نمایش صفحات


ور نباشد فرش ابریشم طراز

 با حصیر کهنه‏اى مسجد بساز



شیخ بهایى


 

 

 

 

     فصل پنجم

 

 

مساجد فرصت‏ها و تهدیدات پیش‏رو


 

 

 


 

 

 

 

 

مساجد، فرصت‏ها و تهدیدات پیش‏رو

مساجد، از ظرفیت بالایى در رشد و بالندگى فرد و اجتماع برخوردار است.
اگر این پدیده دینى را به تحلیل بنشینیم خواهیم دید که این کانون مقدس،
با تهدیدهایى روبروست که در آتیه موجبات ضعف مسجد را فراهم خواهد
آورد. ولى اگر بتوانیم این تحولات را درست مدیریت کنیم، افزون براینکه از
این تهدیدات عبور مى‏کنیم بلکه آن را به فرصت تبدیل خواهیم کرد. البته در
کنار این تهدیدات، افق‏هایى نیز به روى مساجد گشوده شده است که در گذشته
نبوده و یا کمرنگ بوده است که مى‏تواند در گسترش کارکرد مساجد، مؤثر افتد.

     بدون توانمندسازى مساجد، بویژه در دنیاى معاصر، مساجد کوچک،
مخروبه و مساجد بزرگ، جزو مکان‏هاى توریستى درخواهد آمد! همچنان‏که،
برخى از این تهدیدات به خاطر عدم توجه و عدم مدیریت درست، بخشى از
نقش آفرینى مساجد را کاهش داده‏اند. از سوى دیگر فرصت‏هاى متعددى
بر روى مساجد، گشوده شده است که هر یک در پویاسازى مساجد، تأثیرى
شگرف خواهد گذاشت. در این بخش برآنیم تا با برشمردن برخى ضعف‏هاى
موجود در مساجد فیزیکى، بر این نکته تأکید نماییم که بدون توجه به مساجد
مجازى، این تهدیدات، تشدید خواهد شد. و در سایه مساجد مجازى است
که مى‏توان حتى این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.

یکم: گرایش به معنویت


قرن بیستم، قرن شورش جهان بر ایدئولوژى و قرن شورش علم، تکنولوژى
و صنعت بر ارزش‏هاى مقدس انسانى بود. ولى خوشبختانه در واپسین غروب
این قرن، جرقه امید جهیدن گرفت که نویدبخش روزنه نور براى قرن
بیست‏و یکم گردید.[1] ناتوانى تمدن صنعتى در برآوردن نیازهاى معنوى
و ارزشى انسان معاصر و در نتیجه ظهور بحران‏ها و بن‏بست‏هاى بغرنج در فضاى
ذهن و زندگى آدمیان سبب شده است تا بار دیگر دل‏هاى مضطرب، به دنبال
وسیله‏اى گردد تا انسان دور افتاده از اصالت‏هاى خویش را از گرداب وحشتناک
کنونى نجات داده و به ساحت امن سعادت رهنمون شود. به دیگر تعبیر،
دستآورد دنیاى مدرن، «آسایش» صِرف بود که «آرامش» را از انسان سلب کرد.
اینک انسان به دنبال آرامش است.[2]

    موج بازگشت به عرفان و معنویت، یک موج بسیار محسوس در دنیاى
جدید است. از این روى عده‏اى هزاره سوم را «عصر عرفان‏گرایى» مى‏نامند.[3]
بى‏جهت نیست که قرآن و کتاب مولانا در آمریکا پرفروش‏ترین کتاب
مى‏شود.[4] نیاز به معنویت، مستمسکى شد براى پدید آمدن ادیان جدید،
بطورى که 173 دین و طبق آمارى نزدیک به 200 دین در طول 25 سال اخیر در
سراسر جهان به وجود آمدند که شاخصه و دغدغه اصلى آنها مسائل عرفانى
است.[5] نویسنده‏اى قرن بیست‏ویکم را چنین توصیف مى‏کند:

                             «قرن بیست و یکم قرن، قرن حاکمیت ایدئولوژى است.

                        قرائن موجود در جهان؛ و تغییر و تحول حالات روحى
                         و فکرى ملت‏ها و گرایش‏هاى نوین مذهبى، خود دلایل
                         محکمى است بر این واقعیت که جهان در شرف یک تحول
                         دینى نوینى است».[6]

    توجه به معنویت، نه یک چیز تازه بلکه خواست اساسى فطرت انسانى
است. اگر تفسیر آیت‏اللّه‏ طالقانى رحمه‏الله را بپذیریم چه الفت نیکى بین این دو خواسته
فطرت؛ یعنى «معنویت» و «مسجد»، روى خواهد داد. اساسا این دو همیارهمند.
معنویت حقیقى در مسجد است و مسجد هم کانون معنویت. آیت‏اللّه‏ طالقانى در
ذیل آیه شریفه «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنا»[7] کشش و بازگشت انسان
به مسجد را فطرى مى‏شمارد و مى‏نویسد:

                              «جعل بیت بصورت مثابه، بر طبق کشش نفسانى انسان
                         به محل امن و عدل مى‏باشد. این جویایى مانند امام‏جویى
                         است و توجه به‏چنین خانه‏اى که فطرت حق‏جویى و عدل را
                         بیدار سازد، از کشش‏ها و خواسته‏هاى درونى آدمى و به‏سود
                         وى مى‏باشد».[8]

    مساجد، مى‏تواند از این فرصت به وجود آمده بهره وافر را ببرد.
اگر مساجد میدان را خالى بگذارد، دکانداران معنویت‏هاى سکولار، این عرصه
را تصاحب خواهند کرد. یادمان باشد که تنها معنویت اسلامى است که عطش
تشنگان معنویت و معرفت را مى‏تواند سیراب نماید. مسجد مجازى به خاطر

خیل اقبال تشنه‏گان معنویت به اینترنت، مى‏تواند رهیافت نیکى تلقى گردد.
چرا که جستجوى معنویت در اینترنت، رتبه بالایى را به خود اختصاص داده
است.[9]

    «گیدنز» در توجیه تداوم دین در عصر ارتباطات، ضمن اشاره به عدم
توانایى علم‏گرایى و عقل‏گرایى در پاسخ به پرسش‏هاى انسان، مى‏نویسد:

                              «شاید کمتر کسى در این جهان باشد که هرگز تحت‏تأثیر
                         احساسات مذهبى قرار نگرفته باشد. علم و تفکر عقل‏گرایانه
                         در برابر سؤالاتى اساسى مانند معنا و هدف زندگى
                         و موضوعاتى که همیشه اساس دین بوده است،
                         ساکت مى‏ماند».[10]

 

دوم: رشد فزاینده گرایش به اسلام

از فرصت‏هاى پیش روى مساجد براى تبیین آموزه‏هاى ناب اسلامى،
موج فزآینده گرایش به اسلام در غرب است. سرعت در توزیع فرهنگ اسلامى
در بین ملل دیگر یک اقدام بایسته است. اسلام، به خاطر داشتن جامعیت در
پاسخگویى به نیازهاى انسان و نیز به سبب موافقت با فطرت، مورد پذیرش بشر
آگاه بوده و هست. ولى آنچه که به عنوان یک رویداد جهانى قابل توجه است،
موج عظیم گرایش به اسلام بویژه پس از پیروزى انقلاب اسلامى مى‏باشد.
برخورد خشن دنیاى غرب با اسلام، گواه روشنى بر مدعاست. به تعبیر روزنامه
پر تیراژ «سیدنى مرنینگ هرالد»، اسلام از مرزهاى جغرافیایى عبور مى‏کند،
مکتب‏هاى سیاسى و رژیم‏هاى ملّى را پشت سر مى‏گذارد و کشورهاى گوناگون،

شاهد تحرّک سیاسى و رشد پاینده اسلام خواهند بود.[11]

                             «در حالى که اسلام، در سى سال پیش از این،
                         هیجده درصد جمعیت دنیا را داشت؛ اینک به یک چهارم
                         جمعیت دنیا؛ یعنى یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر
                         رسیده است».[12]

    براى نمونه، در کشور کانادا طبق آمار منتشر شده، در سال 1871 م ،
13 مسلمان زندگى مى‏کردند. این تعداد در سال 1901 به 300 تا 400 نفر
و در سال 1911 به 1500 نفر افزایش یافت. در سال 1951 حدود 2000 تا 3000
مسلمان در کانادا زندگى مى‏کردند. در سال 1971 این رقم 10 برابر یعنى حدود
33370 نفر شد. در سال 1981 یعنى 1360 ش به تعداد 98160 نفر رسید.
در فاصله سال‏هاى 1981 تا 1991، جمعیت مسلمانان به‏طور چشمگیرى
افزایش یافت و با رشد 158 درصدى، به 253260 نفر رسیده است.[13]

    بر پایه آمار رسمى از حدود ده سال پیش تاکنون، بیش از پنجاه هزار نفر
در فرانسه به اسلام گرویده‏اند که به گفته «دلیل بوبکر»، مدیر مسجد پاریس،
تنها در مسجد او سالانه بیش از چهارصد تا پانصد نفر به دین اسلام مشرف
مى‏شوند. ماهنامه «لومند مذاهب» در شماره جدید خود مى‏نویسد: بیش از
60 هزار فرانسوى به اسلام که دومین دین فرانسه به شمار مى‏رود، گرویده‏اند.[14]

    امروزه در کشور ترینیداد و توباگو، اسلام، به قدرى رشد کرده است
که حدود هشت درصد کل جمعیت آن را مسلمانان تشکیل مى‏دهند. به حدى که

برخى مدیران عالى کشورى، مسلمان‏اند. و حکومت ترینیداد روزهاى تعطیل
اسلامى را، مانند عید فطر و... به رسمیت شناخته است. این در حالى است
که تا سال 1945 م، اسلام در این کشور، دینِ رسمى محسوب نمى‏شد.[15]

    در ماه رمضان امسال بود که خبرگزارى‏ها اعلان کردند: قرآن‏کریم در
فرانسه پرفروش‏ترین کتاب شناخته شده است. این در حالى بود که کتاب‏هاى
دیگر اسلامى مثل ادعیه و... نیز از استقبال قابل توجهى برخوردار بوده است.[16]
روزنامه آلمانى فوکوس، اعلام کرد که قرآن مجید دومین کتاب پرفروش در
تعطیلات کریسمس در دانمارک بوده است. بخاطر پر فروش بودن قرآن در
کشور بنگلادش، ترجمه قرآن در این کشور نایاب شد.[17]  بنابر اعلان مؤسسه
ترجمان وحى، در نمایشگاه کتاب «المدیة» در الجزایر، قرآن، پرفروش‏ترین
و دیگر کتب اسلامى، در صدر قرار گرفتند.[18] در نمایشگاه کتابى که در شهر پتنا،
مرکز ایالت بیهار هندوستان برگزار شد، قرآن بیشترین فروش را داشت و بیش از
75% خریداران، غیرمسلمان بودند.[19] براساس تحقیق چشم‏انداز دینى آمریکا
2008 که در ماه فوریه گذشته منتشر شد، تعداد مسلمانان آمریکا 6% تخمین زده
شد. هرچند برخى آمار موثق تعداد مسلمانان فعلى در ایالات متحده آمریکا را
6% جمعیت ملى این کشور برآورد کرده‏اند. در کمترین حالت، حدود 7 میلیون
معادل 3/2% از کل جمعیت آمریکا را مسلمانان تشکیل مى‏دهند.[20]

    گویى این پیش‏بینى امام على علیه‏السلام به تحقق مى‏پیوند که فرمود:


                              «لتعطفن علینا الدنیا بعد شماسها عطف الضروس على
                         ولدها ثم قرأ
«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِى الْأَرْضِ
                         وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِى
                         الْأَرْضِ»[21] الآیة».[22]

    دنیا پس از سرکشى روى به ما نهد، چون ماده شتر بدخو که به بچه خود
مهربان بود، سپس این آیه را خواند: و مى‏خواهیم بر آنان که مردم، ناتوان‏شان
شمرده‏اند منّت نهیم و آنان را امامان و وارثان گردانیم.[23]


بفرمود این نکته اى مرد راه

 که نورش بود به زخورشید و ماه


بما آل‏احمد همانا جهان

 همى باز گردد شود مهربان


چنان بازگشت شتر کاو بود

 همى گاز گیر و بد از خوى بد


که بر بچه خویش هم لاجرم

 کند سردى و قهر از بیش و کم


سپس خواند این آیه را اى رشید

 همانا ز قرآن کتاب مجید[24]



    حفظ و تعمیق معارف اسلامى در بین نو مسلمانان، نباید مغفول واقع گردد.
مساجد مجازى، به خاطر سهل‏الوصول بودن و کم هزینه بودن مى‏تواند درکوتاه
مدت، این مهم را عملى سازد. هرچند نباید از مساجد فیزیکى هم غفلت کرد.

 

سوم: مسلمانان مقیم کشورهاى غیرمسلمان

از دیگر تهدیدهاى پیش روى مساجد، اقلیت مسلمان هستند که به‏خاطر موانعى
از مسجد دورند. با مدیریت این فضا به ویژه بهره‏گیرى از مساجد مجازى،
مى‏توان از این تهدید نیز به‏آسانى عبور کرد. مسلمانان مقیم در کشورهایى که
مسلمان نیستند، در حوزه مساجد با سه مشکل اساسى مواجه‏اند. که ملاحظه

هر یک، وادار مى‏کند که به مساجد مجازى روى بیاوریم.

 

الف: ممنوعیت ساخت مسجد

از آنجا که در برخى کشورهاى اروپایى، ساخت مسجد با موانع قانونى
و یا سیاسى روبروست، اقلیت مسلمان، به خاطر مواجه مستقیم با پدیده اسلام
هراسى، به دنیاى مجازى رو کرده تا آموزه‏هاى حقیقى اسلام را با هدف رفع
باورهاى نادرست در دنیاى کامپیوترى ارائه کنند.[25]

    محمّد یوسف روانپزشک ساکن در سوئد در فضاى اینترنت،
مسجدى مجازى تشکیل داده تا از طریق آن آموزه‏ها و آداب و رفتار اسلامى را
ترویج کند. غیرمسلمانان، در این مسجد با چگونگى نماز خواندن، قرائت قرآن
و وضو آشنا مى‏شوند. وى مى‏گوید: صدها نفر از علاقه‏مندان از ملیت‏هاى
مختلف براى شناخت اسلام به این فضا رجوع مى‏کنند. یوسف 39 ساله اظهار
داشت که تاکنون سه هزار مسیحى بازدید کننده از طریق فضاى مجازى به‏اسلام
مشرف شده‏اند. این فضاى مجازى با معمارى اسلامى تزیین شده است،
مسجد آن از مناره برخوردار بوده و در داخل آن نسخه‏هاى قرآن کریم و ترجمه
آن به زبان انگلیسى قرار گرفته است. حدود یک هزار و 500 نفر روزانه از این
مسجد مجازى دیدن مى‏کنند که در آن میان، عده‏اى غیرمسلمان هستند. از زمان
افتتاح این شبکه در سال 2003 تاکنون بیش از 9 میلیون نفر در آن عضو
شده‏اند.[26]

    اینجا انسان به یاد شأن نزول این آیه شریفه مى‏افتد.


                              «وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ
                         واسِعٌ عَلیمٌ
».[27]

                             «مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو کنید،
                         خدا آنجاست! خداوند بى‏نیاز و داناست!».[28]

    تفسیر نمونه در ذیل این آیه مى‏نویسد:

                              «چنین نیست که اگر شما را از رفتن به مساجد
                         و پایگاه‏هاى توحید مانع شوند، راه بندگى خدا بسته شود،
                         نه، شرق و غرب این جهان تعلق به ذات پاک او دارد
                         و به هر سو رو کنید او آنجا است».[29]

    هر چند در آیه قبل، از بزرگترین ظلم یعنى تخریب مساجد یا منع از
مساجد، سخن به میان آمده است، ولى آیه بشارت به این است که مبادا مأیوس
شوید و یا احساس ناامیدى و بى‏پناهى بکنید، تمام جهان، محل عبادت و همه
جاى هستى قبله‏گاه است.[30]

    براساس طرحى در اروپا، ساخت مسجد و مراکز فرهنگى اسلامى در
سرتاسر اروپا محدود شده و تحت کنترل دولت درخواهد آمد. براین اساس،
مساجدى مجوز ساخت مى‏گیرند که در فاصله یک کیلومترى از کلیسا ساخته
شوند. شرط دیگر براى اعطاى مجوز ساخت مسجد، نظرسنجى از سوى اهالى
آن منطقه است.[31] همچنان‏که حزب راست‏گراى افراطى اتحاد شمال که رفته

رفته به قدرت اول ایتالیا تبدیل مى‏شود، با ارائه طرحى به پارلمان این کشور،
خواستار ممنوعیت ساخت مسجد در ایتالیا شد.[32]

 

     ممنوعیت ساخت مسجد در جنوبى‏ترین ایالت اتریش نیز به تصویب
قانونى رسیده است. گرگ‏هایدر فرماندار ایالت کارینتیا که ساخت مسجد را
ممنوع اعلام کرده، گفت: توصیه مى‏کنم علیه اسلامى شدن که تمام اروپا را
احاطه کرده و فرهنگى کاملاً متفاوت را وارد این قاره کرده ایستادگى کنید
و ما در این عرصه پیشگام هستیم. این قانون تصریح مى‏کند که ساخت
هر ساختمانى با معمارى یا اندازه غیرعادى باید توسط کمیسیونى مورد قضاوت
قرار گیرد که همخوانى آن با استانداردهاى ظاهرى شهرها مورد تصویب باشد.
این امر بدان معنا است که مساجد، شانس اندکى براى کسب اجازه ساخت
دارند.[33] این در حالى است که اسلام دومین دین بزرگ در این کشور بوده
و 400 هزار نفر یا 4 درصد از جمعیت اتریش را به خود اختصاص داده‏اند.[34]

    آلیسون رائوف یکى از اعضاى شوراى عمومى کلیسا به عنوان هیئت
حاکم کلیسا نیز خواستار ممنوعیت ساخت مسجد در بریتانیا شد تا چهره این
کشور، اسلامى نشود.[35] این در حالى است که حدود 47 هزار کلیسا و تنها
هزار و ششصد مسجد در پادشاهى متحد بریتانیا وجود دارد.[36]

    افزون بر ساخت مسجد، اقلیت مسلمان با بحران دیگرى در حوزه مساجد

موجه‏اند و آن تخریب و تهدید مساجد است. براى نمونه، کوتاهى مسئولان
فرانسوى در پیگیرى موارد قبلى اهانت به مقدسات مسلمانان و یافتن عوامل آن،
جلوه‏اى دیگر از رویدادهاى ضداسلامى را در دیماه سال جارى (1387) در این
کشور اروپاى غربى به نمایش گذاشت. به گزارش رسیده از شهر لیون در
مرکز فرانسه روز شنبه مسجد منطقه سن‏پریست در حومه این شهر از سوى
عوامل ناشناس به آتش کشیده شد و تعدادى از قرآن‏هاى این مسجد نیز در آتش
سوخت. بنابراین گزارش در نتیجه دود ناشى از این آتش سوزى، تمامى مسجد
دود زده و بدون استفاده شده است. نخست وزیر فرانسه نیز تاکنون با بى‏اعتنایى
از کنار این موضوع گذشته و همچنان سکوت اختیار کرده است.[37]

 

ب: محدود بودن مساجد

از دیگر آسیب‏هاى پیش‏رو، محدود بودن مساجد است. این محدودیت،
براى مسلمانان بویژه شیعیان خارج از کشور کاملاً مشهود است. براى نمونه در
کشور گویان 130 هزار نفر مسلمان زندگى مى‏کنند. نسبت جمعیت مسلمانان
به کلّ جمعیت کشور 17 درصد است، در حالى که در این کشور فقط 130 مسجد
وجود دارد.[38] در کشور سورینام که 25 درصد از کل جمعیت آن را مسلمانان
تشکیل مى‏دهند تنها حدود 150 مسجد وجود دارد.[39] در کشور برزیل، بیش از
400 هزار مسلمان[40] و در کشور آرژانتین نیز، بیش از 400 هزار مسلمان زندگى
مى‏کنند.[41] که بى‏شک از مساجد به میزان کافى برخوردار نیستند.


    در نیویورک آمریکا، طبق تحقیق خانم گیریلین دودز مهندس معمار
آمریکایى در کتاب «مساجد نیویورک»، براى یک میلیون مسلمان،
و تنها صد مسجد وجود دارد. طبق گزارش وى از نیمه‏هاى دهه هفتاد، مسلمانان
آمریکا به ضرورت تأسیس مؤسسه‏هاى زیربنایى و دینى براى فعالیت‏هاى خود
از قبیل: مساجد، مراکز فرهنگى، انجمن‏هاى اجتماعى و مدارس اسلامى
پى‏بردند. امابنابر تحقیقات مرکز اطلاعات اسلامى آمریکا، 2% از مساجد
آمریکا قبل از سال 1950 تأسیس شده‏اند و 87% این مساجد پس از سال 1970
تأسیس شده‏اند. نیویورک داراى 95 مسجد مى‏باشد؛ 28 مسجد در منطقه کونیز
و 27 مسجد در بروکلین، 22 مسجد در منهتن، و 18 مسجد در جزیره ستایتن.
اکثر آنها نیز پیش از آن، انبارها، حجره‏ها و بناهاى مختلفى بودند که به مسجد
تبدیل شده‏اند.[42]

    از دیگر محدودیت‏هاى مساجد، کمبود امام جماعت است. براى نمونه
در کشور بلغارستان بیش از 1500 مسجد وجود دارد اما تنها 900 امام‏جمعه
تحت پوشش دارالفتوا به عنوان عالى‏ترین مقام دینى اسلامى در بلغارستان
فعالیت دارند. و مسئله کمبود امام مساجد، حدود دویست مسجد در سراسر
بلغارستان را در طول ماه رمضان تعطیل کرده است.[43] مسجد مجازى مى‏تواند
برخى از این خلأها را پر نماید.

ج: مسلمانان اقلیت و هویت فرزندان

خانواده‏هاى مسلمان مقیم کشورهاى اروپایى، همواره نگرانى شدیدى از

انحراف و یا فراموش شدن فرهنگ اسلامى و اصیل کشورهاى‏شان توسط
فرزندان‏شان هستند. از یک سو پدر و مادران مسلمان به این فرهنگ اصیل
و اسلامى پایبند هستند و تلاش مى‏کنند حتى تا جایى که امکان دارد، آن را در
کشورهاى غربى اجرا کنند، و از دیگر سو فرزندانى که بیشتر آنها دوران کودکى
و یا نوجوانى خود را در آن کشورها گذرانده‏اند، کم‏کم با فرهنگ غربى أُنس
گرفته و براى همرنگ شدن با دیگر جوانان آن دیار، تلاش مى‏کنند از آن
فرهنگ تبعیت کنند. مشکل در این تفاوت هنگامى رخ مى‏دهد که مسئله ناموس
و شرف به میان مى‏آید. یعنى پدر و مادران مسلمان خواهان پایبندى
فرزندان‏شان به تمامى اصول و حد و مرزهاى اسلامى هستند؛ در حالى که برخى
فرزندان به پیروى از فرهنگ غربى، به داشتن روابط با جنس مخالف،
همانند دیگر دوستان و همکلاسى‏هاى خود اصرار مى‏ورزند.[44]

    نقش هویت‏سازى مسجد، منحصر در هویت دینى دادن به «جامعه»
نیست، چرا که در تقویت هویت دینى «افراد» نیز نقش بسزایى دارد. براى حفظ
هویتى دینى مسلمانان بویژه اقلیت‏هاى مسلمان، باید از اهرم مسجد بهره برد.
بخاطر محدودیت‏ها و موانع مساجد در کشورهاى غیرمسلمان، غفلت از مسجد
مجازى ناشایست است.

     یادمان باشد که «هویت دینى» از ماندگارترین هویت‏هاست.
براساس پژوهشى که مؤسسه بین‏المللى نظرسنجى گالوپ، انجام داده،
پس از ملیت؛ مذهب، دومین عامل احساس هویت در جهان به‏شمار مى‏رود.
همچنانکه کاستلز جهان آینده را صحنه کارزار دو قدرت معتبر یعنى جهانى

شدن و هویت مى‏داند.[45] باید براى حفظ هویت مسلمانان در مقابل هجمه
جهانى شدن، چاره‏اى اندیشید. به‏نظر مى‏رسد مسجد در حفظ هویت دینى
مسلمانان به ویژه اقلیت مقیم در کشورهاى غیرمسلمانان، نقش بى‏بدیل دارد.

     در اینترنت، مسلمانان مى‏توانند اجتماعاتى بوجود آورند که درجاى
دیگر ایجاد آن دشوار است. براى مثال الجزایرى‏ها مى‏توانند از پایگاه‏هاى
اینترنتى متعددى که بوسیله گروه‏هاى اسلامى ایجاد شده‏اند، بازدید نمایند.
در حالى که در داخل الجزایر از پایگاه خبرى برخوردار نمى‏باشند.[46]
افزون براین، اینترنت، براى مسلمانانى که در گروه‏هاى اقلیت زندگى مى‏کنند
براى ارتباطِ ضرورى و سهیم شدن با کسانى که از علائق مشابه با آنان
برخوردارند، مهم است.

     ناگفته نماند که امروزه بحث هویت در فضاى مجازى نیز مطرح است
که مسجد مجازى در حفظ و غناى این هویت نیز بسیار کارآمد خواهد بود.

 

چهارم: اقلیت شیعه و ممنوعیت ساخت مسجد

اقلیت شیعه بویژه در حکومت متعصب وهابیت عربستان، نیز از ساخت مسجد
رنج مى‏برند. حکومت درصدد است همه مظاهر فرهنگ شیعى را از جامعه
عربستان بزداید. حکام احساء بطور مداوم درخواست شیعیان را در مورد حفظ
و نگهدارى مساجد رد کرده‏اند. تقریبا همه مساجد شیعیان از سوى مقامات
سعودى غیر قانونى شمرده مى‏شود و برخى از این اماکن در دو دهه اخیر تخریب

یا تعطیل شده‏اند. تا چندى پیش شیعیان حق نداشتند اعمال دینى خود را
به صورت علنى به جاى آورند. به علت محدودیت‏ها و قوانین خشک مربوط
به ساخت مسجد، بسیارى از شیعیان در دهه 1980 و 1990 براى کسب مجوز
ساخت مسجد و حسینیه به شیوه‏هاى غیرمستقیم روى آوردند و مجوز این اماکن
را با عناوینى نظیر تالار عقد و عروسى یا سالن اجتماعات اخذ نمودند.
این درحالى است که در گزارش وزارت اوقاف در سال 1418 ـ 1419
(1999 ـ 1998) تعداد مساجد اهل‏تسنن 85037 و مصلى‏هایشان 3215 باب
اعلام شد که تقریبا هزینه همه این اماکن از سوى دولت پرداخت گردیده است!
در استان شرقى عربستان، تعداد 4000 مسجد و نمازخانه تحت نظارت
و حمایت مالى وزارت اوقاف براى اهل‏تسنن وجود دارد، در حالى که تعداد
مساجد شیعى، همین استان، که با هزینه شخصى ساخته شده‏اند کمتر از 150
مسجد است. براساس حکم نیروى انتظامات دینى عربستان، اقامه اذان توسط
مؤذن شیعه ممنوع است و در صورت نقض این حکم، خاطى به شدت تنبیه
مى‏شود.[47]

    از آنجا که وهابیت با حمایت نفتى عربستان، در حال گسترش عقیده
افراطى خود حتى در کشورهاى خارجى نیز هستند، بجاست افزون بر توجه
به ساخت مسجد فیزیکى در کشورهاى مورد نیاز، در برنامه‏اى کوتاه‏مدت از
مساجد مجازى نیز مغفول نمانیم. چرا که حکومت سعودى در اقدامى تازه،
ساخت 1510 مسجد دیگر در سراسر جهان، از جمله اروپاى غربى و ایالات
متحده را در برنامه خود گنجانده است.[48] مسجد مجازى مى‏تواند در نشر
معارف اهل‏بیت علیهم‏السلام در بین شیعیان در اقلیت، که به نحوى با محدودیت‏هاى

ساخت مساجد روبرو هستند، نقش‏آفرینى نماید.

 

پنجم: پراکنش ناموزون مساجد

پراکنش و گستردگى ناموزون مساجد، براساس نیازهاى جغرافیایى و فرهنگى،
از نقاط ضعف مساجد بوده و به عنوان یک تهدید پیش رو تلقى مى‏شود.
براى نمونه در شهر تهران، بسیارى از مناطق مانند مرکز شهر، مسجد، زیاد بوده
ولى در مناطق شمالى مثل منطقه 2 ، 4 ، 5 و بخش‏هایى از منطقه 18 کمبود مسجد
وجود دارد.[49] متأسفانه به‏خاطر عدم توزیع ساخت مسجد براساس جمعیت،
برخى محلات پرجمعیت از مسجد بى‏بهره، و یا محیطش چنان کوچک بوده
که جوابگوى نمازگزاران نیست.[50] مساجد براى جذب انبوه، باید در هرجاى
مناسب و نیازمند، حضور داشته باشد. اما به‏نظر مى‏رسد با طرح مساجد مجازى
مى‏توان برخى از این خلأها را پر کرد.

     درکشور ما بنابر برخى‏آمار،[51] بیش از شصت هزار مسجد، با مساحتى بالغ
بر 000/000/36 متر مربع زمین و 000/000/17 متر مربع زیربنا وجود دارد.
ولى برخى تا نود هزار مسجد هم نوشته‏اند.[52] در جاى دیگر تعداد مساجد کشور
57635 مسجد در سراسر کشور، با متراژ 36 میلیون متر مکعب،[53] آمده است.
به بیان یکى از مسئولین،[54] در مجموع 80 هزار مسجد در کل کشور وجود دارد
که حدود 2200 مورد از آن در تهران قرار دارد.[55]


    تعداد مساجد، در برخى کشورها نیز به این قرار مى‏باشد. شوراى روابط
اسلامى ـ آمریکایى در ماه مى 2001 ، تعداد مساجد آمریکا را 1209 مسجد
تخمین زده و اعلام کرد حدود 2 میلیون نفر از مسلمانان با این مساجد مرتبط
هستند. بنابر اعلام این سازمان، تعداد مسلمانان آمریکایى، بین 6 تا 7 میلیون نفر
برآورد مى‏شود. تحقیق 2001 همچنین نشان مى‏دهد که آسیاى جنوبى‏ها
33 درصد از حاضران در مساجد، و آفریقایى ـ آمریکایى‏ها 30 درصد،
و عرب‏ها 25 درصد از جمعیت حاضر در مساجد را تشکیل مى‏دهند.[56]
همچنین حدود 47 هزار کلیسا و هزار و ششصد مسجد در پادشاهى متحد بریتانیا
وجود دارند.[57]

    پراکندگى مسلمانان در عین یک ضعف بودن، در صورت مدیریت
خوب، مى‏تواند به یک فرصت تبدیل شود. این در صورتى است که بتوانیم بین
این نقاط پراکنده، ارتباط ایجاد کنیم.[58] آنچه متیقن است این که بالاى 57 هزار
نهاد مردمى مقدس با نام مسجد، در کشور وجود دارد. هر چند باید بر مقوله
نحوه پراکنش مساجد، چاره‏اى اندیشید، ولى همه گستردگى انبوه در سطح ایران
و حتى جهان، مى‏تواند بصورت شبکه‏اى عمل نموده، و بر گستره
تأثیرگذارى‏اش بیافزاید. و این همه، نیازمند مدیریت است. به تعبیر شهید
مطهرى قدس‏سره هرجا سرمایه هست، مدیریت امرى اجتناب‏ناپذیر است.[59]
رهبر معظم انقلاب نیز چندین سال پیش بر ضرورت ارتباط بین مساجد و تعامل
شبکه‏اى تأکید داشته‏اند:


                              «ارتباط بین مساجد، در کشورهاى اسلامى هم
                         کارى بسیار پسندیده و نیکوست».[60]

ششم: خلأ اطلاعات در فضاى وب

حدود 5/1 درصد از مجموع اطلاعات موجود در سایت‏هاى اینترنتى،
غیراخلاقى، بیش از 90 درصد از آنها تجارى و مابقى آن با سایر امور علمى،
فرهنگى، ورزشى و سایر موضوعات مرتبط است.[61] از این 5/8 درصد باقى
مانده چقدر مربوط به دین، چقدر مرتبط با اسلام آنهم براساس مبانى
اهل‏بیت علیهم‏السلام مى‏باشد؟ یکى از مؤلفه‏هاى رشد و کاهش مخاطبان مسجد،
دینى بودن یا نبودن فضاى جامعه است. هرچه محیط جامعه دینى‏تر باشد،
حضور افراد آن جامعه در مساجد نیز بیشتر خواهد بود. از آن جا که تعداد
کاربران اینترنت در حال فزونى است، با تولید انبوه در فضاى وب، افزون بر دینى
کردن محیط زندگى دوم، بالتبع، فضاى زندگى واقعى ما هم دینى شده و این
موجب گسترش حضور مردم در مساجد خواهد شد.

     بدیهى است که حجم بالا و در حال رشد مجموع اطلاعات غیرشیعى در
فضاى وب یک تهدید بر محیط جامعه دینى است. در صورت فعالیت پویا در
عرضه معارف شیعى در جهان دوم، تهدیدى را به فرصت مبدل ساخته‏ایم.
یکى از مزایاى مسجد مجازى، تولید انبوه اطلاعات مبتنى بر آموزه‏هاى غنى
اهل‏بیت علیهم‏السلام است و این در گسترش حضور مردم در مساجد، اثرى سترگ دارد.

     گسترش اینترنت در جهان اسلام و ایران اسلامى باید به گونه‏اى باشد

که به خلاقیت گسترى، مدد رساند، نه این که موجبات خلاقیت‏زدایى را فراهم
آورد. سیاست‏گذارى در مورد توسعه اینترنت نباید به توسعه مصرف یا باز تولید
محتواى آن محدود شود، بلکه باید گسترش فرهنگ بومى و مذهبى و مقاومت
فرهنگى را به دنبال داشته باشد. در بستر تکنولوژیکى امروز، رسانه‏ها
به خصوص اینترنت به قدرى توسعه یافتند که بقول تافلر در کتاب موج سوم
انقلاب اطلاعاتى رخ داده و اطلاعات از هر طرف ما را احاطه کرده است،
لذا جوامع بشرى، روز بروز به سمت اطلاعاتى شدن پیش مى‏روند. متولیان دین
در این موج اطلاعات اگر نتوانند تولید اطلاعات مخصوص به خود را داشته
باشند نه تنها عقب افتاده‏اند بلکه محکوم به واپس‏گرایى و انزواگزینى خواهند
شد که این جز به نابودى جریان دینى نمى‏انجامد. این مهم در بینش زندگى افراد
که با توجه به فرهنگ ما بینش دینى است، تاثیر مى‏گذارد. اگر نتوانیم تولید
اطلاعات پاک براى مخاطبان رسانه‏ها داشته باشیم قطعا مخاطبان جذب
اطلاعات باطل مى‏شوند.

 

هفتم: رشد دیندارى فردگرایانه

دین اسلام برخلاف ادیان دیگر، هم به جنبه فردى اشاره دارد و هم جنبه‏هاى
اجتماعى را لحاظ نموده است. تدین یک مسلمان، هم در تشرع وى به فرامین
فردى مثل نماز و روزه و هم در تعهد او به دستورات اجتماعى مثل امر به معروف
و نهى از منکر و عدالت تبلور مى‏یابد.

     از تهدیدهاى فراروى دین اسلام به خصوص مساجد، دیندارى
فردگرایانه است. از این پدیده که با عنوان «دین‏گرایى فردى» یا «فردگرایى دینى»
یاد مى‏شود، حاصل شبیخون «لوتر» با حربه ایمان علیه شریعت است. او با از بین

بردن، وسست کردن شریعت، خود به خود جاى پاى کلیسا را در جامعه کم کرد.
در دیدگاه لوتر، ایمان، امرى شخصى و نه جمعى است. او مى‏گفت: آنچه مجوز
شخص است، همان اعمال و دستوراتى نیست که کلیسا تجویز مى‏کند بلکه فقط
ایمان است. به بیان دیگر رستگارى در ایمان است نه در اعمال.[62] عقاید لوتر
برخاسته از آراء صوفیانه دانشمندانى همچون مایستراکهارت و توماس اکمپیس
بود که مى‏گفتند سالک نیازى ندارد که در مجالس عمومى به پرستش خدا
بنشیند.[63]

    بعد از رنسانس، دیندارى فردگرایانه، یکى از علل کاهش حضور مردم در
کلیسا بوده است. این نوع رویکرد به دیندارى، وارد جهان اسلام نیز شده است.
با مقایسه میزان تأثیر این پدیده بر حضور مسیحیان در کلیسا، عمق تأثیر آن در
کاهش ارتباط مردم با مساجد نیز به خوبى کشف مى‏شود. به گفته برخى
جامعه‏شناسان دینى در ایران، براساس پژوهشى که به تازگى براى بررسى
دیندارى ایرانیان انجام گرفته، دین، یکى از اصلى‏ترین عرصه‏هاى اجتماعى
جامعه ایرانى شناخته شده است. اما در مورد میزان کارآیى دین در عرصه‏هاى
مختلف زندگى، مشخص شد که افراد به صورت فردى، دین را بسیار مهم
مى‏شناسند ولى در عمل به آن، به خصوص در حوزه‏هاى جمعى، در میان آنها
تناقضات زیادى وجود دارد و پاسخ‏ها دو قطبى هستند.[64]

    براساس پیمایش ملى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، اگرچه دیندارى

به شدت در حال افزایش است؛ و برخلاف تصورى که از جوانان ارائه مى‏شود،
باور و اعتقاد دینى آنها بالا بوده و اغلب آنها نماز خوانده و روزه مى‏گیرند.
همچنین این پیمایش، نشان مى‏دهد دیندارى مردم در لایه‏هاى زیرین
یعنى اعتقاد، باورها و ارزش‏ها بسیار بالا و در حدود 94 تا 98 درصد و در بُعد
انجام مناسک دینى هم در حد بالا و 75 درصد است. ولى نکته قابل توجه این
پیمایش این است که میل به دیندارى فردى افزایش یافته است.[65]

    تمایل فطرى جوانان به دین آن قدر شدید است که همه روانشناسان
معتقدند:

                              « بین بحران تکلیف و جهش‏هاى مذهبى، ارتباط
                         انکارپذیرى دیده مى‏شود. حتى کودکانى که در
                         خانواده‏هاى دور از مذهب و ایمان پرورش یافته‏اند،
                         در دوران بلوغ علاقه بیشترى از خود به مسائل مذهبى نشان
                         مى‏دهند».[66]

    همچنان‏که استانلى هال، معتقد است، نوجوانان در حدود پانزده سالگى،
حداکثر احساسات دینى را دارا هستند. زیرا با گرایش به دین و اعتقادات مذهبى،
مى‏خواهند تلاطم نابسامانى خود را تخفیف بدهند.[67]

    براى آینده‏نگرى فضاى دینى آینده ایران اسلامى، نمى‏توان از پدیده
فردگرایى دینى، غفلت نمود. و این یک تهدید براى احکام اجتماعى اسلام
به ویژه مساجد که کانون تحقق احکام اجتماعى مثل نماز جماعت است،

مى‏باشد. از علائم گرایش فطرى جوانان به دین، جستجوى بالاى دین در محیط
اینترنت است. جوانان براى اینکه دیندار باشند، به اینترنت بسنده کرده و نیازهاى
دینى خود را از این طریق پاسخ مى‏گیرند. مسجد مجازى با بهره‏گیرى از گرایش
فطرى جوانان به دین و تعبد فردى، مى‏تواند با یک مدیریت روشمند و تبلیغ
درست، مخاطب را در این سطح از دیندارى متوقف نساخته و او را تا اوج تعهد
به همه دستورات فردى و اجتماعى دین وادار سازد. به دیگر بیان،
مسجد مجازى، از وسعت تخریب این بحران کاسته و آن را به یک فرصت نیز
مبدل مى‏گرداند. رها کردن مساجد به وضعیت فعلى، و عدم بهره‏گیرى از ظرفیت
مساجد مجازى، بر سرعت رشد این بحران کمک خواهد کرد.


 



[1]  .  فرحى، غلامحسین، تئورى قدرت برتر، ص 65 .

 

[2]  .  جهانگیرى سهروردى، یحیى، مقاله «عرفان حسینى و عرفان‏هاى کاذب»، ص 253 .

 

[3]  .  افراسیاب‏پور، على اکبر، مقاله «عرفان ستیزى در دوران عرفان‏گرایى»، ص 21 .

 

[4]  .  روزنامه کیهان، پنجشنبه 24 آبان 1386 ، ش 18950 .

 

[5]  .  جهانگیرى سهروردى، یحیى، مقاله «هیونز گیت»، ص 8 .

 

[6]  .  فرحى، غلامحسین، تئورى قدرت برتر، ص 65 .

 

[7]  .  بقره: 125 .

 

[8]  . طالقانى، سیدمحمود، پرتوى از قرآن، ج 1 ، ص 297 .

 

[9]  .  اتابکى، هادى، مقاله «نگاهى به تاریخچه حضور دین در اینترنت»، ص 33 .

 

[10]  .  گیدنز، آنتونى، جامعه‏شناسى، ص 511 .

 

[11]  . www.andisheqom.com/Files/enghelab.php?idVeiw=29464&&level= 4&subid=29464-ftn4

[12]  .  اخترى، محمدحسن، جایگاه اسلام در جهان امروز، صص 4 و 3 .

 

[13]  .  خانیگى، رامین، اسلام در آمریکا، صص 73 ـ 74 .

 

[14] . 22 آبان 1387  www.tabnak.ir/pages/?cid=25065

[15]  .  همان، صص 197 ـ 200 .

 

[16]  . www.asriran.com/fa/pages/?cid=51437

[17]  . www.shia-online.ir/article.asp?id=2792&cat=1

[18]  . www.cthq.ir/newsite/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=1

[19]  . www.seraj.persianblog.ir/post/72

[20]  .  خانبگى، رامین، اسلام در آمریکا، صص 197 ـ 200 .

 

[21]  .  قصص:  5 .

 

[22]  .  نهج‏البلاغه، قصار 209 / سید رضى، محمد بن حسین موسوى بغدادى ابوالحسن،
خصائص‏الأئمه علیهم‏السلام، ص 70 .

 

[23]  .  شهیدى، سیدجعفر، ترجمه نهج‏البلاغه.

 

[24]  .  ایراندوست، عباس، خورشید هدایت شعر.

[25]  .  جهانگیرى سهروردى، یحیى، ره‏آورد نور، مقاله «مسجد مجازى، تحول و نوآورى در مسیر
ایران در سال 1404»، ص 57 .

 

[26]  . www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=545002

[27]  .  بقره: 115 .

 

[28]  .  مکارم شیرازى، ناصر، ترجمه قرآن.

 

[29]  .  مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1 ، ص 414 .

 

[30]  .  قرائتى، محسن، تفسیر نور، ج 1 ، ص 188 .

 

[31]  . www.kheimehnews.com/vdci.qapct1auvbc2t.html

[32]  .  همان.

 

[33]  . www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=640475

[34]  .  همان.

 

[35]  . www.aftab.ir/news/2008/apr/04/c7c1207308526_religion_ religion_ mosque.php.

[36]  .  همان.

 

[37]  . www.tabnak.ir/pages/?cid=29878

[38]  .  خانبگى، رامین، اسلام در آمریکا، صص 191 ـ 192 .

 

[39]  .  همان.

 

[40]  .  همان، ص 63 .

 

[41]  .  همان، ص 64 .

 

[42]  .  فرطوسى، محمود، مقاله «حکایت یک میلیون مسلمان و صد مسجد در نیویورک موضوع
جدیدترین کتاب»، 28 آبان 1384 .

لینک مستقیم: www.shabestannews.com/articledetail.asp?spcode=84082814312944

[43]  . www.shia-news.com/ShowNews.asp?Code=87070311

[44]  . www.tabnak.ir/pages/?cid=17519

[45]  .  هورل، اندرو، چهره دوم جهانى شدن، ص 33 .

 

[46]  . Shai-lee Spigelman, "Islam And In ternet The Correlation Between Islamic  Religion And Internet diffusion  www.ksg.harvard.edu/iip/stp305/fall2000/spigelman files/slide0001.htm

[47]  .  بهرامشاهى، مهدى، مقاله «نگاهى به وضعیت شیعیان استان شرقى عربستان و روابط
با حکومت مرکزى، سومین جمعیت شیعه در جهان عرب3»، ص 2 .

 

[48]  .  همان.

 

[49]  .  روزنامه همشهرى، سه‏شنبه 21 شهریور 1385 ، ش 4082 .

 

[50]  .  همان.

 

[51]  . باید حسرت خورد به اینکه نهادى چنین تأثیرگذار در جامعه و در پیدایش و بقاى انقلاب، حتى یک پیمایش جدى در باره آن صورت نگرفته است! تشتت آمار خود گواه این مطلب است.

 

[52]  .  شکریان، ناصر، مقاله «مساجد، ملجأ مردم»، ص 243 .

 

[53]  .  همان، ص 311 .

 

[54]  .  حسن بیادى، عضو شوراى شهر تهران.

 

[55]  .  روزنامه همشهرى، سه‏شنبه 21 شهریور 1385 ، ش 4082 .

 

[56]  .  همان.

 

[57]  . www.aftab.ir/news/2008/apr/04/c7c1207308526_religion_religion mosque.php.

[58]  .  زارع مؤیدى، مهدى، مقاله «نقش فنآورى اطلاعات در مدیریت مساجد»، ص 316 .

 

[59]  .  همان، ص 155 .

 

[60]  .  فرازى از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با شرکت‏کنندگان داخلى و خارجى
سومین همایش جهانى مساجد، فروغ مسجد3، ص 23 .

 

[61]  .  جمشیدى، احمد، مقاله «اینترنت، قاره ششم»، ص 41 .

 

[62]  .  رضایى، هادى، «لوتریسم، حربه عرفان علیه شریعت و فقه»، روزنامه رسالت، ش 6238 ، 17/6/1386 ، ص 18 .

 

[63]  .  همان.

 

[64]  .  آزاد ارمکى، تقى، سخنرانى در انجمن جامعه‏شناسى ایران، دوازدهم آذر ماه سال 1386 ،
لینک مستقیم:www. isa.org/node/445

 

[65]  .  افروغ، عماد، مصاحبه «جامعه‏شناسى انحرافات در حکومت دینى»، صص 40 و 41 .

 

[66]  .  فلسفى، محمدتقى، جوان از نظر عقل و احساسات، ص 337 .

 

[67]  .  خدایارى فرد، محمد، مسائل نوجوانان و جوانان، ص 34 .