نمایش صفحات

از فرصت‏هاى پیش روى مساجد براى تبیین آموزه‏هاى ناب اسلامى، موج فزآینده گرایش به اسلام در غرب است. سرعت در توزیع فرهنگ اسلامى در بین ملل دیگر یک اقدام بایسته است. اسلام، به خاطر داشتن جامعیت در پاسخگویى به نیازهاى انسان و نیز به سبب موافقت با فطرت، مورد پذیرش بشر آگاه بوده و هست. ولى آنچه که به عنوان یک رویداد جهانى قابل توجه است، موج عظیم گرایش به اسلام بویژه پس از پیروزى انقلاب اسلامى مى‏باشد. برخورد خشن دنیاى غرب با اسلام، گواه روشنى بر مدعاست. به تعبیر روزنامه پر تیراژ «سیدنى مرنینگ هرالد»، اسلام از مرزهاى جغرافیایى عبور مى‏کند،
مکتب‏هاى سیاسى و رژیم‏هاى ملّى را پشت سر مى‏گذارد و کشورهاى گوناگون،  شاهد تحرّک سیاسى و رشد پاینده اسلام خواهند بود.[1]

                             «در حالى که اسلام، در سى سال پیش از این،
                         هیجده درصد جمعیت دنیا را داشت؛ اینک به یک چهارم
                         جمعیت دنیا؛ یعنى یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر
                         رسیده است».[2]

    براى نمونه، در کشور کانادا طبق آمار منتشر شده، در سال 1871 م ، 13 مسلمان زندگى مى‏کردند. این تعداد در سال 1901 به 300 تا 400 نفرو در سال 1911 به 1500 نفر افزایش یافت. در سال 1951 حدود 2000 تا 3000 مسلمان در کانادا زندگى مى‏کردند. در سال 1971 این رقم 10 برابر یعنى حدود
33370 نفر شد. در سال 1981 یعنى 1360 ش به تعداد 98160 نفر رسید. در فاصله سال‏هاى 1981 تا 1991، جمعیت مسلمانان به‏طور چشمگیرى افزایش یافت و با رشد 158 درصدى، به 253260 نفر رسیده است.[3]

    بر پایه آمار رسمى از حدود ده سال پیش تاکنون، بیش از پنجاه هزار نفر در فرانسه به اسلام گرویده‏اند که به گفته «دلیل بوبکر»، مدیر مسجد پاریس، تنها در مسجد او سالانه بیش از چهارصد تا پانصد نفر به دین اسلام مشرف مى‏شوند. ماهنامه «لومند مذاهب» در شماره جدید خود مى‏نویسد: بیش از 60 هزار فرانسوى به اسلام که دومین دین فرانسه به شمار مى‏رود، گرویده‏اند.[4]

    امروزه در کشور ترینیداد و توباگو، اسلام، به قدرى رشد کرده است که حدود هشت درصد کل جمعیت آن را مسلمانان تشکیل مى‏دهند. به حدى که  برخى مدیران عالى کشورى، مسلمان‏اند. و حکومت ترینیداد روزهاى تعطیل اسلامى را، مانند عید فطر و... به رسمیت شناخته است. این در حالى است که تا سال 1945 م، اسلام در این کشور، دینِ رسمى محسوب نمى‏شد.[5]

    در ماه رمضان امسال بود که خبرگزارى‏ها اعلان کردند: قرآن‏کریم در فرانسه پرفروش‏ترین کتاب شناخته شده است. این در حالى بود که کتاب‏هاىدیگر اسلامى مثل ادعیه و... نیز از استقبال قابل توجهى برخوردار بوده است.[6] روزنامه آلمانى فوکوس، اعلام کرد که قرآن مجید دومین کتاب پرفروش در تعطیلات کریسمس در دانمارک بوده است. بخاطر پر فروش بودن قرآن در کشور بنگلادش، ترجمه قرآن در این کشور نایاب شد.[7]  بنابر اعلان مؤسسه ترجمان وحى، در نمایشگاه کتاب «المدیة» در الجزایر، قرآن، پرفروش‏ترین و دیگر کتب اسلامى، در صدر قرار گرفتند.[8] در نمایشگاه کتابى که در شهر پتنا، مرکز ایالت بیهار هندوستان برگزار شد، قرآن بیشترین فروش را داشت و بیش از
75% خریداران، غیرمسلمان بودند.[9] براساس تحقیق چشم‏انداز دینى آمریکا2008 که در ماه فوریه گذشته منتشر شد، تعداد مسلمانان آمریکا 6% تخمین زده شد. هرچند برخى آمار موثق تعداد مسلمانان فعلى در ایالات متحده آمریکا را 6% جمعیت ملى این کشور برآورد کرده‏اند. در کمترین حالت، حدود 7 میلیون معادل 3/2% از کل جمعیت آمریکا را مسلمانان تشکیل مى‏دهند.[10]

    گویى این پیش‏بینى امام على علیه‏السلام به تحقق مى‏پیوند که فرمود:

                              «لتعطفن علینا الدنیا بعد شماسها عطف الضروس على
                         ولدها ثم قرأ
«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِى الْأَرْضِ
                         وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِى
                         الْأَرْضِ»[11] الآیة».[12]

    دنیا پس از سرکشى روى به ما نهد، چون ماده شتر بدخو که به بچه خود مهربان بود، سپس این آیه را خواند: و مى‏خواهیم بر آنان که مردم، ناتوان‏شان شمرده‏اند منّت نهیم و آنان را امامان و وارثان گردانیم.[13]

 بفرمود این نکته اى مرد راه

 که نورش بود به زخورشید و ماه

بما آل‏احمد همانا جهان

 همى باز گردد شود مهربان

چنان بازگشت شتر کاو بود

 همى گاز گیر و بد از خوى بد

که بر بچه خویش هم لاجرم

 کند سردى و قهر از بیش و کم

سپس خواند این آیه را اى رشید

 همانا ز قرآن کتاب مجید[14]




    حفظ و تعمیق معارف اسلامى در بین نو مسلمانان، نباید مغفول واقع گردد. مساجد مجازى، به خاطر سهل‏الوصول بودن و کم هزینه بودن مى‏تواند درکوتاه مدت، این مهم را عملى سازد. هرچند نباید از مساجد فیزیکى هم غفلت کرد.



[1]  . www.andisheqom.com/Files/enghelab.php?idVeiw=29464&&level= 4&subid=29464-ftn4

[2]  .  اخترى، محمدحسن، جایگاه اسلام در جهان امروز، صص 4 و 3 .

[3]  .  خانیگى، رامین، اسلام در آمریکا، صص 73 ـ 74 .

[4] . 22 آبان 1387  www.tabnak.ir/pages/?cid=25065

[5]  .  همان، صص 197 ـ 200 .

[6]  . www.asriran.com/fa/pages/?cid=51437

[7]  . www.shia-online.ir/article.asp?id=2792&cat=1

[8]  . www.cthq.ir/newsite/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=1

[9]  . www.seraj.persianblog.ir/post/72

[10]  .  خانبگى، رامین، اسلام در آمریکا، صص 197 ـ 200 .

[11]  .  قصص:  5 .

[12]  .  نهج‏البلاغه، قصار 209 / سید رضى، محمد بن حسین موسوى بغدادى ابوالحسن،
خصائص‏الأئمه علیهم‏السلام، ص 70 .

[13]  .  شهیدى، سیدجعفر، ترجمه نهج‏البلاغه.

[14]  .  ایراندوست، عباس، خورشید هدایت شعر.