نمایش صفحات

1 ـ ادغام تشکیلات موازى در مرکز رسیدگى به امور مساجد که به فرمان مقام معظم رهبرى تأسیس شده است و هماهنگ نمودن کلیه فعالیت‏هاى مرتبط با مسجد با آن.

2 ـ تعیین استراتژى و سیاست کلان در برنامه چهارم توسعه و اختصاص بودجه لازم و کافى.

3 ـ اهتمام دولت و تشویق و ترغیب عمومى براى احداث، نوسازى و بهسازى مساجد و مجهز ساختن آن به تجهیزات روزآمد و حمایت از مساجد مناطق محروم.

4 ـ تلاش در جهت وضع قوانین لازم براى حمایت‏هاى حقوقى و اجتماعى از مساجد.

5 ـ جذب و بهره‏مندى از نیرو و امکانات قابل استفاده در محدوده مسجد.

6 ـ اقدامات لازم براى بازنشسته نمودن خادمان از کار افتاده و تلاش براى به کار گرفتن خادمان جوان و مناسب در جهت پاکیزگى و نظافت مساجد.

7 ـ سیاستگذارى و برنامه‏ریزى کلان فرهنگى متناسب با نیازهاى اقشار مختلف جامعه بر محوریت آموزش قرائت، ترجمه و تفسیر قرآن در مساجد.

8 ـ فضاسازى لازم براى جذب هرچه بیشتر همه اقشار نسل جوان به مساجد در جهت مقابله با تهاجم فرهنگى توسط رسانه‏هاى جمعى بویژه رسانه ملى.

9 ـ تأسیس دانشگاه مسجد و ارایه آموزش‏هاى روزآمد به کارگزاران مسجد.

10 ـ تداوم برپایى همایش‏ها و جشنواره‏هاى بین‏المللى، کشورى، استانى و شهرستانى براى تبیین، احیاء و ارتقاى جایگاه مساجد در جهان اسلام.

11 ـ ایجاد پژوهشکده مسجد و انجام مداوم پژوهش‏هاى بنیادى و کاربردى براى احیاء و روزآمد نمودن مساجد.

12 ـ تشکیل شوراى عالى مهندسى مساجد و طراحى الگوى مناسب معمارى و ساماندهى و نظارت بر کم و کیفیت بنا و تجهیزات مساجد و هدایت و ساماندهى ساخت و تجهیز مسجد براساس نیاز مناطق مختلف.

13 ـ طراحى سیستم ماهواره‏اى و شبکه جهانى مساجد در اینترنت و بهره‏گیرى مناسب از تکنولوژى ارتباطات و مبادله اطلاعات و برنامه‏ها و تجربیات با مساجد سراسر جهان و جوامع دیگر اسلامى در جهت اعتلاى هرچه بیشتر نقش و جایگاه مسجد در جهان.

14 ـ تلاش در مدیریت و برنامه‏ریزى کلان کشور براى ارتباط و حضور مسجد در متن زندگى مردم و ارتباط آن با مراکز مختلف آموزشى، فرهنگى، اقتصادى و... .

 

راه‏کارهاى توسعه کمى و کیفى و جذب جوانان به مسجد

پژوهش‏ها ثابت کرده است که توسعه به عنوان واقعیتى مطلوب داراى ابعاد مختلفى است؛ خوشبختانه در جهان معاصر، ابعاد گوناگون توسعه و ارتباط و پیوندها و تأثیر و تأثر متقابلى که بین ابعاد توسعه وجود دارد مورد توجه جدى قرار گرفته و به خوبى آشکار شده است که توسعه اقتصادى، اجتماعى، سیاسى بدون توسعه فرهنگى و توسعه منابع نیروى انسانى امرى کاملاً دور از دسترس است؛ همچنان که توسعه فرهنگى و توسعه منابع نیروى انسانى بدون انجام توسعه اقتصادى اجتماعى سیاسى با مشکلات فراوانى مواجه مى‏باشد!

براین اساس ضرورت توسعه فرهنگى و لوازم تعلیم و تربیت و پرورش نیروى انسانى پارسا، کارآمد و توانا در تحقق دیگر ابعاد توسعه واقعیتى انکارناپذیر است. نکته مهم و قابل توجه در این راستا تبیین نقش و جایگاه مساجد در توسعه همه جانبه کشور است.

با کمال تأسف عدم توجه کافى به مساجد، نقش، جایگاه، جاذبه‏هاى بى‏بدیل و تأثیرات عظیم و ممکن مساجد را به شدت کاهش داده است و این کاهش، پیامدهاى ناگوارى همچون توسعه تأثیرات تهاجم فرهنگى بر جوانان و امت اسلامى را در پى داشته است.

اکنون این حقیقت نه تنها براى اندیشمندان و فرهیختگان کشور و امت اسلامى بلکه بر عموم مردم به خوبى آشکار شده است و براى تحقق ابعاد دیگر توسعه در کشور و جهان اسلام باید نخست به فکر توسعه کمى و کیفى مساجد باشیم؛ این سخن، یک سخن احساسى یا یک توصیه غیرکارشناسى و غیرعلمى و از سر خیال‏پردازى و آرمان‏گرایى صرف نیست، بلکه سخنى براساس جستارهاى پژوهش‏هاى بنیادى و کاربردى که بر مبناى «ولکم فى رسول اللّه‏ اسوه حسنه» از روش و سیره مبارک آن حضرت صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در بنیانگذارى تمدن بزرگ اسلامى اتخاذ شده است. پیامبر بزرگى که در توقف چهار روزه خود در دهکده قبا، مسجد قبا را بنا نموده و در مسیر آمدن به مدینه در محل زندگى قبیله بنى‏سالم، نماز جمعه را در مسجد آن قبیله اقامه فرمودند و در آغاز ورود به شهر مدینه با فرود آمدن ناقه داراى مأموریت، آن محل را براى ساختن مسجد خریدارى و مسجد نبوى یا به دیگر سخن قطعه‏اى از باغ‏هاى بهشت را در زمینى خاکى برپا ساخت و همه ابعاد زندگى مردم را با آن گره زده و تلألو نورانى آموزه‏هاى مسجد را بر زوایاى مختلف حیات بشرى تاباند و دین توحیدى و شریعت عالى خود را از آن کانون هدایت منتشر ساخت و بدین طریق، راه و روش توسعه همه جانبه امت اسلامى را به امت اسلامى آموزش داد.

آرى بدون تردید در توسعه کشور مهم‏ترین مسئله، بعد فرهنگى است و اگر در توسعه اجتماعى و اقتصادى به مسائل فرهنگى توجه نشود، توسعه اجتماعى و اقتصادى به مفهوم امروزى آن نیز تحقق نخواهد یافت. با عنایت به آن که مساجد محل اصلى نشر فرهنگ دینى و مذهبى کشور است، بنابراین در توسعه اقتصادى اجتماعى فرهنگى، باید توسعه را از پایگاه‏هاى فرهنگ دینى یعنى مساجد شروع کرد، زیرا تقویت این پایگاه‏هاى دینى به معناى مصون‏سازى فرهنگ خودى در برابر هجوم فرهنگى بیگانگان است. فرد هالیدى از شخصیت‏هاى امنیتى و سیاسى انگلیس و طرح براندازى خاموش یا براندازى در سکوت، یکى از راه‏هاى براندازى جمهورى اسلامى را محدود کردن نقش شبکه مساجد عنوان مى‏کند.

نکته قابل تأمل آن است که مساجد، تنها مراکزى هستند که مى‏توان از آنها به عنوان بهترین اماکن مقدس براى جذب مردم عموما و جذب جوانان خصوصا استفاده کرد. اگر امت اسلامى بخواهد جوانان را در مکان‏هاى دیگرى جز مساجد، سازماندهى کند، باید هزینه‏هاى فراوانى را صرف کند، اما با هزینه‏اى بسیار اندک، با بهره‏بردارى بهینه از مساجد، جذب جوانان کاملاً عملى، موفق و مقرون به صرفه مى‏باشد و داراى آثار بسیار مبارکى است.

آنچه در پى مى‏آید موضوعاتى است براى تأمل، اندیشیدن، جستجو و کنکاش پیرامون راه‏هاى توسعه و چاره‏اندیشى براى رفع موانع توسعه کمى و کیفى مساجد.

امید است در سایه الطاف الهى با توسعه مساجد، توسعه حقیقى و همه جانبه در کشور و در میان امت اسلامى پدید آید.

 

الف) توسعه کمى

با آن که در کشور بیش از 60000 مسجد با مساحتى بالغ بر 36000000 متر مربع زمین و 17000000 متر مربع زیربنا در بهترین مکان‏هاى شهر و روستا یعنى تقریبا به ازاى هر 1000 نفر یک مسجد وجود دارد اما با کمال تأسف به دلیل آن که در ساختن مساجد، میزان جمعیت پیرامون، منطقه جغرافیایى، فاصله متناسب با مساجد دیگر و... رعایت نشده و سیاست مدون و مشخصى در زمینه ساخت مسجد وجود نداشته، در بعضى از محلات پر جمعیت مسجدى وجود ندارد و یا اگر هست مسجدى بسیار کوچک است که جوابگوى خیل عظیم نمازگزاران نیست و بر عکس در برخى از مناطق کم جمعیت، مساجد بزرگ یا نزدیک به هم ساخته شده که خلوت بودن بعضى آنها هنگام اقامه نماز در شأن جامعه اسلامى نیست. این مشکل در کل جهان اسلام نیز به چشم مى‏خورد.

در این راستا باید براساس مطالعات آمار و جمعیت‏شناسى، بررسى و تحلیل لازم صورت پذیرد تا مشخص شود چه مناطقى به چه تعداد مسجد و با چه مساحتى نیاز دارند تا در زمینه ساخت مسجد افراط و تفریط صورت نگیرد.

افزودن برآن در تجهیز، آراستگى، رنگ‏آمیزى و تنظیف مساجد و زیباسازى نماى بیرونى آنها باید به نکات ذیل توجه شود:

ـ مقاوم‏سازى ساختمان مسجد در برابر حوادث طبیعى مثل سیل، زلزله، طوفان و غیره.

ـ تمهیدات لازم براى حضور قشر عزیز جانباز و معلول.

ـ در نظر گرفتن مکان لازم براى پارکینگ خودروهاى نمازگزاران در مناطق مورد نیاز.

ـ طراحى مکان مناسب همچون مهدکودک براى نگهدارى نوزادان زنان و مادران داراى فرزند خردسال.

ـ ایجاد تأسیسات تکمیلى و مورد نیاز مسجد همانند مهد کودک، مدرسه، درمانگاه، صندوق قرض‏الحسنه، صندوق بازنشستگى، مرکز مشاوره و امور تربیتى و ورزشى داشته باشد، مرکز کمک‏رسانى به مردم.

ـ طراحى تأسیسات برودتى و حرارتى پیشرفته متناسب با محیط جغرافیایى.

ـ تنظیم صحیح سیستم نور و صداى مسجد.

ـ طراحى و اجراى فضاى سبز و گل‏کارى و استفاده از رنگ‏هاى آرام‏بخش همراه با طرح‏هاى تلفیقى.

ـ استفاده از اسپرى‏هاى خوشبو کننده هوا قبل از شروع نمازهاى جماعت و مراسم مذهبى در فضاى صحن مسجد مورد نظر.

ـ ساخت کفشدارى خارج از شبستان، از جنس سنگ.

ـ استفاده از سجاده یا فرش‏هاى مناسب سراسرى و علامت‏گذارى با پارچه سفید و شستشوى آن در هر شش ماه یک بار.

ـ حفظ سادگى و پویایى مسجد که پیامبر بر آن امر اصرار مى‏ورزید در دوران معاصر؟

دیدگاه خویش را پیرامون پرسش‏هاى ذیل بیان فرمایید:

1 ـ آیا مى‏توان استاندارد مشخصى براى تأسیس مسجد به ازاى جمعیت و تراکم آن مشخص نمود، استدلال شما براى آن پیشنهاد چیست؟

2 ـ براى اصلاح وضع موجود که در ساختن مساجد، میزان جمعیت پیرامونى، منطقه جغرافیایى، فاصله متناسب با مساجد دیگر و... رعایت نشده، چه راه کارهایى وجود دارد؟ تأسیس مساجد براساس استانداردهاى علمى مصوب؟ یا... .

3 ـ افزون بر جمعیت و تراکم آن چه معیارهایى را مى‏توان براى لزوم تأسیس مسجد در نظر گرفت؟!

4 ـ چه روش‏هایى براى جذب مشارکت هرچه بیشتر مردم در ساخت و توسعه کمى مساجد وجود دارد؟

5 ـ در چه زمینه، چگونه و با چه روش‏هایى مى‏توان از مساعدت و کمک‏هاى عمومى و دولتى براى ساخت و توسعه کمى مساجد بهر برد، بدون آن که استقلال مساجد خدشه‏دار شود؟

تدوین و اجراى قوانین لازم؟ اختصاص بودجه و در اختیار مرکز رسیدگى قرار دادن؟ ساخت تأسیسات جانبى و تکمیلى؟ اجراى ساخت؟ تصویب و اجراى معافیت در پرداخت هزینه‏هاى آب و برق و گاز؟ و...  .

6 ـ موانع و چالش‏هاى توسعه کمى مساجد و راه برطرف ساختن آن چیست؟

 

ب) توسعه کیفى

مقصود از توسعه کیفى، بهینه‏سازى بهره‏بردارى، گسترش نقش، جایگاه، کارکرد و ارتقاى سطح و بالا بردن کیفیت و ارائه خدمات عبادى، آموزشى و... و افزون ساختن جاذبه‏هاى مسجد و در یک جمله آوردن مسجد در متن زندگى مردم مسلمان و برقرارى و مستحکم ساختن پیوند بین مسجد و امور مختلف حیات بشرى است.

نگاهى کوتاه به تاریخ اسلام نشان مى‏دهد که مسجدالنبى مثل بعضى از مساجد خاک گرفته، متروکه و یا تشریفاتى امروز نبود که تنها هنگام نماز باز و پس از آن بسته شود و از روح زندگى و حرکت اصیل حیات باز بماند. در صدر اسلام مسجد مرکز زندگى و تپش حیات و محل دریافت طرح، مرکز جدیدترین خبرها و اقدامات مسلمانان و مرکز ارسال پیک‏ها به قبایل و کشورها و خلاصه جایگاه اصیل ارائه دعوت اسلامى به افراد انسانى بود. سرنوشت ملت‏ها
و دولت‏ها در مسجد پیامبر رقم زده مى‏شد و تمدن و فرهنگ اسلام از آن مرکز نورانى راهى جهان مى‏گردید.

براین اساس با توجه به آن که منحصر ساختن مساجد کشور با این فضاى بزرگ و عالى به برگزارى یک وعده یا دو وعده نماز جماعت، برگزارى مجالس ترحیم و عزادارى و بسته بودن درب آن در بیشتر اوقات و عدم برگزارى مجالس شاد و آموزشى چون مراسم ازدواج، تعلیم و تربیت و مذاکرات علمى و تصمیم‏گیرى‏هاى اجتماعى و امورات مربوط به پیشرفت و برنامه‏هاى خانواده و زندگى یکى از خسارت‏هاى بزرگ دوران معاصر است، به نظر شما در بهینه‏سازى استفاده از مساجد چه باید کرد؟

1 ـ در دوران معاصر، مساجد چه نقش و کارکردهایى را مى‏توانند برعهده گیرند؟

2 ـ نوع خدمات عمومى، اجتماعى را اکنون بر زمین مانده و مسجد مى‏تواند آنها را برعهده گیرد کدام است؟! و چگونگى ارائه آن از طریق مسجد؟!

3 ـ چه نوع تأسیساتى را در کنار مسجد و براى برعهده گرفتن نقش و کارکردهاى جدید لازم مى‏دانید؟

4 ـ چگونه مى‏توان کارکرد و خدمات مساجد کنونى را افزایش داد؟

ـ راه‏اندازى مرکز ارائه خدمات آموزشى و رفاهى مسجد؟

5 ـ برنامه‏ریزى کلان و برنامه‏هاى میان مدت و کوتاه مدت اجرایى براى مساجد به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز کدام یک مناسب‏تر است؟ چرا؟

6 ـ چه نوع آموزش‏هایى به ائمه محترم جماعات و کارگزاران دیگر مساجد مى‏تواند در توسعه کیفى مؤثر باشد؟

7 ـ تشکیل کلاس، فعال ساختن کتابخانه و نوارخانه، برگزارى دوره‏هاى سیر مطالعاتى، تشکیل گروه‏هاى سرود و تواشیح، در اختیار داشتن رایانه، قرار دادن نام مساجد و فعالیت‏هاى آن در شبکه جهانى اینترنت و ارائه خدمات علمى دیگر از طریق مساجد، اطلاع رسانى نیکو، نصب تراکت‏ها و پیام‏هاى تبلیغاتى و فرهنگى دو روز قبل از اعیاد و وفیات و ایام اللّه‏ و جمع‏آورى آنها بعد از مراسم و چگونگى آن در بالا بردن کیفیت و افزونى جاذبه‏ها چه نقشى مى‏تواند ایفا نماید؟

8 ـ نقش امام جماعت، هیئت امنا، خدام، بسیجیان و سایر نیروهاى دست‏اندرکار در توسعه چیست؟ امام جماعت ثابت، مراعات حال نمازگزاران، عدم خطابه طولانى در بین‏الصلاتین، خوش برخورد، خوش اخلاق، خوش سیما، آشنا به مسائل شرعى و حتى‏الامکان جوان بودن خادم مسجد، تعیین مؤذن و تعقیب‏خوان خوش صدا، عدم پخش صداى برنامه‏هاى مسجد از جمله سخنرانى‏ها و سرودها از بلندگوى مساجد، رعایت اصول بهداشتى خصوصا در آبدارخانه مسجد و نظافت مستمر وضوخانه و سرویس‏هاى بهداشتى و نصب جاى مایع دستشویى و خشک کن برقى و... چه نقشى در ایجاد جاذبه براى همسایگان و توسعه کیفى مساجد دارند؟ موارد مؤثر دیگر کدامند؟

9 ـ شیوه‏هاى مشارکت مردم و جوانان در مدیریت مساجد چگونه باید باشد تا ضمن عدم اخلال در امور مساجد را از ظرفیت و توانایى جوانان بهره‏مند سازد؟

10 ـ موانع و مشکلات موجود در راه توسعه کیفى کدام است و راه کارهاى عملى حل آنها چیست؟