تأسیس مسجد از سوى حضرت ختمى مرتبت به عنوان نخستین گام در بنا نهادن جامعه نوپاى اسلام و نقش محورى مساجد در شهرهاى نوپدید دوره اسلامى تاکنون کم و بیش مورد توجه دانشپژوهان قرار گرفته است. کارکردهاى مسجد معمولاً در محورهاى زیر برشمرده مىشود: عبادى، آموزشى، تربیتى، فرهنگى، ارتباطى، اجتماعى، معمارى، حقوقى، نظامى و اقتصادى. بهنظر مىرسد افزون براین کارکردها، دو کارکرد مهم دیگر نیز مىتوان براى مسجد در نظر گرفت: ارائه الگویى از جامعه مطلوب دینى در مقیاس کوچک و دیگرى فراهم آوردن فضایى مناسب براى تمرین شهروندى جامعه دینى. بررسى مجموعه احکام و آداب و آیینهاى مربوط به مسجد و مهمترین عمل عبادى که در مسجد صورت مىبندد، یعنى نماز جماعت و مشابهت آن با ویژگىهاى یک جامعه دینى به خوبى این مدعا را اثبات مىکند.
اشاره
تأسیس مسجد بههمت حضرت ختمى مرتبت رسولگرامى اسلام، نخستین گام در بناى جامعه نوپاى اسلامى و نقش محورى مساجد در شهرهاى نو ظهور دوره اسلام، تاکنون بیشوکم طرف توجه دانشپژوهان قرار گرفته است. کارکردهاى مسجد معمولاً در محورهاى زیر برشمرده مىشود: عبادى، آموزشى، تربیتى، فرهنگى، ارتباطى، اجتماعى، معمارى، حقوقى، نظامى و اقتصادى.
به نظر مىرسد که افزون براین کارکردها، دو کارکرد مهم دیگر نیز مىتوان براى مسجد در نظر گرفت: عرضه الگویى از جامعه مطلوب دینى در مقیاس کوچک و فراهم آوردن فضایى مناسب براى تمرین شهروندى در جامعه دینى. بررسى مجموعه احکام و آداب و آیینهاى مربوط به مسجد و مهمترین عمل عبادى که در مسجد صورت مىگیرد، یعنى نماز جماعت و مشابهت آن با ویژگىهاى جامعه دینى به شایستگى این مدعا را اثبات مىکند: «إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسى أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ».[1]
مسجد واژهاى عربى از ریشه «س ـ ج ـ د»به معناى سجدهگاه است؛ گرچه برخى بر این باورند که این واژه، عربى شده واژه آرامى «مزگت» است.[2] سجده یکى از اجزاى نماز است و شاید سجدهگاه نامیدن مکان برگزارى نماز، از باب مهم شمردن این جزو از نماز باشد. در متون دینى، سجده، منتها درجه عبادت بنده در آستان حق تعالى شمرده شده است:
«السجود منتهى العبادة من بنىآدم».[3] مسجد که در عرف و فرهنگ اسلامى به عبادتگاه مسلمانان اطلاق مىشود، در اصطلاح شرعى تعریف دقیقترى دارد: «المکان الموقوف على کافّة المسلمین للصّلاة»؛[4] یعنى مکانى که براى نماز گزاردن همه مسلمانان وقف شده باشد؛
براین اساس سه ویژگى اصلى مسجد از این قرار است:
1 . موقوفه بودن و در تملک فرد خاصى نبودن؛
2 . ویژه عده خاصى نبودن و براى همه مسلمانان بودن؛
3 . براى خواندن نماز استفاده کردن.
یادآور مىشود که این واژه به صورت مفرد، مسجد و جمع، المساجد، جمعا 28 بار در قرآن به کار رفته است که 15 بار آن به صورت المسجدالحرام ـ مسجدى که کعبه درآن قرار دارد ـ و یک بار نیز به صورت المسجد الاقصى ـ مسجد معروف بیت المقدس ـ آمده است.[5]
در سالهاى اخیر حجم نوشتهها درباره نقش و کارکردها، تاریخ و احکام و آداب مساجد افزایش چشمگیرى داشته است. مرورى بر سه کتابشناسىِ «کتابشناسى معمارى مسجد»،[6] «فهرستواره مسجد»[7] (شامل معرفى 4 کتاب و 57 مقاله) و «کتابشناسى مسجد»[8] (شامل معرفى 92 کتاب و 1754 مقاله) نمایى از این مطالعات را به دست مىدهد.
کارکردهاى مسجد و انگیزههاى تأسیس آن
به نظر مىرسد پیش از بعثت پیامبر هم به محوطه اطراف کعبه، مسجد گفته مىشد، ولى بدون تردید این اصطلاح پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه رواج یافت. نخستین اقدام اصلى پیامبر در شهر مدینه، تأسیس مسجد بود.[9] پژوهشگران حوزه سیره نبوى، تاریخ اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامى، انگیزههاى تأسیس مسجد و کارکردهاى مسجد را به شکلهاى گوناگون بررسى کردهاند. شاید بتوان مجموعه نکات مورد توجه پژوهشگران را در قالب محورهاى زیر برشمرد: کارکردهاى عبادى، آموزشى، تربیتى، فرهنگى، ارتباطى، اجتماعى، سیاسى، معمارى و فضاى کالبدى شهرى، نظامى و اقتصادى.[10]
الف) کارکرد عبادى: اصلىترین کارکرد مسجد، کارکرد عبادى آن است. نماز، برترین و مهمترین ادب و وظیفه دینى است و گرچه مىتوان آن را در هر مکانى اقامه کرد، اما به خواندن نماز در مسجد، تأکید شده و پاداش نماز در مسجد ـ از مساجد کوچک محلى تا مسجد الحرام ـ از دوازده برابر تا یکصد هزار برابر نماز در غیر مسجد برشمرده شده است.[11]
بجز نماز، آداب و آیینهاى عبادى دیگرى نیز در مساجد برگزار مىشود، مانند برگزارى مجالس قرائت قرآن، مجالس و مراسم خواندن دعا، مراسم شبهاى قدر در ماه مبارک رمضان، مجالس عزادارى براى سالار شهیدان (در جوامع شیعى)، تخصیص نذورات و خیرات و مبرات. این نوع مراسم را نیز مىتوان در زمره کارکردهاى عبادى مساجد، شمرد.
مفاد اغلب منابع قدیم درباره مساجد، توجه به جنبه عبادى آن و بیان فضایل و آداب و احکام آن است. در این دسته از منابع در کنار بیان فضائل مسجد و اهل مسجد، احکام واجب و حرام و مستحب و مکروه مربوط به مسجد بیان مىشود. نمونههاى این دسته از منابع را مىتوان در ابواب مربوط به مسجد در کتابهایى مانند: «وسائل الشیعه»[12]، «سفینة البحار»[13]، «المحجةُ البیضاء»[14]، و نیز کتابهاى مستقلى مانند «اعلام الساجد باحکام المساجد»[15] و «فرائد الفوائد در احوال مدارس و مساجد»[16] دانست.[17]
در تحلیل اقدام پیامبر براى تأسیس مسجد نخستین گام بنا نهادن جامعهاى نو، آنچه در نگاه نخست به نظر مىآید این است که پیامبر با این اقدام خود مىخواست در اقدامى نمادین، جوهره عبودى جامعه و حکومت را در اندیشه اسلامى بنمایاند؛ یعنى وقتى نخستین گام در مسیر نهادینهسازى و آسانسازى عبادت برداشته مىشود و فضایى کالبدى براى عبادت ساخته مىشود، گویى بذرى افشانده و نهالى نشانده مىشود که گامهاى بعدى همگى بار و بر و ثمر آن بذر و نهال و برخوردار از جوهره و ویژگىهاى اصلى آن است. در چنین تصویرى، تمامى فعالیتهاى بعدى پیامبر در مدینه، در مسیر ساختن جامعه اسلامى مانند دایرههاى متحد المرکز، از همان جوهره عبودى نشأت گرفته است. مسلمانان نیز با تأسى به پیامبر، باید عبودیت خدا را جوهره هر شهر و جامعه و نظام اسلامى بدانند.
ب) کارکرد آموزشى: مسجد درهمان آغاز و از عصرتأسیس در عهد پیامبر کارکردآموزشى داشته است. پیامبر بر کُندهاى از چوب و بعدها بر فراز منبر در مسجد به بیان احکام الهى و معارف اسلامى مىپرداخت. این کارکرد بعدها نیز ادامه یافت و آموزش را به بخشى انفکاکناپذیر از کارکردهاى مسجد بدل ساخت. در فضاى داخلى مسجد، محراب، نماد وجه عبادى مسجد و منبر، نماد وجه آموزشى آن است؛ به بیانى دیگر، محراب به صورت نمادین تعیین کننده جهت هدایت افراد به وسیله امام به سوى خداست و متقابلاً منبر نیز به صورت نمادین، انتقال آموزههاى دینى از سوى خدا براى بشر را ـ آن هم به وساطت امام ـ نشان مىدهد.
این رابطه تعاملى بین انسان و خدا که با وساطت پیشواى دینى صورت مىپذیرد، برخاسته از مبناى بسیار مهم دینى در زمینه چگونگى تعامل فرد و جامعه از یک سو و انسان و خدا از سوى دیگر در اندیشه اسلامى است.
در نگاهى تاریخى، آموزشهاى متعارف در مساجد، شاخههاى گوناگون علوم اسلامى، به ویژه قرآن، احادیث، احکام، اخلاق و علوم متعلق به آنها خصوصا علم کلام و فقه بوده است.[18] تأسیس کتابخانههاى بزرگ و معتبر در مساجد نیز مرتبط با نقش آموزشى مساجد و برخاسته از نیازمندى آموزش به کتاب و کتابخانه بوده است.[19]
در کنار نقش ثابت آموزشى مساجد، مسجد مانند هر نهاد آموزشى، محل تشکیل کلاس درس و بحثهاى علمى بوده است، مساجد به صورت پراکنده و بدون ثابت و غیر برنامهریزى شده و از طریق مراجعه پراکنده مردم به امام جماعت یا مدرسان دروس دینى نیز نقشى آموزشى ایفا نموده است.
صفحات تمدن شکوهمند اسلامى در بردارنده نمونههاى شایان توجهى از مساجد مهم و کارکرد آموزشى وارد که در بسیارى از آنها همچنان آموزش رواج دارد: مسجدالحرام، مسجد النبى، جامع بصره، جامع کوفه، جامع فسطاط (جامع عمرو بن عاص)، مسجد الاقصى، جامع دمشق، جامع زیتونه، جامع قیروان، جامع منصورى در بغداد، جامع قرطبه، جامع قرویین (فارس مراکش)، و جامع ابنطولون و جامع الازهر از نمونه مساجد داراى حلقات درس بودهاند.[20]
ج) کارکردهاى تربیتى: وجه تربیتى مسجد معمولا در پیوند با وجه آموزشى[21] مورد توجه قرار گرفته و تاکنون مطالعاتى مستقل و مستوفى درباره آن صورت نگرفته است. گرچه نمىتوان این پیوند و نیز پیوند مباحث تربیتى را با وجه عبادى مسجد نادیده گرفت، اما تردیدى نیست که به هر حال مقوله تربیت، مقولهاى متمایز با عبادت و آموزش است. مسجد کانونى براى رشد اخلاق فردى و اجتماعى آحاد جامعه اسلامى و آشنا شدن آنان با رذایل و فضائل اخلاقى و راههاى دورى جستن از رذائل و متحلى شدن به فضائل است. کارکرد تربیتى از منظرى دیگر، با کارکرد تمرین شهروندى جامعه دینى، پیوند و حتى همپوشانى مىیابد که در جاى خود به آن اشاره خواهد شد.
د) کارکرد فرهنگى و ارتباطاتى: مسجد، اصلىترین مکان شکل دهى افکار عمومى، فرهنگسازى و اطلاع رسانى در تمدن اسلامى بوده است. نداى «الصلاة جامعه» در عهد پیامبر و پس از آن فراخوانى عمومى براى گردِ هم آوردن مسلمانان در مسجد و آگاهى از امر مهم به هنگام اقامه نماز جماعت بوده است. پس از تشریع اذان، مردم در غیر اوقات نماز نیز با بانگ مؤذن به مسجد مىآمدند.[22] سوق دادن مسلمانان به سمت هنجارها و گرایشهاى مدّنظر نیز در مساجد صورت مىگرفته است. پیامبر و جانشینانش در مسجد، مردم را براى حضور در جنگ و جهاد برمىانگیختهاند و خطیبان جمعه نیز ـ که سخنگویان حکومت بودهاند ـ از همین طریق و در فضاى مسجد، خواستههاى حکومت را مطرح مىساختند و افکار مردم را با این خواستهها همسو مىساختهاند. مساجد در فضاى کالبدى شهر بر دو دسته تقسیم مىشدند: مسجد جامع و مساجد محلى. مساجد محلى همان مساجد شایان دسترس ساکنان محلههاى گوناگون شهر است، ولى در هر شهر، معمولاً یک مسجد ـ که معمولاً از نظر مساحت بزرگتر و از نظر موقعیت در فضاى کالبدى شهر، تقریبا در نقطه مرکزى قرار دارد ـ وجود دارد که محل اجتماع عمومى مردم شهر و محل برگزارى نماز جمعه بوده است. این مسجد را مسجد جامع مىخوانند. به سبب جایگاه مسجد جامع و تأثیر آن در شکلدهى به افکار عمومى، امام جماعت اینگونه مساجد که حکم امام جمعه نیز داشتند، بهابتکار حکومت تعیین مىشده است و لذا مساجد جامع، تریبون رسمى حکومت به حساب مىآمده است. در مرحلهاى فراتر از مساجد جامع، پارهاى از مساجد مانند مسجد کوفه و مسجد النبى و مسجد الحرام در پهنهاى وسیعتر، مورد توجه مسلمانان قرار مىگرفتهاند.
هـ) کارکرد اجتماعى: مساجد کارکردهاى اجتماعى مختلفى نیز داشته و دارد، همچون: گردآورى کمک براى مستمندان، برگزارى آیینهایى مانند مراسم ترحیم مردگان، نگهداى جنازه متوفى تا پیش از خاکسپارى (به ویژه در روستاها و شهرهاى کوچک)، برگزارى مراسم عمومى مانند جشنها و گردهمایىها (در مساجد روستاها و شهرهاى کوچک یا محیطهاى بسته مانند مسجد دانشگاهها)، اقامت موقت و یک شبه در راه ماندگان (به ویژه در مساجد کنار جادهها)، اعلام اشیاى گمشده پیدا شده در مسجد (گرچه این کار در مسجد مکروه است)، مراجعه مردم به امام جماعت براى استخاره و تفأل به قرآن، توزیع کالابرگ و یا کالاهاى سهمیهبندى شده (گرچه به صورت موقت مانند آنچه در سالهاى اولیه پس از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران صورت مىگرفت).
کارکردهاى اجتماعى مسجد، ثابت و یکسان نیست، بل متناسب با محیط فرهنگى و جغرافیایى، با یکدیگر فرق دارد. جایگاه اجتماعى کارگزاران ثابت و متغیر مسجد مانند: امام جماعت، منبرى، مؤذن، خادم، بانى و هیأت امنا نیز در این بخش ممکن است مورد توجه باشد.
و) کارکرد سیاسى: یکى از کارکردهاى مساجد در تاریخ و تمدن اسلامى، کارکرد سیاسى آن است. پیامبر اکرم پایههاى حکومت نوپاى مدینه را در مسجد مدینه محکم کرد و بسیارى از برنامهریزىهاى سیاسى خود را در مسجد سازمان مىداد. پس از رحلت پیامبر، بیعت رسمى با خلفاى جانشین ایشان در مسجد صورت گرفت. در عهد خلافت ابوبکر، حضرت زهرا علیهاالسلامخطبه مشهور خود برضدّ خلیفه را در مسجد ایراد کرد. جنبشهایى مانند: جنبش مختار، جنبش زید بن على و جنبش صاحب فخ نیز از مسجد آغاز شد. در سدههاى معاصر، نقش و کارکرد سیاسى مساجد در کشورهاى اسلامى محدود شده بود، اما نشانههایى از احیاى آن بهچشم مىخورد، به عنوان نمونه در جریان پیروزى انقلاب اسلامى در ایران، مساجد بار سیاسى بسیار سنگینى را بر دوش کشیدند و در زمان حاضر نیز مسجدالاقصى در بیتالمقدس که پاى در بند صهیونیسم و چشم به همت مسلمانان دارد، کارکرد سیاسى چشمگیرى دارد.
ز) معمارى و فضاى کالبدى شهرى: وجه دیگر کارکرد مسجد، توجه به فضاى کالبدى شهرى و کارکرد معمارى آن است. معمارى مسجد نوعى معمارى پر رمز و راز و در یک نگاه کلى، نماد اندیشه توحید و واسطه عالم علوى با عالم سفلى است. از زاویهاى دیگر، پیامبر نخستین اقدام خود را براى ساختن جامعه جدید و الگو با فعالیت معمارى آغاز کرد، این امر نشاندهنده اهمیت و نقش فضاهاى کالبدى شهرى در هر جامعه آرمانى باشد و بهاین ترتیب مسجد در قالب نخستین فضاى کالبدى شهرى در جامعه اسلامى، جاى خاص خود را باز کرد. البته پیامبر شهر یثرب را تأسیس نکرد، ولى ساختن جامعهاى نو در این شهر را از بنا نهادن مسجد آغاز کرد. بعدها مسلمانان ساختن شهرهاى جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز مىکردند. در این شهرها ابتدا مکان مسجد مشخص مىشد و سپس با محور قرار دادن آن، محلهها و خیابانها و بازار و مانند آن شکل مىگرفت. این اقدام نمادین، جوهره عبودى شهر و جامعه و حکومت در اندیشه اسلامى را به خوبى نشان مىدهد. محوریت مسجد در معمارى شهرى و نیز چرخه امور شهر به صورت قطب فرهنگ ساز، سهولت دسترسى مردم به مسجد و کثرت مساجد در محلهها در گذشته تاریخى جوامع اسلامى، از دیگر ابعاد جایگاه مسجد در فضاى کالبدى شهرى است.
تبدیل به دو قطب شدن مسجد و مدرسه در میان عناصر سازنده شهر در گذشته تمدن اسلامى که بار اصلى فرهنگسازى را بر دوش داشتهاند، نماد بیرونى و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالى بشر در تفکر دینى است؛ یعنى اگر عبادت و علم را دو عامل اصلى تعالى و سعادت افراد و جوامع بشرى بدانیم، این دو قطب فرهنگى و فرهنگساز در هر تجربه موفق، بنیاد و اساس اغلب فعالیتهاى فرهنگى شهرها با جهتگیرى الهى بودهاند.
معمارى داخلى مسجد نیز مقولهاى مهم و شایان توجه است که بالنسبه مورد التفات پژوهشگران بوده است. بدون تردید نخستین مسجد ساخته شده در عهد پیامبر بسیار ساده و حتى بدون سقف بوده است، ولى به تدریج مساجد هم از نظر معمارى و هم از نظر بخشها و اجزاى تشکیل دهنده، تنوع و گسترش یافتند. اصلىترین اجزاى مسجد در کتابهاى مربوط به معمارى مسجد مورد توجه قرار گرفته است.[23] تحول نقش مساجد متناسب با شرایط گوناگون، مستلزم تحول در معمارى داخلى مساجد هم هست.
ح) کارکرد حقوقى، نظامى و اقتصادى: پارهاى از کاربردهاى مسجد که در گذشته تاریخى رواج داشته، در زمان حاضر تقریبا ازبین رفته است. کارکردهاى حقوقى مانند: حل دعاوى مردم، بهطورى که امیرالمؤمنین على علیهالسلام نیز در گوشهاى از مسجد کوفه به امور قضا مىپرداخت. نویسنده کتاب المساجد فى الاسلام، مسجد را کاخ عدالت (= قصر العدل) نامیده است.[24] کارکرد نظامى مانند: پرداختن به امور نظامى و مشورتهاى نظامى به ویژه در صدر اسلام، کارکردهاى اقتصادى مثل حفظ و نگهدارى اموال نقدى عمومى در مسجد (بیت المال)؛[25] البته مسائلى مانند هزینهها و درآمدهاى مسجد همچنان از مسائل رایج مساجد است.
به نظر مىرسد افزون بر موارد فوق که بیش و کم مورد توجه پژوهشگران بوده است ـ هر چند با تقریر و نگاهى متمایز ـ دو کارکرد دیگر مسجد را که انگیزه پیامبر را هم براى تأسیس مسجد به عنوان نخستین گام بنا نهادن جامعهى جدید نشان مىدهد، مىتوان به شرح زیر بیان کرد:
ط) ارائه الگو و ماکتى از جامعه مطلوب دینى: پیامبر راهى سخت و دشوار براى ساختن جامعهاى الگو و اسوه و امتى وسط، پیش روى داشت و یکى از مهمترین و شاید مهمترین دشوارى پیامبر در این مسیر، همساز کردن ساکنان نواحى مرکزى شبه جزیره عربستان با جامعه مطلوب بود و یکى از سودمندترین و اثربخشترین اقدامانى که مىتوانست به این هدف کمک کند، طرح الگو و ماکتى در مقیاس کوچکتر از جامعه مطلوب و فراهم آوردن فضایى مناسب براى تمرین و ممارست زندگى در این الگوى کوچک، به منظور آماده شدن تاریخى براى شهروندى در جامعه مطلوب و مورد نظر پیامبر بود.
امروزه نیز یکى از مهمترین مباحث و چالشهاى برنامهریزى و مدیریت استراتژیک، چگونگى همسو ساختن اعضاى هر سازمان یا گروه اجتماعى با اهداف کلان است و از جمله راه حلها طرح ماکتى از وضعیت مطلوب و فراهم آوردن زمینه رسیدن به درکى کلى از آینده، در مقیاسى محدود است. این رویه را در طراحى و ساخت و معرفى بناهاى عظیم هم مشاهده مىکنیم. مرورى بر احکام و آداب، مسجد نشان دهنده این است که مسجد در عهد مدنى پیامبر چنین نقشى را ایفا مىکرده است؟ نقشى که از آن پس نیز همواره از مساجد انتظار مىرود.
بررسى مقایسهاى گزیدهاى از مهمترین آداب مسجد با ویژگىهاى جامعه اسلامى، مىتواند ما را براى رسیدن به چنین درکى از کارکردهاى مسجد مدد رساند. این موارد و موارد مشابه آن ـ در کنار حفظ جوهره عبادى ـ ترجمان و بازگو کننده معیارها و ویژگىهاى یک جامعهاى دینى بهشمار مىرود.
[2] . معین، محمد، فرهنگ فارسى، تهران، امیرکبیر: ج 11 ، 1376 ش ، ص 4063 ، مدخل «مزگت»؛ Encycloedia of Islam ;(New Edition) (EI)Leiden :Brill v6 "Masdjid" PP664کلمه مسجد در متون فارسى سده چهارم به کار رفته است: «چون على علیهالسلام از در مزگت اندر آمد و ابنملجم على را یافت، شمشیر بزد». تاریخنامه طبرى، گردانیده منسوب به بلعمى، تصحیح: محمد روشن، تهران: سروش، 1380، ص 674.
[3] . مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار، تهران، دارالکتب الاسلامیة، 1362 : ج 82 ، ص 164 .
[4] . بابانیا، محمدباقر، در سایه سار مساجد، ماهنامه کوثر: ش 32 .
[5] . عبدالباقى، محمدنژاد، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، القاهرة، دارالکتب المصریه، 1364 ق: ص 345 .
[6] . شکرى، فاطمه، کتابشناسى معمارى مسجد، مجموعه مقالات همایش مسجد، گذشته، حال، آینده، تهران، دانشگاه هنر، معاونت پژوهشى، 1379 : ج 2 ، صص 357 ـ 404 .
[7] . شاهحسینى، یونس، فهرستواره مسجد، مسجد، سال سوم، ش 15 ، 1373 ش، صص 56 ـ 57 ، و ص 101 .
[8] . عباسىنیا، سعید به کوشش، کتابشناسى مسجد، ج 1 ، تهران: ستاد عالى هماهنگى و نظارت بر کانونهاى فرهنگى، هنرى مساجد: ج 1 ، 1380 ش .
[9] . بهعنوان نمونه، ابنهشام، ج 1 ، ابنهشام، السیرة النبویه: ج 2 ، تحقیق: مصطفى السقاء، ابراهیم الابیارى، عبدالحفیظ شلبى، بیروت، داراحیاء التراث العربى: ص 141 ـ 143 .
[10] . براى بحثهایى دراین زمینه بهعنوان نمونه ر.ک. سلطانزاده، حسن، مقدمهاى بر تاریخ شهر و شهرنشینى در ایران، تهران، آبى: ج 1 ، 1365 ، ص 265 ـ 267 ؛ همو، روند شکلگیرى شهر و مراکز مذهبى در ایران، تهران، آگاه: ج 1 ، 1362 ش ، ص204 ـ 208 ؛ فلامکى، محمد منصور، باززندهسازى بناها و شهرهاى تاریخى، تهران: دانشگاه تهران، 1365 ش: ص 57 ـ 61 ؛ نقىزاده، محمد، مسجد کالبد مسلط بر مجتمع اسلامى، مجموعه مقالات همایش معمارى مسجد: گذشته، حال، آینده، تهران، دانشگاه هنر، 1378 ش .
[11] . العاملى شهید اول، محمد بن جمال الدین مکى، اللمعة الدمشقیه، ج 1 ، بیروت، دارالعالم الاسلامى: ص 212 ـ 213 .
[12] . شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعه الى تحصیل الشریعه، قم، مؤسسة آلالبیت لاحیاء التراث، ط 1 ، 1409 ق: ج 5 ، ص 193 ـ 297 .
[13] . قمى، شیخ عباس، سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، بیروت، دارالتعارف، بىتا: ج 1 ، ص 600 ـ 603 .
[14] . فیض کاشانى، مولى محسن، المحجة البیضاء فى تهذیب الاحیاء، صححه و علق علیه على اکبر غفارى، قم: دفتر انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه، ط 2 ، بىتا: ج 1 ، ص 366 ـ 358 .
[15] . الزرکشى، محمد بن عبداللّه، اعلام الساجد باحکام المساجد، قاهره، دارالکتاب المصرى، ط 2 ، 1403 ق .
[16] . تبریزى، محمد زمان بن کلبعلى، فرائد الفوائد در احوال مدارس و مساجد، به کوشش رسول جعفریان، تهران، احیاء کتاب، دفتر نشر میراث مکتوب، چ 1 ، 1373 ش .
[17] . براى احکام مسجد همچنین مىتوان از دو منبع زیر نیز بهره جست: فلاحزاده، محمد حسین، احکام مسجد، قم: دلیل، 1374 ش؛ نوبهار، رحیم، سیماى مسجد، 2 ج ، قم: مؤلف، چ 2، 1373 ش؛ مبلغى، احمد «فقه مساجد»، کوثر، ش 10، و نیز مباحثى پراکنده در بخش مکان نمازگرار در رسالههاى عملیه و کتب فقهى.
[18] . شلبى، احمد، تاریخ آموزش در اسلام، ترجمه، محمد حسین ساکت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1361: ص 96 ـ 97 .
[19] . درباره کتابخانههاى مساجد، ر.ک. سباعى، محمد مکى، تاریخ کتابخانههاى مساجد، ترجمه: محمد عباسپور، محمدجوادمهدوى.مشهد، بنیادپژوهشهاىاسلامى، 1373؛ اینکتاب بانام «نقشکتابخانههاىمساجد درفرهنگوتمدن اسلامى» نیز بههمت على شکوئى ترجمه و سازمان مدارک فرهنگى انقلاب اسلامى در همان سال 1373 منتشر کرده است؛ در زمینه کتابخانههاى مساجد ایران نیز ر. ک. کریمیان سردشتى، نادر، تاریخ کتابخانههاى مساجد ایران، تهران: کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شوراى اسلامى، 1378 ش .
[20] . غنیمه، عبدالرحیم، دانشگاههاى بزرگ اسلامى، ترجمه نوراللّه کسایى، تهران، دانشگاه تهران، 1372 : ص 61 ـ 82 .
[21] . در این زمینه ر. ک. ضرابى، عبدالرضا، «نقش و عملکرد مسجد در تربیت» معرفت: ش 33 .
[22] . محمد بن سعد، الطبقات الکبرى، بیروت، داربیروت، 1985 م: ج 1 ، ص 146 .
[23] . حاج سید جوادى: ص 367 به بعد، زبرشیدى: ص 209 ـ 245 .
[24] . الولى، المساجد فى الاسلام، بیروت، دارالعلم للملایین، 1409 ق: ص 159 ـ 162 .
[25] . الولى، همان: ص 116 .