یکشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۴
سرویس : مسجد نهاد
کد خبر : ۲۸۶۱۰
گزارشگر : محمد قدس
در گفت وگو با حجت الاسلام احقاقی مطرح شد؛/ مسجد برقرار (32)

بانوان مؤثرترین قشر در تربیت دینی و مسجدی

امام جماعت مسجد فیض گفت: مادران به عنوان مؤثرترین افراد در میان خانواده ها و همه افراد جامه، هر اندازه فضا برای آن ها جهت یادگیری آموزه های دینی و اخلاقی فراهم شود، قطعاً با سطح کیفیت مطلوب تری می توانند، علوم و ارزش ها را به نسل های بعدی منتقل کنند.

به گزارش ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد به نقل از تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین سید علی احقاقی، امام جماعت مسجد فیض خیابان وحدت اسلامی در رابطه با وظیفه ائمه جماعات برای تبیین اهمیت خدمت افتخاری در مساجد و ترغیب مردم به این امر خداپسندانه، گفت: رسالت همه ما به عنوان مبلغین دینی این است که با الگو گیری از سیره ائمه و انبیا، این عمل زیبا را برای مردم به خوبی تبیین کنیم، طوری که خدمت در مسجد را، به عنوان یک افتخار و سعادت الهی برای خود بدانند.

وی در ادامه افزود: وقتی مساجد طراز اسلامی مثل مسجد مدینه و کوفه را مورد بررسی قرار می دهیم، می بینیم که فضای سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی جامعه در حد گسترده ای با اندیشه مکرّم پیغمبر(ص) و ائمه طاهره(ع) همراه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین احقاقی تصریح کرد: اگر این الگو را برای فضای جامعه امروز بخواهیم فراهم کنیم، بهترین موعد آن، ماه بهار قرآن یعنی ماه مبارک رمضان است چرا که این فضا می تواند زمینه ساز حضور مؤثر جوانان در مساجد باشد.

وی با تأکید بر اینکه امروز نیاز به جوانان و حضور فعالانه و مثبت آن ها، بیشتر از هر زمان دیگری در مساجد احساس می شود، گفت: اگر بخواهیم از بُعد شعاری این فضا را به فضایی عملی تبدیل کنیم، بحث احترام، فضاسازی و تکریم جوانان این است که فضای مسجد را بر اساس معیارهای اسلامی و الگوی امروز برای جوانان، یک فضای فرح بخش، مسرّت آفرین و جاذب قرار دهیم که یکی از این زمینه ها می تواند ارتباط چهره به چهره روحانی با جوانان و بحث فرهنگ قرآنی در قالب های موزون به صورت آموزش های کوتاه، منبرها و جلسات فشرده باشد تا زمینه گریز را برای جوانان فراهم نکنیم و تا می توانیم بستر و زمینه جذب آن ها را ایجاد کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین احقاقی در رابطه با وظیفه مردم در عمران و آبادانی مساجد، ابراز داشت: در بُعد عملی، در ۳۸ سال فعالیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، دریافته ایم که مردم همواره پا به پای دین و علما همراه بوده اند، گرچه فضاهای مجازی مانند اینترنت و ماهواره به ظاهر تأثیرات جدی داشته و دارد ولی بنده به عنوان روحانی واقعا احساس می کنم که مردم دین دوست و ارزش گرا هستند.

وی در ادامه افزود: آیت الله مجتهدی می فرمودند اگر یک روحانی دو شاخصه داشته باشد، زمینه جذب و همراهی مردم را خواهد داشت؛ یکی اینکه چشم و دل سیر باشد و دوم اینکه اخلاق اسلامی را رعایت کند و آن چه را که مروج آن هست، در عمل نیز به مردم اثبات کند؛ این اخلاق و سیره در امام جماعت سبب می شود مردم اعتبار و امنیت خود را در فضای مسجد احساس کنند و در عمران و آبادانی آن مشارکت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین احقاقی همچنین ابراز داشت: وظیفه عمومی و رسالت همه ما در ارتباط با خانه خدا این است که فضای ارتباطی را برای امنیت و آرامش هر چه بیشتر را برای همه فراهم کنیم؛ آن وقت می بینیم که همگی تا پای جان برای ارزش های شان خواهند ایستاد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امروزه حضور بانوان درمساجد کافی است یا باید بیشتر شود، گفت: یکی از محورهایی که بیشتر از هر زمان دیگری لزوم توجه به آن ضرورت دارد، تعامل و ارتباط بانوان با خانه خدا است؛ چرا که مادران به عنوان مؤثرترین افراد در میان خانواده ها و همه افراد جامعه هستند؛ هر اندازه فضا برای بانوان جهت یادگیری آموزه های دینی و اخلاقی فراهم شود، قطعاً با سطح کیفی مطلوب تری، علوم و ارزش هایی را که فرا گرفته اند، می توانند به نسل های بعدی منتقل کنند؛ به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) تربیت یک زن، تربیت یک ملت است.

وی در پابان خطر نشان کرد: اگر فضای مناسبی در سطح مسجد فراهم شود، فرهنگ جامعه را با این رویکرد در بخش خواهران، فضاسازی مناسب، میدان دادن به آن ها و حمایت های مختلف در این عرصه، تقویت جدی کرده ایم که حتی موجب استقبال خواهران بیش از برادران و شاهد توفیقات درخشان تری خواهیم بود.

https://www.masjed.ir/u/2Dr

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری