در تعریف مسجد از نظر پیامبر نکتهاى مهم به چشم مىخورد و آن این که در معرفى مساجد ماهیت آن را بیان داشته است نه شکل و صورت آن را. بنابر تعریف پیامبر از مسجد، معلوم مىشود که مسجد جایى است و یا جایى باید باشد که شرافت حضور انبیا را دارا باشد و اطلاق خانه بر آن صدق کند. فرهنگ پیامبر همان فرهنگ قرآنى است. پیامبر اسلام در جاى دیگرى مىفرماید: «همه زمین را براى من مسجد و طهور کردند» از این کلام پیامبر دو برداشت مفید میسور است: یکى اینکه هر جا شرایطى داشته باشد که با فرهنگ قرآن و سنت مطابقت کند (به عبارت دیگر بتواند مجلس انبیا، روشن به نور الهى و خانه خدا باشد) آنجا مسجد است. دیگر این که مىگوید هم چون یهود نصارى نباشید که فقط و فقط معابد را محل عبادت مىدانند . غرض از مسجد ملاقات با خداست، پس در هر جا این امکان فراهم شود آنجا مسجد است.
روایات بسیارى از پیامبر اسلام رسیده که با معرفى مسجد در واقع اهل مسجد را هم معرفى مى کند، هم چون «مسجد، خانهى متقین است»، «انسانهاى مسجدى، مؤمن هستند» و از این دست مطالب، که ضمن معرفى مسجد به اوصاف اهل آن نیز مى پردازد.[1]
[1] . باقى و دیگران: 153 ، 1381 ش .