سه شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۸
سرویس : مسجد نهاد
کد خبر : ۲۸۹۲۴
گزارشگر : محمد قدس
گفتگو با حجت الاسلام معراجی

بررسی مهمترین برنامه ها و اقدامات ناحیه شهید محلاتی

مدیر ناحیه شهید محلاتی به بررسی و تشریح مهمترین برنامه ها، طرح ها و اقدامات این ناحیه پرداخت.

حجت الاسلام مهدی معراجی، مدیر ناحیه شهید محلاتی درباره روند ثبت اطلاعات کارگزاران مسجد در سامانه سجم گفت: همانطور که معاونت جذب و آموزش دستور داده ابتدا اطلاعات پایه ای مساجد تکمیل و اطلاعات مساجد فعال ناحیه در این سامانه بارگذاری شد و بخشی از مساجدی هم که غیر فعال هستند و حکم نماز خانه دارند در مراحل بعدی بارگذاری خواهند شد.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی نمایه شخصی ائمه جماعات است که تقریبا بیش از 90 درصد مدارک بارگذاری و تکمیل شده است. بخش کمی هم به علت جایگاهی که برخی از علما دارند گرفتن مدرک از آنها مشکل است و ملاحظات خاصی دارد. مرحله سوم تکمیل اطلاعات سامانه سجم، مربوط به خدام است که در دست پیگیری قرار دارد. در این مرحله ابتدا پرونده های خدام بررسی شده تا نواقص  استخراج مشخص شود. در حال حاضر در حال اخذ مدارک از خدام و بارگذاری در سامانه سجم هستیم. همچنین ثبت پرونده های مربوط به اعضای هیئت امنا مربوط به مساجدی است که حکم امام جماعتشان باید تمدید شود که اطلاعات اعضای امنا و خدام هم همزمان تکمیل می شود.

مدیر ناحیه شهید محلاتی با بیان اینکه در نیمی از 435 مسجد این ناحیه که امام جماعت دارند، نماز جماعت صبح اقامه می شود، گفت: بخشی از مساجدی که نماز جماعت صبح ندارند مربوط به بازار و حاشیه بازار است که با توجه به تعطیلی بازار در زمان نماز صبح امکان برپایی نماز جماعت صبح نیست. لذا اگر مساجد بازار را که امکان برگزاری نماز جماعت را ندارند از آمار کم کنیم می توان گفت که حدود 70 درصد از مساجد ناحیه نماز جماعت دارند.

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به اینکه طرح نهضت قرآنی در غالب کرسی تلاوت با 40 مسجد در این ناحیه شروع شد، افزود: در حال حاضر 10 مسجد برنامه کرسی تلاوت را بطور ثابت و منظم در مسجد حفظ کرده اند. تقریبا 50 درصد از مساجد ما بحث تفسیر موضوعی را دارند که بصورت نقل تفسیر برای نمازگزاران انجام می شود  اما تفسیر به معنای واقعی که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و خود امام جماعت برای مردم تفسیر بگوید در حدود 10 درصد از مساجد دایر است.

حجت الاسلام معراجی با بیان اینکه دوره های آموزشی مدیریت مسجد، تفسیر تخصصی، احکام تخصصی، مرثیه و مدیحه سرایی و مهدویت برای ائمه جماعات برگزار شده است، افزود: 90 درصد از ائمه جماعاتی که از آنها دعوت شده بود، در دوره ها شرکت کردند. خدام مساجد هم بطور کامل در دوره های آموزشی بهداشت، ایمنی و آتش نشانی شرکت داشتند.

وی همچنین وضعیت عمرانی مساجد ناحیه را بدین ترتیب تشریح کرد: دو زمین برای ساخت دو مسجد در منطقه 14 خریداری شده است که در حال پیگیری مقدمات مانند تهیه نقشه و انجام امور اداری است. دو مسجد هم توسط شهرداری در حاشیه بزرگراه امام علی(ع) تخریب شده است که متاسفانه تا به حال اقدام جدی صورت نگرفته است. اکثر مساجد این ناحیه در بافت فرسوده جنوب شهر تهران واقع شده اند و بخاطر همین هم غالبا در طول سال تعمیرات و بازسازی مقطعی دارند که این 80 درصد مساجد را در بر می گیرد.

وی در بررسی مهمترین چالش های مساجد ناحیه خاطر نشان کرد: در حال حاضر مهمترین چالشی که مساجد این منطقه با آن روبرو هستند، فرسوده بودن بافت مساجد است که اکثر کارگزاران را درگیر کرده است. چالش دیگر کم درآمد بودن مردم جنوب شهر است که این باعث شده است مساجد به لحاظ مالی مشکل داشته باشند و در تامین بودجه های مسجد دچار دشواری باشند. چالش سوم هم این است که ما هنوز نتوانسته ایم شورای فرهنگی را بطور کامل در مساجد مستقر کنیم که این موجب شده مشکلاتی در برخی مساجد ایجاد گردد.

مدیر ناحیه شهید محلاتی همچنین گفت: در دهه تکریم 4 مسجد در ناحیه ما برنامه های 10 شب را به طور کامل و منسجم برگزار کردند و تقریبا همه مساجد هم برنامه غبارروبی را داشتند.
وی در پایان با اشاره به اینکه اخیرا منطقه 12 به نام ناحیه امام خمینی(ره) از ناحیه شهید محلاتی منفک شده است گفت: آمارهایی که ارائه شد مربوط به دوره ای است که هنوز ناحیه شهید محلاتی تفکیک نشده بود.

https://www.masjed.ir/u/2CH

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری