سه شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۷۴۲۱
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
دبیرکل جنبش الاحرار بحرین در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد؛

عربستان عامل تخریب مساجد در بحرین است/نقش مساجد در بیداری اسلامی

«سعید الشهابی» دبیرکل جنبش الاحرار بحرین معتقد است عربستان سعودی در تخریب مساجد بحرین نقش مستقیم دارد.

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل ـ جلال حیران نیا: شیعیان بحرین، با اینکه اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و عمدتاً از طبقة کارگر و کم‌درآمدند، در مقابل اقلیت اهل سنت که جمعیت شهری ثروتمند را تشکیل می ‏دهند و قدرت حکومتی را در دست دارند، از لحاظ اجتماعی و سیاسی به حاشیه رانده شده‌‏اند. تلاش برای دستیابی به حقوق سیاسی و اجتماعی مناسب و تغییر نظام استبدادی سلطنتی حاکم بر بحرین، باعث شکل‏گیری انقلابی مردمی، به‌ویژه در میان شیعیان این کشور در برابر خاندان حاکم آل‌خلیفه شده است. این انقلاب به‌رغم برخورداری از ویژگی‌هایی همچون مردمی بودن و دموکراسی‌خواهی، با سکوت و حتی واکنش منفی کشورهای غربی و عکس‌العمل شدید نظامی حکومت عربستان مواجه شده است. دکتر «سعید الشهابی»، تحلیلگر برجسته مقیم «لندن» و دبیرکل «جنبش آزادی بحرین» معتقد است: در بحرین سعودی ها با وارد کردن نظامیان ارتش خود، مساجد را که پایگاه اصلی اتحاد شیعه و سنی است را تخریب کردند و با ایجاد شکاف بین شیعه و سنی بیداری اسلامی را به غفلت تبدیل کردند و ما  باید مجددا این بیداری را برای جوانان خود ایجاد نماییم.

 آنچه در ادامه می آید مشروح گفتگوی خبرنگار پایگاه تخصصی مسجد با «سعید الشهابی» دبیرکل جنبش الاحرار بحرین است.

 

* روند بیداری اسلامی را طی سال ها گذشته و تاثیر اقدامات گروه های تکفیری و تروریستی بر این بیداری را چگونه ارزیابی می کنید؟

افراط گرایی مغایر و متناقض با هوشیاری است و نشانگر عدم فهم درست و گرایش خطرناک به سوی جهل و تنگ نظری است. این گونه افراط گرایی در نهایت و به تدریج منجر به خشونت و تروریسم می شود. 6 سال پیش و همزمان با وقوع انقلاب ها در کشورهای عربی، این بیداری در ابعاد ملی، دینی، اسلامی و ایمانی وجود داشت اما طی سال های گذشته قدرت های ضدانقلابی به فرماندهی سعودی ها و اسرائیل آمدند و به همه چیز آسیب زدند.

آنها همچنین دین، و پایبندی به دین را آماج حملات خود قرار دادند. زیرا می دانستند که در صورت وقوع این انقلاب ها، اصحاب دین و اسلام گراها از آن بهره می برند. آنها علیه گروه های بیدار شده و آگاه، هزینه های هنگفتی را صرف کردند.

به عنوان مثال گروه انصارالله یمن انسان های بیدار شده و آگاهی هستند که در برابر حضور آمریکا و اسرائیل ایستادند. به همین دلیل شدیدا مورد هجوم سعودی ها قرار گرفتند.

در بحرین نیز سعودی ها با وارد کردن نظامیان خود، مساجد را تخریب کردند. در سوریه هم که برخی درخواست های معقول مطرح می شد با دخالت سعودی ها به خشونت طلبی و افراط گرایی منجر شد. سعودی ها با ورود به این کشور، آن را ویران و به محلی برای تروریسم و افراط گرایی و طائفه گری تبدیل کردند. متاسفانه این بیداری اسلامی را به غفلت تبدیل کردند و برای گمراه کردن جوانان و سوق دادن آنها به سوی افراط گرایی هزینه های هنگفتی صرف می کنند. در مقابل ما باید مجددا این بیداری را برای جوانان خود ایجاد نماییم.

 

* علما و مساجد در تربیت جوانان و نسل جدید برای دستیابی به این بیداری و وحدت میان مسلمانان چه نقشی دارند؟

علما و اندیشمندانی که30 یا 40 سال قبل و اندکی پیش یا بعد از انقلاب اسلامی در ایران پرچمدار بیداری اسلامی بودند، متاسفانه اکنون یا پا به سن گذاشته اند و یا فوت کرده اند.

با نسل جدید علما از نزدیک آشنا نیستم و همچنین حضور آنها را در مجامع بیدار کننده و آگاهی بخشی و آماده کردن جوانان برای بیداری کمتر می بینم. نسل قدیم علماء غالبا فوت کرده اند و علمایی که در ایران هستند نیز پیر شده اند و قادر به بررسی مسائل جوانان امروز و تعامل با آنها نیستند.در حال حاضر باید علمای جوان، که آنچه در ذهن جوانان می گذرد را درک کنند، راهکارهای مناسبی برای بیداری جوانان ارائه دهند.

جمهوری اسلامی ایران خواهان علمای بیدار و آگاهی است که به رهنمودهای امام خمینی(ره) ایمان داشته باشند و با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی با قوت و هوشیاری و تمایل به ایجاد تغییرات عمیق، نه به صورت ظاهری و صوری، در مسیر بیداری جوانان حرکت کنند. امیداست که این علماء همچون گذشته، در احیای مجدد بیداری اسلامی ایفای نقش کنند.

 

* در خصوص جایگاه بحرین و میزان بیداری اسلامی در این کشور توضیح دهید.

تصور می کنم بتوانم بگویم که مردم بحرین بیدار، هوشیار و آگاه هستند و از میزان و درجه ای از بیداری برخوردارند. زیرا آنها دائما در صحنه نبرد هستند و مبارزه دائم با ظلم، همان چیزی است که خداوند از مومنان می خواهد.

مومنان باید دائما با کفر، انحراف و ظالمان مبارزه کنند و درگیر باشند. در صورتی که این جوانان در میدان درگیری سیاسی، فکری، اعتقادی و دینی باشند، حقیقتا به بیداری خواهند رسید و اگر با ظلم و طغیان زندگی کنند، این بیداری به پایان خواهد رسید. درست همانند آن چیزی که اکنون در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله کشور عربستان سعودی رخ داده است و مردم به جای اینکه اصلاحات، احیای دین و تغییر را خواستار شوند، درگیر مسائل مادی شده اند که غیر مفید و خطرناک است.

 

* عادی سازی روابط میان سعودی ها و صهیونیست ها چه تاثیری بر کشورهای اسلامی دارد؟

طبیعتا سعودی ها به دلیل ضعف در حوزه داخلی و عدم امکان اتکا بر مردم، به دنبال حمایت خارجی ها هستند. اسرائیلی ها نیز به خوبی می دانند که وجود نظام های دموکراتیک واقعی در خاورمیانه، به معنای پایانی برای آنها است و رژیم صهیونیستی نیز خواهان همکاری با رژیم های دیکتاتوری است.

این جا طرفین(سعودی و صهیونیست ها) ذی نفع هستند. سعودی ها می گویند که ما می توانیم دوست شما(اسرائیل) باشیم به شرط اینکه شما نیز  از ما(سعودی) حمایت امنیتی کنید. این موضوع در بحرین نیز وجود دارد و در هفته های اخیر مشخص شد که یک شرکت اسرائیلی به حکومت بحرین در تجسس از گوشی های موبایل کمک می کرده است. این یک نمونه از همکاری میان سعودی ها و صهیونیست ها با حکومت بحرین است. در این زمینه اسنادی زیادی موجود است.

https://www.masjed.ir/u/1hD

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری