نمایش صفحات

در روزهاى آخر تألیف، سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه نیز توسط مقام معظم رهبرى ابلاغ شد.[1] نظر به اینکه سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه در واقع «دومین پنج سال از سند چشم‏انداز بیست ساله» خواهد بود. و از طرفى رسیدن به افق ایران 1404 از مسیر همین برنامه در مدت پنج سال باید تحقق یابد،
لذا لازم دیدم در برخى کلیدواژگان این برنامه که به نحوى مرتبط با مساجد است، نیز تأملى داشته باشم.

     اگر انقلاب با نمایاندن پیام بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، در مساجد، به پیروزى رسید، اینک «زنده و نمایان نگه داشتن اندیشه دینى و سیاسى حضرت امام خمینى قدس‏سره و برجسته کردن نقش آن به عنوان یک معیار اساسى در تمام سیاستگذارى‏ها و برنامه‏ریزى‏ها»[2] نیز باید از طریق مساجد باشد.
مسجد مجازى در آنجا که دسترسى به مساجد کوتاه است، مى‏تواند این نقش را ایفا نماید. و یا افراد گریزان از مسجد را به مساجد فرا بخواند تا شنواى پیام ناب امام راحل قدس‏سره گردد.

     مسجد همواره در نهادینه‏سازى ارزش‏هاى اخلاقى و دینى و «تقویت قانون‏گرایى، انضباط اجتماعى، وجدان‏کارى، خودباورى، روحیه کار جمعى، ابتکار، درستکارى، قناعت، پرهیز از اسراف»[3] نقش آفرین بوده است. همچنان‏که براى «ایجاد درک مشترک از چشم‏انداز 20 ساله و تقویت باور و عزم ملى براى تحقق آن.[4] نیازمند نهادهاى مردمى و مورد اعتماد مردم هستیم. مسجد در طول تاریخ تنها نهادِ هم مردمى و هم مورد اقبال مردم بوده و زین‏پس نیز با بهره‏گیرى از راهبرد مسجد مجازى، مى‏توان به این مهم عمل نمود.      تاریخ به ویژه قرن‏هاى هفتم و هشتم، نیک گواه هست هرجا مساجد از کارکرد خود کاسته‏اند، رقیبان ـ مثل خانقاه‏ها ـ سر برافراشته‏اند.[5] به دیگر تعبیر به انزوا کشیدن مساجد همان، و ظهور انحرافات دینى همان. براى «مقابله با جریانات انحرافى در حوزه دین و زدودن خرافات و موهومات»[6] در 5 سال آتیه باید مساجد را تقویت نموده و رونق بخشید. مسجد مجازى با فرآیند کارى
که بدان تعبیه شد، در رونق مساجد سهمى به سزا خواهد داشت. همچنان که «استفاده از ابزارهاى فرهنگى، آموزشى و رسانه‏ها براى پیشگیرى و مقابله با ناهنجارى‏هاى فرهنگى و اجتماعى»[7] وظیفه‏اى است بر دوش مسئولان نظام اسلامى در طول 5 سال آتیه که مسجد مجازى در عملیاتى کردن این بخش مؤثر خواهد بود.

     امروزه احساس زندگى در یک جهان تا حد زیادى نتیجه برد بین‏المللى رسانه‏هاى ارتباطى است. هویت فرهنگى و دینى جوامع از طریق تهاجم فرهنگى تهدید مى‏شود. کاستلز جهان آینده را صحنه کارزار دو قدرت معتبر یعنى جهانى شدن و هویت مى‏داند.[8] براساس پژوهشى که مؤسسه بین‏المللى نظرسنجى گالوپ، انجام داده، پس از ملیت، مذهب، دومین عامل احساس هویت در جهان به شمار مى‏رود. این درحالى است که در کشور ما پایبندى نظرى جوانان به ملیت، بیش از پایبندى نظرى آنان به مذهب است. در عین حال پایبندى عملى جوانان به مذهب بیش از پایبندى عملى آنان به ملیت است.همچنین هویت ملى، بیش از هویت دینى در جوانان تقویت شده است.[9] در پنج سال دوّم از چشم‏انداز بیست ساله «تقویت هویت ملى جوانان متناسب با آرمان هاى انقلاب اسلامى، فراهم کردن محیط رشد فکرى و علمى... توجه به مقتضیات دوره جوانى و نیازها و توانایى‏هاى آنان».[10] از موارد مهمى است که مسجد به خاطر پیشینه موفق در حفظ هویت ملى و دینى، بویژه در دوران نهضت انقلاب اسلامى و دفاع مقدس، مى‏تواند نقش‏آفرین و مثبت باشد. مسجد مجازى در کنار مساجد فیزیکى به خاطر «توجه به مقتضیات دوره جوانى و نیازها و توانایى‏هاى آنان»[11] اثرى مضاعف خواهد داشت.

    در عبارات دیگر از برنامه پنجم توسعه چنین مى‏خوانیم:      

                         «استفاده بهینه از فناورى‏هاى اطلاعاتى و ارتباطى براى
                         تحقق اهداف فرهنگى نظام».[12]

                             «دستیابى به جایگاه دوم علمى و فناورى در منطقه
                         و تثبیت آن در برنامه پنجم».[13]

                             «تقویت حضور و مشارکت مردم در عرصه‏هاى سیاسى،
                         اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى».[14]

                             «جهت‏دهى جریانات سیاسى به پایبندى به ارزش‏هاى
                         اسلامى ـ انقلابى، دفاع از منافع ملى، دشمن‏ستیزى،
                         قانون‏پذیرى و اصول اخلاقى».[15]

                             «اعتلاى شأن، موقعیت، اقتدار و نقش جمهورى
                         اسلامى ایران در منطقه و نظام بین‏الملل به منظور تحکیم
                         امنیت ملى و پیشبرد منافع ملى با تأکید بر[16]... حمایت از
                         مسلمانان و ملت‏هاى مظلوم و مستضعف به ویژه 

                        ملت فلسطین».[17]

                             «تلاش براى همگرایى بیشتر میان کشورهاى
                         اسلامى».[18]

 

                              «تقویت هویت اسلامى و ایرانى ایرانیان خارج از کشور،
                         کمک به ترویج خط و زبان فارسى در میان آنان... و تسهیل
                         مشارکت آنان در توسعه ملى».[19]


 

 

 



[1]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه در تاریخ اول بهمن سال 1387 در نامه‏اى به رئیس جمهور ابلاغ شد.

[2]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور فرهنگى، ش 2 .

[3]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور فرهنگى، ش 3 .

[4]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور فرهنگى، ش 6 .

[5]  .  نورى، مهدى، مقاله «تحلیل جامعه شناختى مسجد»، ص 39 .

[6]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور فرهنگى، ش 4 .

[7]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور اجتماعى، ش 3 ـ 20 .

[8]  .  هورل، اندرو، چهره دوم جهانى شدن، ص 33 .

[9]  .  آخوندى، محمدباقر، هویت ملى ـ مذهبى جوانان، ص 211 .

[10]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور اجتماعى، ش 13 .

[11]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور اجتماعى، ش 13 .

 

[12]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور فرهنگى، ش 5 .

[13]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور علمى و فناورى، ش 2 ـ 7 .

[14]  .  سیاست‏هاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور سیاسى، دفاعى و امنیتى، ش 36 .

[15]  .  همان، ش 37 .

[16]  .  همان، ص 39 .

[17]  .  همان، ش 6 ـ 39 .

[18]  .  همان، ش 7 ـ 39 .

[19]  .  همان، ش 43 .