نمایش صفحات

خانواده‏هاى مسلمان مقیم کشورهاى اروپایى، همواره نگرانى شدیدى از  انحراف و یا فراموش شدن فرهنگ اسلامى و اصیل کشورهاى‏شان توسط فرزندان‏شان هستند. از یک سو پدر و مادران مسلمان به این فرهنگ اصیل و اسلامى پایبند هستند و تلاش مى‏کنند حتى تا جایى که امکان دارد، آن را در کشورهاى غربى اجرا کنند، و از دیگر سو فرزندانى که بیشتر آنها دوران کودکى و یا نوجوانى خود را در آن کشورها گذرانده‏اند، کم‏کم با فرهنگ غربى أُنس گرفته و براى همرنگ شدن با دیگر جوانان آن دیار، تلاش مى‏کنند از آن فرهنگ تبعیت کنند. مشکل در این تفاوت هنگامى رخ مى‏دهد که مسئله ناموس و شرف به میان مى‏آید. یعنى پدر و مادران مسلمان خواهان پایبندى فرزندان‏شان به تمامى اصول و حد و مرزهاى اسلامى هستند؛ در حالى که برخى فرزندان به پیروى از فرهنگ غربى، به داشتن روابط با جنس مخالف، همانند دیگر دوستان و همکلاسى‏هاى خود اصرار مى‏ورزند.[1]

    نقش هویت‏سازى مسجد، منحصر در هویت دینى دادن به «جامعه» نیست، چرا که در تقویت هویت دینى «افراد» نیز نقش بسزایى دارد. براى حفظ هویتى دینى مسلمانان بویژه اقلیت‏هاى مسلمان، باید از اهرم مسجد بهره برد. بخاطر محدودیت‏ها و موانع مساجد در کشورهاى غیرمسلمان، غفلت از مسجد
مجازى ناشایست است.      یادمان باشد که «هویت دینى» از ماندگارترین هویت‏هاست. براساس پژوهشى که مؤسسه بین‏المللى نظرسنجى گالوپ، انجام داده، پس از ملیت؛ مذهب، دومین عامل احساس هویت در جهان به‏شمار مى‏رود.همچنانکه کاستلز جهان آینده را صحنه کارزار دو قدرت معتبر یعنى جهانى شدن و هویت مى‏داند.[2] باید براى حفظ هویت مسلمانان در مقابل هجمه جهانى شدن، چاره‏اى اندیشید. به‏نظر مى‏رسد مسجد در حفظ هویت دینى مسلمانان به ویژه اقلیت مقیم در کشورهاى غیرمسلمانان، نقش بى‏بدیل دارد.

     در اینترنت، مسلمانان مى‏توانند اجتماعاتى بوجود آورند که درجاى دیگر ایجاد آن دشوار است. براى مثال الجزایرى‏ها مى‏توانند از پایگاه‏هاى اینترنتى متعددى که بوسیله گروه‏هاى اسلامى ایجاد شده‏اند، بازدید نمایند.در حالى که در داخل الجزایر از پایگاه خبرى برخوردار نمى‏باشند.[3] افزون براین، اینترنت، براى مسلمانانى که در گروه‏هاى اقلیت زندگى مى‏کنند براى ارتباطِ ضرورى و سهیم شدن با کسانى که از علائق مشابه با آنان برخوردارند، مهم است.

     ناگفته نماند که امروزه بحث هویت در فضاى مجازى نیز مطرح است که مسجد مجازى در حفظ و غناى این هویت نیز بسیار کارآمد خواهد بود.



[1]  . www.tabnak.ir/pages/?cid=17519

[2]  .  هورل، اندرو، چهره دوم جهانى شدن، ص 33 .

[3]  . Shai-lee Spigelman, "Islam And In ternet The Correlation Between Islamic  Religion And Internet diffusion  www.ksg.harvard.edu/iip/stp305/fall2000/spigelman files/slide0001.htm