نمایش صفحات

سؤال 44 ـ آیا تزیین مساجد و آراستن آن‏ها با طلا جایز است؟

اساسا نظر شارع مقدّس در بناى مسجد بر آن است که مساجد از نظر جلوه ظاهرى و مادى در سطحى عادى و معمولى و بلکه ساده و بى‏پیرایش باشند تا در خانه خدا، توجه انسان هرچه بیشتر از دنیا و مظاهر برجسته دنیوى و از جمله طلا و زیورآلات قطع گردد و انسان بتواند با حالت توجه قلبى و تمرکز حواس، به توحید و عبادت حق تعالى روى آورد. دقت در کلمات معصومان علیهم‏السلام در باره آراستن مساجد بیانگر آن است که نوعى پیوستگى و ارتباط میان رواج تباهى و فساد در جامعه با روى آوردن به آراستن مساجد وجود دارد. در سنن ابن‏ماجه، به نقل از پیامبر گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله آمده است که: «ما ساءَ عملَ قومٌ قطّ الاّ زخرفوا مساجدَهم»؛[1] هرگاه عمل و رفتار گروهى تباه مى‏شود، به طلاکارى و آراستن مساجد خویش روى مى‏آورند. بنابراین، زینت کردن ظاهرى مساجد از نشانه‏ها و آثار تباهى در رفتار و کردار جامعه به شمار مى‏آید.

          از این‏رو، در هر حال، بناى مسجد باید یادآور ذات اقدس حق باشد و حتى‏الامکان با اسامى او مزیّن گردد تا در و دیوار بیننده را به یاد خدا آورد و چیزى که موجب حواس‏پرتى و غفلت شود در کار نباشد. البته لازم است طرّاحى اسماء و آیات به گونه‏اى باشد که افراد بتوانند بخوانند. متأسفانه در برخى موارد، مشاهده مى‏شود خطوطى نقش مى‏شوند که یا اصلاً خوانده نمى‏شوند یا با زحمت و دشوارى زیاد، که خود موجب غفلت و حواس‏پرتى مى‏گردد!

 



[1] . سنن‏ابن‏ماجه، ج 1، ص 245، کتاب«المساجدوالجماعات»،باب2، روایت 741 .