت اجتماعى، آزادى‏هاى مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‏ها و بهره‏مند از امنیت اجتماعى و قضایى؛

برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناورى، متکى بر سهم برتر منابع انسانى و سرمایه اجتماعى در تولید ملى؛

امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعى مبتنى بر بازدارندگى همه جانبه و پیوستگى مردم و حکومت؛

برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت قضایى، تأمین اجتماعى، فرصتهاى برابر، توزیع مناسب در آمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‏مند از محیط زیست مطلوب؛

فعال، مسؤولیت پذیر، ایثارگر، مومن، رضایت‏مند و برخوردار از وجدان کارى، انضباط، روحیه‏ى تعاون و سازگارى اجتماعى، متعهد به انقلاب و نظام اسلامى و شکوفایى ایران و مفتخر به ایرانى بودن؛

دست یافته به جایگاه اول اقتصادى، علمى و فناورى در سطح منطقه آسیاى جنوب غربى؛ شامل آسیاى میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهاى همسایه با تاکید بر جنبش نرم‏افزارى تولید علم، رشد پر شتاب و مستمر اقتصادى، ارتقاى نسبى سطح در آمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل؛

الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوى مردم سالارى دینى، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقى، نواندیشى و پویایى فکرى و اجتماعى، تأثیرگذار بر همگرایى اسلامى و منطقه‏اى بر اساس تعالیم اسلامى و اندیشه‏هاى امام خمینى قدس‏سره.

داراى تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.

 

سیاست‏هاى کلى برنامه چهارم توسعه در امور فرهنگى، علمى و فناورى

1 . اعتلا و تعمیق و گسترش دادن معرفت و بصیرت دینى بر پایه قرآن و مکتب اهل‏بیت علیهم‏السلام:

ـاستوار کردن ارزش‏هاى انقلاب اسلامى در اندیشه و عمل؛

ـ تقویت فضایل اخلاقى و ایمان، روحیه ایثار و امید به آینده؛

ـ برنامه‏ریزى براى بهبود رفتارهاى فردى و اجتماعى؛

2 . زنده و نمایان نگه داشتن اندیشه دینى و سیاسى حضرت امام خمینى قدس‏سره و برجسته کردن نقش آن به عنوان معیار اساسى در کلیه سیاست‏گذارى‏ها و برنامه‏ریزى‏ها.

3 . تقویت وجدان کارى و انضباط اجتماعى و روحیه کار و ابتکار، کار آفرینى، قناعت و اهتمام به ارتقاى کیفیت تولید، فرهنگ‏سازى براى استفاده از تولیدات داخلى، افزایش تولید و صادرات کالا و خدمات؛

4 . ایجاد انگیزه و عزم ملى براى دستیابى به اهداف مورد نظر در افق چشم‏انداز؛

5 . تقویت وحدت و هویت ملى مبتنى بر اسلام و انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى و آگاهى کافى درباره تاریخ ایران، فرهنگ، تمدن و هنر ایرانى  اسلامى و اهتمام جدى به تقویت زبان فارسى؛

6 . تعمیق روحیه دشمن شناسى و شناخت ترفندها و توطئه‏هاى دشمنان علیه انقلاب اسلامى و منافع ملى، ترویج روحیه ظلم ستیزى و مخالفت با سلطه‏گرى استکبار جهانى؛

7 . سالم‏سازى فضاى فرهنگى، رشد آگاهى‏ها و فضایل اخلاقى و اهتمام به امر به معروف و نهى از منکر؛

ـ اطلاع رسانى مناسب براى تحقق ویژگى‏هاى مورد نظر در افق چشم انداز؛

8 . مقابله با تهاجم فرهنگى؛

ـ گسترش فعالیت‏هاى رسانه‏هاى ملى در جهت تبیین اهداف و دستاوردهاى ایران اسلامى براى جهانیان؛

9 . سازماندهى و بسیج امکانات و ظرفیت‏هاى  کشور در جهت افزایش سهم کشور در تولیدات علمى جهان؛

ـ تقویت نهضت نرم افزارى و ترویج پژوهش؛

ـ کسب فناورى، به ویژه فن آورى‏هاى نو شامل ریز فناورى و فناورى‏هاى زیستى، اطلاعات و ارتباطات، زیست محیطى، هوا فضا و هسته‏اى؛

10 . اصلاح نظام آموزشى کشور، شامل: آموزش و پرورش، آموزش فنى و حرفه‏اى، آموزش عالى و کارآمد کردن آن براى تأمین منابع انسانى مورد نیاز در جهت تحقق اهداف چشم انداز؛

11 . تلاش در جهت تبیین و استحکام مبانى مردم سالارى دینى و نهادینه کردن آزادى‏هاى مشروع از طریق آموزش، آگاهى‏بخشى و قانونمند کردن آن.

 

امور اجتماعى، سیاسى، دفاعى و امنیتى

12 . تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعى و ایجاد فرصت‏هاى برابر و ارتقاى سطح شاخص‏هایى از قبیل آموزش، سلامت، تأمین غذا، افزایش درآمد سرانه و مبارزه با فساد؛

13 . ایجاد نظام جامع تامین اجتماعى براى حمایت از حقوق محرومان و مستضعفان و مبارزه با فقر و حمایت از نهادهاى عمومى مؤسسات و خیریه مردمى با رعایت ملاحظات دینى و انقلابى؛

14 . تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و در صحنه‏هاى اجتماعى و استیفاى حقوق شرعى و قانونى بانوان در همه عرصه‏ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان؛

15 . تقویت هویت ملى جوانان متناسب با آرمان‏هاى انقلاب اسلامى؛

ـ فراهم کردن محیط رشد فکرى و علمى  و تلاش در جهت رفع دغدغه‏هاى شغلى، ازدواج، مسکن و آسیب‏هاى اجتماعى آنان؛

ـ توجه به مقتضات دوره جوانى و نیازها و توانایى‏هاى جوانان؛

16 . ایجاد محیط و ساختار مناسب حقوقى، قضایى و ادارى براى تحقق اهداف چشم‏انداز؛

17 . اصلاح نظام ادارى و قضایى در جهت افزایش تحرک و کارآیى، بهبود خدمت‏رسانى به مردم، تأمین کرامت و معیشت کارکنان، به کارگیرى مدیران و قضات لایق و امین و تأمین شغلى آنان، حذف یا ادغام مدیریت‏هاى موازى، تأکید بر تمرکز زدایى در حوزه‏هاى ادارى و اجرایى، پیشگیرى از فساد ادارى و مبارزه با آن و تنظیم قوانین مورد نیاز؛

18 . گسترش و عمق بخشیدن به روحیه تعاون و مشارکت عمومى و بهره‏مند ساختن دولت از همدلى و توانایى‏هاى عظیم مردم؛

19 . آمایش سرزمینى مبتنى بر اصول ذیل:

ـ ملاحظات امنیتى و دفاعى؛

ـ کارآیى و بازدهى اقتصادى؛

ـ وحدت و یکپارچگى سرزمین؛

ـ گسترش عدالت اجتماعى و تعادل‏هاى منطقه‏اى؛

ـ حفاظت محیط زیست و احیاى منابع طبیعى؛

ـ حفظ هویت اسلامى  ایرانى و حراست از میراث فرهنگى؛

ـ تسهیل و تنظیم روابط اقتصادى درونى و بیرونى کشور؛

ـ رفع محرومیت‏ها، خصوصا در مناطق روستایى کشور؛

20 . تقویت امنیت و اقتصاد ملى با تأکید بر رشد علمى و فناورى، مشارکت و ثبات سیاسى، ایجاد تعادل میان مناطق گوناگون کشور، وحدت و هویت ملى، قدرت اقتصادى و دفاعى و ارتقاى جایگاه جهانى ایران؛

21 . هویت بخشى به سیماى شهر و روستا؛

ـ باز آفرینى و روز آمد سازى معمارى ایرانى ـ اسلامى؛

ـ رعایت معیارهاى پیشرفته براى ایمنى بناها و استحکام ساخت و سازها؛

22 . تقویت و کارآمد کردن نظام بازرسى و نظارت؛

همان طور که مى‏دانید مطالعات مربوط به تهیه سند چشم انداز بلند مدت جمهورى اسلامى ایران براى دوره بیست ساله با در نظر گرفتن سه عامل:

آرمان‏ها و ویژگى‏هاى  جامعه ایده‏آل؛

شرایط اقتصادى ـ اجتماعى موجود کشور؛

تحولات بین‏المللى و منطقه‏اى و ویژگى‏هاى اقتصادى و فناورى جهانى انجام گرفته که نتایج آن جمع‏بندى شده است.

در سند چشم‏انداز محورهاى اساسى و دیدمان چشم‏انداز براساس ذیل تنظیم شده است:

رشد مستمر و پایدار؛

توسعه مبتنى بر دانایى؛

تعامل فعال با اقتصاد جهانى؛

رقابت پذیرى اقتصاد؛

امنیت انسانى و عدالت اجتماعى؛

امنیت ملى؛

ارتقاى کیفیت سطح زندگى؛

محیط زیست و توسعه پایدار؛

توسعه فرهنگى؛

توسعه مدیریت دولت؛

امنیت و توسعه قضایى؛

تعادل و توازن منطقه‏اى کشور بر اساس موازین آمایش سرزمین.

 

امنیت انسانى و عدالت اجتماعى

ایجاد زمینه هاى لازم براى ایجاد رشد و تعالى انسان ایرانى از طریق:

آموزش و کسب مهارت، رفع موانع قانونى و کاستن از نابرابرى ها و تبعیض‏هاى جنسیتى، ایجاد امنیت شغلى، برقرارى عدالت اجتماعى، زمینه‏سازى براى شکل‏گیرى مطلوب هویتى، احترام به حقوق و حریم خصوصى افراد، ایجاد امنیت فردى و مصونیت از خشونت و تجاوز.

هم‏چنین در تبیین توسعه فرهنگى در سند چشم‏انداز چنین آمده است:

بسط توسعه‏اى باورها، تفکرات، سنت ها و تلقى‏ها از طریق: تقویت و تعمیق فرهنگ و هویت اسلامى ـ ایرانى، پى‏ریزى ارتباط مبتنى بر همدلى و تفاهم بین آحاد مردم،

رشد فرهنگ معنویت، ایمان و اعتقاد و وجدان اجتماعى، ترویج و تعمیق فرهنگ قانون‏پذیرى و براى امنیت و توسعه قضایى.

یکى از موارد: ایجاد ساز و کار و بستر لازم براى پیشگیرى از وقوع جرم مطرح شده است.

نگاهى کوتاه به آنچه به صورت گزینشى از چشم‏انداز بیست ساله کشور تقدیم شد، به خوبى روشن مى‏سازد که بدون ارتقاى نقش مساجد و ایفاى صحیح آن، تحقق اهداف و راهبردها و الزامات چشم‏انداز میسر نیست؛ بر این اساس با توجه به آن که بخشى عمده از فضاى فرهنگى کشور را مساجد تشکیل مى دهد، براى تحقق اهداف فرهنگى باید مساجد را احیا نمود.

 

تصویر مساجد در چشم‏انداز بیست ساله

با اتکال به قدرت لایزال الهى و در پرتو ایمان و عزم ملى و کوشش برنامه‏ریزى شده و مدبرانه جمعى و در مسیر تحقق اهداف چشم‏انداز بیست ساله جمهورى اسلامى ایران، تصویر مساجد در سند چشم‏انداز عبارت است از:

مسجد نهادى است فعال، اثرگذار و مسؤولیت‏پذیر در صحنه تعاملات فرهنگى و برخوردار از روحیه تعاون و سازگارى اجتماعى، توانا، پویا، کارآمد و توانمند در ترویج، آموزش و تبلیغ فرهنگ اسلامى با بهره‏مندى از حضور و مشارکت مردمى و حمایت دستگاه‏هاى فرهنگى و اجرایى و متعهد به انقلاب و نظام اسلامى براساس تعالیم عالیه اسلامى
و اندیشه‏هاى گوهربار حضرت امام خمینى قدس‏سره و رهنمودهاى گرانقدر مقام معظم رهبرى حضرت آیت الله خامنه‏اى مدظله‏العالى در جهت تقویت هویت اسلامى، انقلابى و وحدت ملى و الهام‏بخشى فعال و مؤثر براى جهان معاصر به ویژه کشورهاى اسلامى.

 

ویژگى‏هاى مساجد در افق چشم‏انداز

در افق چشم‏انداز کشور مساجد از نظر وضعیت باید داراى ویژگى‏هاى زیر باشند:

1 . برخوردار از تشکیلات مدیریت کلان و یکپارچه در کل کشور؛

2 . رشدیافته وداراى ساختارى‏متناسب وکارآمد در عرصه‏ى مأموریت‏هاوتوانمند در جذب و جلب اقشار مختلف مردم و مؤثر در عرصه نشر و گسترش اسلام ناب محمدى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم ؛

3 . داراى حضور مؤثر در عرصه تصمیم سازى و تصمیم‏گیرى‏هاى فرهنگى کشور؛

4 . برخوردار از دانش پیشرفته کارشناسان و صاحب نظران عرصه‏هاى مرتبط با فعالیت‏ها و رسالت مساجد؛

5 . توانا در ایجاد انگیزه‏هاى مذهبى و توجه دادن نسبت به رخدادهاى مرتبط با جهان اسلام؛

6 . توانمند در فراخوانى مؤثر مردمى و بسیج افکار عمومى در ترویج امر به معروف و نهى از منکر؛

7 . برخوردار از شبکه‏ى ارتباط قوى و نظام کارآمد اطلاع‏گیرى و اطلاع رسانى و برقرارى ارتباطات مردمى؛

8 . برخوردار از توانایى‏هاى رشد یافته، روز آمد و کارآمد با بهره‏گیرى از فن‏آورى‏هاى نو در راستاى مأموریت، رسالت و اداى وظایف؛

9 . از نظر ظاهرى شکیل، زیبا، نظیف و معطر با ساختمان و تجهیزاتى کامل براساس استانداردها و معیارهاى قرآنى، روایى با رعایت معیارهاى پیشرفته براى ایمن‏سازى بناهاى مساجد و استحکام ساخت و سازها و بازآفرینى و روزآمد سازى معمارى ایرانى ـ اسلامى و هویت بخشى به سیماى شهرى اصیل مساجد متناسب با شأن نظام جمهورى اسلامى و ملت بزرگ و قهرمان ایران و برابر نظام مهندسى کشور؛

10 . اقامه سه وقت نماز، باز بودن درب در همه‏ى اوقات، برقرارى کلاس آموزش قرآن و معارف دینى، مجهز به کتابخانه و رایانه براى نشر علوم اسلامى و بدون ایجاد مزاحمت براى همسایگان؛

11 . برخوردار از ائمه جماعاتى عالم، اندیشمند، پارسا، آشنا با فنون مشاوره و مدیریت و داراى ارتباطات مردمى گسترده؛

12 . داراى کارگزارانى مدیر، مدبر، پارسا، آزموده، مجرب و توانا؛

اکنون پرسش اساسى آن است که طى این طریق چگونه باید صورت پذیرد و چه اقداماتى براى تحقق آن باید انجام شود؟

 

ضرورت‏هاى تدوین سند چشم‏انداز بیست‏ساله مساجد

فقدان سندى راهنما براى توسعه، سازندگى و احیاى مساجد در زمینه‏هاى گوناگون در قالب سیاست‏هاى مدون و هماهنگ؛

لزوم مشخص ساختن روش‏هاى اجرایى و نظارتى و سازمان‏هاى مسؤول در امر مساجد؛

لزوم دسته‏بندى و عملیاتى نمودن دستاوردها و تجربیات بیست و شش ساله پس از انقلاب در سطح کلان و ملى؛

به فعلیت رساندن قابلیت‏ها و توانمندى‏هاى مساجد در زمینه‏هاى گوناگون؛

تدوین استراتژى فرهنگى ـ مذهبى مساجد به منظور ممانعت از شیوه‏هاى آزمون و خطا در برنامه‏ریزى‏هاى فرهنگى مساجد.

 

منابع قابل بهره‏گیرى در تدوین چشم‏انداز

1 . قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران؛

2 . اندیشه‏هاى حضرت امام خمینى و توصیه‏هاى ایشان در خصوص مساجد؛

3. رهنمودها و سیاست‏هاى کلى نظام جمهورى اسلامى ایران، ابلاغ شده از سوى مقام معظم رهبرى؛

4 . اصول سیاست‏هاى فرهنگى جمهورى اسلامى ایران مصوب شوراى عالى انقلاب فرهنگى؛

5 . سند چشم‏انداز بیست ساله و برنامه‏هاى توسعه سوم و چهارم.

 

موارد شایان توجه در تنظیم سند چشم‏انداز

فعال‏سازى مساجد به عنوان کانون‏هاى فرهنگ، اندیشه و معنویت اسلامى؛

اولویت‏یابى مساجد به عنوان مراکز نشر معنویت و معرفت دینى در برنامه‏ریزى‏هاى فرهنگى؛

طرح دین به زبان روز با بهره‏گیرى از شیوه‏هاى جذاب و ابزار و امکانات نو؛

مهندسى مجدد ساختار آموزشى و تعلیم براساس معیارهاى کیفى و همراه‏سازى تعلیم و آموزش با تزکیه و تهذیب؛

کارآمدسازى مساجد در ساخت جامعه اخلاقى نواندیش با پویایى فکرى و اجتماعى؛

تأثیرگذارى مساجد بر همگرایى اسلامى و حاکم سازى روحیه اخوت ایمانى، محبت و الفت در فضاى جامعه؛

فعال‏سازى مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگى دشمن؛

مقابله با خرافات، مقدس مآبى، تحجّر و دگراندیشى‏هاى بیگانه محور؛

ارتقاى سطح فرهنگ مشارکت مذهبى به مثابه وظیفه اجتماعى و مشارکت فرهنگى مردم در احیاى مساجد؛

ارتقاى سطح فرهنگ خیررسانى و دیگر یارى در مساجد؛

حفظ و ترویج فرهنگ بسیج از طریق مساجد؛

ایجاد جاذبه‏هاى لازم براى جذب و جلب گروه‏ها به ویژه جوانان و نوجوانان؛

تدوین و ارایه منشور جامع فرهنگ توسعه و احیاى مساجد؛

روش‏هاى تقویت جنبش نرم‏افزارى در مساجد؛

حفظ هویت اسلامى، ایرانى و حراست از میراث فرهنگى؛

ایجاد تعادل میان مناطق گوناگون و اولویت سرمایه گذارى و ساماندهى در ساخت مساجد مورد نیاز و توسعه فرهنگى مساجد روستایى.

 

اهداف برگرفته از سند چشم‏انداز بیست ساله و برنامه چهارم توسعه

اعتلا و عمق و گسترش دادن معرفت و بصیرت دینى بر پایه قرآن و مکتب اهل‏البیت علیهم‏السلام ؛

استوار کردن ارزش‏هاى انقلاب اسلامى در اندیشه و عمل؛

تقویت فضایل اخلاقى و ایمان، روحیه ایثار و امید به آینده؛

برنامه‏ریزى براى بهبود رفتارهاى فردى و اجتماعى؛

زنده و نمایان نگه‏داشتن اندیشه دینى و سیاسى حضرت امام خمینى قدس‏سره و برجسته کردن نقش آن به عنوان معیار اساسى در تمام سیاست گذارى‏ها و برنامه‏ریزى‏ها؛

ایجاد انگیزه و عزم ملى براى دستیابى به اهداف مورد نظر در افق چشم‏انداز؛

تعمیق روحیه دشمن‏شناسى و شناخت توطئه‏ها و ترفندهاى دشمنان علیه انقلاب اسلامى و منافع ملى، ترویج روحیه ظلم ستیزى و مخالفت با سلطه‏گرى استکبار جهانى؛

سالم‏سازى فضاى فرهنگى، رشد آگاهى‏ها و فضایل اخلاقى و اهتمام به امر به معروف و نهى از منکر؛

تقویت نهضت نرم‏افزارى و ترویج پژوهش؛

اصلاح نظام آموزشى فرهنگى و دینى و کارآمد کردن آن براى تأمین نیروى انسانى مورد نیاز در جهت تحقق اهداف چشم‏انداز؛

زمینه‏سازى فرهنگ و تدوین و اجراى نظام جامع تأمین اجتماعى براى حمایت از حقوق محرومان و مستضعفان و مبارزه با فقر و حمایت از نهادهاى عمومى و مؤسسات خیریه مردمى با رعایت ملاحظات دینى و انقلابى؛

تقویت هویت ملى جوانان متناسب با آرمان‏هاى انقلاب اسلامى؛

فراهم کردن محیط رشد فکرى و علمى و تلاش در جهت دفع و رفع دغدغه‏ها و آسیب‏هاى اجتماعى؛

توجه به مقتضیات دوران جوانى و نیازها و توانایى‏هاى آنان در برنامه‏هاى مساجد؛

مساعدت براى اصلاح نظام ادارى و قضایى در جهت افزایش تحرک و کارآیى و بهبود خدمت‏رسانى به مردم با به کارگیرى افراد لایق و امین؛

تلاش در جهت گسترش و عمق بخشیدن به روحیه تعاون و مشارکت عمومى و بهره‏مند ساختن دولت از همدلى و توانایى‏هاى عظیم مردم؛

دادن مشاوره براى اصلاح قوانین و مقررات در جهت رفع تداخل میان وظایف نهادها و طرح مدیریتى توانمند و کار آمد در جامعه اسلامى؛

تلاش براى همگرایى بیشتر میان کشورهاى اسلامى؛

کوشش براى تحکیم روابط با جهان اسلام و ارایه تصویرى روشن از انقلاب اسلامى و تبیین دستاوردها و تجربیات سیاسى، فرهنگى و اقتصادى جمهورى اسلامى و معرفى فرهنگ غنى و هنر و تمدن ایرانى و مردم سالارى دینى؛

پشتیبانى از کارآفرینى، نوآورى و فرصت یافتن استعدادهاى فنى و پژوهشى؛

توجه و عنایت جدى به مشارکت عامه مردم در فعالیت‏ها؛

اهتمام به نظم و انضباط مالى و بودجه‏اى و تعادل بین منابع و مصرف و پرهیزدادن از هرگونه اسراف و تبذیر و ریخت‏وپاش در حوزه‏هاى فرهنگى و اجتماعى از طریق فرهنگ‏سازى دینى.