نمایش صفحات

همچنان‏که مخاطب مسجد به تصریح خود قرآن، نه فقط مسلمین که همه انسان‏ها مى‏باشد،[1] تفکر فراملى و دید جهانى حضرت امام قدس‏سره نیز انقلاب اسلامى را نه در چارچوب مقابله با طاغوت ایران فقط، که به مثابه جریان مبارزه با تمام «مستکبرین» و «ستمگران» عالم معنا مى‏کرد و از همان ابتدا همه
«مسلمین» و بلکه «مستضعفین» جهان را مخاطب خویش مى‏خواند.[2]زیرا در قاموس فکرى ایشان «اسلام مرزى نمى‏شناسد». از این جهت بود که مى‏فرمود:

                              «ما باید در صدور انقلاب‏مان به جهان کوشش کنیم
                         و تفکر این‏که ما انقلاب‏مان را صادر نمى‏کنیم را کنار
                         بگذاریم زیرا اسلام بین کشورهاى مسلمان فرقى قائل
                         نمى‏باشد و پشتیبان تمام مستضعفین جهان است».[3]

 



[1]  .  «یا بَنى آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» اعراف: 31 / «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنا» البقرة: 125 / «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذى بِبَکَّةَ مُبارَکا وَ هُدىً لِلْعالَمینَ» آل‏عمران : 96 / «جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاما لِلنَّاسِ» مائدة: 97 .

[2]  .  مقاله «صدور انقلاب / بازشناسى جریان افول»، نشریه دانشجویى خیزش.

لینک مستقیم: www.balagh.net/persian/specific/10_fajr/enqelab/sodor/02.htm

[3]  .  مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدس‏سره، مقاله «صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینى قدس‏سره»، ص 13 .