نمایش صفحات

الف) ویژگى‏هاى عبادى مسجد نمونه برترین و اصیل‏ترین محفل براى عبادت و تقرب جستن به خداوند متعال.

ب) ویژگى‏هاى تربیتى مسجد نمونه ـ مسجد گرد ملال و اندوه را از چهره‏ى جان بزداید ـ و شادمانى، نشاط و تکامل روحى را جانشین آن کند.

ج) ویژگى‏هاى فرهنگى ـ آموزشى مسجد نمونه ـ پیش از پیدایش مدارس، مسجد یگانه مرکز مهم آموزش فرهنگ در کشورهاى اسلامى بوده است.

د) ویژگى‏هاى اجتماعى، سیاسى مسجد نمونه  مسجد در ارتباط با مسائل اساسى و بنیادین جامعه، نهادى مؤثر و داراى موضع است.

 

نکاتى چند در باره‏ى ابعاد فرهنگى مسجد نمونه

مسجد، کانون رایزنى و مشورت ـ مشورت و مراجعه به آراى عمومى در مسائل اجتماعى، نقشى به سزا در تکامل جامعه دارد و در جایگاه اصیل خویش محل رایزنى‏هاى سیاسى اجتماعى است.

مسجد و تعاون اجتماعى: برپایى نماز جماعت در مساجد همکارى وتعاون مسلمانان با تقوا برشمرده شده است.

مسجد و احیاى ارزش‏ها: در مسجد منحصرا ارزش‏هاى حقیقى مطرح است (ایثار، تقوا و جز آن).

مسجد و وحدت اجتماعى: مسجد عامل اساسى سلامت و بقاى اصیل وحدت و همدلى را در جامعه استوار مى‏کند.

مسجد و پاسدارى از عدالت: مسجد اصیل‏ترین عاملى است که باید به زیور عدالت آراسته باشد.

مسجد و حکومت: مسجد همواره با حکومت‏هاى ناصالح و فاسد در ستیز و مبارزه بوده است.

مسجد و امر به معروف و نهى از منکر: مسجد پایگاه جوانمردى است و در برابر تعرض به مقدسات دینى بر مى‏آشوبد و عرصه را بر متجاوزان به حریم دین تنگ مى‏کند.

 

نتیجه‏گیرى

عوامل مؤثر بر کاهش حضور در مساجد، تحت سه عنوان کلى: مقطعى بودن بعضى از نیازها، تغییر در تعادل نیازى و تغییر در شیوه‏ى ارضاى نیازها بررسى شد، عامل نخست یعنى مقطعى بودن نیازها اشاره به اختصاص آن‏ها به دوره‏اى معین دارد واین که نمى‏توان و نباید آن‏ها را به همان شکل سابق احیا کرد. همچنین بیانگر تأثیر نیازهاى ایجاد شده بر رونق مسجد به مثابه مناسب‏ترین سازمانى است که مى‏توانسته آن نیازها را پاسخگو باشد. بنابراین، بخشى از پدیده کاهش حضور مردم در مساجد عادى و بدیهى است و از آن گریزى نیست.

عامل دوم یعنى تغییر در تعادل نیازى و تفوق نیازهاى رفاهى بر نیازهاى جمعى و متعالى خود متأثر از متغیرهاى کلان دیگرى است که به جامعه‏ى کل مربوط مى‏شود مانند فاصله‏ى واقعیت‏هاى جامعه با آرمان‏هاى پیشین مردم، فقر و افزایش سطح انتظار مردم از زندگى، و نهایتا کم‏تحرکى نهادهاى تبلیغى و ارشادى در تنظیم تعادل نیازى. این عامل نه فقط برکاهش حضور مردم در مساجد مؤثر بوده، بل بسیارى از جنبه‏هاى مهم حیات فرهنگى، سیاسى و اقتصادى آن‏ها را دستخوش تخریب کرده است؛ لذا ضرورى است با مداخله در متغیرهایى که موجب تغییر در تعادل نیازى و ارزشى مردم مى‏شوند، جهت‏گیرى این تعادل را به سوى برترى نسبى نیازها وارزش‏هاى جمعى و متعالى تغییر دهیم.

عامل سوم یعنى تغییر در شیوه‏ى ارضاى نیازهاى ناشى از پیدایى سازمان‏هاى جانشین و کاهش توان کارکردى مسجد و در نتیجه افزایش تمایل مردم به تأمین نیازهاى جمعى و متعالى به شیوه‏اى غیر از حضور در مسجد است.

آن بخش از کاهش حضور مردم در مساجد که به پیدایى سازمان‏هاى جانشین مربوط مى‏شود، بازتاب فرآیندى عادى است که همراه با پیچیده‏تر شدن جوامع بروز مى‏کند و موجبات هیچ‏گونه نگرانى را درباره‏ى این که چرا مردم نیازهاى غیررفاهى خود را از طریق دیگرى تأمین مى‏کنند، فراهم نمى‏آورد. لذا نباید به منظور افزایش حضور مردم در مساجد، سازمان‏هاى جانشین مانند مطبوعات، صدا و سیما، دانشگاه‏ها، حوزه‏هاى علمیه و نظایر آن را تضعیف نمود. اما بخشى از کاهش حضور مردم در مساجد که به کاهش توان کارکردى مساجد ارتباط مى‏یابد، حاکى از خلاها و کاستى‏هایى است که باید در پى رفع آنها بود. بدیهى است براى نیل به هدف، مساجد باید فعالیت‏هاى فرهنگى و سیاسى خود را ارتقا دهند و بر جاذبه‏هاى آن بیفزایند. تشریح موضوعات فرهنگى مرتبط با نیازهاى عینى جامعه به کمک سخنرانان مذهبى، تمهید شرایط مناسب براى مطالعه، با برگزارى مناظره، میزگرد، سخنرانى و تشکیل کلاس‏هاى مناسب جهت بهره‏مندى مخاطبان عام و خاص و غیره فعالیت‏هایى است که برتوان کارکردى مسجد مى‏افزاید.

افزودن جاذبه‏ى مسجد با توسل به شیوه‏هایى چون برگزارى کلاس‏هاى هنرى و علمى، تأسیس مکان‏هاى مناسب ورزشى، تنظیم برنامه‏هاى ویژه‏ى کوهنوردى و شنا، برگزارى اردوهاى سیاحتى و زیارتى، نمایش فیلم و تئاتر تأسیس مهد کودک در ساعات فعالیت مسجد، مراعات دقیق نظافت در مسجد و امثال آن ممکن خواهد بود، البته مؤثرترین عامل در افزایش توان کارکردى مسجد، یارى خواستن از امامان جماعت شایسته، کارآمد، با خلوص، فعال، خوش رفتار، متواضع، داراى سعه صدر و توانمند در برقرارى ارتباط صمیمى با طبقات جامعه و آشنا به شیوه‏هاى مؤثر تبلیغ است.

نکته‏ى مهم در تقویت توان کارکردى مساجد، تمرکز بر ایفاى آن دسته از کارکردهایى است که از عهده‏ى سازمان‏هاى رقیب برنمى‏آید. براى مثال: رسانه‏هاى مکتوب و تصویرى به رغم پوشش فراگیرى که دارند، نمى‏توانند ارتباط چهره به چهره با مخاطبان خود برقرار کنند؛ اما مساجد با برخوردارى از این امتیاز مى‏توانند کار کردهاى منحصر به فرد و رقابت ناپذیر به ویژه در زمینه‏هاى تربیتى، داشته باشند.

براى این که مسجد در قالب نهادى مهم و اجتماعى همیشه پایدار باشد باید از ابعاد گوناگون مانند امکانات کتابخانه‏اى و سالن مطالعه، سطح سواد و اطلاعات علمى امام جماعت و وضع بهداشت مسجد و امکاناتى مانند اینترنت و رایانه مجهز باشند تا بتوانند پاسخ‏گوى نسل جوان که حدودا 70 درصد جمعیت و زیر 30 سال هستند پاسخ‏گو باشد و در نتیجه موجب حفظ دوام و بقاى این نهاد گردد و نگرش مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به مسجد را از ابعاد گوناگون افزایش دهد.

در پایان باید گفت: مساجد بیش از پیش به نقش‏آفرینى و تحول‏سازى در سطوح جامعه، در ادوار گذشته پرداخته است که هر قدر این فعالیت‏ها و کارکردها از تنوع بیشترى برخوردار گردد، از زمینه‏ى جذابیت و اقبال بیشترى برخوردار خواهد بود و با استقبال گسترده‏ترى از سوى کلیه‏ى گروه‏هاى جامعه به‏ویژه جوان و نوجوان روبرو خواهد بود.

 

فهرست منابع

1 ـ نوبهار، رحیم، مسجد نمونه، انتشارات ستاد اقامه نماز 1375 ش .

2 ـ موظف رستمى، محمدعلى، آیین مسجد، جلد اول، انتشارات گویه 1381 ش .

3 ـ موظف رستمى، محمدعلى، آیین مسجد، جلد دوم انتشارات گویه 1381 ش .

4 ـ موظف رستمى، محمدعلى، آیین مسجد، جلد سوم، انتشارات گویه 1381 ش .

5 ـ مکى السباعى، محمد، «مترجم: شکوهى، على» نقش کتابخانه‏هاى مساجد در فرهنگ و تمدن اسلامى، گروه انتشارات: سازمان مدارک فرهنگى انقلاب اسلامى 1373 ش .

6 ـ «فصلنامه‏ى فرهنگى، اجتماعى و هنرى» دارالارشاد اردبیل، بهار 1384 ش .

7 ـ «فصلنامه‏ى فرهنگى، اجتماعى و هنرى» دارالارشاد اردبیل، تابستان 1383 ش .

8 ـ بهشتى، محمود سلامتى تن و روان، انتشارات پارسایان، 1379 ش .