نمایش صفحات

از آنجا که در برخى کشورهاى اروپایى، ساخت مسجد با موانع قانونى و یا سیاسى روبروست، اقلیت مسلمان، به خاطر مواجه مستقیم با پدیده اسلام هراسى، به دنیاى مجازى رو کرده تا آموزه‏هاى حقیقى اسلام را با هدف رفع باورهاى نادرست در دنیاى کامپیوترى ارائه کنند.[1]

    محمّد یوسف روانپزشک ساکن در سوئد در فضاى اینترنت، مسجدى مجازى تشکیل داده تا از طریق آن آموزه‏ها و آداب و رفتار اسلامى را ترویج کند. غیرمسلمانان، در این مسجد با چگونگى نماز خواندن، قرائت قرآن و وضو آشنا مى‏شوند. وى مى‏گوید: صدها نفر از علاقه‏مندان از ملیت‏هاى مختلف براى شناخت اسلام به این فضا رجوع مى‏کنند. یوسف 39 ساله اظهار داشت که تاکنون سه هزار مسیحى بازدید کننده از طریق فضاى مجازى به‏اسلام مشرف شده‏اند. این فضاى مجازى با معمارى اسلامى تزیین شده است، مسجد آن از مناره برخوردار بوده و در داخل آن نسخه‏هاى قرآن کریم و ترجمه آن به زبان انگلیسى قرار گرفته است. حدود یک هزار و 500 نفر روزانه از این مسجد مجازى دیدن مى‏کنند که در آن میان، عده‏اى غیرمسلمان هستند. از زمان افتتاح این شبکه در سال 2003 تاکنون بیش از 9 میلیون نفر در آن عضو شده‏اند.[2]

    اینجا انسان به یاد شأن نزول این آیه شریفه مى‏افتد.  

                              «وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلیمٌ».[3]

                             «مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو کنید،
                                        خدا آنجاست! خداوند بى‏نیاز و داناست!».[4]

    تفسیر نمونه در ذیل این آیه مى‏نویسد:

                              «چنین نیست که اگر شما را از رفتن به مساجد
                         و پایگاه‏هاى توحید مانع شوند، راه بندگى خدا بسته شود،
                         نه، شرق و غرب این جهان تعلق به ذات پاک او دارد
                         و به هر سو رو کنید او آنجا است».[5]

    هر چند در آیه قبل، از بزرگترین ظلم یعنى تخریب مساجد یا منع از مساجد، سخن به میان آمده است، ولى آیه بشارت به این است که مبادا مأیوس شوید و یا احساس ناامیدى و بى‏پناهى بکنید، تمام جهان، محل عبادت و همه جاى هستى قبله‏گاه است.[6]

    براساس طرحى در اروپا، ساخت مسجد و مراکز فرهنگى اسلامى در سرتاسر اروپا محدود شده و تحت کنترل دولت درخواهد آمد. براین اساس، مساجدى مجوز ساخت مى‏گیرند که در فاصله یک کیلومترى از کلیسا ساخته شوند. شرط دیگر براى اعطاى مجوز ساخت مسجد، نظرسنجى از سوى اهالى
آن منطقه است.[7] همچنان‏که حزب راست‏گراى افراطى اتحاد شمال که رفته رفته به قدرت اول ایتالیا تبدیل مى‏شود، با ارائه طرحى به پارلمان این کشور، خواستار ممنوعیت ساخت مسجد در ایتالیا شد.[8]

     ممنوعیت ساخت مسجد در جنوبى‏ترین ایالت اتریش نیز به تصویب  قانونى رسیده است. گرگ‏هایدر فرماندار ایالت کارینتیا که ساخت مسجد را ممنوع اعلام کرده، گفت: توصیه مى‏کنم علیه اسلامى شدن که تمام اروپا را احاطه کرده و فرهنگى کاملاً متفاوت را وارد این قاره کرده ایستادگى کنید
و ما در این عرصه پیشگام هستیم. این قانون تصریح مى‏کند که ساخت هر ساختمانى با معمارى یا اندازه غیرعادى باید توسط کمیسیونى مورد قضاوت قرار گیرد که همخوانى آن با استانداردهاى ظاهرى شهرها مورد تصویب باشد. این امر بدان معنا است که مساجد، شانس اندکى براى کسب اجازه ساخت
دارند.[9] این در حالى است که اسلام دومین دین بزرگ در این کشور بوده و 400 هزار نفر یا 4 درصد از جمعیت اتریش را به خود اختصاص داده‏اند.[10]

    آلیسون رائوف یکى از اعضاى شوراى عمومى کلیسا به عنوان هیئت حاکم کلیسا نیز خواستار ممنوعیت ساخت مسجد در بریتانیا شد تا چهره این کشور، اسلامى نشود.[11] این در حالى است که حدود 47 هزار کلیسا و تنها هزار و ششصد مسجد در پادشاهى متحد بریتانیا وجود دارد.[12]

    افزون بر ساخت مسجد، اقلیت مسلمان با بحران دیگرى در حوزه مساجد موجه‏اند و آن تخریب و تهدید مساجد است. براى نمونه، کوتاهى مسئولان فرانسوى در پیگیرى موارد قبلى اهانت به مقدسات مسلمانان و یافتن عوامل آن، جلوه‏اى دیگر از رویدادهاى ضداسلامى را در دیماه سال جارى (1387) در این کشور اروپاى غربى به نمایش گذاشت. به گزارش رسیده از شهر لیون درمرکز فرانسه روز شنبه مسجد منطقه سن‏پریست در حومه این شهر از سوى عوامل ناشناس به آتش کشیده شد و تعدادى از قرآن‏هاى این مسجد نیز در آتش سوخت. بنابراین گزارش در نتیجه دود ناشى از این آتش سوزى، تمامى مسجد دود زده و بدون استفاده شده است. نخست وزیر فرانسه نیز تاکنون با بى‏اعتنایىاز کنار این موضوع گذشته و همچنان سکوت اختیار کرده است.[13]



[1]  .  جهانگیرى سهروردى، یحیى، ره‏آورد نور، مقاله «مسجد مجازى، تحول و نوآورى در مسیر
ایران در سال 1404»، ص 57 .

[3]  .  بقره: 115 .

[4]  .  مکارم شیرازى، ناصر، ترجمه قرآن.

[5]  .  مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1 ، ص 414 .

[6]  .  قرائتى، محسن، تفسیر نور، ج 1 ، ص 188 .

[7]  . www.kheimehnews.com/vdci.qapct1auvbc2t.html

[8]  .  همان.

[9]  . www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=640475

[10]  .  همان.

[11]  . www.aftab.ir/news/2008/apr/04/c7c1207308526_religion_ religion_ mosque.php.

[12]  .  همان.

[13]  . www.tabnak.ir/pages/?cid=29878