نمایش صفحات

ویژگى جامعه دینى

مسجد:عدم امکان مالک شدن مسجد و حرمت فروش زمین و اموال مسجد

جامعه دینی:سهم یکسان آحاد جامعه اسلامى از مواهب طبیعى و فقدان مالکیت حاکمان جامعه بر امکانات عمومى

مسجد:ورود با طهارت به مسجد (حال آنکه غسل بر وارد شوندگان واجب نیست)

جامعه دینی:پاکى درونى شرط نخست شهروندى جامعه دینى

مسجد:وجوب همواره پاک بودن مسجدازآلودگى‏ها(نجاسات) ودر صورت آلودگی، بلافاصله براى پاک کردن آن کوشیدن

جامعه دینی: تلاش براى پاکى فضاى مادى و معنوى جامعه اسلامى

مسجد: بیهوده سخن نگفتن در مسجد، دورى از عمل بیهوده در مسجد

جامعه دینی:ضرورت استفاده بهینه از فرصت‏ها در مسیر خداجویى در جامعه دینى

مسجد: مجاز نبودن ورود غیرمسلمان به درون مسجد

جامعه دینی: ضرورت حفظ حریم و حرمت جامعه اسلامى

مسجد: استحباب خارج نشدن از مسجد بعد از شنیدن اذان

جامعه دینی: ضرورت حساس بودن به شعائر عمومى و فراخوان‏هاى جامعه اسلامى

مسجد: پیشى گرفتن بر دیگران در رفتن به مسجد و تأخیر در خروج از آن

جامعه دینی: ضرورت تسریع در پیوستن به جامعه اسلامى (جامعه پذیرى) و دور نشدن از آن

مسجد: پوشیدن لباس فاخر و پاکیزه و خوشبو کردن خویش

جامعه دینی: حفظ زیبایى‏هاى ظاهر جامعه دینى

مسجد: کراهت همنشینى و همسایگى و مشورت و برقرارى پیوند خانوادگى با کسانى که به مسجد نمى‏روند

جامعه دینی: لزوم رعایت مرز و اعمال محدودیت‏هایى در برابر کسانى که به ضوابط جامعه اسلامى تعهد لازم ندارند

مسجد: ایستادن در صفوف نماز جماعت فارغ از موقعیت‏هاى اجتماعى

جامعه دینی: عدالت و برابرى در جامعه دینى در عین تعدد طبقات و گروه‏هاى اجتماعى و تفاوت منزلت و جایگاه آنها

مسجد: پیوستگی در صفوف جماعت، فارغ از موقعیت اجتماعى

جامعه دینی: وحدت و انسجام و به هم پیوستگى در هر جامعه دینى

مسجد: نزدیک‏تر ایستادن افرادى که شایستگى جانشینى امام جماعت را دارند، به امام

جامعه دینی: شایسته سالارى در هرم قدرت هر جامعه دینى

مسجد: جلوتر و پایین‏تر ایستادن امام به مأمومین

جامعه دینی: پیشتازى و در عین حال افتادگى و فروتنى پیشواى هر جامعه دینى

مسجد: برخوردارى امام از ویژگى‏هاى تعیین شده از سوى شرع مقدس و در عین حال مقبولیت مردمى

جامعه دینی: مشروعیت الهى و مقبولیت مردمى نظام مدیریت و رهبرى در جامعه دینى

مسجد: در نظر گرفته شدن ضعیف‏ترین نمازگزاران از سوى امام جماعت

جامعه دینی: ضرورت رعایت حال پایین‏ترین اقشار جامعه در تدبیرها و برنامه‏ریزى‏هاى اجتماعى

مسجد: ضرورت نداشتن تبعیت مأمومین از امام، در الفاظ، جز تکبیره‏الاحرام

جامعه دینی: آزادى اظهار نظر محاط به ضوابط شرعى در جامعه اسلامى

مسجد: ضرورت پیشى نگرفتن مأمومین از امام در اعمال

جامعه دینی: لزوم تبعیت مردم از حاکمیت در تصمیم‏گیرى‏ها

مسجد: ضرورت تفقد نمازگزاران از یکدیگر

جامعه دینی: خیرخواهى و مواسات اجتماعى

مسجد: فراهم آوردن شرایط براى پیوستن تازه واردان به نماز جماعت

جامعه دینی: ضرورت تسهیل راه‏هاى جامعه‏پذیرى و فرهنگ‏پذیرى در جامعه دینى

 

آنچه در بالا اشاره شد، براى طرح دیدگاهى درباره نقش اجتماعى مسجد است و نه فقط از جامعیت برخوردار نیست، بل چه بسا پاره‏اى گزاره‏ها از اتقان لازم برخوردار نباشد و یا مورد پذیرش برخى صاحب نظران قرار نگیرد.         

به هر حال به نظر مى‏رسد این سخن گزافه نیست که پیامبر با تأسیس مسجد، نمونه‏اى کوچک از جامعه اسلامى را براى بالا بردن سطح بینش و افق دید مردم به‏دست دادند. این عمل پیامبر ضمن بالا بردن بینش تازه مسلمانان، آنان را با کلان‏نگرى و آینده‏نگرى و برخوردارى از نگاهى استراتژیک مأنوس مى‏ساخت، امرى که بنابر پیش گفته، امروزه نیز از
مهم‏ترین گام‏هاى برنامه‏ریزى و مدیریت استراتژیک است.

ى) تمرین شهروندى جامعه اسلامى: گرچه حضور مستمر مسلمانان در مسجد با چنین آداب و احکامى، در درجه نخست به ایشان نگرش کلان به افق آینده مى‏داد و آنان را براى مشارکت و مساهمت در ساختن چنین جامعه‏اى آماده مى‏ساخت، در عین حال آنان را به‏تدریج به‏گونه‏اى متناسب با جامعه آرمانى و مطلوب تربیت مى‏کرد؛ چرا که مسجدیان آداب شهروندى در هر جامعه دینى را در مقیاسى کوچک‏تر تمرین مى‏کردند. این کارکرد مسجد، نقشى مهم در تحقق آرمان‏هاى کلان دینى براى تحقق جامعه اسلامى داشته است؛ زیرا یکى از راهکارهاى اسلام براى تحقق آرمان‏هاى کلان خود، تکیه بر نمونه‏هاى خرد و تحقق آن آرمان‏ها در محدوده‏اى کوچک و اثبات امکان‏پذیرى آن و سپس تعمیم این تجربه موفق در مقیاسى گسترده‏تر است. از جمله، اسلام براى جامعه‏پذیرى مسلمانان در برابر استانداردهاى جامعه اسلامى، پیروان خود را از طریق تشویق به حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت ـ که نمونه‏ى کوچک جامعه‏اى اسلامى است ـ آماده حضور در جامعه بزرگ اسلامى مى‏نماید. مسلمانان در فضاى مسجد، زندگى در جامعه‏ى اسلامى آکنده با خدا محورى، صمیمیت، مواسات و خیرخواهى و معنویت را در محدوده‏اى کوچک آشنا مى‏شوند، و با توجه به حضور مستمر در مسجد، عملاً با فرهنگ زندگى در جامعه‏ى دینى انس مى‏گیرند؛ و بر این اساس فرهنگ‏سازى در محدوده کوچک مسجد، زمینه‏ساز تحقق جامعه‏ى آرمانى و مطلوب اسلامى محسوب مى‏شود.

 

جمع بندى

در متون دینى اسلامى، مساجد در قالب «خانه‏هاى خدا در زمین» بسیار گرامى داشته شده است[1] و پاداش و فضیلت بسیارى براى بنا نهادن مسجد، تعمیر و آبادانى و پر رونق نگاه داشتن مسجد و آمد و شد به آن درنظر گرفته شده است. به استناد این متون، خداوند براى بنا کننده مسجد، خانه‏اى در بهشت بنا مى‏کند[2] و آباد کنندگان مسجد نیز با صفاتى مانند ایمان‏آورندگان به خدا و روز جزا و برپادارندگان نماز و پرداخت کنندگان زکات و کسانى که جز از خدا نمى‏ترسند، دوستداران مسجد نامید و مساجد را آستان و درگاه خداوند و مبارک خواند و اهل مسجد را برخوردار از ایمان و آراستگى و نگهدارى خدایى شمرد چرا که آنان در مسجد به نماز مى‏پردازند و خداوند به رفع نیاز ایشان مى‏پردازد.[3] امیرالمؤمنین على علیه‏السلامنیز در سخنى هشت فایده براى رفتن به مسجد برشمرده‏اند که از جمله آنها پیوند دوستى با مؤمنان و  فراگیرى دانش سودمند و ترک گناه است.[4]

شاید رویکردى که در فهم و تبیین کارکردهاى مسجد بیان شده است، تبیین کننده راز این همه تأکید بر مسجد و فضایل آن در آیات و روایات و دیدگاه اندیشه ورزانى مانند امام خمینى[5] باشد؛ براساس چنین درکى از جایگاه مسجد در روند توسعه فرهیختگى و کمال هر جامعه دینى، سزاوار است که اهل مسجد اعم از امامان جماعت و نمازگزاران و دیگر دست‏اندرکاران و نیز مدیران و برنامه‏ریزان جامعه اسلامى بار دیگر به سنجش دیدگاه و تعامل خود درباره مسجد بپردازند و ان‏شاءاللّه‏ مساجد کشور ما به سمتى حرکت کنند که نمونه‏اى محسوس و دست یافتنى از جامعه آرمانى اسلامى در مقیاسى خُرد باشند.