خانواده، نهادى است اجتماعى و مسجد، مکانى است مقدس براى عباد مسلمانان، این دو پدیده، ارتباط تنگاتنگى با هم دارند و از یکدیگر متأثر و بهرهمندند.
معمولاً هرگاه در ارتباط مسجد و خانواده کاوش مىشود، رابطه یک سویه خانواده با مسجد بررسى مىشود، در حالى که مىتوان ارتباط بین این دو نهاد مهم را دو جانبه در نظر گرفت و تعامل آن دو و یا تأثیر هر یک در دیگرى را در معرض بحث و بررسى گذاشت. در این جا به نمونههایى از تعامل مسجد و خانواده اشاره مىکنیم:
1 . وقف زمین براى مسجد: از موارد مفید و مهم تعامل خانواده با مسجد، اقدام این نهاد اجتماعى در وقف کردن زمین ملکى براى احداث مسجد است.
مسلمانان به پیروى از پیشوایان و امامان معصوم علیهمالسلام از صدر اسلام تاکنون در این زمینه پیشتازند و از این سنت حسنه آنان در وقف زمینهاى خود براى مسجد است که شاهد شکوفایى این همه مسجد در سراسر جهان هستیم.
بدین لحاظ، خانوادههایى که توانایى مالى ساختن مسجد و یا فرصت و قدرت اداره کردن آن را ندارند، ولى زمینى دارند که براى ساخت مسجد کفایت مىکند، مىتوانند آن قطعه زمین را براى احداث مسجد وقف کنند، تا زمینهاى براى دیگر مسلمانان فراهم گردد و آنان براى ساختن آن اقدام کنند.
وقف که معنى و مفهوم آن عبارت است از متوقف ساختن مالکیت خصوصى و شخصى و اقدام به عمومى کردن منافع آن در راه خدا براى استفاده دائمى مردم، داراى احکام فقهى و شرعى ویژهاى است که در کتب فقهى علما و رسالههاى عملیه مراجع تقلید بیان شده است و درباره آن، سفارش و توصیههاى فراوانى شده است. از جمله این که در خبر صحیح از امام جعفر صادق علیهالسلام روایت شده است: «لیس یتبع الرجل بعد موته من الاجر الا ثلاث خصال: صدقه اجراها فى حیاته فهى تجرى بعد موته و سنه هدى سنها فهى یعمل بها بعد موته و ولد صالح یدعوا له».[1] «انسانى که از دنیا مىرود، دستش از تحصیل اجر و پاداش (کارهاى دنیا) کوتاه مىگردد مگر کسى که سه چیز از او به یادگار مانده باشد:
1 . کار خیرى که در حیاتش آن را بنیان نهاده باشد و پس از وفات او به همان حال باقى بماند.
2 . سنت و شیوه هدایت گرى که در حیاتش نهاده باشد و پس از وفات وى نیز به آن عمل گردد.
3 . فرزند صالح و شایستهاى از خود به جا گذاشته باشد که پس از وفات براى او دعا و طلب مغفرت نماید».
بىتردید آگاهى خانوادهها از این گونه احادیث، موجب رغبت بیشتر آنان به وقف کردن زمینهاى ملکى براى احداث مسجد مىگردد. به ویژه اگر بدانند که در نزد خداوند متعال از چه جایگاه و منزلتى برخوردار مىگردند.
امام جعفرصادق علیهالسلام در روایتى فرمود: «ما من مسجد بنى، الا على قبر نبى أو وصى نبى قتل، فاصاب تلک البقعة رشة من دمة، فاحب اللّه ان یذکر فیها».[2] «هیچ مسجدى بنا نمىگردد، مگر این که بر روى قبر پیامبر یا وصى پیامبرى که به شهادت رسیده باشد قرار گیرد. پس به این مکان، قطرهاى از خون وى اصابت کرده است و خداوند سبحان دوست دارد که در این مکان، ذکر و نیایش وى انجام گیرد.»
بنابراین، مىتوان به وضوح ملاحظه کرد که پدیده وقف، چه جایگاه مهمى در احداث مساجد دارد و خانوادههاى متدین و مؤمن چه نقش آفرینىهایى مىتوانند در این راه داشته باشند.
2 . ساخت و ساز مسجد: خانوادههاى مسلمان و متدین در ساخت و مرمت مسجد، نقشى مهم برعهده دارند. آنها با اختصاص بخشهایى از مایحتاج زندگى خویش براى ساخت و یا مرمت مسجد، در این امر خداپسندانه سهیم مىگردند و از این راه، ایمان و هدایت خویش را به منصه ظهور مىرسانند.
خداوند متعال در قرآن کریم مىفرماید: « ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد اللّه شاهدین على انفسهم بالکفر».[3] «مشرکان را لیاقت آن نباشد که مساجد خدا را آباد کنند، همانهایى که به کفر خود گواهى دهند».
این آیه نشان مىدهد که مرمت مساجد و یا ساخت و ساز آن، توفیقى است از جانب خدا که نصیب کافران و مشرکان و بى دینان نمىشود، بل این توفیق الهى تنها سزاوار مؤمنان و خانوادههاى متدین و خداجوست که به جز خدا، به چیزى دیگر نمىاندیشند.
خداوند سبحان در دنباله همان آیه مىفرماید: «انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه و الیوم الآخر واقام الصلاة و آتى الزکاة و لم یخش الا اللّه، فعسى اولئک ان یکونوا من المهتدین».[4] «همانا آنانى که ایمان به خدا و آخرت دارند و نماز بر پا مىدارند و زکات مىپردازند و به غیر از خدا از کسى نمىترسند، مساجد خدا را آباد مىکنند. پس امید است این گروه از مؤمنان، جزو هدایت شدگان قرار گیرند».
پیامبر گرامى اسلام، حضرت محمد صلىاللهعلیهوآله نیز درباره فضیلت ساخت مسجد فرمود: «من بنى مسجدا فىالدنیا أعطاه اللّه بکل شبر منه [بکل ذراع منه] مسیرة اربعین الف عام مدینة من ذهب و فضة و در ویاقوت و زمرد و زبرجد و لؤلؤ».[5] «هر کسى در دنیا مسجدى بنا نماید، خداوند متعال به مقدار هر وجب آن] و به نقلى فرمود: به مقدار هر ذراع آن] به اندازه پیمودن چهل هزار سال، شهرى به وى عطا مىکند که همه آن از طلا، نقره، مروارید، یاقوت، زمرد، زبرجد و لؤلؤ باشد».
آن حضرت در روایت دیگر فرمود: «من ابتنى للّه مسجداً و لو مثل مفحص قطاة، بنى اللّه له بیتا فى الجنة».[6] «کسىکهبراى خداوندمسجدى بسازد،اگرچه بهمانند آشیانهپرندهاى باشد، خداوند متعال خانهاى براى او در بهشت بنا خواهد نمود».
درباره ساخت مسجد و یا مرمت و بازسازى آن، آیات و روایات فراوانى وجود دارد، که همه آنها مسلمانان متعهد و خانوادههاى دین مدار را تشویق و توصیه به این امر خداپسندانه مىنمایند و با ایجاد اراده و عزم جدى در وجدان مسلمانان، آنان را در همه شهرها و روستاها وادار به ساخت چنین پایگاه و مکانى مقدس مىنمایند و از این راه جلوهاى زیبا و بىبدیل از یکتاپرستى و خداگرایى در جوامع بشرى به وجود مىآورند.
اما در این زمینه، توجه به این نکته براى سازندگان مساجد ضرورى است که مسجد را باید طورى ساخت که از لحاظ مهندسى از استحکام و مقاومت در برابر بلایاى طبیعى برخوردار و از نظر فضا، از هوا و نور کافى بهرهمند و داراى امکانات فرهنگى و تسهیلات روز باشد و در محدوده طرحهاى شهردارى و زیباسازى شهرى قرار نگیرد و از جنبه معمارى نیز معیارهاى اسلامى و ذوق و هنر دینى در آن محسوس و روبه قبله و دقیقا به سمت آن (خدا) باشد.
3 . اداره مسجد و تصدى امور آن: علاوه بر ساخت و ساز مسجد جدید و مرمت مسجدهاى قدیمى و فرسوده، نقش خانوادهها در اداره مسجد و تصدى امور آن نیز مىتواند بسیار برجسته و چشمگیر باشد، زیرا مسجد به خودى خود نمىتواند در اصلاح اخلاق و بازسازى روحى و روانى انسان تأثیرگذار باشد بل این متولیان و متصدیان امور آن هستند که از طریق مسجد و با بهرهمندى از فضاى مقدس و ملکوتى آن، نقش مسجد را در جامعه برجسته و فایدهمند مىنمایند.
متصدیان مساجد براى شادابى و طراوت این مکان مقدس و جذابیت آن براى اقشار گوناگون مردم، به ویژه جوانان، وظایف ذیل را برعهده دارند:
1 . 3) نظافت و پاکیزگى مسجد: مسجد نیز به مانند سایر بناها و ساختمانها، نیاز به مراقبت و نظافت دارد. چون رفت و آمد مردم در آن همیشگى و نامحدود است، باید نظافت و پاکیزگى آن نیز همیشگى و دایمى باشد و متصدیان امر آن، از اداى چنین وظیفه مهمى احساس خستگى نکنند و خود را کنار نکشند، به ویژه در اوقاتى که حضور مردم در آن بیشتر و چشمگیرتر است مانند روزهاى جمعه و هنگام برپایى نماز جمعه و یا عیدها و هنگام برگزارى جشنهاى دینى و مذهبى و یا مراسم عزادارى و سوگوارى و یا براى جلسات وعظ و خطابه.
در حدیثى از رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله آمده است: صلىاللهعلیهوسلم من کنس المسجد یوم الخمیس و لیلة الجمعة، فاخرج منه من التراب مایذر فى العین، غفر اللّه تعالى له».[7] «کسى که در روز پنج شنبه و شب جمعه، مسجد را نظیف و خاک و خاکروبهاى را که به چشم مىآید بیرون بریزد، خداوند سبحان گناهانش را مىآمرزد».
خانوادههاى متدین و محترم باید توجه داشته باشند که فضاى بیرونى، حیاط و دیوارهاى مسجد، فضاى درونى، درها و پنجرهها، پردهها، فرشها، سجادهها و هر چیزى که در مسجد استفاده مىشود، باید از آنها مراقبت به عمل آید و در صورتى که نیاز به نظافت دارند، اقدام به نظافت و پاکیزه کردن آن نمایند.
2 . 3) روشن نگه داشتن مسجد: مسجد باید همیشه براى عبادت کنندگان مهیا و درهاى آن باز و چراغ هایش روشن باشد.
پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآله در این باره فرمود: «من أسرج فى مسجد من مساجد اللّه سراجا لم تزل الملائکة و حملة العرشیستغفرون لهمادام فى ذلک المسجد ضوء من ذلک السراج».[8] «کسى که در مسجدى از مسجدهاى خدا چراغى بیفروزاند، مادامى که مسجد از نور آن روشن است فرشتگان و حاملان عرش پیوسته براى او طلب مغفرت مىکنند».
بىتردید مقصود رسول خدا صلىاللهعلیهوآله در روشن کردن مسجد، برپا داشتن آن براى عبادت است، که در آن عصر نمونه برجسته آن روشن نگه داشتن مسجد بود. ولى امروز، نیازهاى دیگرى نیز به آن افزوده مىشود، مانند وسایل سرمازا و گرمازا، تلفن، آب، کتابخانه، و حتى رایانه و خطوط اینترنتى. متصدیان مساجد باید به این گونه قضایا نیز توجه کافى داشته باشند.
3 . 3) جلوگیرى از حضور برخى اقشار: مسجد خانه دوم همه مسلمانان و مؤمنان است و ورود همگان در آن آزاد و بلامانع است، ولیکن در ورود برخى از اقشار، از جمله مجانین و دیوانگان و همچنین کودکان خردسال و غیر ممیز که نمىتوانند نظافت و حرمت مسجد را نگه دارند، باید تأمل گردد.
در روایتى از پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآلهآمده است: «جنبوا مساجدکم صبیانکم و مجانینکم».[9] «مساجد خود را از دسترس کودکان خردسال و دیوانههایتان دور نگه دارید».
هم چنین مردان و زنانى که نیاز به غسل جنابت دارند و یا خانم هایى که در ایام عادت ماهانه به سر مىبرند، حضورشان در مسجد جایز نیست. مگر این که از درى وارد و بىدرنگ از در دیگر خارج شوند.[10]
[1] . الکافى، شیخ کلینى: ج 7 ، ص 56 ؛ وسائل الشیعة، شیخ حر عاملى: ج 16 ، ص 174 .
[2] . بحارالانوار، مجلسى: ج 14 ، ص 463 .
[5] . ثواب الاعمال، ابوحنیفه مغربى: ج 1 ، ص 150 .
[6] . دعائم الاسلام، ابوحنیفه مغربى: ج 1 ، ص 150 .
[7] . من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق: ج 1 ، ص 233 ؛ التهذیب، شیخ طوسى: ج 3 ، ص 254 .
[8] . التهذیب، شیخ طوسى: ج 3 ، ص 261 ؛ وسائل الشیعة، شیخ حر عاملى: ج 5 ، ص 241 .
[9] . التهذیب، شیخ طوسى: ج 3 ، ص 254 .
[10] . ر. ک: به رساله عملیه مراجع تقلید، بخش احکام جنابت.