اطلاعات مورد نظر از طریق پرسشنامهاى که میان «دست اندکاران» و «شرکتکنندگان در فعالیتهاى نیایشى و غیرنیایشى» این مساجد توزیع گردید، گردآورى شد. بدین طریق امکان مقایسهى پاسخهاى دو گروه «دستاندرکاران» و «شرکتکنندگان» نیز فراهم آمد.
1 ـ 3 ـ 3) متغیرهاى عملیاتى در بعد فعالیت هاى نیایشى
در باره «فعالیتهاى نیایشى» مسجد میزان توفیق مسجد، در پاسخگویى به سه چالش مطرح در رابر دین در عصر حاضر و سه نیاز عمده انسان ها (به شرح زیر) مورد سنجش قرار گرفت:
1 ـ حل چالش علم و دین (= سؤالات 11 و 6)
2 ـ حل چالش دین و سیاست (= سؤالات 10 و 5)
3 ـ حل چالش دین و توسعه (= سؤال 4)
4 ـ کمک به رفع احساس تنهایى انسان معاصر
شامل متغیرهاى فرعى زیر:
1 ـ 4) میزان کمک به برقرارى روابط اجتماعى پایدارتر (= سؤال 14)
2 ـ 4) ایجاد تعلق گروهى به مسجد (= سؤال 2)
3 ـ 4) ایجاد حس خوشبینى و اعتماد به دیگران (= سؤال 9)
5 ـ برآوردن نیاز به پرستش
شامل متغیرهاى فرعى زیر:
1 ـ 5) میزان ارضاى نیاز به پرستش با شرکت در مراسم (= سؤال 8)
2 ـ 5) نحوه برگزارى مراسم (= سؤال 13)
3 ـ 5) میزان استفاده از مفاهیم ادعیه در زندگى روزانه (= سؤال 12)
4 ـ 5) علل حضور در مراسمهاى نیایشى مسجد (= سؤال 3)
6 ـ برآوردن نیاز به آرامش
شامل متغیرهاى فرعى زیر:
1 ـ 6) صبر در برابر مشکلات (= سؤال 1)
2 ـ 6) توکل در امور (= سؤال 1)
3 ـ 6) تسهیل در برقرارى روابط اجتماعى (= سؤال 1)
4 ـ 6) امید به زندگى (= سؤال 1)
5 ـ 6) اعتماد به نفس (= سؤال 1)
6 ـ 6) میزان تأثیر مسجد در دستیابى به آرامش (= سؤال 7)
فرض محقق بر این است که مساجدى که داراى نحوهى عملکرد مطلوبى در مورد این شش متغیر باشند، به احتمال فراوان به صورت آگاهانه و استراتژیک در تحقق ترویج هویت دینى مبتنى بر ایمان فعالیت مىکنند و چالشهاى عمدهى مطروح در حوزه دین را مىشناسند و درصدد چاره اندیشىاند.
2 ـ 3 ـ 3) متغیرهاى عملیاتى در بُعد فعالیتهاى غیر نیایشى
از آنجا که مساجد معرفى شده، مساجدى هستند که موفق شناخته شدهاند و فعالیت جنبى متعددى دارند، چهار ویژگى یک فعالیت استراتژیک در باره این فعالیتها مورد پرسش قرار گرفت تا مشخص گردد مساجد موفق کنونى تا چه حد به صورت استراتژیک، فعالیتهاى جنبى خویش را تعیین و اجرا مىکنند؟
این چهار ویژگى عبارتاند از:
1 ـ میزان مشارکتى بودن فعالیت ها: شامل متغیرهاى فرعى ذیل
1 ـ 1) دستورى نبودن فعالیتها و متاثر نبودن از نهادهاى سیاسى (= سؤالات 32 و 29 و 21)
2 ـ 1) مشارکت در برنامهریزى فعالیتها (= سؤال 24)
3 ـ 1) مشارکت در اجراى برنامهها (= سؤال 33)
4 ـ 1) مشارکت در تأمین مالى برنامهها (= سؤال 30)
5 ـ 1) امکان طرح هر نوع سؤال (= سؤال 15)
2 ـ میزان رعایت اصل مشترى مدارى: شامل متغیرهاى فرعى زیر:
1 ـ 2) وجود امکانات جنبى رفاهى مطلوب (= سؤالات 23 و 20)
2 ـ 2) برخورد خوب مسئولین مسجد (= سؤال 18)
3 ـ 2) ارزیابى مبتنى بر نظر مشتریان (= سؤالات 31 و 26)
4 ـ 2) شناسایى عوامل دفع غیرمشتریان و اهتمام به رفع آنها (= سؤالات 28 و 16)
3 ـ میزان نیازسنجى در اجراى فعالیتها: شامل متغیرهاى فرعى زیر:
1 ـ 3) میزان استفاده از خدمات تخصیص یافته در مسجد (= سؤال 22)
2 ـ 3) میزان رفع نیاز از استفادهکنندگان از خدمات مسجد (= سؤال 27)
4 ـ میزان جامعنگرى در اجراى فعالیتها: شامل متغیرهاى فرعى زیر:
1 ـ 4) هماهنگ بودن بخشهاى مسجد (= سؤال 25)
2 ـ 4) بسط دادن به تمام طیفهاى سنى در عرضه خدمات (= سؤال 17)
باز هم فرض محقق براین نهاده شده است که رعایت این ویژگىها و اصول در تعیین و اجراى فعالیتهاى غیرنیایشى در مسجد باعث خودشکوفایى اعضاى مسجد و کمک به آنها براى رسیدن به مراحل بالاتر سلسله مراتب نیازهاى مازلو مىگردد.