ـ آموزش و کسب مهارت.
ـ رفع موانع قانونى و کاستن از تابرابرىها و تبعیضهاى جنسیتى.
ـ ایجاد امنیت شغلى.
ـ برقرارى عدالت اجتماعى.
ـ زمینهسازى براى شکلگیرى مطلوب هویتى.
ـ احترام به حقوق و حریم خصوصى افراد.
ـ ایجاد امنیت فردى و مصونیت از خشونت و تجاوز.
همچنین در تبیین توسعه فرهنگى در سند چشمانداز چنین آمده است:
بسط توسعهاى باورها، تفکرات، سنتها و تلقىها از طریق:
ـ تقویت و تعمیق فرهنگ و هویت اسلامى ـ ایرانى.
ـ پىریزى ارتباط مبتنى بر همدلى و تفاهم بین آحاد مردم.
ـ رشد فرهنگ معنویت، ایمان و اعتقاد وجدان اجتماعى.
ـ ترویج و تعمیق فرهنگ قانونپذیرى.
و براى امنیت و توسعه قضایى:
یکى از موارد: ایجادساز و کار و بستر لازم براى پیشگیرى از وقوع جرم مطرح شده است.
نگاهى کوتاه به آنچه به صورت گزینشى از چشمانداز بیست ساله کشور تقدیم شد، به خوبى روشن مىسازد که بدون ارتقاى نقش مساجد و ایفاى صحیح آن، تحقق اهداف و راهبردها و الزامات چشمانداز میسر نیست. براین اساس با توجه به آن که بخش عمدهاى از فضاى فرهنگى کشور را مساجد تشکیل مىدهد، براى تحقق اهداف فرهنگى باید مساجد را احیا نمود.
براین اساس در افق چشمانداز کشور از نظر وضعیت مساجد باید:
1 ـ برخوردار از تشکیلات مدیریت کلان و یکپارچه در کل کشور.
2 ـ برخوردار از مساجدى شکیل و زیبا به مقدار نیاز با ساختمان و تجهیزاتى کامل و متناسب با شأن نظام جمهورى اسلامى و ملت بزرگ و قهرمان ایران، نظیف، معطر و براساس استانداردها و معیارهاى قرآنى، روایى و نظام مهندسى کشور.
3 ـ داراى اقامه سه وقت نماز، باز بودن درب در همه اوقات، برقرارى کلاس آموزش قرآن و معارف دینى، مجهز به کتابخانه و رایانه براى نشر علوم اسلامى و بدون ایجاد مزاحمت براى همسایگان.
4 ـ برخوردار از ائمه جماعاتى عالم، اندیشمند، پارسا، آشنا با فنون مشاوره و مدیریت و داراى ارتباطات مردمى گسترده.
5 ـ داراى کارگزارانى مدیر، مدبر، پارسا، آزموده، مجرب و توانا.
6 ـ داراى تأسیسات جانبى و تکمیلى و برنامههاى متنوع و جذاب تبلیغى و آموزشى با جاذبههاى علمى ـ معنوى متناسب با نیاز نسل جوان.
7 ـ حاضر در متن زندگى مردم و مرتبط و مؤثر در کلیه امور سیاسى، اقتصادى و... از طریق برقرارى پیوند مستحکم و ارائه آموزههاى دینى و معطر ساختن فضاى مدرسه، دانشگاه، بازار و محیط پیرامونى با فرهنگ ناب اسلامى و ارتقا و افزون ساختن کارکردها و خدمات.
اکنون پرسش اساسى آن است که طى این طریق چگونه باید صورت پذیرد و چه اقداماتى براى تحقق آن باید انجام شود؟
در این راستا به برخى از امور مهم اشاره مىگردد تا دیدگاه حضار گرامى پیرامون آن مطرح و در تدوین نهایى مورد بهره بردارى قرار گیرد:
1 ـ ادغام تشکیلات موازى دستاندرکار در امور مساجد و تشکیل یک سازمان یکپارچه براى مدیریت کلان کلیه امور مساجد یا ادامه روند نامطلوب فعلى؟!
2 ـ تشکیل شوراىعالى ناظر بر ساخت و ساز مسجد با زیر مجموعههاى تخصصى از نظر سازههاى مهندسى، معمارى اسلامى، استانداردهاى دینى و... .
3 ـ تأسیس دانشگاه مسجد براى آموزش کلیه کارگزاران مسجد و ارائه آموزشهاى لازم براى تربیت نیروى انسانى شایسته مدیریت مسجد.
ـ نوع آموزشهاى لازم براى ائمه جماعات، هیئت امنا، خدام، مربیان قرآن و... .
4 ـ ساماندهى نظام مالى و پیشبینى کلیه هزینههاى مورد نیاز مساجد و تلاش براى تأمین آن از طریق مشارکت عمومى، امور وقفى و مساعدتهاى دولت جمهورى اسلامى.
ـ شکل و چگونگى مساعدت دولت با توجه به لزوم حفظ استقلال مساجد و غیردولتى باقى ماندن آنها.
5 ـ ارائه برنامههاى آموزشى معارف دینى قرآنى با استفاده از کلیه امکانات نوین و مجهز ساختن کتابخانه، مرکز رایانه و اطلاعرسانى و توانا در پاسخ به پرسشهاى دینى نسل جوان.
ـ چگونگى ارائه برنامهها و خدمات.
ـ تجهیزات مورد نیاز.
ـ لزوم طراحى شبکه رایانهاى بین مساجد با زیر مجموعههاى مختلف.
الف) چالشهاى موجود در مساجد ایران
برابر با روایات مساجد پایگاه توحید، خانههاى خدا در زمین، سکوى عروج، محل عبادت، بازار آخرت، محیط رحمت، بهترین مکانهاى زمین، کلاس تربیت، بستان بهشتیان، مطاف عاشقان، امید محرمان، مأمن مستضعفان، میعادگاه متقین و صیانتگاه مؤمنین است.
افزون برآن با سیرى در سنت و سیره پیامبر گرامى اسلام، امامان معصوم و مؤمنان تاریخ صدر اسلام به این حقیقت دست مىیابیم که مساجد در امور و ابعاد گوناگون داریا نقش عمده و اساسى بودند و در خدمت ترویج فرهنگ اسلام و نشر معارف دین و ابلاغ پیام و رهنمودهاى حیاتبخش پیامبر و ائمه معصومین و در یک جمله در راستاى تأمین سعادت و ارتقاى سطح اندیشه، اخلاق و فرهنگ مسلمانان قرار داشتند.
با کمال تأسف به تدریج مساجد در کشورهاى اسلامى به آسیب، چالشها و موانعى دچار شدند که کارایى آنها را در امور مختلف کاهش داد. کاهش نقشآفرینى مساجد در همه سرزمینهاى اسلامى پیامدهاى ناگوارى را در پى داشت که مشهود است.
اکنون در این شرایط حساس تاریخ که از یک سو آمریکا با اشغال دو کشور اسلامى فریاد آغاز شدن دوباره جنگهاى صلیبى را به گوش رسانیده و از سوى دیگر دشمن با به کار گرفتن همه تجهیزات و امکانات خود در زمینه فرهنگى تهاجم همه جانبهاى نسبت به نسل جوان صورت داده است و مىکوشد در سایه آن هویت جوانان مسلمان رابه یغما برده و آنان را به مبلغان بىمزد خود بدل سازد، باید بکوشیم با شناخت موانع و آسیبها، بار دیگر از مساجد در عالىترین شکل ممکن بهرهبردارى نموده و براى صیانت از دستاوردهاى انقلاب و خونبهاى شهیدان آن فضاهاى مقدس را فعال و پرنشاط سازیم.
آسیب، چالشها و موانع را مىتوان در امور ذیل دستهبندى نمود:
1 ـ نبود اطلاعات جامع از وضعیت مساجد کشور و در نتیجه عدم تحلیل آمارى لازم براى مورد توجه قرار دادن آن در جهتگیرىهاى اساسى مربوط به مساجد.
2 ـ وجود تشکیلات موازى و ناهماهنگ و تعدد مراکز دخیل در مدیریت و امور مسجد.
3 ـ فقدان استراتژى و سیاستگذارى کلان در امور مختلف مساجد در برنامه کلان توسعه و عدم بذل توجه کافى در برنامهریزىهاى بلندمدت توسعه به مساجد و عدم تخصیص بودجه لازم براى آن.
4 ـ عدم برنامهریزى مناسب براى استفاده کامل، مطلوب و بهینه از مساجد با شرایط و وضعیت کنونى.
5 ـ فقدان استراتژى روشن در مورد چگونگى حضور و دخالت دولت و نحوه مشارکت مردم در مساجد.
6 ـ عدم وجود یک گروه کارشناسى قوى و کاردان جهت بازآفرینى نقشها و کارکردهاى مساجد و به روز کردن آن و عدم توجه مدیریت و برنامهریزى کلان کشور به این امر.
7 ـ عدم وجود یک مرکز قوى پژوهش و تحقیقات بنیادى و کاربردى ویژه مساجد و اجراى نامناسب و غیرکاربردى پروژههاى تحقیقاتى و پژوهشى در حال انجام درباره مساجد.
8 ـ ساخت مراکز متعدد فرهنگى هنرى رقیب با بودجه و امکانات کافى به جاى تقویت و گسترش فضاى فرهنگى و هنرى مساجد.
ب) آسیب و چالشهاى فیزیکى و سختافزارى
9 ـ عدم طراحى الگوى مناسب معمارى در تیپهاى گوناگون براى ساخت مساجد در دوران معاصر.
10 ـ فقدان امکانات مناسب تأسیساتى، فرهنگى، رفاهى همانند کفشدارى، پارکینگ، مهد کودک، درمانگاه، صندوق قرضالحسنه و... .
11 ـ عدم بهرهمندى از سرویسهاى بهداشتى مناسب، تهویه، سیستمهاى برودتى و حرارتى مطبوع نظافت، آراستگى، زیبایى، خوشبویى و نداشتن فضاسازى بیرونى جذاب.
12 ـ عدم کنترل کیفى و عدم رعایت اصول مهندسى، مقاومسازى و عدم حفظ و مرمت مورد نیاز به صورت مداوم.
ج) آسیب و چالشهاى مربوط به نیروى انسانى و کارگزاران
13 ـ فقدان سیستم جذب و گزینش براى کارگزاران مساجد در کشور.
14 ـ عدم ساماندهى مناسب منابع نیروى انسانى موجود مساجد.
15 ـ فقدان نظارت و ارزیابى مستمر بر عملکرد کارگزاران مساجد.
16 ـ عدم استفاده از توانایىهاى جوانان در انجام امور مساجد و به کار نگرفتن نیروى کار آنان.
17 ـ فقدان آموزشهاى روزآمد براى کارگزاران مساجد.
18 ـ عدم تغذیه فکرى منابع نیروى انسانى به طور مداوم.
19 ـ عدم تأمین مالى آبرومندانه کارگزاران بویژه خادمان و در نتیجه عدم مسئولیتپذیرى آنان.
د) آسیب و چالشهاى محتوایى و برنامهاى
20 ـ تعطیلى اغلب مساجد جز در ایام خاص، عدم اقامه نماز جماعت در سه یا پنج نوبت، بسته بودن درب مساجد جز در وقت نماز و نبود برنامه مداوم نیایش و قرآنآموزى در آن.
21 ـ فقدان برنامهریزىهاى جذاب هماهنگ و متناسب با نیازهاى اقشار مختلف جامعه و در نتیجه عدم اجراى برنامههاى تبلیغى و فرهنگى مناسب.
22 ـ فقدان فضاسازى براى حضور مردم و نسل جوان و عدم فرهنگسازى و اطلاعرسانى صحیح در مورد برنامه مساجد در رسانههاى جمعى بویژه رسانه ملى.
23 ـ عدم تقویت و غنىسازى کتابخانههاى مساجد کشور به طور مداوم.
24 ـ عدم استفاده از تجهیزات فرهنگى، هنرى، رایانهاى و نرمافزارى روز و عدم استفاده از ابزار و زبان هنر در برنامههاى تبلیغى فرهنگى مساجد.