شاید براى بعضى این سؤال پیش آید که مطالعه و کتابخوانى، چه نقشى اساسى در زندگى انسان و به ویژه کودکان و نوجوانان دارد که این همه بر آن تأکید مىشود؟ بدون تردید دستیابى به پاسخ صحیح این سؤال، خود مقدمهاى براى فراهم کردن شرایط مناسب براى مطالعه کودکان و نوجوانان است.
انسان، موجودى کمال گراست و با سکون و سکوت سازگارى ندارد. او همیشه بهدنبال راهى است که یک قدم پیش گذارد و گرهاى از مشکلات خود بگشاید، بنابراین او براى پیشرفت در عرصههاى زندگى، احتیاج به شناختى نسبتا کامل و همه جانبه از خود و جامعه دارد و باید با گذشته و آینده، ارتباط برقرار کند.
کتاب و کتابخوانى عاملى براى شناخت و رشد دینى، فرهنگى، اخلاقى و اجتماعى انسان است. با مطالعه است که انسان ساخته مىشود، رشد مىکند و براى حرکت آماده مىشود. همچنین مطالعه کتاب، انسان را به مرزهاى علم و دانش نزدیک مىکند و او را به قلههاى رفیع معرفت و آگاهى مىرساند.
آیین مقدس اسلام، درباره فراگیرى علم و دانش، سفارش فراوان نموده و آن را عاملى براى رشد، پویایى و تعالى جامعه برشمرده است.
خداوند متعال مىفرماید: «خداوند کسانى از شما را که ایمان آورده و از دانش بهره گرفتهاند، به درجات رفیع مىرساند».[1]
همچنین از دیدگاه قرآن کریم، بین کسانى که از علم و دانش برخوردارند و کسانى که از این سرمایه ارزشمند بىبهرهاند، تفاوت زیادى وجود دارد: « هل یستوى الذین یعلمون والذین لایعلمون».[2] «آیا آنان که مىدانند، با آنان که نمىدانند؛ برابرند؟».
از پیامبر عظیمالشأن اسلام نیز روایت شده است: «هر کسى در جستوجوى دنیاست، باید دانش فرا گیرد و هر کس به آخرت دل بسته است، باید از علم بهره گیرد و هر کس دنیا و آخرت (هر دو) را مىخواهد، بازهم گریزى از دانش آموزى ندارد».
و در جاى دیگرى مىفرماید: «اگر روزى بر من بگذرد که در آن روز، به علم و دانش من چیزى افزوده نشود، آن روز، روز مبارکى نیست».
حضرت على علیهالسلام درباره اهمیت فراگیرى علم و دانش، فرمایش زیبایى دارند: «اى مردم! بدانید که کمال دین، به فراگیرى دانش و عمل به آن است. آگاه باشید که دانشآموزى بر شما، از مال اندوزى ضرورىتر است؛ چرا که روزى هرکس از جانب خداوند است که در اختیار وى قرار خواهد داد؛ اما علم چنین نیست، بلکه علم در گنجینهاى نزد صاحبان خود نگهدارى مىشود. به شما فرمان داده شده است که آن را به دست آورید و فرا گیرید».
امام صادق علیهالسلام مىفرماید: «لقمان به فرزند خویش فرمود: پسرم! ساعاتى از شبانه روز را به مطالعه و تحصیل دانش اختصاص بده؛ زیرا اگر مطالعه را ترک کنى، دانش خود را ضایع خواهى کرد.»
امام سجاد علیهالسلام مىفرمایند: «اگر مردم مىدانستند که تحصیل علم چه فوایدى دارد، در پى آن مىرفتند، گرچه با ریختن خون دل و فرو رفتن در اعماق گردابهاى پرخطر باشد».
و در همین زمینه امام صادق علیهالسلاممىفرمایند: «دوست دارم با تازیانه بر سر پیروانم بزنم تا ژرف نگر و محقق گردند».
چرا که به گفته امام على علیهالسلام: «آن که پیوسته از دانش دانشمندان بهره نگیرد، رفته رفته عقلش مىمیرد».
مقام معظم رهبرى هم اشارهاى زیبا به اهمیت کتاب دارند: «در اهمیت عنصر کتاب براى تکامل جامعه انسانى، همین بس که همه ادیان آسمانى و رجال بزرگ تاریخ بشرى، از طریق کتاب جاودانه ماندهاند و روابط فرهنگى جامعه بشرى نیز از پوشش کتاب و مبادلات فرهنگى تقویت شدهاست».[3]
شادروان دکتر على شریعتى هم عقیده داشت: «سخن گفتن درباره کتاب دلیل آوردن براى آفتاب است».
همچنین مىفرمود: «کتاب، در این چهار دیوارىهاى بسیار استوار و سیاه و نفوذناپذیرى که گرفتارش هستیم، روزنهاى به سوى دشت است».
از مجموعه این آیات و روایات و سخنان چنین استفاده مىشود که آدمى براى رشد و تعالى، و رسیدن به سعادت و موفقیت، راهى جز فراگیرى علم و دانش و بهرهگیرى از فکر و اندیشه خردمندان ندارد و این کار نیز بدون استفاده از کتاب و مطالعه امکانپذیر نیست. بنابراین، کودکان ونوجوانان هنگام باز کردن کتاب، در حقیقت درهاى سعادت و خوشبختى را به روى خود مىگشایند، تا در مسیر ترقى و پیشرفت گام بردارند.
على رغم تأکید دین مبین اسلام و بزرگان و دانشمندان بر دانشاندوزى، و سابقه درخشانى که در این زمینه داریم، با این حال هماکنون وضعیت مطلوبى نداریم. آمار و ارقام از پایین بودن میزان مطالعه و کتابخوانى و کتابخواهى در کشور ما حکایت دارد، در حالى که نگاهى به گذشتهها نشان مىدهد که ایران از جمله مراکز مهم فرهنگ و تمدن جهان بوده است.
«ایران طى قرون نخستین اسلامى بیش از ششصد کتابخانه داشت که آوازهى برخى از آنها در سراسر جهان پیچیده بود. همین عامل باعث شد تا بسیارى از دانشمندان از دورترین نقاط جهان اسلام یعنى اندلس و دیگر نقاط به ایران بیایند و از کتابخانهها و مراکز فرهنگى آن بهرهها ببرند».[4]
کتابخانه مساجد هم در گذشته نقش مهم در ترویج و گسترش فرهنگ غنى اسلام داشته است. کتابخانه در حوزه مساجد اسلامى از پیشینهاى کهن و ارج و منزلت والایى برخوردار است. تاریخ تمدن اسلامى در طى قرون گذشته بیانگر این حقیقت است که کتابخانه به عنوان نهاد فرهنگى ـ آموزشى، از ارکان اساسى مساجد بوده است. تأسیس کتابخانه در مساجد سبب ارزش و قداست آن است و همواره در گوشه و کنار ممالک اسلامى مورد توجه خلفا، حکام و امرا و دولتهاى فرهنگ دوست و مردم مسلمان بوده است. بنابراین از بدو پیدایش مساجد و جوامع به ویژه در مراکز اصلى حکومتها کتابخانهاى نیز براى آنها ایجاد مىشد و لذا کمتر مسجدى در ایران قدیم بود که کتابخانهاى نداشته باشد.
«اسلام ذاتا تمدن ساز و فرهنگ پرور است و لذا همانطور که تاریخ پرافتخار اسلام و ملل اسلامى نشان داد، مساجد به عنوان بارزترین و برجستهترین عامل معرفى اسلام از روز نخست نمایانگر همه وجوه فرهنگى، سیاسى، اجتماعى و عبادى مسلمین بود و لذا غنىترین رشد و توسعه و عالىترین شکوفایى را در مساجد اسلامى مىبینیم. شکوفایى بىنظیر تمدن و فرهنگ اسلام در سرزمین ایران (به ویژه در قرون نخستین) حاکى از شعور باطنى و زمینه فرهنگى جامعه ایران بوده است و کتابخانههاى مساجد، مدارس و غیره که در این باره برپا بودهاند، بیانگر عمق علاقه ایرانى به کتاب و کتاب خوانى و فرهنگ اسلام بود».[5]
دکتر زیگرید هونکه، مستشرق اروپایى هم به وجود کتابخانه در همه مساجد آن زمان اشاره کرده است.
مقام معظم رهبرى با ابراز نگرانى از پایین بودن میزان مطالعه در کشور ایران، اسلام را پرچمدار کتابخوانى معرفى مىکنند: «هر زمان که به یاد کتاب و وضع آن در جامعه مىافتم، قلبا غمگین و متأسف مىشوم و این به لحاظ آن است که در کشور ما (به هر دلیلى) تعداد کتاب باید حداقل ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد. اگر به دلیل پرچمدارى تفکر اسلامى و حاکمیت اسلام به حساب بیاورید، این معنا صدق مىکند؛ چون اسلام به کتاب و خواندن و نوشتن، خیلى اهمیت مىدهد. اگر هر منصفى به بیانات نبىّ مکرم اسلام و ائمه علیهمالسلام و پیشوایان اسلام توجه کند و ببیند که اینها در چه زمانى به کتاب و کتابخوانى دعوت مىکردند و فرا مىخواندند، همه افسانهها از ذهنش شسته خواهد شد و خواهد فهمید که دشمنان اسلام راهى جز این نداشتند که افسانههاى کتابسوزى و کتابستیزى را بر سر زبانها بیندازند؛ چون اسلام پرچم دار کتابخوانى است».[6]
با تصویب قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانههاى عمومى کشور مصوب جلسه 17 اسفند 82 مجلس شوراى اسلامى، روزنهها و زمینههاى نو و گسترده به سوى دستیابى به پیشرفت و توسعه در حوزه مربوط به کتابخانهها و نیل به اهداف ذاتى و وجودى آنها بهوجود آمده است و پیشبینىهاى انجام شده در این قانون مبنى بر همکارى و همیارى تمام نهادها و دستگاههاى اجرایى از جمله شهردارىها، نوید بخش تحولى شگرف و اساسى و آتیهاى درخشان در عرصه رونق و اعتلاى کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانى است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصلهاى بسیار داریم و زمان مدیدى طول مىکشد تا بر موانع موجود فایق آییم.
[3] . دفتر رهبرى 1382 : 12 .
[4] . فرحزاد 1375 : 139 .
[6] . دفتر مقام رهبرى 1382 : 5 .