نمایش صفحات

خانواده‏ها مى‏توانند بیشترین فواید و فیوضات معنوى را از مساجد کسب کنند و در این مکان مقدس، روح و روان خود را از سرچشمه زلال و پاک عبودیت و عرفان، سیراب نمایند.

مناسب است، به برخى از فیوضات و بهره ورى‏هاى معنوى خانواده‏ها از مسجد اشاره کنیم:

1 . برپایى نماز: مسجد، مکانى مقدس براى عبادت و کسب معنویت است و مسلمانان بهتر است همه نمازها، اعم از واجب و مستحب را در این مکان‏ها به‏جا آورند و به این مسئله توجه داشته باشند که پاداش فراوانى براى خواندن نماز در مسجد وجود دارد که در سایر اماکن بدان مقدار نیست. حتى در مساجد مخالفان و طایفه‏هاى اسلامى غیرشیعى نیز مى‏توان حضور یافت و در آن‏ها نماز خواند زیرا در این باره نیز پیشوایان معصوم علیهم‏السلام سفارش کرده‏اند.[1]

2 . نماز جماعت: خواندن نماز جماعت، فضیلت و پاداش بى‏شمارى دارد و سفارش‏هاى بسیارى در دین مقدس اسلام در برپایى نماز جماعت و حضور مؤمنان در آن شده است. مسلما برپایى نماز جماعت، در مسجد و حضور در آن، ثواب و پاداش بیشترى خواهد داشت لذا خانواده‏هاى متدین تلاش کنند نمازهاى یومیه خود را در مساجد به جماعت برگزار کنند و از نماز خواندن به صورت فرادا خوددارى نمایند.

3 . طلب حاجت: امام صادق علیه‏السلام فرمود: پدرم امام باقر علیه‏السلام هرگاه مى‏خواست حاجتى را از خداوند متعال درخواست نماید. به هنگام ظهر، مقدارى صدقه مى‏داد و سپس خود را خوش بو مى‏نمود و عازم مسجد مى‏گردید و در آن جا هر چه مى‏خواست از خداوند متعال درخواست مى‏نمود.[2]

4 . ذکر خدا: تسبیح و ذکر خداوند سبحان، از جمله اعمالى است که درخصوص انجام دادن آن در مساجد سفارش شده است.

امام صادق علیه‏السلام فرمود: مردى به محضر رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله رسید و عرض کرد: من خیر اهل المسجد؟ چه کسى از اهل مسجد، بهتر از دیگران است؟ پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «اکثرهم للّه‏ ذکرا».[3]

5 . وعظ و خطابه: برگزارى مراسم سخنرانى مذهبى و دینى در راستاى ارشاد مسلمانان و آشنایى با احکام دین اسلام و مکتب حیات بخش اهل بیت علیهم‏السلام، از فیوضات گران‏سنگ مساجد براى خانواده‏ها به شمار مى‏آید و لازم است در اجراى آن‏ها دقت کافى و به‏نحو مطلوب استفاده شود. در این راستا مبلغان دینى و روحانیان معظم مى‏توانند بیشترین بهره‏بردارى معنوى را از این فرصت‏ها بکنند.

6 . تلاوت قرآن کریم: تلاوت قرآن کریم، در هر جایى ممکن و مفید است، ولى بهترین و مقدس‏ترین جاى آن، مسجد است که خانواده‏هاى متدین از این فضاى منوّر و روحانى، استفاده کامل و قرآن را به صورت فردى و یا به صورت جمعى تلاوت و در معانى آن تدبر مى‏کنند. استادان قرائت قرآن نیز تلاش کنند، در آموزش روخوانى و قرائت آن، خانواده‏ها به ویژه نوجوانان و جوانان را یارى دهند و قلوب پاکشان را با کلام خدا آشنا کنند. هم چنین روحانیان معظم و مفسران قرآن کریم براى توضیح و تفسیر آیات، از مساجد و فضاى روحانى و عرفانى آن استفاده کنند.

7 . اعتکاف در مساجد: یکى از سنت‏هاى رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در میان مسلمانان، اعتکاف آن حضرت در مسجد است. اعتکاف، از جمله اعمال عبادى است که با حضور در مسجد و باقى ماندن در آن به مدت سه شبانه روز و گرفتن روزه در هر سه روز و خارج نشدن از مسجد مگر در مواقع ضرورى محقق مى‏شود.

انسان معتکف در این مدت فرصتى به دست مى‏آورد تا با تفکر و تدبر در رفتار و کردار خویش، درصدد ترمیم نارسایى‏هاى اخلاقى و کردارى خویش برآید و با عبادت و راز و نیاز، روح و روان خود را صفا بخشد.

پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در ماه مبارک رمضان، به ویژه در دهه سوم آن، در مسجد معتکف مى‏شد.[4] و این سنت در میان امامام معصوم علیهم‏السلام و مسلمانان نیز تداوم یافت و هم اکنون در ایران اسلامى و برخى از مناطق شیعه‏نشین جهان، در روزهاى سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب هر سال، متدینان و عبادت پیشه‏گان به مساجد مى‏روند و به مدت سه شبانه روز معتکف مى‏شوند. شایان توجه است که حضور جوانان، به ویژه دختران و پسران دانشجو در این مراسم عبادى چشم‏گیر است.

 



[1] . بحارالانوار، مجلسى:  ج 77 ، ص 85 .

[2] . الکافى، شیخ کلینى:  ج 3 ، ص 477 .

[3] . همان:  ص 478 .

[4] . الکافى، شیخ کلینى:  ج 4 ، ص 175 .