در حال حاضر به علت پیچیده و چند بعدى شدن مسائل گوناگون در جوامع، شاهد تأسیس سازمانهاى گوناگون در تمامى زمینهها در جوامع هستیم تا به نیازهاى بشرى پاسخ دهند. علاوه بر خصوصیت اجتماعى بودن انسان، هماکنون دیگر، تلاش فرد بهتنهایى و یا حتى یک گروه، بدون سازماندهى و در چارچوب یک سازمان، نمىتواند برآورده کننده نیازهاى افراد باشد. حضور سازمانها در ابعاد گوناگون زندگى اجتماعى چنان پر رنگ است که در حال حاضر هر فرد حتى قبل از تولد تا بعد از مرگ با حداقل یک سازمان در ارتباط است و سرنوشتش با این پدیده بشرى گره خورده است. برخى از متفکران را نظر بر این است که اکنون دیگر شاهد پدیدهاى به نام «جامعه» متشکل از «افراد» نیستیم، بل «جوامع» کنونى متشکل از «سازمانها» هستند[1] و «جامعه» بدین معنا باید موضوع علم «جامعهشناسى» قرار گیرد.
در دیدگاه نهادگرایى، (Institutionalism) هر سازمان یا به عبارت بهتر هر «نهاد»، در تحقق ارضاى یکى از نیازهاى بشرى فعالیت مىنماید و به یکى از انواع این نیازها پاسخ مىدهد. طبق نظریه «هرم سلسله مراتبى نیازهاى» آبراهام مازلو، از جمله نیازهاى انسان، نیاز «خودشکوفایى» است. این نیاز در انسان، عالىترین مرتبه نیاز است و خود، ممکن است ابعاد و اشکال گوناگونى داشته باشد. از جمله ابعاد این نیاز بسیار پیچیده، گرایش به «پرستش» و در مرحلهى نازلتر «دیگر خواهى» است. در سیر تحول تمدن غربى و پیدایى مدل جامعهى مدنى غربى، براى پاسخگویى به ابعاد متمایز نیاز خودشکوفایى در انسانها، نوعى از سازمانها پدید آمدهاند که به سازمانهاى «داوطلبانه»، «سازمان هاى غیر دولتى» «NGO» یا «سازمانهاى غیر انتفاعى» «NPO» موسوم شدهاند.
جالب توجه است که بدانیم در اسلام، که سرآمد ادیان مترقى است، اینگونه سازمانها و تشکیل آنها سابقهاى بسیار طولانى دارد. به علت مفهوم خاص «عبادت» در اسلام (که هر عملى را که به قصد قربت الهى صورت گیرد، عبادت بر مىشمارد) اعمال نیایشى و غیرنیایشى با نیات الهى در زمره عبادت بهشمار مىروند. از سوى دیگر به علت تأکید خاص اسلام بر ارزش جمع و جماعت، این دین مبین راهکار بسیار مبتکرانهاى عرضه نموده است و آن تشکیل سازمانى داوطلبانه، غیردولتى و غیرانتفاعى با نام «مسجد» است. مرورى بر نقش و اهمیت مسجد در اسلام و همچنین نقش و کارکردهاى آن در طول تاریخ حیات مدنى مسلمانان نشان مىدهد که مساجد در اسلام و در جوامع مسلمان همان نقشى را ایفا کردهاند که امروزه از یک سازمان غیرانتفاعى در غرب انتظار مىرود. با این تمایز که معمولاً هر سازمان غیرانتفاعى در عرصهى بسیار ویژه با هدفى مشخص که اعضاى آن تعیین مىکنند، فعالیت مىنماید و در صورتى که این هدف برآورده گردد، سازمان باید منحل گردد، یا تغییر هدف دهد، اما نهاد «مسجد» انعطافپذیرى چشمگیرى دارد و با رعایت اصول ذکر شده در منابع اسلامى، هر مسجد دامنهى وسیعى از فعالیتها را در برمىگیرد و در زمینههاى گوناگون به نیازهاى انسان به صورت سازمانى پاسخ مىدهد و دین اسلام، الهى و عبادى بودن این فعالیتها را به رسمیت مىشناسد.
در جوامع اسلامى، از جمله ایران، حضور مساجد در زندگى اجتماعى مردم حضورى پررنگ دارد، بدانگونه که طبق آمارهاى رسمى، هماکنون در ایران بالغ بر هفتاد هزار مسجد[2] احداث شده است. این تعداد مسجد آنگاه مهم جلوه مىکند که توجه کنیم تقریبا هیچ سازمان از نوع دیگرى چنین تراکمى ندارد، فقط ممکن است مدارس از این نظر با مساجد برابرى کنند.
[2] . ماهنامه مسجد: ش 73 ، ص 20 .