کلمهى مسجد در زبان عربى از سجده کردن گرفته شده است که در عبادت و نماز، از براى احترام به خدا سجده و تعظیم مىکنند. به این ترتیب مساجد عبارت از محلهایى است که مسلمانان در آنجا به عبادت و پرستش خدا مىپردازند، قرآن مىگوید: «مساجد محلهایى هستند که خدا به احداث آنها اجازه داده تا نام او درآن مساجد بیان شود».
عموما تمامى ادیان مکانى ویژه براى نیایش با خداى خود تعریف کردهاند، نظیر کلیسا در دین مسیح و آتشکده در دین زرتشت، معبد در آئین بودا و غیره واژهى دیگر براى مسجد کلمهى «جامع» است که از کلمهى جمع شدن مشتق شده است، لذا مسجد علاوه بر محل عبادت، همیشه به عنوان مرکزى براى اجتماعات به کار رفته است که مسلمانان در آنجا براى منظورهایى غیر از عبادت نیز جمع آمدهاند که حتى در زمان پیامبر صلىاللهعلیهوآله مساجد علاوه بر وظیفه مرکزیت مذهبى، محلى براى امور سیاسى نیز بود. علاوه براین، مساجد به صورت محلى براى قضاوت و دادخواهى، بحثهاى عمومى و استراحت مسافران و بینوایان نیز مورد استفاده قرار مىگرفت و به یک چهار دیوارى و محراب ختم نمىشد و نهایتا مسجد فقط جاى عبادت نبود، بل بهطور جامع محلى براى مقاصد آموزشى مطرح بوده و به مرور زمان مرکز سازماندهى و برنامهریزى امور مسلمین و بعنوان کانون فعالیتهاى فرهنگى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى، قضایى و نظایر آن محسوب شده است و چون مسجد یکى از نهادهاى اجتماعى است بر اثر مرور زمان و با توجه به تغییرات سریع اجتماعى و سیاسى و فرهنگى کارکردهاى این نهاد، تغییر و تحول پیدا کرده است.
مخصوصا بعد از انقلاب اسلامى ایران مسجد مهمترین نهاد براى سخنرانىهاى سیاسى و براى تجمع و هدایت و سازماندهى مردم و از میان نهادهاى اجتماعى، مسجد مهمترین نقش را در پیروزى انقلاب اسلامى ایران داشت و پس از انقلاب هم مسجد در عین حال که نقش مذهبى و عبادى خود را حفظ کرده است، کارکرد سیاسى مانند برگزارى انتخابات، تشکیل جلسات شوراهاى محله و راىگیرى براى انتخابات گوناگون مانند انتخاب هیات امنا و شوراى محله که در کل، محل حضور مردم بوده است.
پس از پیروزى انقلاب اسلامى و روى کار آمدن حکومت دینى توجه به این آموزه از اصلىترین برنامههاى حکومت بوده است. بخصوص که مسئولان جامعه مىخواستند جوانانى با هویت دینى قوى پرورش دهند. توجه به عمران مساجد دو چندان گردید و از نظر کمى توسعهى مساجد روز افزون شد، هر چند تمامى محلات شهرها داراى مسجد بود.
کارکردهاى گوناگون مسجد در طول تاریخ
کارکردهاى پر فراز و نشیب مسجد را در طول تاریخ مىتوان اینگونه دستهبندى کرد: کاردهاى اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و عبادى. هر یک از این کارکردها، ایفاگر نقشهاى گوناگون و متنوعى بوده است بهطورى که در کارکرد فرهنگى مسجد مىتوان به نقش آموزشى مسجد و نیز نقش آن در تعالى هنر و تمدن اسلامى اشاره کرد. همچنین در کارکرد اجتماعى مسجد مىتوان به نقش مسجد در اجتماعى شدن افراد و توسعهى ارتباطات میان فردى و نیز در بحث کارکرد سیاسى مىتوان به نقش فعال مساجد در دوره انقلاب و جنگ تحمیلى اشاره کرد.
امروزه با توجه به تخصصى شدن جامعه، بخش اعظم این کارکردها، از قبیل کارکردهاى اجتماعى، سیاسى و اقتصادى بر عهده نهادهاى تخصصى گذاشته شده است. با وجود این مسؤولان جامعه به منظور فعال و پویا نگه داشتن این نهاد مذهبى کارکردهاى جدیدى براى آن تعریف کردهاند، در این تعریف آنان جوانان که را در قالب طبقهاى بهلحاظ شمار و کمیت، جمعیت جامعه را تشکیل مىدهند، به عنوان آیندهسازان جامعه هدف برنامههاى خویش قرار دادهاند. به این ترتیب در تعریف جدید از کارکردهاى مسجد در بارهى جوانان مىتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1 ـ کارکرد آموزشى که با برگزارى کلاسهاى آموزشى در رشتههاى گوناگون درصدد تحقق آن هستند.
2 ـ کارکرد تفریحى در چارچوب برگزارى اردوهاى سیاحتى و زیارتى.
3 ـ کارکرد دینى با برگزارى مراسم گوناگون مذهبى.
با توجه به این کارکردها و جایگاه و ارزش مسجد به عنوان نمادى از اسلام، بهبررسى نگرش جوانان به مسجد مىپردازیم. البته در یک تعریف ساده نگرش عبارت است از حالات عاطفى مثبت یا منفى به یک موضوع[1] در تعریفى دیگر نگرش اینگونه توصیف شده است: ما نسبت به اشیا و اندیشهها نظریات خاصى داریم که ناشى از اطلاع ما از آنها درخصوص آنها و تمایل ما به اجراى عملى در بارهى آنهاست. اینگونه نظر غالبا حتى تعیین کنندهى شیوهى برخورد ما با آن اشیا، اماکن، افراد یا اندیشههاست.
[1] . گنجى: ص 92 ، 1380 ش .