نمایش صفحات

در تعامل مسجد و خانواده، مواردى را که بازگو کننده نقش خانواده در ایجاد و اداره مسجد و طراوت و شادابى آن بود برشمردیم ولى نقش متقابل مسجد در ایجاد تغییر و تحول در اخلاقیات و روحیات انسان را در این بخش بررسى مى‏کنیم:

اصولاً براى حضور خانواده‏ها و افراد مؤمن در مساجد، آثار و فواید فراوانى وجود دارد که تنها به برخى از آن‏ها اشاره مى‏کنیم:

1 . تهذیب نفس: انسان‏ها در رهایى از بند شیطان و رسیدن به کمال و درجات عالى انسانى نیاز مبرم به زدودن گناه و آلودگى‏هاى روحى و روانى از جسم و جان خود دارند و در این راه مسجد مى‏تواند بهترین جایگاه تفکر و بازگشت به خویشتن باشد و انسان‏ها را به مقصودشان برساند. نقش مسجد در این امر مهم بسیار کارساز و برجسته است و در حقیقت، خانواده‏ها مدیون مساجدند زیرا دین و مذهب خود را در مساجد مى‏شناسند و در این اماکن مقدس با پروردگار خویش راز و نیاز و روح و روان خویش را از آلودگى‏ها تصفیه و تزکیه مى‏نمایند و با استغفار و توبه راه تقرب الى اللّه‏ را مى‏پیمایند.

2 . ایمنى از بلاها و گرفتارى‏ها: نظر به این که خانواده، در ساخت و ساز مسجد، نهایت دقت را به عمل مى‏آورند و استحکام آن را مد نظر قرار مى‏دهند و بنایى محکم‏تر و مستحکم‏تر از بناهاى دیگر خویش مى‏سازند، معمولاً ساختمان‏هاى مساجد پناهگاه و مأمن مؤمنان و مسلمانان در ایام سختى‏ها و گرفتارى‏ها است. هم چنین از لحاظ اجتماعى هرگاه مسلمانان با فشارهاى حکومت یا با مخالفان عقیدتى و یا افراد ناباب روبه رو مى‏شوند، مساجد را بهترین پناهگاه و آسایشگاه خویش مى‏یابند.

رسول گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در حدیثى فرمود: «اذا انزلت العاهات و الآفات، عوفى اهل المسجد».[1] «هرگاه بلاها و گرفتارى‏ها نازل شوند، اهل مسجد در عافیت و امنیت خواهند ماند».

نمونه عینى مصداق این حدیث شریف را در زمان خودمان (یعنى در اواخر سال 1383) در «سونامى» جنوب شرق آسیا، به ویژه در کشور مسلمان‏نشین اندونزى ملاحظه کردیم.

از طریق رسانه‏هاى جمعى دیدیم و شنیدیم که بر اثر زلزله شدید و طوفان سهمگین دریا، بسیارى از شهرها و روستاها با خاک یکسان شد و بیش از دویست هزار تن کشته و بیش از آن زخمى شدند و میلیون‏ها تن خسارت دیدند و بلازده شدند، اما با شگفتى تمام، همگان دیدند که تنها ساختمان‏هایى که باقى ماندند و در این حادثه عظیم صدمه ندیدند و هم چنان سرپا بودند و پناهگاه سیل زدگان و آوارگان قرار گرفتند، همین مساجد بودند.

3 . کسب رضایت پروردگار: حضور خانواده‏ها در مسجد، موجب رضایت پروردگار سبحان از آنان مى‏گردد و بردرجه قرب ایشان مى‏افزاید.

امیرمؤمنان، امام على بن ابى‏طالب علیه‏السلام فرمود: «الجلسة فى الجامع خیر من الجلسة فى الجنة، لان الجنة فیها رضى نفسى، و الجامع فیه رضى ربى».[2] «نشستن در مسجد براى من بهتر از نشستن در بهشت است. زیرا نشستن در بهشت مایه خشنودى نفس انسان است ولى نشستن در مسجد، موجب خرسندى خداى سبحان است».

4 . گشایش امور: با حضور انسان در مسجد و راز و نیاز با پروردگار متعال و دل سپردن به وى از روى اخلاص و نیت پاک، بسیارى از معضلات و مشکلات وى، راه حل پیدا مى‏کند و اندکى بعد، خود به خود همه مشکلات و گرفتارى‏ها رفع مى‏گردد و گشایش و راحتى در امور پدید مى‏آید.

امام جعفر صادق علیه‏السلامدر این باره فرمود: «من مشى الى المسجد، لم یضع رجلا على رطب و لا یابس الا سبحت له الارض الى الارضین السابعة».[3] «هر کس به سوى مسجدى حرکت کند، بر هیچ‏تر و خشکى گام نمى‏نهد، مگر این که از این زمین تا زمین هفتم، راه‏ها بر روى او گشوده گردد».

5 . افزایش حسنات و کاهش سیئات: رفتن به مسجد و بهره‏مندى از فضاى عبادى و عرفانى آن، موجب افزایش حسنات و پاداش اخروى و کاهش سیئات و یا محو کلى آن مى‏گردد.

پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «من مشى الى المسجد من مساجد اللّه‏، فله بکل خطوة خطاها حتى یرجع الى منزله عشر حسنات و محى عنه عشر سیئات و رفع له عشر درجات».[4] «هر کس به جانب مسجدى از مسجدهاى خدا برود، براى هرگامى که بر مى‏دارد تا آن هنگامى که به خانه‏اش برگردد، ده حسنه براى او ثبت و ده سیئه و گناه از او محو و ده درجه بر جایگاه وى نزد خداوند افزوده مى‏شود».

6 . رسیدن به فواید هشتگانه: اصبغ بن نباته، که از یاران و اصحاب نزدیک امیرمؤمنان علیه‏السلام بود، از آن حضرت روایت کرد: «هر که در مسجدى رفت و آمد داشته باشد، به یکى از این فواید هشتگانه نایل خواهد شد:

1 . برادر دینى که او را در راه کسب رضاى خداوند یارى کند.

2 . دانشى که راه‏گشا باشد.

3 . نشانه و آیه‏اى که استوار باشد.

4 . شنیدن سخنى که او را به راه راست هدایت‏گر باشد.

5 . شنیدن کلامى که او را از تباهى و فساد باز دارد.

6 . دستیابى به سنت و شیوه‏اى که پیروى شده باشد.

7 . رسیدن به رحمتى که منتظر آن بوده است.

8 . گناهى را از روى خوف و خشیت الهى و یا از روى شرم و حیا ترک کند».[5]

7 . آگاهى از احوال یکدیگر: از جمله مشکلات مهم جامعه اسلامى، بى‏خبرى و ناآگاهى مسلمانان از وضعیت و گرفتارى‏هاى دیگران است که از این راه، صدمات و خسارات‏هاى فراوانى به آنان وارد مى‏گردد. آنانى که از قدرت و یا ثروت سهمى دارند و به اصطلاح گلیم خویش را از آب بیرون مى‏کشند، تنها به خود و خانواده خویش مى‏پردازند و همه راحتى و آسایش را براى خود طلب مى‏نمایند. بدون اینکه دیگر مؤمنان و مسلمانان را در نظر داشته و در فکر و اندیشه برطرف کردن مشکلات و گرفتارى‏هاى آنان باشند.

پیامبر عظیم‏الشأن اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله این مسئله را آن قدر مهم و خطیر دانست و به مسلمانان درخصوص آن هشدار داد که گویا مسلمانى را به آن منوط و مشروط نمود.

آن حضرت در حدیثى فرمود: «من اصبح و لایهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم».[6] هم چنین در جاى دیگر فرمود: «من سمع رجلا ینادى یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم».[7]

به هر روى، حضور خانواده‏ها در مساجد و ملاقات با یکدیگر، در این مکان مقدس، مى‏تواند این نقیصه را برطرف کند و آنان را از وضعیت یکدیگر آگاه و زمینه اقدام عملى افراد صاحب ثروت و یا صاحب قدرت، براى رفع گرفتارى‏هاى بیچارگان و مستمندان را فراهم کند.