در استفاده از مساجد باید توجه داشت که هر کار ممکن را نمىتوان در مسجد انجام داد، و در واقع انجام دادن برخى از کارها در مسجد ممنوع است که در این جا به برخى از آنها اشاره مىکنیم:
1 . استفاده ابزارى از مسجد: نظر به استقبال عمومى مسلمانان از مسجد و توجه ویژه آنان به این مکان مقدس، ممکن است عدهاى بخواهند از آن و از فضاى معنوى آن در راستاى اهداف شخصى، حزبى و جناحى خود بهرهبردارى کنند و خانوادههاى متدین را به ضلالت و انحراف بکشانند، یا این که وارد مساجد شوند و پس از دیدن آداب و رسوم مسلمانان، آنان را به سخریه و استهزا بگیرند. متولیان امور مساجد و عموم مسلمانان و نمازگزاران باید جلو چنین استفادههاى نامشروع را بگیرند و محلى براى اظهار وجود بدخواهان و مخالفان باقى نگذارند و مسجد مقدس را تبدیل به مسجدى همچون مسجد ضرار ننمایند.
نمونههاى فراوانى داریم که رسول خدا صلىاللهعلیهوآله و یا ائمه اطهار علیهمالسلام با این گونه افراد که قصد سوء استفادههاى مذهبى و سیاسى داشتند، برخوردار مىکردند و عکس العملهاى لازم را نشان مىدادند.[1]
2 . انجام دادن کارهاى صنفى و صنعتى در مساجد: در مساجد نباید کارهاى صنفى و صنعتى و امثال آن انجام داد، زیرا از اینگونه اعمال در مسجد نهى شده است.
در روایات آمده است که پیامبر صلىاللهعلیهوآله از آماده کردن شمشیر و تیز کردن آن در مسجد جلوگیرى مىنمود و مىفرمود: «انما بنى لغیر ذلک».[2] «مسجد براى کارهاى دیگرى بنا شده است».
3 . وجود تصاویر و نقش و نگار در مسجد: کارهاى هنرى و زیباسازى مساجد، منافاتى با روح معنوى و عرفانى آن ندارد، لیکن از حک کردن نقش و نگار جانداران بر در و دیوار مسجدها و کشیدن عکس انسان و حیوان، همچنین قرار دادن تصاویر، در مقابل نمازگزاران، باید پرهیز کرد. در حقیقت نباید مساجد را به موزهاى از تصاویر و عکسهاى گوناگون تبدیل کرد زیرا امکان دارد نظر نمازگزاران و عبادتکنندگان به آنها جلب شود و از توجه آنان به اعمال عبادى کاسته شود.
عمرو بن جمیع گفت: از امام جعفر صادق علیهالسلام درباره مساجدى که داراى تصاویر هستند، پرسیدم، آن حضرت فرمود: «اکره ذلک، ولکن لایضرکم ذلک الیوم، ولو قد قام العدل لرأیتم کیف یصنع فى ذلک».[3] «چنین چیزى کراهت دارد، ولیکن امروزه ضررى به شما نمىرساند. اگر امام عادل قیام کند، هر آینه مىبینید که با این تصاویر چه خواهد کرد».
4 . انداختن سنگ و زباله در مسجد: بىاحترامى به مساجد با انداختن و یا ریختن سنگ و کلوخ و یا گذاشتن زباله و آشغال در آنها، همچنین گذاشتن وسایل شخصى و خانوادگى مانند آلات و ابزار کشاورزى، دامدارى و ماشینهاى سوارى و امثال ذلک، در شأن و خانوادههاى محترم و معتقد نیست. ولیکن معالاسف مشاهده مىشود که در برخى از مساجد چنین بىاحترامىهایى انجام مىشود. به ویژه در مسجدهایى که نمازگزاران کمى دارد و همچنین مساجدى که تنها در ماه مبارک رمضان گشوده مىشوند و از آنها تنها در این ماه استفاده مىشود و در بقیه ایام، خالى و بدون نمازگزار است.
همچنین در سطح برخى از روستاها و قریههاى دور افتاده چنین رفتار و کردار نکوهیده مشاهده مىگردد که این امر گناهى است که عقوبت آن دامنگیر عاملان خواهد شد.
از پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله روایت شده است: که آن حضرت، مردى را دید که سنگریزه به داخل مسجد پرتاب مىکند. حضرت به وى فرمود: صلىاللهعلیهوسلم ما زالت تلعن حتى وقعت».[4] «از زمانى که سنگریزه را انداختى تا مادامى که در آنجا باقى است، آن سنگریزه تو را لعنت مىکند».
5 . راه قرار دادن مساجد: برخى از افراد، مسجد را براى عبور و مرور خود انتخاب مىکنند و بدون اینکه نمازى در آن بخوانند، و صرفا براى نزدیک کردن راه خود، از درى وارد و از در دیگر خارج مىشوند که این کارى است ناپسند و خانوادههاى محترم باید به آن توجه داشته باشند.
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله در حدیثى فرمود: «لا تجعلوا المساجد طرقاً حتى تصلّوا فیها رکعتین».[5] «مساجد را راه عبور خود قرار ندهید، مگر این که دو رکعت نماز در آن بخوانید».
در پایان، از خداوند متعال مسئلت مىکنم که همه اقشار جامعه از جمله خانوادههاى متدین و مؤمن خصوصا جوانان با مسجد، و فواید و فضایل معنوى آن هرچه بیشتر آشنا شوند و بر تقوا و ایمان آنان افزوده شود، تا با آمادگى همه مسلمانان عالم، زمینه ظهور سرور و مولایمان حضرت حجة بن الحسن العسکرى(عج) فراهم گردد.
[1] . سیرة النبى صلىاللهعلیهوآله، ابنهشام: ج 2 ، ص 370 ؛ الکافى، شیخ کلینى: ج 1 ، ص 393 .
[2] . الکافى، شیخ کلینى: ج 3 ، ص 369 .
[3] . الکافى، شیخ کلینى: ج 3، ص 369 ؛ التهذیب، شیخ طوسى: ج 3 ، ص 259 .
[4] . التهذیب، شیخ طوسى: ج 3 ، ص 262 .
[5] . وسائل الشیعة: ج 5 ، ص 293 .