چهارشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۲
سرویس : مسجد نهاد
کد خبر : ۲۸۸۴۵
گزارشگر : محمد قدس
گفتگو با حجت الاسلام هادیان

تشریح برنامه ها و اقدامات ناحیه علامه طباطبایی(ره)

مدیر ناحیه علامه طباطبایی(ره) مهمترین برنامه ها و اقدامات مساجد شهرستان های دماوند، فیروزکوه و پردیس را تشریح نمود.

حجت الاسلام جمال هادیان، مدیر ناحیه علامه طباطبایی(ره) با بیان اینکه روند ثبت اطلاعات کارگزاران مساجد در سامانه سجم در ناحیه طبق روال تعریف شده و توسط کارشناس مربوطه در حال انجام است، گفت: تا به حال اطلاعات پرونده 54 خادم از میان 120 خادم ناحیه بطور کامل در سامانه سجم ثبت شده است. همچنین از میان 76 امام جماعت، پرونده 72 امام جماعت تکمیل شده است و فرایند تکمیل پرونده های مربوط به اعضای هیئت امنا هم از ماه آینده آغاز خواهد شد.

وی درباره مساجدی که نماز جماعت صبح برگزار می کنند گفت: در سال 1394، 13 مسجد نماز جماعت صبح داشتند که این آمار در سال 1395 به 18 و در سال 1396 به 23 مسجد افزایش پیدا کرده است.

مدیر ناحیه علامه طباطبایی(ره) تشریح کرد: در حال حاضر اکثر مساجد بخصوص مساجد محوری در ناحیه ما طرح کرسی تلاوت را پیش می برند و در برخی از این برنامه ها از قاری های بین المللی هم بهره گرفته می شود که بصورت هفتگی و ماهانه انجام می شود. البته این غیر از جزء خوانی و صفحه خوانی است که در همه مساجد ناحیه برگزار می شود. غیر از کرسی تلاوت کرسی تفسیر موضوعی هم در 10 مسجد ناحیه در حال برگزاری است.

وی با بیان این توضیح که همه دوره های آموزشی  مربوط به خدام، امنا و ائمه جماعات که توسط معاونت آموزش طراحی شده در ناحیه علامه طباطبایی برگزار شده، ادامه داد: در دوره آموزشی امنای مساجد حدود 80 درصد شرکت داشتند، همچنین در دوره آموزشی ائمه جماعات 70 درصد و در کلاس های آموزشی خدام هم 60 درصد حاضر بودند.

حجت الاسلام هادیان وضعیت عمرانی مساجد دماوند، فیروزکوه و پردیس را نیز اینچنین تشریح نمود: مسجد ثارالله شهرک فاطمیه دماوند در حال ساخت است. همچنین یک مسجد روستایی که آتش گرفته بود توسط یکی از خیرین منطقه بطور کامل ساخته شده است. در فیروزکوه هم یک مسجد در حال ساخت می باشد که حدود 30 درصد پیش رفته است. مسجد دیگری در مسکن مهر پردیس با کمک سرمایه گذاران برپا شده است. علاوه بر اینها 8 مسجد هم در ناحیه در حال نوسازی و بازسازی است. همچنین اقدامات اولیه در حد خرید زمین  در رودهن 5 مورد، در فیروزکوه 3 مورد و در مورد مسکن مهر هم متناسب با فازهای مختلف انجام شده است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در سال گذشته بزرگداشت آیت الله جلالی در قالب سلسله نشست های ستارگان محراب برگزار شد. در سال جاری هم با برنامه ریزی و هماهنگی های صورت گرفته با معاونت فرهنگی بزرگداشت حاج میرزا عبدالله توسلی که خیر مسجد ساز است و حدود 400 مسجد را در ایران، و دیگر کشورهای اروپایی، آسیایی و عربی ساخته، برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام هادیان درباره اقداماتی که در دهه تکریم صورت گرفته با اشاره به برگزاری یک جلسه با ائمه جماعات ناحیه و همچنین جلسه هماهنگی در فرمانداری گفت: در این دهه ما در ده مسجد برنامه های منظمی داشتیم و علاوه بر این ها شهرستان های فیروزکوه، دماوند و پردیس را با بنرهایی که آماده شده بود مهیای فضای این دهه کردیم.

وی در بخش پایانی اظهاراتش اضافه کرد: بزرگترین چالش ما در ناحیه علامه طباطبایی این است که از 170مسجد ناحیه تنها در 76 مسجد امام جماعت مستقر وجود دارد و فعال هستند و ماباقی به علت نداشتن خانه عالم بلاتکلیف هستند. ییلاقی قشلاقی بودن برخی از مساجد و همچنین فاصله زیاد روستاها با شهر هم مشکل دیگری است که باعث شده است که تردد ائمه جماعات به این مساجد سخت و دشوار باشد.


https://www.masjed.ir/u/1aH

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری