خانوادهها مىتوانند بیشترین فواید و فیوضات معنوى را از مساجد کسب کنند و در این مکان مقدس، روح و روان خود را از سرچشمه زلال و پاک عبودیت و عرفان، سیراب نمایند.
مناسب است، به برخى از فیوضات و بهره ورىهاى معنوى خانوادهها از مسجد اشاره کنیم:
1 . برپایى نماز: مسجد، مکانى مقدس براى عبادت و کسب معنویت است و مسلمانان بهتر است همه نمازها، اعم از واجب و مستحب را در این مکانها بهجا آورند و به این مسئله توجه داشته باشند که پاداش فراوانى براى خواندن نماز در مسجد وجود دارد که در سایر اماکن بدان مقدار نیست. حتى در مساجد مخالفان و طایفههاى اسلامى غیرشیعى نیز مىتوان حضور یافت و در آنها نماز خواند زیرا در این باره نیز پیشوایان معصوم علیهمالسلام سفارش کردهاند.[1]
2 . نماز جماعت: خواندن نماز جماعت، فضیلت و پاداش بىشمارى دارد و سفارشهاى بسیارى در دین مقدس اسلام در برپایى نماز جماعت و حضور مؤمنان در آن شده است. مسلما برپایى نماز جماعت، در مسجد و حضور در آن، ثواب و پاداش بیشترى خواهد داشت لذا خانوادههاى متدین تلاش کنند نمازهاى یومیه خود را در مساجد به جماعت برگزار کنند و از نماز خواندن به صورت فرادا خوددارى نمایند.
3 . طلب حاجت: امام صادق علیهالسلام فرمود: پدرم امام باقر علیهالسلام هرگاه مىخواست حاجتى را از خداوند متعال درخواست نماید. به هنگام ظهر، مقدارى صدقه مىداد و سپس خود را خوش بو مىنمود و عازم مسجد مىگردید و در آن جا هر چه مىخواست از خداوند متعال درخواست مىنمود.[2]
4 . ذکر خدا: تسبیح و ذکر خداوند سبحان، از جمله اعمالى است که درخصوص انجام دادن آن در مساجد سفارش شده است.
امام صادق علیهالسلام فرمود: مردى به محضر رسول خدا صلىاللهعلیهوآله رسید و عرض کرد: من خیر اهل المسجد؟ چه کسى از اهل مسجد، بهتر از دیگران است؟ پیامبر صلىاللهعلیهوآله فرمود: «اکثرهم للّه ذکرا».[3]
5 . وعظ و خطابه: برگزارى مراسم سخنرانى مذهبى و دینى در راستاى ارشاد مسلمانان و آشنایى با احکام دین اسلام و مکتب حیات بخش اهل بیت علیهمالسلام، از فیوضات گرانسنگ مساجد براى خانوادهها به شمار مىآید و لازم است در اجراى آنها دقت کافى و بهنحو مطلوب استفاده شود. در این راستا مبلغان دینى و روحانیان معظم مىتوانند بیشترین بهرهبردارى معنوى را از این فرصتها بکنند.
6 . تلاوت قرآن کریم: تلاوت قرآن کریم، در هر جایى ممکن و مفید است، ولى بهترین و مقدسترین جاى آن، مسجد است که خانوادههاى متدین از این فضاى منوّر و روحانى، استفاده کامل و قرآن را به صورت فردى و یا به صورت جمعى تلاوت و در معانى آن تدبر مىکنند. استادان قرائت قرآن نیز تلاش کنند، در آموزش روخوانى و قرائت آن، خانوادهها به ویژه نوجوانان و جوانان را یارى دهند و قلوب پاکشان را با کلام خدا آشنا کنند. هم چنین روحانیان معظم و مفسران قرآن کریم براى توضیح و تفسیر آیات، از مساجد و فضاى روحانى و عرفانى آن استفاده کنند.
7 . اعتکاف در مساجد: یکى از سنتهاى رسول خدا صلىاللهعلیهوآله در میان مسلمانان، اعتکاف آن حضرت در مسجد است. اعتکاف، از جمله اعمال عبادى است که با حضور در مسجد و باقى ماندن در آن به مدت سه شبانه روز و گرفتن روزه در هر سه روز و خارج نشدن از مسجد مگر در مواقع ضرورى محقق مىشود.
انسان معتکف در این مدت فرصتى به دست مىآورد تا با تفکر و تدبر در رفتار و کردار خویش، درصدد ترمیم نارسایىهاى اخلاقى و کردارى خویش برآید و با عبادت و راز و نیاز، روح و روان خود را صفا بخشد.
پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآله در ماه مبارک رمضان، به ویژه در دهه سوم آن، در مسجد معتکف مىشد.[4] و این سنت در میان امامام معصوم علیهمالسلام و مسلمانان نیز تداوم یافت و هم اکنون در ایران اسلامى و برخى از مناطق شیعهنشین جهان، در روزهاى سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب هر سال، متدینان و عبادت پیشهگان به مساجد مىروند و به مدت سه شبانه روز معتکف مىشوند. شایان توجه است که حضور جوانان، به ویژه دختران و پسران دانشجو در این مراسم عبادى چشمگیر است.
[1] . بحارالانوار، مجلسى: ج 77 ، ص 85 .
[2] . الکافى، شیخ کلینى: ج 3 ، ص 477 .
[4] . الکافى، شیخ کلینى: ج 4 ، ص 175 .