نمایش صفحات

گرایش ادیان به معابد مجازى

 

در اوایل سال 2001 ، کلیساى ملى استرالیا در راستاى جذب بیشتر مردم براى حضور در مراکز و محافل مذهبى، از ابزار نوظهورى به نام اینترنت بهره برد و افرادى که روزهاى یکشنبه نمىتوانستند به هر علتى در مراسم دعاى کلیسا شرکت کنند، با این ابزار، از پیام کلیسا بهرهمند گشتند. چیزى نگذشت که کلیساهاى پروتستان امریکا نیز، اقدام به راهاندازى سایتهایى کردند که در آن به شکل همزمان افراد مىتوانستند با استفاده از اینترنت در دعاهاى روز یکشنبه کلیسا شرکت کنند بدون آنکه نیاز به طى کردن مسافت و حضور فیزیکى
در کلیسا داشته باشند.

 اسقف کن کلسى، به عنوان یکى از نخستین کشیشان اینترنتى در مصاحبهاى با آسوشیتدپرس در اوایل سال 2003 گفت: «کلیساى اینترنتى جامعهاى جدید و به عبارتى خلق
سرزمینى جدید است. ما در کلیساى اینترنتى تمام کارهاى جامعه دینى را انجام مىدهیم، به طور مثال عبادتهاى روزانه، خواندن کتاب مقدس، حضورکشیش براىگفتوگو و تسکین و حتى ثبت اعترافات گناهکاران در این جامعه الکترونیکى تحقق یافته است».

چند ماه بعد ربکا سامرز، مسئول مرکز شوراى کاتولیکى کانزاسسیتى نیز از راهاندازى جامعه اینترنتى ادیان خبر داد و گفت که آنها بودجه قابل توجهى براى این جامعه مجازى که به گسترش تعالیم مسیح و حفظ مسیحیان در جهان کمک خواهد کرد، اختصاص داده اند.

اکنون در جهان مسیحیت کلیساهاى مجازى وجود دارد که به شکلى گسترده و با مراجعان بسیار، نه تنها تمامى ویژگىهاى یک کلیساى واقعى را دارند، بلکه فعالیت و ارائه خدمات آنها از تنوع بیشترى برخوردار است.

دسترسى شبانهروزى به کشیشهایى که ساعتها با مراجعین چت مىکنند، موسیقىهاى مذهبى که در تمام ساعات قابل شنیدن است، استفاده از کتابخانهها و مقالات و تحقیقات آکادمیک و علمى و همچنین شرکت در دعاهاى دسته جمعى و خواندن کتاب مقدس از جمله متداولترین امور کلیساهاى اینترنتى است.

این مسئله به فرقههاى دیگرى از مسیحیت و همچنین ادیان دیگر سرایت کرد و آنها نیز اقدام به راهاندازى چنین مراکزى کردند. رهبران مذهب شینتو، با ساخت معابدمجازى، کاربران خود را بهمعابد واقعى مىکشانند. و رشد فزاینده زیارتها و حتى انجام دعا و مناسک شرعى در این معابد قابل توجه است.
در سایت اینترنتى این معبد، از بازدیدکنندگان اینترنتى خواسته مىشود طبق آداب معمول، در حالى که در متن، صداى ضربهاى طبل شنیده مىشود، با دوبار تعظیم کردن، دوبار کف زدن و یک تعظیم دیگر، دعا کنند. آنگاه بازدیدکنندگان مىتوانند نام، آدرسِ ایمیل و دیگر جزئیات را وارد کنند و از معبد بخواهند به نیابت از طرف آنها دعا کند. جالب آنکه ادیان جدید نیز از این قافله عقب نماندهاند. اساسا اینترنت از ابزارهاى مهم عضوگیرى در جنبشهاى نوپدید دینى است. افزون بر اینکه فعالیت فرقههاى معنوى جدید، در برخى کشورها ممنوع بوده لذا به جذب مخفیانه پیرو از طریق فضاى مجازى روى آوردهاند.