جوامعى که هماکنون به صورت جوامع مدرن یا جوامع مدنى از آنها یاد مىشود، حداکثر ظرف دو دههى اخیر به این دستاورد بشرى دست یافتهاند و انباشت تمام تجربیات تاریخى آنان هماکنون ثمر داده است. اما اسلام به عنوان دینى مترقى و خاتم ادیان الهى، که براى رهنمون کردن بشر به سعادت ابدى و جاودان نازل شده است، از همان ابتدا هیچگاه سعادت ابدى و اخروى انسان را از سعادت دنیوى و مادى وى تفکیک نکرده است. این دین کامل از آنجا که عقیده دارد «دنیا، مزرعهى آخرت است» با ظهور خویش بذر مدنیت و تکامل دنیوى را نیز در جامعهى بشرى «پراکند» تا اعضاى هر جامعهاى متناسب با ظرفیت و استعدادها و تجربیات بشرى و سطح ادراک خود، این بذر را بپروراند. دستورات این دین الهى در قالب کتاب آسمانى و جاوید آن «قرآن» و راهنمایىهاى پیشوایان این دین در عرصهى امور دنیوى نیز بسترهایى مناسب براى رشد و تکامل بشر برقرار کرد. در 1400 سال قبل که مدنیت در شبه جزیرهى عربستان به اندازهاى نبود که اقتضاى ایجاد نهادهاى مدنى کنونى را نماید، دین اسلام و پیامبر آن، حضرت محمد صلىاللهعلیهوآله با تأکیدى چشمگیر بر ارزش تجمع و تأسیس نهادى به نام مسجد، این نیاز بشرى را به بشر آن روزگار شناساندند.
براى مثال از جمله پدیدههاى اجتماعى که در اسلام بدان بسیار اهمیت داده شده است و اثرى بسیار عمیق بر حیات بشرى جوامع مسلمان داشته است پدیدهى وقف است.
«از جمله پیامدهاى مهم وسعت وقف و کثرت موقوفات، پى افکندن نهادهاى تمدنى و مدنى بود. گرچه جامعه ما [جامعه ایرانى] به لحاظ سیاسى و فرهنگى مطلقا فاقد عامل شهروندى بود، اما در جهت نهادهاى تمدنى دیگر گامهاى بلندى برداشته شده بود. در زمانى که سراسر دنیاى غرب در سلطهى خشن و قرون وسطایى کلیسا بود و مظاهر تمدن و سازمانهاى اجتماعى امروز و نهادهایى مانند شهردارى، مراکز بهداشتى و سازمانهاى فرهنگى و غیره براى تخصیص خدمات عمومى نه در غرب و نه در سایر نقاط جهان وجود داشت، موقوفات و سازمانهاى اداره کنندهى آن به عنوان یک سازمان اجتماعى وسیع چنین خدماتى را... عرضه مىگردید... . در کلیه شهرهاى بزرگ و کوچک و روستاها و دهات دور افتاده، هزاران مدرسه، بیمارستان، تیمارستان، حمام عمومى، کاروانسرا، قنات، مسجد و حسینیه و غیره که از محل سرمایهى عظیم موقوفات فراهم شده و یا اداره مىشود، در اختیار مردم قرار مىگرفت... هزاران پزشک، دانشمند و شاعر و فیلسوف به یمن این موقوفات برخاستهاند؛ کارى که اگر دولت مى خواست انجام دهد، عهده دولت خارج بود».[1]
همچنین خداوند متعال در قرآن کریم در اکثر مواردى که اراده بر بیان همراهى و یارى خویش دارد، گروه مؤمنان، گروه صابران، گروه متقین و جز آن را شایستهى همراهى خویش مىداند.
«اِنَّ اللّه مع المتقین».[2] «اِنَّ اللّه مع الصابرین».[3] «اِنَّ اللّه مع المؤمنین».[4] «اِنَّ اللّه مع الذین اتقوا و الذین هم محسنون».[5] و حتى در بسیارى از آیات، آنانى را که اهل فلاح و رستگارى مىداند، با ضمیر جمع معرفى مىکند «... اولئک المفلحون».
خطاب بسیارى از سخنان الهى در قرآن کریم به جماعت مردم «یا ایهاالناس ...» و یا جماعت مومنین «یا ایها الذین آمنوا ....» است.
در اسلام حتى بسیارى از امور عبادى و از جمله مهمترین آن ها «نماز» در صورت برگزار شدن به صورت اجتماعى است که ارزش اصلى خود را خواهد داشت. حتى در سیرهى پیامبر، در اقامهى نماز اصل بر جماعت است و اقامهى نماز فرادا، استثناست.
«پیامبر گرامى اسلام بادیهنشینان عربى را که اسلام مىآوردند از بازگشت به بادیهها نهى مىفرمودند و آنان را الزام به سکونت دائمى در محلى مىنمودند».[6]
پیامبر اسلام و ائمه هدى علیهمالسلام نیز با عنایت به همین اصول ارزشمند اسلام، دست به تأسیس مسجد زدند و در آن روزگار به اقتضاى شرایط زمان و مکان، آن را محل اجراى بسیارى از امور اجتماعى علاوه بر امور عبادى نمودند.
«انواع فعالیتهاى مربوط به آموزش، امور قضایى، مشاوره، حل اختلاف، مراسم و جشنها، ارتباطات عمومى، حرکت سیاسى، پر کردن اوقات فراغت، خدمات اجتماعى و رفاهى، تعاون، امور دفاعى و مانند آنها در طول دورانهاى گوناگون جوامع اسلامى در چارچوب مساجد انجام مىشدهاند».[7]
«مسلمانان براى بسط مدنیت جدید به تأسیس مساجد اقدام مىکردند و از این طریق تودهى مسلمان را در یک چارچوب تازه سازمان مىدادند».[8]
«مسجد مکانى براى عبادت، پایگاهى براى جهاد، مرکزى براى اجتماع مسلمانان، مدرسهاى براى تعلیم و تعلم اسلامى [و در کل] عرصهاى براى ورود مسلمانان به حیاتى مدنى است».[9]
[1] . باقى و دیگران: 235 ، 1381 ش .
[2] . بقره / 194 ؛ توبه / 36 و 123 .
[3] . بقره / 153 ؛ انفال / 46 .
[6] . باقى و دیگران: 1380 ش .
[7] . باقى و دیگران: 241 ، 1381 ش .
[8] . باقى و دیگران: 107 ، 1381 ش .
[9] . باقى و دیگران: 242 ، 1381 .