نمایش صفحات

براساس تعالیم اسلامى، افزایش آگاهى و بصیرت از جمله مهم‏ترین راه‏هاى رسیدن به‏مقصود است.

امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید: «کسى که بدون بصیرت و بینش عمل کند همچون کسى است که در طریق و مسیر پیش نمى‏رود، از این رو هرچه بر تندى و حرکت خود بیفزاید، از مقصد دورتر مى‏شود».

و امام على علیه‏السلام نیز مى‏فرمایند: «انسانى که بدون علم عمل مى‏کند، بیش از آن که اصلاح‏گر باشد مایه تباهى است».

بنابراین اساسى‏ترین کارهایى که باید صورت گیرد، ایجاد زمینه آگاهى ائمه جماعت، هیأت امناى مساجد، نمازگزاران و نوجوانان و جوانان در باره اهمیت مطالعه و کتابخوانى در زندگى است، بنابراین پیشنهاد مى‏شود:

1 . برنامه‏ریزى لازم براى آموزش ائمه جماعت و هیأت امناى مساجد توسط نهادهاى ذى‏ربط درباره اهمیت وجود کتابخانه در مساجد و نقش کتاب و مطالعه در رشد و تعالى کودکان و نوجوانان.

2 . تبیین اهمیت مطالعه و کتابخوانى به کمک ائمه محترم جماعت براى نمازگزاران و کودکان و نوجوانان به منظور ایجاد آمادگى و انگیزه لازم و مشارکت در راه‏اندازى یا تقویت کتابخانه مساجد و استفاده از آن و معرفى کتاب‏هاى مناسب در این زمینه به والدین.

3 . ایجاد زمنیه ارتباط مؤثر بین مساجد و مدارس به منظور تبادل تجربه‏ها و دستیابى به اهداف مورد نظر از جمله جذب دانش‏آموزان به مساجد براى بهره‏مندى از کتابخانه.

4 . تهیه مجموعه‏اى از کتاب‏هاى علمى و آموزشى مورد نیاز دانش‏آموزان علاقه‏مند به شرکت در کنکور سراسرى دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالى و تجهیز کتابخانه‏هاى مساجد به این کتاب‏ها.

5 . ایجاد ارتباط با دستگاه‏هاى اجرایى و نهادهاى فرهنگى و دولتى به منظور راه‏اندازى و توسعه و تجهیز کتابخانه‏هاى مساجد، هم چنین با توجه به سیاست‏هاى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مبنى بر واگذارى کتابخانه‏هاى عمومى به بخش خصوصى و حمایت از این کتابخانه‏ها و بررسى راه‏کارهاى اجرایى به منظور توافق بین مرکز رسیدگى به امور مساجد و این وزارت‏خانه پیشنهاد مى‏شود.

6 . برگزارى مسابقات کتاب‏خوانى در سطح مساجد با توجه به شرایط سنى و نیازهاى مخاطبان با در نظر گرفتن همه جوانب (حداقل دو بار در سال).

7 . برگزارى نمایشگاه کتاب و نرم‏افزارهاى گوناگون، حداقل هر سال یک بار در شهرهاى کوچک، به منظور سهولت دستیابى به کتاب، چند مسجد مى‏توانند مشترکا کتاب‏هاى مورد نظر را تهیه و به صورت دوره‏اى اقدام به برگزارى نمایشگاه کنند.

8 . برگزارى مراسم جشن کتاب به مناسبت‏هاى گوناگون از جمله در هفته کتاب در مساجد و اجراى برنامه‏هاى مفید و متنوع.

9 . اهداى کتاب مفید و سازنده به نوجوانان و جوانان براى تلاش‏ها و کسب موفقیت‏ها، توصیه مى‏شود همراه با کتاب جوایزى دیگر هم به این افراد اهداء گردد، تا خاطره خوشى از اهداى کتاب به ویژه براى کودکان بر جاى بماند.

10 . دعوت از هنرمندان، دانشمندان، شاعران و نویسندگان براى سخنرانى و بحث و گفت‏وگو با علاقه‏مندان و معرفى شخصیت‏هاى برجسته با برگزارى نمایشگاه کتاب از آثار آنان.

11 . تهیه جزوات آموزشى مناسب در باره نحوه بالا بردن کیفیت کار کتابخانه‏هاى مساجد و نقل تجربه‏هاى موفقیت‏آمیز و ارسال به کتابخانه‏هاى مساجد سراسر کشور.

12 . برگزارى جشنواره کتابخانه‏هاى موفق مساجد در هفته کتاب یا به مناسبت‏هاى دیگر به منظور معرفى تلاش‏گران این عرصه و ایجاد انگیزه در دست اندرکاران سایر مساجد.

13 . سعى شود تا حد امکان براى اعضاى کتابخانه و به ویژه کودکان و نوجوانان از روش قفسه باز استفاده شود، چرا که در معرض دید بودن قفسه‏ها و دیدن کتاب‏ها از نزدیک و لمس کردن و ورق زدن آنها، در کتاب خوانى و مطالعه، تأثیرى مثبت دارد.

14 . انتخاب جوانان علاقه‏مند به عنوان کتابدار و برنامه‏ریزى هماهنگ در سطح هر شهرستان، به منظور آموزش آنان و بهره‏گیرى از فن‏آورى در اداره امور کتابخانه.

15 . تشویق واقفان و هیأت امناى مساجد براى ساخت فضاى مناسب کتابخانه در جوار مساجد.

 

منابع و مآخذ

1 . امیرى، محمود (1384)، رسالت مساجد در توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانى، ماهنامه مسجد، ش 88 .

2 . انصارى، نوش‏آفرین (1382)، فصل‏نامه شوراى کتاب کودک.

3 . دفتر رهبرى (1380)، نگرش‏هاى موضوعى/ 3، کتاب و کتاب‏خوانى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى.

4 . رهگذر، رضا (1370)، قلمرو ادبیات کودکان، تهران، حوزه هنرى سازمان تبلیغات اسلامى.

5 . شعارى‏نژاد، على اکبر (1373)، روان‏شناسى رشد (چاپ یازدهم) تهران، انتشارات اطلاعات.

6 . عباس‏زاده، عباس (1382)، فصل‏نامه پژوهش‏گران فرهنگ، سال اول، ش 4.

7 . فتح آبادى، رضا (1371)، اشاعه فساد فرهنگى و پوچ‏گرایى، تهران، نشر بلیغ.

8 . فرحزاد، محمد (1375)، سال نامه کتابدارى، سال سى ام، دفتر بیست و چهارم و بیست و پنجم.

9 . قمى فرد، محمد (1379)، آشنایى با فعالیت‏هاى تربیتى و اجتماعى، تهران، نشر عابد.

10 . کاربشخ راورى، ماشاءاللّه‏، و فاطمه تویسرکانى راورى (1384)، نقش فعالیت‏هاى مکمل و فوق برنامه در پیشگیرى و کاهش آسیب‏ها، مجموعه مقالات همایش علمى ـ کاربردى جایگاه فعالیت‏هاى مکمل و فوق برنامه، انتشارات رسانه تخصصى.

11 . کاربخش راورى، ماشاءاللّه‏ (1378)، چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه علاقه‏مند کنیم؟ چاپ اول، تهران، انتشارات مدرسه.

12 . کریمى، عبدالعظیم (1381)، رویکردى نمادین به تربیت دینى با تأکید بر روش‏ها، تهران، انتشارات قدیانى.

13 . کلینى (1375)، اصول کافى/ 1، مترجم محمد باقر کمره‏اى، تهران، انتشارات اسوه.

14 . مجیدى، موسى (1378)، راهنماى ایجاد و گسترش کتابخانه‏هاى آموزشگاهى، تهران، انتشارات مدرسه.

15 . مدیریت امور کتاب‏خانه‏هاى عمومى استان کرمان (1384)، نگاهى اجمالى به وضعیت کتابخانه‏هاى عمومى و قانون جدید و آیین نامه‏هاى اجرایى تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‏هاى عمومى کشور.

16 . منصورى، جواد (1374)، جنگ فرهنگى علیه انقلاب اسلامى، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوى.

17 . هارت، راجراى (1380)، مشارکت کودکان و نوجوانان، ترجمه فریده طاهرى، تهران، دفتر پژوهش فرهنگى.

18 . یغما، عادل (1361)، فن تلخیص کتاب، تهران، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان.