اخبار

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری برخی از مأموریت ها و طرح های انجام شده مرکز را به اطلاع آیت الله العظمی مکارم شیرازی رساند/گزارش تصویری

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری برخی از مأموریت ها و طرح های انجام شده مرکز را به اطلاع آیت الله العظمی مکارم شیرازی رساند/گزارش تصویری
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری گوشه ای از فعالیت های انجام شده در دوره مسئولیت خود را در محضر آیت الله العظمی مکارم شیرازی گزارش داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، امروز پنجشنبه، هفتم خرداد ماه، مدیران نواحی هفدهگانه و مسئولان مرکز به همراه حجت الاسلام والمسمین حاج علی اکبری برای شرکت درهمایش پایانی دومین جشنواره فراخوان ایده های مسجدی(فام 2) در شهر مقدس قم حضور به هم رساندند و پیش از شرکت در همایش در محضر آیت الله العظمی مکارم شیرازی حاضر شدند.

بر پایه این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری گوشه ای از فعالیت های انجام شده در دوره مسئولیت خود را در محضر آیت الله العظمی مکارم شیرازی گزارش داد و گفت: یکی از فعالیت هایی که مرکز داشته این بوده که فراخوانی را جهت جمع آوری ایده های مسجدی اعلام نموده است و در این راستا سایتی را طراحی کرد تا مجموعه ای از ایده های مسجدی را در خود جا دهد و این مهم در حال حاضر محقق شده و امیدواریم تا بتوانیم آن را در جنبه های گوناگون مسجدی توسعه دهیم.

وی ادامه داد: مرکز به همت همکاران برنامه های متعددی را جهت اعتلای هویت ائمه جماعات، آموزش آن ها، تقویت جایگاه و هویت مسجدی طراحی نموده و تمام تلاش خود را به کار برده تا بتواند آن را با سرعت زیادی پیش ببرد. در این راستا ارتباط های بسیار خوبی با ائمه جماعات ایجاد شده تا از تجربیات آن ها استفاده شود.

وی با بیان این که تلاش های جدی ای صورت گرفت تا مساجد با محوریت ائمه جماعات با فعالان داخل مساجد ارتباط و همدلی حداکثری ایجاد شود، افزود: تشکیل شورای فرهنگی یکی دیگر از برنامه هایی بود که با جدیت دنبال شده است. شورای فرهنگی وظیفه برنامه ریزی برنامه های فرهنگی مساجد را بر عهده دارد به این صورت که مساجد باید به سمتی پیش بروند که در تمام ایام سال چه با وجود مناسبت های مذهبی و چه بدون مناسبت مذهبی، برنامه مشخصی داشته باشند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطر نشان کرد: فرض بر این است که شورای فرهنگی به گونه ای عمل کند که در طول یکسال برنامه های مسجد مشخص و مدون باشد و برای این که مساجد برنامه سالیانه مشخص داشته باشند نیز تلاش های زیادی شده است. به این ترتیب در افقی که برای آینده مساجد ترسیم شده است، مساجدی را خواهیم داشت که بتوانند حداکثر ظرفیت های یک مسجد طراز را نشان دهند.

وی گفت: یکی دیگر از تلاش هایی که صورت گرفته برقراری انضباط مالی در مساجد است. این طرح نیز مانند طرح های دیگر از سوی مساجد بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و تا به حال در بیش از یک هزار مسجد طرح «انضباط مالی مسجد» اجرا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مأموریت ها و تلاش هایی که صورت گرفته است، سعی در حل و برطرف کردن اختلاف های درون مساجد است. اختلاف ها در مساجد به دقت مورد بررسی و نظارت قرار گرفته اند و سعی شده تا به آن ها رسیدگی شود و روش های خوبی نیز برای حل این مشکلات و اختلاف ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که در محور دیگر تلاش هایی که در ارتباط با تقویت مساجد انجام شده است، تقویت ارتباط مساجد با جوانان است، اظهار کرد: سال جاری در بین ائمه جماعات و فعالان مسجدی به عنوان سال ارتباط مسجد و جوانان نام گرفته است و تلاش شده تا با بهره گیری از تجربیات موجود در جذب، حفظ و نگهداری جوانان در مسجد به یک برنامه مشخص برسیم.

وی با بیان این که مرکز رسیدگی به امور مساجد امسال در آستانه میلاد حضرت علی اکبر همایشی را برای جوانان فعال برتر مسجدی برگزار خواهد کرد، خاطر نشان کرد: در سال جاری به طور خاص در این فکریم  که راه های استمرار حضور جوانان در مسجد را بررسی کنیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت جاری بودن تلاوت قرآن در مساجد گفت: مسئله دیگری که در سال جاری مورد نظر قرار گرفته و کارهای جدی ای هم در تحقق این طرح در حال انجام است، مسئله قرآن و مسجد است. طرح نهضت قرآنی، طرحی است که در آن سعی بر جاری نمودن قرائت و تفسیر قرن در مساجد دارد و اخیرا در برخی از مساجد ترجمه قرآن نیز خوانده می شود که این هم اتفاق مبارکی است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان این که در دو سال اخیر برنامه های کرسی تلاوت در مساجد فرهنگ سازی شده و قاریان خوش صدا در مساجد به قرائت می پردازند، گفت: سامانه تفسیرخوانی طرح دیگری است که در راستای  طرح نهضت قرآنی در دستور کار قرار دارد و مقدماتی هم فراهم شده تا تفسیرهای ترتیبی، موضوعی و تفسیر آیات مربوط به سبک زندگی در مساجد خوانده شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان سخنان خود با بیان فضائل ماه شعبان یادآور شد: دهه آخر ماه شعبان به عنوان دهه تکریم و غبارروبی مساجد نام گذاری شده است. پیش از این تنها مسئله غبارروبی و آماده سازی مساجد برای ماه مبارک رمضان بود ولیکن الان بحث از تکریم مساجد و بازشناساندن کارکردهای مغفول مساجد مطرح است و در این باره سعی می شود تا ظرفیت های مساجد شناسایی شوند و در جامعه ظهور و بروز پیدا کنند.

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: مساجد تنها محل اقامه نماز نیست/ مساجد نباید مزاحم همسایگان مسجد باشند


گزارش تصویری این مراسم را ببینید.

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۱

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید