نمایش صفحات فروغ مسجد - جلد 5 (مجموعه سخنرانى ها و مقالات برگزیده پنجمین همایش بین المللى هفته جهانى گرامیداشت مساجد) سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمى در جمع ائمه جماعات شرق استان تهران صفحه 77 از 568 صفحه قبلی صفحه بعدی برای شماره صفحه باید عدد وارد کنید. از مسلمات سیره نبى اکرم صلىاللهعلیهوآله این است که نخستین اقدام وى ساخت مسجد بود، مسجد قبا و آنگاه مسجد النبى صلىاللهعلیهوآله و از این مسجد به عنوان پایگاهى براى نشر دین استفاده مىفرمود، از سیره نبى اکرم صلىاللهعلیهوآله در باب مسجد استفاده مىشود که یک کارکرد مسجد، اقامه نماز جماعت است، بشارت دادند که سه وقت در بسیارى از مساجد اقامه جماعت مىشود و این بشارت ارزشمندى است، اما پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهبیش از آنکه نگاهش به مسجد فقط اقامه جماعت باشد، نگاهش به مسجد، پایگاه بود. پایگاه فرهنگى، اجتماعى، سیاسى و در عصر حضرت پایگاه اداره حکومت. پیامبر صلىاللهعلیهوآله مسجد را پایگاه وحدت دلها مىدید، لذا مسجدى که کانون تفرقه بود «مسجد ضرار» نامیده شده است که پیامبر صلىاللهعلیهوآله دستور تخریب این مسجد را صادر کرد. مسجد از نگاه پیامبر صلىاللهعلیهوآله پایگاه وحدت بود. ائمه جماعات باید بدانند که مواضع و سلیقههاى گوناگون در هر جامعه آزاد گریزناپذیر است و ائمه جماعات مساجد باید بهگونهاى رفتار کنند که مردم مساجد را خانه خود بدانند. باید در مساجد به سلیقههاى گوناگون اهمیت داده شود؛ البته نه به قیمت تأثیرپذیرى در انحراف، پیامبر صلىاللهعلیهوآله مساجد را پایگاه فرهنگى مىدید، لذا مسجد پیامبر صلىاللهعلیهوآله کانون تلاشهاى فرهنگى بود که گاه خود پیامبر صلىاللهعلیهوآله دستور مىدادند که حضرت على علیهالسلام معاذ بن جبل و دیگران کار آموزشى در مساجد انجام دهند. امام جماعت مدیریت دینى مسجد را بر عهده دارد. از این سخن سه منظر بهنظر مىرسد: نخست، امام جماعت عالمى است که مردم به او اقتدا مىکنند و از این منظر روحانى بودن شرط نیست، بلکه عدالت شرط است. منظر دوم اینکه امام جماعت مدیر مسجد است، مسجد هیأت امنا، بسیج و خادم دارد، اما بهطور طبیعى مدیریت مسجد باید با امام جماعت باشد، منظر سوم این است که امام جماعت یک عالم دینى است و نگاه مردم ما به امام جماعت از این منظر است و به حمداللّه این در کشور ما نهادینه شده است و معناى این حرف این است که عالم مدیریت دینى مسجد را دارد و در حقیقت مدیریت مأمومین را و در این مدیریت چند مطلب باید مورد توجه قرار بگیرد؛ نخست اینکه مدیریت او باید جهتدار و معلوم باشد، یعنى چه مىخواهد بکند، باید چشمانداز آینده داشته باشد، مثلاً برنامهریزى کند که در چند سال آینده مسجد باید داراى حوزه علمیه باشد و در سالهاى بعد افرادى از همان حوزه در خدمت مسجد باشند و بدانند که براى رسیدن به چشمانداز باید چه کنند. دوم اینکه امام جماعت باید در مدیریت خود کادرسازى کند. در هر مسجد عدهاى را مىبینیم که زمینه رشد بیشترى دارند. انقلاب ما اینها را پدید آورد و اصل جرقه انقلاب ماهم از طریق کسانى بود که به وسیله علما پرورش یافته بودند، اکنون هم همین گونه است، هر صالحى که شما مىپرورید در هر کجا به عنوان چراغ دین بهشمار مىرود کادرسازى کردن براى دین از جمله مهمترین کارهایى است که باید در مدیریت مساجد به آن توجه شود. تلاش کنیم موضع اتخاذ کنیم، اما موضع ما جداى از جریانهاى سیاسى باشد موضع ما باید موضع دین باشد، و باید هرجا احساس تکلیف کردیم، حرفمان را بزنیم، اگر موضع ما موضعى سیاسى باشد به صورت ابزارى در دست سودجویان و دشمنان قرار خواهیم گرفت. باید مطابق دستورات فلان حزب و فلان شخص حرکت نکنیم، ولى اگر موضع ما موضع دین باشد، آزادانه در راه دفاع از حقانیت دین و بدون نیاز به هیچ کس و حزب، حرفمان را خواهیم زد، چنانکه دیدید در باره حضور زنان در ورزشگاهها مخالفت مراجع را در پى داشت و مورد نقد قرار گرفت و این همان موضع دینى ائمه جماعت است. نکته دیگرى که در این مدیریت دینى تلاش شود دین دکان نشود، (چرا که وقتى دکان شد مىشود ضد تبلیغ). اگر دین دکان شود و جوان بفهمد که فلان روحانى و فلان امام جماعت به لحاظ پول به منبر مىرود و براى پول به تبلیغ دین مىپردازد، قاعدتا از او خواهند برید. شما ائمه جماعات باید به گونهاى رفتار کنید که آن کاسب و آن تاجر و سرمایهدار احساس کند که به شما نیاز دارد و هیچ چیز را نباید با عزت و عظمت خود عوض نماییم. در مدیریت دینى آنچه مهم است مسئله ارائه تصویر درست از دین است. دغدغه ما این است که تبیین دین تخصص لازم دارد. سعى کنیم که در مسئله تبلیغ دین از صاحبنظرانى که دین را مىشناسند استفاده کنیم. افرادى که در حوزه درس خواندهاند و بحمداللّه ما در حوزههاى علمیه خود طلبههاى بسیار فاضلى داریم که معروف نیستند، ولى شما مىتوانید از آنان دعوت کنید و در صورت لازم بپرورانید. باید بدانید که کسى مىتواند دین را بیان کند که دین شناس باشد. در زمان حاضر متأسفانه برخى افراد که مایه دینى نداشتند، سخنگوى دین شدهاند و آنانى که مطالعهشان در حد دو یا سه کتاب است، چگونه مىتوانند در باره دین صحبت کنند؟ کسى که امام جمعه و امام جماعت است و مسئولیت دین در هر نهاد دارد، رفتارش مستقیما در تبلیغ دین تأثیرگذار است، گاهى عالمى در نهایت زهد است، ولى فرزندش، همسرش، دامادش، آبروى او را مىبرند، یک عالم دینى نمىتواند در باره ایشان بگوید که به من ربطى ندارد دشمن در پى این است که ببیند دختر فلان روحانى بدحجاب است و همسرش خداى ناکرده با وضعى نامناسب مىگردد و این براى هر روحانى، محلى از اشکال است. مردم با دیدن این صحنه خواهند گفت که اگر او توانایى داشت فرزندان و خانواده خود را اصلاح مىکرد. ضمنا مشخص بودن زمان سخنرانى، نشاط مستمعین در هنگام سخنرانى، خلاصهگویى و اختصار و تنوع در تبلیغ در قالب مدیریت مسجد توسط ائمه جماعات نکات حائز اهمیتى است که باید مدّنظر باشد. آنچه کشور ما را در مواقع اضطرارى از خطر مىرهاند همین مساجد و ائمه جماعات مساجد است که با تلاشها و زحمات مرکز رسیدگى به امور مساجد به مدیریت حجتالاسلام والمسلمین ابراهیمى سامان یافته و این شبکه عظیم دین مساجد را در سراسر کشور به هم متصل مىکند. امیدواریم که این مرکز را هر روز با نشاطتر ببینیم و شاهد آن باشیم که این سفیران نور یعنى ائمه جماعات هر روز بهتر از گذشته به رسالت خود عمل مىکنند.