نمایش صفحات

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم. الحمدللّه‏ رب العالیمن والصلاة والسلام على خیر خلقه سیدنا و نبینا ابى‏القاسم محمّد
و على اهل‏بیته الطیبین الطاهرین المعصومین سیّما بقیة اللّه‏ فى الارضین و اللعن على اعدائهم اجمعین.

با عرض خیر مقدم محضر محترم علماى معظم و مکرم، سروران عزیز و عرض تسلیت ایام شهادت صدیقه کبرى حضرت زهرا سلام اللّه‏ علیها که در آن قرار داریم و عرض تسلیت درگذشت فقیه بزرگوار آیه‏اللّه‏ العظمى آقاى فاضل لنکرانى اعلى اللّه‏ مقامه، براى بنده توفیق است که چند دقیقه‏اى در خدمت شما عزیزان و علماى محترم باشم در میان شغل‏هایى که در دنیا مطرح است براساس فرهنگ اسلام هیچ شغل و سمتى از شغل عالم اسلامى بودن بالاتر و والاتر نیست. از طرفى عظمت و اهمیت و فضیلت این شغل و از طرفى هم مسؤولیت‏هاى فراوانى که در باره این اشتغال برشمرده‏اند.

طبق روایات، منزلتى بالاتر از این‏که یک نفر عالم اسلامى باشد متصور نیست، اما از جهت مسؤولیتى که ما، (بنده بعنوان طلبه‏اى از حوزه علمیه قم و شما علماى مکرم) داریم مسؤولیت ما بسیار سنگین است، از آغاز علماى بزرگ ما به این مسؤولیت عمل کردند، در کتاب اکمال الدین، صدوق رحمة اللّه‏ علیه مى‏گوید نامه‏اى به دست نایب چهارم از نواب
خاص رسید: «بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم اعظم اللّه‏ اجر اخوانک و انک میتٌ بین ستة ایام، اجمع امرک...».

از این تاریخ که زمان غیبت صغرى سپرى شد در سال 329 هجرى قمرى، و غیبت کبرى آغاز شد، مردم مسلمان و شیعیان تردید نداشتند که پناهگاه‏شان علما هستند زیرا:

گل رفت و گلستان شد خراب/ بوى گل را از که جوییم از گلاب

چون علما نایب عام و نایب مناب مقام‏هاى نبوت و امامت هستند، ولى علما هم تردید نبود که وظیفه بسیار بزرگى بر دوش آنها قرار گرفت، در چند مورد و در چند عرصه علما لازم دانستند که کار کنند. اول جمع آثار اسلامى و آثار اهل‏بیت، جمع‏آورى این‏ها، و تنظیم این‏ها و مرتب کردنش، این یکى از کارهاى بزرگى بود که علما انجام دادند، دوم بیان و تفسیر این کلمات، تصنیف و تعریف و پژوهش این‏ها، این کار دوم بود، کار سوم نشر و تبلیغ این آثار پر بها بین مردم، در ضمن با تألیف و بیان تبلیغ و نشر انجام مى‏گرفت، چهارم تعلیم و تربیت مردم براساس این فرهنگ خدمتى بسیار بزرگ بود، یعنى با مردم ارتباط داشتن و آنها را براساس فرهنگ اهل‏بیت علیهم‏السلام تربیت کردن، براى این‏که این سلسله اندیشه واقعى باشد تأسیس حوزه‏هاى علمیه تربیت طلاب و علماى بزرگ، از طرفى هم تفرقه‏افکنى‏ها پدید آمد، مناظراتى باید صورت مى‏گرفت کتاب‏هایى در مناظره شکل بگیرد، هم در کلام، هم در فقه مقارن در اصول و معارف، هم در اصول، علوم اسلامى را شیعه‏ها پى‏ریزى کردند و پدید آوردند، بهترین منتقدان علوم، علماى شیعه بودند، ...
قدس اللّه‏ اسرارهم و شکر اللّه‏ سعیهم ... مناظرات مختلفى برحسب زمان که انجام مى‏شد این کارها بود که انجام گرفت، رفته رفته وظیفه بر دوش ما قرار گرفت. ما در برابر مسؤولیت بسیار بزرگى قرار داریم، ما نمى‏توانیم از این مسؤولیت شانه خالى کنیم، از اول که به این لباس ملبس شدیم و در این شغل که شغل سربازى امام زمان است شغل بسیار شریفى است، شغلى شریف‏تر و پربرکت‏تر از شغل طلبگى ندیده‏ام، باید خیلى خدا را شکر کنم که این توفیق را عنایت کرد که در این راه دنبال قال اللّه‏ قال الباقر و قال الصادق باشیم از این شغل پربرکت‏تر و شریف‏تر نیست، این‏ها همه هست، در زمان ما جریانى هم بوقوع پیوست، و وظیفه ما را سنگین‏تر کرد.

در جریانى که در زمان کنونى ما بوقوع پیوست و باید ما عالم به زمان خودمان باشیم که امام صادق علیه‏السلام فرمودند: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس».  وظیفه ما را بسیار سنگین کرد، و افتخار هم بکنیم که در چنین زمانى بتوانیم از عهده اداى وظیفه خودمان برآییم، کتابى هست به نام «ثورة الفقیه و دولته»، این کتاب را علماى عرب سوریه و عراق و لبنان و کشورهاى عربى نوشته‏اند و همه کتاب عربى است، پنجاه تن از علماى بسیار بزرگ و سرشناس دنیا کلمات‏شان جمع شده است هر یک از ین علماى بزرگ که اهل‏قلم و آگاه به اوضاع زمان و داراى منصب و مقام هستند هرکدام‏ازیک زاویه‏کار فقیه فرزانه، مدیر، مدبر، شجاع، بت‏شکن امام خمینى رضوان اللّه‏ تعالى علیه را مورد بحث داده‏اند، بله واقعا معظم‏له به‏عنوان یک فقیه و فیلسوف مطرح است. اصلاً ایشان خود یک کتاب و مدرسه‏اى است آن‏قدر کار بزرگ و وسیع و داراى ابعاد متعدد که در زمان ما بوقوع پیوست الان کلمات امام را دسته‏بندى کرده‏اند شده پنجاه جلد بنده همیشه در ملاقات‏ها به عزیزان تأکید مى‏کنم سه کتاب را مطالعه کنید کتاب بالینى ما باید باشد یکى صحیفه نور امام، ما باید با آن فکر آشنا باشیم آن برداشتى که ایشان از اسلام دارد ما هم همان برداشت را باید داشته باشیم تا بتوانیم در این راستا گام برداریم 22 جلد چاپ شده و جلد بیست و دوم فهرست است بقیه مطالب بیانات و کلمات اما عده‏اى از فضلا جمع‏بندى و دسته‏بندى کرده‏اند بنام تبیان که این پنجاه جلد شده است، یک جلد دانشگاه و دانشگاهیان، یک جلد شیطان بزرگ و آمریکا، یک جلد شهادت و ایثار، یک جلد قواى مسلح، سپاه پاسداران و قواى نظامى، یک جلد حکومت اسلامى، یک جلد اسلام ناب، یک جلد تاریخ معاصر، یک جلد وحدت و اتحاد، یک جلد استضعاف و استکبار، این پنجاه جلد است. بیت‏القصیده به نظر بنده همین آخرى است استضعاف و استکبار امام در این کتاب مى‏فرمایند: هدف ما این بوده که مستضعفان جهان و مظلومین و محرومین را که قرن‏ها در سیطره مستکبران زندگى کردند آنها را نجات بدهیم و از تمام مستضعفان جبهه‏اى درست کنیم در برابر مستکبران عالم «و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض» همین است و کار ما مقدمه ظهور امام عصر «عج» است این کار امام است ملت‏هایى که قرن‏ها دچار استضعاف فرهنگى اقتصادى اجتماعى و سیاسى بودند این‏ها همه را نجات و پر و بال دادن، آن خود کم‏بینى را در این‏ها از بین بردن و به این‏ها خودباورى و اعتماد به نفس دادن و اسلام ناب را تکیه‏گاه قرار دادن، اسلامى که پر و بالش قیچى شده بود اسلام بود ولى حکومت اسلامى نداشت اسلام بود ولى جهات فرهنگى و شهادت طلبى نداشت، اسلامى بود بدون ظلم‏ستیزى و بدون استکبارستیزى اسلامى بود منزوى، اسلام ناب را به عرصه زندگى آوردن کار امام بود، سه تا منصب مهم را از ما گرفته بودند، هرسه مال علماى اسلامى است، افتاء و قضاء و حکومت شما مى‏دانید این هر سه کار فقیه است حکومت مال فقیه، برحسب روایات فراوانى که ما داریم از جمله مقبوله عمر بن حنظله.

خلاصه یکى از مناصب علما حکومت بوده که از ما گرفته بودند بنى‏عباس و سلجوقیان و ایلخانان و تیموریان صفویه و افشاریه و زندیه، قاجاریه و پهلوى حکومت داشتند اما علما نه، از علما گرفته بودند، دوم قضاوت را از ما گرفته بودند جاى ما شریح قاضى‏ها قضاوت مى‏کردند. سوم افتا براى خودشان مجتهدینى درست کرده بودند، راه را براى ما بسته بودند در سال‏هاى قدیم شما نگاه کنید به کتاب‏ها صحبت از طهارت است تا مى‏رسیم به حج و این قبیل چیزها، از امر به معروف و نهى از منکر، جهاد، حدود، دیات، قصاص و امثال این‏ها خبرى نبود این‏ها راه را براى امثال ما طلبه‏ها بسته بودند کسى که واقعا میدان را باز کرد و این احکام و اسلام را احیاء کرد امام بود. بنابراین ما در زمان خودمان سراغ این مى‏رویم چون همه این‏جا هستید چند نکته را به نظر خودم خدمت ائمه جمعه و جماعات عرض مى‏کنم:

اول این‏که ما قبل از هر چیز باید سعى کنیم که مساجد آن جذابیت را داشته باشند یعنى ما یک برنامه‏هایى تنظیم کنیم مساجد خسته کننده نباشد، حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام در نهج‏البلاغة مى‏فرماید: طاعت و عبادات برخلاف هواى نفس است و لذا سنگین است، اما کارهایى که موافق هواى نفس باشد سبک است، جذاب است، حالا ما باید در مساجد برنامه‏اى داشته باشیم براى جذب جوانان باید فکر کنیم برنامه‏هاى هنرى و امثالهم خسته کننده نباشد.

گام دوم این‏که ائمه جماعات باید سعى کنند در آن محل تحقق رسالت خودشان یک پناهگاه براى مردم باشند. با مردم گرم گرفتن، ساده زیستى، با صفا و صمیمیت برخورد کردن، براى بیکاران سعى در ایجاد کار، براى جوانان‏شان سعى در ایجاد وسایل ازدواج، افراد محروم و فقیر را کمک و مساعدت کردن. خلاصه شما را یک برادر محترم و یک پدر دلسوز و مهربان براى خودشان بدانند مشکلات‏شان را با شما در میان بگذرانند، شما هم با حلم و حوصله گوش کنید گاهى اگر کارى دارید گوش کنید به حرف‏هاى آنها، با مردم صمیمى بودن در صحنه زندگى مردم حضور داشتن، راهنما بودن، راهنمایى کردن، مهربان بودن، این‏ها خیلى اثر دارد. مثلاً باید امام جماعت بگوید در این محل شما چند نفر
فقیر و محروم دارید، چند نفر احتیاج به کمک دارند، به نظر شما چه کمکى باید به این‏ها بکنیم، چند نفر جوانند که باید برایشان وسایل ازدواج فراهم کرد، چند نفر مقروض که سعى در اداى دین آنها باید کرد چند نفر بیکار که باید برایشان کار ایجاد کنیم چند نفر هستند که مخارج بیمارستان ندارند، باید برایشان تأمین کرد. خلاصه این‏گونه خدمات، این‏ها خیلى مؤثر است که مردم بدانند این امام جماعت یک پدر مهربان برادر دلسوز و خیرخواه و پناهگاه، این یک کار بسیار بزرگى است و دیگر آگاه کردن مردم از برکات و مزایاى انقلاب، چون قرن‏ها دشمنان اسلام در تخریب اسلام مى‏کوشیدند و اسلام را آماج تهمت‏ها قرار دادند، این‏که اسلامِ چهارده قرن پیش از این، نمى‏تواند دنیاى امروز را اداره کند، حتى اسلام نسبت به زن‏ها نگرش منفى دارد، اسلام طرفدار اغنیاست، اسلام از سیاست جداست، تا جایى که گفتند اسلام افیون ملت‏هاست. ما باید اسلام را به مردم معرفى کنیم، اسلام سى و چند سال است به این کشور خدمت کرده ببینید کشور چقدر پیشرفت کرده، از لحاظ مادى و معنوى آن مسئله تأسیس انرژى هسته‏اى، بنده خودم چندین بار رفته‏ام ببینم به شما هم توصیه مى‏کنم چقدر خوب است این جوانانى که در این مرکز انرژى هسته‏اى در نطنز و اصفهان و اراک ببینند شما پنجاه نفر از ائمه جماعات و جمعه آمده‏اید از آنها قدردانى کنید شما باعث بزرگوارى و عزت و افتخار اسلام هستید، این کارها لازم است، چون سابقا دیوارهاى بلندى کشیده بودند ما را از جامعه جدا کرده بودند، دانشگاه از حوزه جدا، حوزه از دانشگاه جدا، امام جماعت از مردم جدا، مردم از امام جماعت جدا، امام رضوان اللّه‏ تعالى علیه این فاصله‏ها را از بین برد، تمام این سدها را شکست، این فاصله‏ها را از بین برد. خلاصه این‏که ما اسلام را باید به مردم معرفى کنیم. اسلام از جهت انرژى هسته‏اى، از جهت صنعت و طب صنایع نظامى و کشاورزى، خلاصه اسلام را این‏طور معرفى کنیم به مردم، به‏علاوه باید ببینیم این راهى که امام پیش پاى ما گذاشته اسلام ناب این است و برکات و ثمرات انقلاب را براى مردم بیان بکنیم خلاصه ما هستیم و این مسؤولیت، فضیلت و برکت بسیار بسیار زیاد ان‏شاءاللّه‏ تعالى توفیق پیدا کنید، ما هم در خدمت شما هستیم، بنشینیم و مشکلات را مطرح کنیم، بعضى از مشکلات از جانب بنده است با هم باشیم بتوانیم در دولت و حکومت هر کجا برویم و حرف‏مان را بزنیم. خلاصه با تشریک مساعى براى خدمت به مردم و گام برداشتن در راه انقلاب تلاش کنیم. خدا را شکر مى‏کنیم که براى ما چنین وسیله‏اى پدید آورد، امسال هم سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى است و  رهبر بزرگوارمان دامت‏ربرکاته این سال را به این نام نامگذارى کردند کار و فعالیت خواهیم کرد، ملکه انگلستان آن سلمان رشدى مرتد کوبیده شده و مرده را روى خط مى‏آورد، ما باید متوجه باشیم این‏ها از هیچ کارى در هیچ فرصتى برضدّ ما فروگذار نمى‏کنند همیشه باید بیدار باشیم و غرب را به دنیا بشناسانیم و در برابر این کینه‏ها و کدورت‏ها و نقشه‏هاى غرب بیدار باشیم و مردم را از مزایاى انقلابمان آگاه کنیم که بفهمند انقلاب چه کرده است. اللهم سلم الاسلام والمسلمین اللهم اید علماء الدین. والسلام علیکم و رحمة اللّه‏ و برکاته