چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۸۵۶۰
گزارشگر : وحید پورتجریشی

تلاش آل سعود برای محو هویت شیعی به قیمت هتک حرمت قرآن

امروز العوامیه وارد دومین هفته از محاصره و بمباران سعودی می‌شود؛ بمب‌ها درحالی پشت نقاب نوسازی بر حسینیه‌ها و مساجد این منطقه فرود آمده‌اند که موجب سوختن قرآن‌های موجود در آن‌ها شده است؛ حادثه‌ای دلخراش که جز تلاش مذبوحانه آل سعود برای محو هویت شیعی معنای دیگری ندارد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از پایگاه خبری المنار، «المسوره» منطقه‌ای باستانی در العوامیه واقع  در استان شیعه‌نشین قطیف است که سن آن به چهار قرن پیش از ظهور آل سعود در عربستان باز می‌گردد. این محله به دلیل دیوارهایی که آن را احاطه کرده و طول آن به ۱۲۰ متر می‌رسد، المسوره نامیده شده است.
المسوره از ۴۸۸ منزل متصل به هم از گل و سنگ‌های دریایی و ستون‌های چوبی و کوچه‌های تنگ تشکیل شده است.
به نظر می‌رسد ساکنان العوامیه به قدیمی‌ترین محله خود به چشم یک نشانه باستانی و فرهنگی می‌نگرند که نیازمند ترمیم است تا بتواند به عنوان یک موزه باستانی، تاریخ آن‌ها را حفظ کند و در مقابل حکومت عربستان اصرار دارد تا این نشانه تاریخی را تخریب کند.
در دسامبر سال گذشته حکومت سعودی به این بهانه که خانه‌های این محله برای ساکنان آن خطرآفرین است و برای تبدیل این منطقه به یک منطقه سرمایه‌گذاری و ایجاد باغ‌ها و مناطق گردشگری، دستور تخلیه آن را صادر کرد.
اما این دلایل نتوانست ساکنان العوامیه را قانع سازد و آن‌ها معتقدند این دستور از مقاصد انتقام‌جویانه از شهرکی که امثال شهید نمر در آن پرورش یافته‌اند، نشئت می‌گیرد.
سازمان آمریکایی «دمکراسی و حقوق بشر» با تأکید بر این که حکومت سعودی اقدام به تخریب آثار باستانی(که قدمت آن‌ها به قبل از تاریخ آغازبه‌کار خود می‌رسد) از جمله آثار باقی مانده از زمان پیامبر(ص) و صحابه اقدام کرده که این امر منجر به تخریب بیش از ۹۰ درصد از آثار باستانی این کشور شده است و این نشانگر جهل سران سعودی نسبت به آثار باستانی و تاریخی است؛ در این رابطه می‌گوید: حکومت سعودی این بار یکی از قدیمی‌ترین مناطق العوامیه را نشانه گرفته است. 
اهالی العوامیه می‌گویند: حکومت به خواسته‌های آن‌ها در رابطه با ترمیم المسوره اهمیت نداد؛ همان کاری که با دیگر بافت‌های تاریخی کرده‌اند.
ساکنان العوایه تصریح می‌کنند: منطقه قطیف همیشه در حاشیه و محرومیت بوده است و نتیجه اولین توجه حکومت به این منطقه، به تخلیه منازل آ‌ن‌ها منجر شد.
آن‌ها معتقدند حکومت پشت طرح نوسازی پنهان شده است و این کار را برای انتقام از ساکنان انجام می‌دهد.
بر اساس اعلام‌های رسمی، رژیم سعودی تلاش می‌کند به بهانه‌های مختلف این منطقه باستانی را ویران سازد. یک بار ناامن بودن منازل را بهانه و بار دیگر عنوان می‌کند منازل این منطقه پناهگاه جوانانی شده که در تظاهرات ۲۰۱۲ مشارکت داشتند و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.
امروز العوامیه وارد دومین هفته از محاصره و بمباران می‌شود که این امر منجر به شهادت بیش از ۷ تن شده است که در بین آن‌ها کودکان زیر سه سال نیز دیده می‌شود. بمب‌های سعودی بر روی خانه‌هایی فرود می‌آید که مقامات سعودی می‌ترسیدند بر سر صاحبان خود فرود آیند.
آن‌ها همچنین حسینیه‌ها و مساجد را بمباران کردند که موجب سوختن قرآن‌های موجود در آن‌ها شده است.
در داخل العوامیه مردم در خانه‌های خود تحصن کرده‌اند و می‌پرسند: کدام طرح توسعه و نوسازی این گونه مردم را آواره کرده و آنها را از حق سکونت محروم می‌کند؟
اما اتفاق‌های اخیر العوامیه و بمباران آن که از سیاست‌های حکومت در برابر همه مخالفان خود پیشی می‌گیرد، نتوانسته است جوانان این منطقه را از خانه‌های خود خارج کند.
مقامات سعودی از ابتدای یورش نظامی نیروهای خود در چهارشنبه هفته پیش به شهرک العوامیه، اداره آتش‌نشانی و امداد و نجات را تعطیل کردند و نیروهای سعودی علیه مردمی که می‌خواستند در خانه و کاشانه خود باقی بمانند، از انواع تسلیحات استفاده کردند.
نیروهای سعودی از بمب‌های آتش‌زا علیه خانه‌های مسکونی استفاده کردند و آتش خانه‌ها و خودروهای شخصی آتش گرفته شب تاریک العوامیه را روشن کرده است.
شهرک العوامیه زادگاه شهید آیت الله نمر النمر در استان‌شیعه نشین و نفت خیز القطیف در شرق عربستان واقع است و شیعیان عربستان از همه امکانات و خدمات عمومی محروم نگه داشته شده‌اند، با آنکه بخش عمده نفت و گاز عربستان در منطقه شرق این کشور واقع شده است.
https://www.masjed.ir/u/1yY

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری