سؤال 109 ـ مقصود از روایاتى که مىگویند: «همسایه مسجد نمازش قبول نمىشود، مگر در مسجد» چیست؟ همسایه مسجد کیست؟ اگرچه تأکیدها و تشویقهایى که در زمینه رفت و آمد به مسجد صورت گرفته عمومى و همگانىاند، اما این تأکیدها در خصوص همسایه مسجد جنبه جدّىتر و گستردهترى به خود گرفتهاند. ولى معناى این دسته از روایات آن نیست که اگر همسایه مسجد نماز را در خانه خودش بخواند، باطل است. فقهاى ما نیز با استناد به این دسته روایات خاص، نماز خواندن همسایگان مسجد را در مسجد مستحب مؤکّد و ترک نماز همسایه در مسجد را مکروه شمردهاند.
حضرت امام خمینى قدسسره در رساله توضیح المسائل مىفرمایند: «مستحب است نمازهاى واجب، خصوصا نمازهاى یومیّه، را به جماعت بخوانند و در نماز صبح
و مغرب و عشا، خصوصا براى همسایه مسجد و کسى که صداى اذان مسجد را مىشنود، بیشتر سفارش شده است.»[1]
اما اینکه همسایه مسجد کیست، برخى از روایات همسایه مسجد را کسانى مىدانند که صداى اذان را مىشنوند. امام على علیهالسلام مىفرمایند:«لاصلاةَ لِجارِ المسجد الاّ فِى المسجدِ اِلاّ اَن یکونَ له عذرٌ او به علّةٌ. فقیل له: و مَن جارُ المسجدِ، یا امیر المؤمنین؟ قال: مَن سمِعَ النداءَ»؛[2] همسایه مسجد چنانچه عذر و یا بیمارى نداشته باشد، نمازش جز در مسجد مقبول درگاه الهى نخواهد بود. از آن حضرت سؤال شد: همسایه مسجد چه کسى است؟ فرمود: کسى که صداى اذان را بشنود.
ممکن است به ذهن برسد که امروزه با فراهم شدن امکانات صوتى در مساجد، آیا باز هم «شنیدن اذان» معیار و ملاک است یا خیر؟ در پاسخ، باید گفت: فقهاى بزرگى همچون علاّمه و محقق کرکى، شهید ثانى و صاحب جواهر قدسسرهم ملاک و معیار در تعیین همسایه را رجوع به عرف مىدانند. صاحب جواهر قدسسره مىنویسد: چون لفظ «همسایه» یک لفظ عرفى است و شرع هم در این زمینه اصطلاح خاصى ندارد، باید براى به دست آوردن معناى آن، به «عرف» مراجعه نمود.[3]
سؤال 110 ـ آیا همسایگان مساجد بر مسجد حقوقى دارند؟
همانگونه که مسجد داراى حقوقى نسبت به همسایگان خویش است، متولّیان امور مساجد نیز متقابلاً باید نکاتى را نسبت به همسایگان مسجد مورد توجه و عنایت قرار دهند. امروزه در مواردى مشاهده مىشود که گاهى مناقشات و مشاجراتى بر سر پخش اذان، قرآن و سایر مراسمهاى مذهبى از بلندگوهاى مسجد رخ مىدهند. آنچه در این زمینه مىتوان گفت آن است که پخش اذان از مسجد در پنج وقت فضیلت نمازهاى واجب، یک سنّت اسلامى است که از زمان نبى اکرم صلىاللهعلیهوآله تا به حال در تمام سرزمینهاى اسلامى رایج و متداول بوده است. اذان شعار جامعه اسلامى و نشانه مسلمانى است و مخالفت با آن و یا ابراز انزجار از صداى آن در صبحگاهان و غیر آن براى انسان جایز نیست.
اما در مورد پخش سایر مراسم و امور مذهبى از قبیل مجالس دعا
و سوگوارى، باید متولّیان رعایت حال همسایگان را بنمایند و بلندگوهاى مسجد را بهگونهاى تنظیم کنند که براى افراد حاضر در مسجد قابل استفاده باشند؛ زیرا اگر این امر سبب آزار و اذیت همسایگان شود، دلسردى آنان از مسجد و شعائر اسلامى را به همراه خواهد داشت.
علاوه برآن، اذیت و آزار دیگران در شرع مقدّس حرام است. حضرت امام خمینى قدسسره در یکى از سخنرانىهایشان فرمودند: «گاهى مىشود
کارها به ظاهر اسلامى، لکن با بىتوجهى و خلاف اسلام واقع مىشود؛ مثل اینکه نصف شبها شروع مىکنند به فریاد و شعار دادن و دعا خواندن و تکبیر گفتن، در صورتى که همسایهها هستند و ناراحت مىشوند، مریضها هستند، معلولین هستند، بیمارستانها هست و اینها رنج مىبرند و شما یک چیزى را که مىخواهید "عبادت" باشد "معصیت کبیره" مىشود.»[4]
[1] . توضیح المسائل، مسئله 1399 .
[2] . دعائم الاسلام، ج 1 ، ص 148 ذکر المساجد.
[3] . ر . ک: جواهرالکلام، ج 28 ، ص 42 ـ 43 .
[4] . صحیفه امام، ج 16 ، ص 411 .