براى برخوردارى از مساجدى با طراوت و نمازگزاران بسیار و مفید براى جامعه که موجب سرافرازى و سربلندى مسلمانان و مکانى مقدس براى تصفیه روح و روان آدمى و اصلاح و ارتقاى اخلاق و کمالات انسانى باشد، مواردى در بخش «تعامل مسجد و خانواده» بیان شد؛ اینک مواردى به عنوان وظایف خانواده در برابر مسجد ذکر مىگردد:
1 . اداى حق مسجد: مسجد، به عنوان پدیدهاى مقدس و برخاسته از درون اسلام، بر عهده همه مسلمانان، بهویژه خانوادههاى متدین و مذهبى، حق بزرگى دارد و اداى حق آن بر همگان لازم و واجب است. حق مسجد آن است که براى آن اهمیت قائل شویم و توجه خاصى به آن کنیم و در آن همیشه رفت و آمد داشته باشیم و با حضور در آن، نمازهاى خود را به جا آوریم و خداى سبحان را تسبیح و تقدیس نماییم. امام جعفر صادق علیهالسلام در روایتى فرمود: «ثلاثة یشکون الى اللّه عزوجل: مسجد خراب لایصلى فیه اهله و عالم بین جهال و مصحف معلق قد و قع علیه الغبار لایقرأ احد».[1]
«سه چیز در نزد پروردگار متعال [در روز قیامت]شکایت مىکنند:
1 . مسجدى که خراب شده باشد و مردم در ان نماز نخوانند.
2 . عالم و دانشمندى که در میان جاهلان و نادانان قرار گرفته باشد.
3 . قرآنى که معطل مانده و گرد و غبار بر آن نشسته باشد و کسى آن را تلاوت نکند».
در این حدیث شریف، از استقبال نکردن مسلمانان به حضور در مسجد و نخواندن نماز و بهجا نیاوردن سایر عبادات در آن و در حقیقت به ادا نکردن حق آن، اعتراض شده است. ولى باید توجه داشت که در میان مسلمانان گاهى مساجدى مجلل و با شکوه ساخته مىشود اما استفاده بهینه عبادى از آن به عمل نمىآید. اینگونه مساجد که در مناطق ثروتمندنشین بیشتر به چشم مىخورد، از نظر آبادى و عمران، خراب نیستند و حتى حضور مردم در آن چشمگیر است ولیکن از لحاظ معنوى، بى پایه و خراباند.
امام على بن ابىطالب علیهالسلام فرمود: «یأتى على الناس زمان لایبقى فیهم من القرآن الا رسمه و من الاسلام الا اسمه و مساجدهم یومئذ عامرة من البناء، خراب من الهدى، سکانها وعمارها شر اهل الارض».[2] «روزگارى بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانى و از اسلام جز نامى باقى نخواهد ماند. مسجدهاى آنان در آن روزگار از نظر ساختمان آباد، اما از نظر هدایت ویران است. مسجدنشینان و سازندگان آن بناهاى شکوهمند، بدترین مردم زمیناند».
با این بیان روشن مىشود که اداى حق مسجد، به این است که مسلمانان با صفاى قلب و مهربانى با یکدیگر و با اجتناب از هرگونه حقد و کینهتوزى و دشمنى علیه سایر مؤمنان و مسلمانان، تنها براى رضاى خداوند متعال و عبادت و پرستش وى در مساجد حضور چشمگیر داشته باشند و با نفسهاى گرم و معنوى خویش به آن شادابى بخشند.
2 . پرهیز از امور غیرعبادى: مسجد، براى عبادت و بندگى خداوند سبحان است. اگر سخنرانىهاى مذهبى، مراسم دعا و مرثیهخوانى، قضاوت و داورى و چیزهایى از این قبیل در آن انجام گرفته و یا مىگیرد، باید همه آنها در راستاى عبادت و دعوت به معنویت باشد. اما پرداختن به امور دنیوى و کارهایى که با روح عبادت و معنویت منافات داشته باشد، در درون مسجد ممنوع و غیر مجاز است. در منابع روایى آمده است: «یأتى فى آخرالزمان اُناس یأتون المساجد فیقعدون فیها حلقا، ذکرهم الدنیا و حب الدنیا، لاتجالسوهم. فلیس للّه فیهم حاجة».[3] «از اهلبیت عصمت علیهمالسلام وارد شده است: در دوره آخرالزمان، مردمى پیدا مىشوند که در مساجد حضور پیدا مىکنند و حلقهاى در آن تشکیل مىدهندکهگفتوگوى آنان دنیوى و دوستى دنیاست. [شما ]با آنان همنشینى نکنید، زیرا خدا را (به آنان رغبت و) به آنان حاجت نیست».
همچنین مسجد را نباید به محلى براى خرید و فروش کالا و یا محلى براى انعقاد پیمانهاى تجارى و بازرگانى و یا نوشتن قولنامهها و چیزهایى از این دست، تبدیل کرد.
امام جعفر صادق علیهالسلامدراین باره فرمود: «جنّبوا مساجدکم البیع و الشراء».[4]
«مساجد خود را از خرید و فروش (کالا و اجناس) دور نگه دارید».
3 . آراستگى ظاهر و جسمى: علاوه برآمادگى روحى و معنوى، از لحاظ ظاهرى و جسمى نیز باید هنگام رفتن به مسجد مرتب و پاکیزه و آراسته بود.
امام جعفر صادق علیهالسلام در روایتى فرمود: «در شبى سرد، خدمتکار امام زین العابدین علیهالسلام به نزدش رسید و دید آن حضرت بهترین لباسها و عمامهها را پوشیده و خود را به عطرهاى خوش بو، معطر کرده و از هر جهت خود را آماده و مهیا نموده است». از وى پرسید: فدایت شوم، در این وقت شب با این هیأت و شکوه، به کجا تشریف مىبرید؟ فرمود:
«الى مسجد جدى رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله، اخطب الحور العین الى اللّه عزوجل».[5] «قصد مسجد جدم رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله نمودم، تا حورالعین را از خدا خواستگارى کنم».
بنابراین، پوشیدن لباس نظیف و تمیز، خوش بو کردن لباس و بدن و اصلاح سر و صورت از جمله وظایف خانوادهها هنگام رفتن به مسجد است.
همچنین باید از چیزهایى که کراهت و نفرت دیگرن را در پى دارد، مانند خوردنىهایى که بوى بد تولید مىکنند و یا استعمال دخانیات مانند سیگار و یا پوشیدن لباسهاى زننده وامثال آن، پرهیز کرد. محمد بن مسلم گفت: ازامامباقر علیهالسلام پرسیدمکه خوردن سیر چه حکمى دارد؟ فرمود:
«همانا پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآله به لحاظ بوى آن، از خوردن این خوراکى ناخوشایند نهى مىنمود. پس (بعد از خوردن آن) به مساجد ما نزدیک نشوید. اما اگر کسى آنرا تناول کند و وارد مسجد نشود، اشکالى ندارد».[6]
4 . برطرف کردن آلودگىها:خانوادهها باید توجه داشته باشند که در و دیوار و فرشها و فضاى درونى و بیرونى مسجد بههیچ وجهى به ناپاکى و نجاست آلوده نگردد و اگر چنین اتفاقى به وقوع پیوندد و جایى از مسجد و یا چیزى از آن آلوده گردد، بىدرنگ باید رفع آلودگى شود.
پیامبر صلىاللهعلیهوآلهدر حدیثى فرمود: «جنبوا مساجدکم النجاسة».[7] «ناپاکىها و نجاستها را از مسجدهاى خود دور کنید».
ابى بنکعب روایت کرد: پیامبر بر دیوار مسجد ،آب دهانى دید که بر آن چسبیده بود، آن حضرت با پارچهاى آن را پاک و تمیز کرد و آن پارچه را به بیرون انداخت و جاى آن قسمت را با عطر (و یا زعفران و یا ورس [بوتهاى شبیه زعفران]) خوش بو نمود.[8]
به هر روى چه چیزهایى که مسجد را به نجاست آلوده مىکنند و چه چیزهایى که مسجد را نجس نمىکنند ولى طبع از آنها اکراه داشته و ناخوش آیند باشند، باید از مسجد پاک گردد.
5 . آرامش صوتى: مسجد، جاى عبادت و تفکر و اندیشیدن درباره خود و خداوند است. لذا باید از آرامش خاصى بهرهمند باشد. از این رو مؤمنانى که وارد مسجد مىشوند، لازم است در خواندن نماز، قرآن و دعا و مناجات، صداى خویش را بلند نکنند و اعمال خود را در حدى که مزاحمتى براى دیگران نداشته باشد، به طور آهسته انجام دهند.
پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآله در وصایاى خود به ابوذر غفارى فرمود: «یا اباذر، من أجاب داعى اللّه و احسن عمارة مساجد اللّه، کان ثوابه من اللّه الجنّة».
فقلتُ: کیف یعمر مساجد اللّه؟ قال صلىاللهعلیهوآله: «لاترفع فیها الاصوات ولایخاض فیها بالباطل».[9] «اى ابوذر، کسى که دعوت خدا را اجابت نماید و در ساخت مساجد خدا، خوب عمل کند، پاداش او از جانب پروردگار متعال، بهشت است».
ابوذر پرسید: چگونه مىتوان مساجد خدا را آباد ساخت؟ پیامبر صلىاللهعلیهوآله فرمود: «(خوب ساختن مساجد خدا به این است که) در مساجد، صداها بلند نشود و در آنها (با گفت و گوهاى بى حاصل) در باطل فرو نروند».
البته باید توجه داشت که منظور از آلودگى صوتى در مساجد، گفتوگوهاى بىحاصل و یا بحثها و مجادلههاى باطل است که با روح عبادت، تفکر و اندیشیدن درباره خدا و قیامت، منافات دارد و مزاحمتى براى عبادتگران به وجود مىآورد. اما مباحثههاى علمى و مذهبى، سخنرانىها و خطابههاى اخلاقى و برگزارى مراسم عمومى که هرماه با صدا و حتى صداى بلند باشد و منفعت آن به عموم عبادت کنندگان برسد، منعى در انجام دادن آنها نیست. زیرا اینگونه اعمال در راستاى تبلیغ دین و معنویت است و اجر و پاداش اخروى نیز دارد.
پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآله، امامان معصوم علیهمالسلام، و اسلاف صالح ما شیعیان از این شیوه تبلیغ بسیار استفاده و مردم را ارشاد و به صراط مستقیم هدایت مىکردند.
[1] . الکافى، شیخ کلینى: ج 2 ، ص 613 .
[2] . نهجالبلاغه، سید رضى: حکمت 369 .
[3] . تنبیه الخواطر، ورام بن ابىفراس: ج 1 ، ص 69 .
[4] . الکافى، شیخ کلینى: ج 3 ، ص 254 .
[5] . الکافى، شیخ کلینى: ج 6 ، ص 517 .
[7] . تذکرة الفقهاء، علامه حلى: ج 1 ، ص 91 .
[8] . تاریخ المدینة، ابنشبه نمیرى: ج 1 ، ص 24 .
[9] . بحارالانوار، مجلسى: ج 77 ، ص 85 .