ماهیت مسجد
چنانکه گفته شد از مساجد در قالب خانههاى خدا در زمین یاد شده است و سر تعظیم و گرامیداشت مساجد همان بیتاللّه بودن، خانه متقیان و خانه مؤمنان بودن آنهاست.
محمد بن على بن الحسین فى العلل عن على بن احمد عن محمد بن ابىعبداللّه الکوفى عن موسى بن عمران عن عمه الحسین بن یزید النوفلى عن على بن ابىحمزه عن أبىبصیر قال سألت أباعبداللّه صلىاللهعلیهوآله عن العله فى تعظیم المساجد فقال انما امر بتعظیم المساجد لانها بیوت اللّه فى الارض[1] ابوبصیر مىگوید از امام صادق علیهالسلام در باره علت لزوم تعظیم مساجد پرسیدم. امام علیهالسلام فرمودند: «به تعظیم مساجد فرمان داده شده براى آنکه مساجد خانههاى خدا در زمین است».
این عنوان به شایستگى ماهیت عبادى مسجد را نشان مىدهد؛ اینکه مسجدها، اولاً و اساسا براى برقرارى ارتباط بین بنده و معبود او و اعلام بندگى و عبودیت براى آفریدگار بنا مىشوند. بر این اساس نیز اصلىترین اثر حضور در آن، در بعد عبادى خواهد بود: «و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد و ادعوه مخلصین له الدین کما بداکم تعودون».[2] (هنگام عبادت ـ و در هر مسجدى به سوى او توجه کنید و او را بخوانید و دین (خود) را براى او خالص کنید. همچنان که در آغاز شما را آفرید، بار دیگر در رستاخیز باز مىگردید).
ماهیت حضور در مسجد نیز در بیان نبوى آمده است. رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: «کل جلوس فى المسجد لغو الا ثلاثة: قراته مصل او ذکر اللّه او سائل عن علم».[3] «هر نشستنى در مسجد بیهوده است، مگر اینکه براى سه کار باشد: خواندن قرآن، ذکر خدا، پرسش از علم».
بنابراین هدف و حکمت حضور و جلوس در بیوت الرحمن (= مساجد) ذکراللّه است که بالاتر از هر هدف دیگرى در زندگى ماست: «و لذکر اللّه اکبر».[4]
و به فرموده امام على علیهالسلام درمان قطعى تمامى دردهاى نفسانى ما: «ذِکرُاللّه دَواءُ اعلالِ النّفوس».[5] «یاد خدا دواى بیمارىهاى نفوس است».
آثار سیاسى، اجتماعى حضور در مسجد
مسجد در قالب مرکز دینى براى عموم، نقشى اساسى در شکلگیرى اجتماعات مسلمین دارد. از این جهت بهطور طبیعى مسجد مىتواند کارکرد اجتماعى نیز داشته باشد. حضور زنان و مردان و تبادل اخبار و اطلاعات اجتماعى، جویا شدن از احوال هم و احوال مسلمین، فقط بخشى از این ظرفیت بزرگى است که مساجد دارند. در این مکانها مؤمنان فرصت مىیابند با جمعى آشنا شوند که از نظر دین و عبودیت با آنان همرنگ هستند و توان ایجاد گروههاى اجتماعى هماهنگ را دارند؛ بنابراین آنان مىتوانند از بین اهلمسجد برادران یا خواهران مناسبى، از حیث دینى، براى خود بیابند که طبعا آثار آن در ابعاد اجتماعى بروز خواهد کرد.
امام صادق علیهالسلام فرمود: «لایرجع صاحب المسجد باقل من احدى خصال: و اما اخ یستفیده فى اللّه».[6] «اهل مسجد به کمتر از یکى از سه چیز از مسجد برنمىگردد (که یکى از آنها) دوستى است که از او در مسیر خدا استفاده مىکند».
زنان و مردان با حضور در مساجد، مىتوانند از یک اجتماع سالم دینى بهرهمند شوند. طبق روایتى که از امام على علیهالسلام نقل شد، تأثیرات رفتارى که روابط دوستانه و برادرانه در مسجد بر جاى مىگذارد، مىتواند جامعه دینى را از فساد و گناه پاک کرده و مسلمین را به سمت یک جامعه سالم هدایت کند: «او کلمه ترده عن ردى او یترک ذنبا خشیه او حیاء».[7] «یاکلماتى مىشنود که او را از فساد و گناه باز مىدارد و یا بهخاطر ترس (از خدا) یا حیا و آبرو، گناهى را ترک مىکند».
مسجد همواره در کنار کارکردهاى اجتماعى، عبادى و معنوى خود، کانون سیاسى در جامعه مذهبى نیز بوده است. این موضوع چه در زمان پیامبر و چه در زمان خلفا و امام على علیهالسلام و دیگران شایان پیگیرى است و نمونههاى فراوانى درباره آن مىتوان ذکر کرد.
در این دوران نه فقط آثار سیاسى حضور مردان در مسجد بل آثار سیاسى حضور زنان در مسجد نیز مشهود است که حضور زنان و مردان و تبادل اخبار و اطلاعات اجتماعى، جویا شدن از احوال هم و احوال مسلمین، فقط بخشى از این ظرفیت بزرگى است که مساجد دارند.
حضرت فاطمه علیهاالسلام در مسجد و دفاع وى از حق ولایت على علیهالسلام، از جمله آنهاست. همچنین سخنرانى حضرت زینب علیهاالسلام در مسجد که از مسلمات تاریخى است.[8] تربیت سیاسى که در مسجد داده مىشود، به سبب ماهیت مذهبى آن مىتواند نسلى را پدید آورد که پشتوانه جامعه دینى باشند و در برابر حوادث سیاسى هوشیارى لازم را داشته باشند. از این رو حضور زنان در کنار مردان در مسجد ضرورى است، چرا که اگر زنان از حضور در این مکان محروم شوند، در واقع این تربیت بهطور ناقص انجام خواهد شد. در حالى که بانوان لحاظ تأثیر عمیقتر بر فرزندان و نقش تربیتى خود، در صورت برخوردارى از تربیت سیاسى مسجد، بلوغ سیاسى را بهطور شگفتانگیزى افزایش خواهند داد.
پیشگیرى از جرائم
امروزه در همه جوامع بشرى مسئله بازدارندگى از وقوع جرم از اساسىترین مسائل بهحساب مىآید از اینرو نقش مراکز هدایت دینى بخصوص مساجد بسیار مهم و در خور تحقیق است. این موضوع که درصد ارتکاب جرم و جنایت در میان مسجدىها در قیاس با سایرین چه میزان کمتر است، نیازمند تحقیق جداگانهاى است، لکن این موضوع به تأیید تجربه رسیده و در بین مردم نیز شایع و مشتهر است که بین اهلمسجد و ارتکاب جرم و جنایت یا ارتباطى نیست، یا لااقل بسیار محدود است.
مبارزه با ظلم
مشاهده روزانه (محراب عبادت) در مسجد با توجه به فلسفه وجودى محراب مساجد، توجه افراد نمازگزار را از دشمن درون به دشمن بیرونى معطوف خواهد کرد. اگرچه شیطان درونى به چشم مشاهده نمىشود، لکن شیاطین بیرونى که همانا دشمنان دین اسلام هستند، مظهر شیطانند و نخستین گام، مبارزه با شیطان و ظلم ستیزى در نماز جماعت برداشته مىشود.
هرگاه احساس و درک مشترکى در جمع نمازگزاران پدید بیاید، همگان در برابر دشمن بیرونى خویش اظهار تنفر مىکنند و در یک جبهه قرار مىگیرند. امام على علیهالسلام فرمود: «ذِکرُ اللّه دَواءُ النّفوس».[9] «یاد خدا دواى بیمارىهاى نفوس است».
امامان جمعه یا جماعت، ـ غالبا در مساجد ـ طى خطابهاى مردم را از دشمنان دین آگاه کرده و یا در آنان انگیزههاى نفرت را بیدار کند و لذا دیده مىشود که غالب تظاهرات و اظهار تنفر، از دشمنان و توطئهگران بعد از نمازهاى جماعت و جمعه صورت مىگیرد.
روانشناسان بر این باورند که هرگاه افرادى عصبانى باشند و در عین عصبانیت اگر با اسباب و ابزارى که از عوامل تحریک کننده است روبرو شوند، عصبانیت آنان شدت خواهد یافت. بنابراین نظریه حضور نمازگزاران متنفر از شیطان و مظاهر شیطانى در کنار محراب عبادت، انگیزه ظلم ستیزى را تقویت مىکند و فرهنگ ظلم ستیزى به دست فراموشى سپرده
نمىشود. بل همواره افراد مسلمان در حال آماده باش روحى و فیزیکى قرار مىگیرند و از دشمن خود غافل نیستند. چنانکه در شکلگیرى و تداوم انقلاب اسلامى ما این تفکر و احساس نقش کلیدى به همراه داشت.
وحدت و تعاون
از آثار و برکات حضور در مساجد همکارى و تعاون است که از عوامل وحدتآفرین و استحکام بخش جامعه به شمار مىرود، غالبا در نماز جماعت بیش از سایر اجتماعات بهچشم مىخورد. مراعات حقوق دیگران و یارى آنها، رسیدگى به مشکلات برادران دینى و نماز جماعت مطرح شده و به همت مردم کارهاى مفید و مهم صورت مىگیرد. براى مثال در اجتماع جمعه و جماعت از مردم خواسته مىشود که براى رفع خشکسالى در نماز استسقا حاضر بشوند و مردم با انگیزه «تعاونوا على البرّ» سه روز براى همنوعان خود روزه گرفته و نماز مىخوانند. اینگونه اعمال نه فقط مشکلات مؤمنان را از سرراه برمىدارد، بل از عوامل پیوند اجتماع و مردم نیز هست، افراد نمازگزار با حضور خود در صفوف نماز به «واعتصموا بحبل اللّه» جامه عمل مىپوشانند. امام صادق علیهالسلام مىفرمایند: «به هم بپیوندید و با هم نیکى و به یکدیگر مهربانى کنید و برادرانى خوشرفتار باشید، چنانکه خداى عزوجل به شما فرموده».[10]
از فرمایشات امام استفاده مىشود که تعاون و نیکى مهربانى به همراه داشته و موجب جلب سایر مؤمنان به جمع نمازگزاران مىگردد.
امروز در جوامع غیرمسلمان عامل اصلى از همگسیختگى ملتها و دولتها فقدان عاطفه و تعاون و دلسوزیست.
رسول مکرم اسلام صلىاللهعلیهوآله مىفرمایند: «من اصبح لایهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم».[11] «هر کس صبح کند و اهتمامى به کار مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست».
هرگاه مؤمنان در سه (یا پنچ) وعده حضور به امور برادران خود همت بگمارند تنش روانى در جامعه بسیار محدود خواهد شد و چنانکه مىدانیم خداوند سبحان دعایى را قرین اجابت کرده که در جمع مسلمین دعا شده باشد که نوعى تعاون به شمار مىرود.
مسجد کانون اتحاد و همبستگى و انس و الفت مسلمانان است که مردم هر منطقه و محله را روزى چند نوبت در کنار یکدیگر در نمازهاى جماعت جمع و با هم مأنوس مىسازد و مسجد جامع و جمعه هفتهاى یک بار همه اجتماعات مساجد را یکجا در نماز جمعه گرد مىآورد و مسجدالحرام و مسجدالنّبى مسلمانان کشورهاى گوناگون اسلامى را یکجا جمع و متحد مىسازد.
«مارسل بوازار» اسلامشناس سویسى راجع به نقش نیرومند مسجد در فرهنگ، اقتصاد، سیاست و وحدت مسلمانان چنین مىنویسد: «مسجد عامل نیرومندى در همبستگى و اتحاد مسلمانان جهان است و اهمیت اجتماعى و فرهنگى آن را از این بابت نمىتوان نادیده گرفت، مخصوصا درروزگار معاصرکه مسلمانان شور و حرارات صدر اسلام را دگربار از خود نشان مىدهند، مساجد به صورت مراکز تربیت روحانى و پایگاه جنبش امت مسلمانان در برابر ستمگران و سلطهجویان درآمده است. و به تدریج مساجد موقعیت سالهاى نخستین ظهور اسلام را به دست آوردهاند».[12]
اجراى اعمال عبادى نماز جماعت به صورت یک دست و منظم، بیانگر این حقیقت است که اگر افراد مسلمان اراده بکنند مىتوانند در همه امور زندگى نظم و انضباط داشته و با بهره گرفتن از قابلیتهاى نهان و آشکار خود، حلال مشکلات خود و دیگران باشند.
به عبارت دیگر هم اکنون که جماعت مؤمن نمازگزار در مساجد اراده کرده و به صورت اختیارى همه با هم، در کنار هم براى احیاى شعائر اسلامى قدم پیش گذاشته و مصمم به اجراى آن هستند، به همان نسبت مىتوانند در سایر امور دینى پیشگام بوده و با بهرهگیرى از نیروى ایمان و استعدادهاى موجود، قلّههاى کمال را تسخیر کنند.
هرگاه این رفتارها به صورت مدام و مستمر صورت بگیرد از خلاقیتها و صفات خداپسندانه افراد صالح بهره برده و متأثر شده، در نتیجه به اصلاح و خودسازى پرداخته و این شکوفایى را به جامعه نیز سرایت خواهند داد.
[1] . وسائل الشیعة: ج 5 ، ص 297، باب وحوب تعظیم المساجد ؛ مستدرک الوسایل: ج 3 ، ص 4 ، 313 و نیز خانههاى متقیان؛ همان: ص 359 ؛ مؤمنان کنزالعمال: ج 7 ، ص 650 .
[3] . بحارالانوار: ج 77 ، ص 86 ؛ وسایل الشیعة: ج 3 ، ص 86 .
[5] . غررالحکم: ج 1 ، ص 363 ، ح 11 .
[6] . وسایل الشیعة: ج 3 ، ص 477 .
[7] . الفقیه: ج 1 ، ص 237 .
[8] . براى مطالعه بیشتر در باره حضور سیاسى زنان در مساجد رجوع کنید به بلاغات النساء، بانوانى مثل سوده همدان و غیره.
[9] . غررالحکم: ج 1 ، ص 363 ، ح 11 .
[10] . اصول کافى: ج 3 ، ص 269 .
[12] . اسلام در جهان امروز، مارسل بوازار: ص 101 و 102 .