پنج شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۵
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۹۰۶۷
گزارشگر : وحید پورتجریشی
روزنامه اسرائیلی:

اسرائیل باید سریع‌تر اوضاع مسجدالاقصی را عادی کند

روزنامه صهیونیستی معاریو با اشاره به اوضاع قدس، برای جلوگیری از وسیع شدن ناآرامی در فلسطین اشغالی، توصیه کرد که وضعیت مسجدالاقصی سریعتر عادی شود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، روزنامه صهیونیستی «معاریو» در یادداشتی به قلم «لیئور اکرمن»، نائب رئیس بخشی از سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی با عنوان «عملیات بسیار خطرناک مسجد الاقصی و نقش اطلاعات» به ابعاد و پیامدهای عملیات استشهادی جمعه مسجد الاقصی برای رژیم صهیونیستی پرداخت.

نویسنده در ابتدای یادداشت آورده است، عملیات سه جوان فلسطینی اهل ام الفحم در مسجد الاقصی از جنبه‌های متعددی بسیار خطرناک است.

این عملیات را شهروندان عرب اسرائیلی با سلاح گرم در حساس‌ترین نقطه خاورمیانه انجام داده و توانستند دو پلیس اسرائیلی را به قتل برسانند. نیروهای پلیس حاضر در میدان پاسخ محکمی به این عملیات داده و تهدید را بسرعت دفع کردند.

در ادامه گزارش آمده است که هم اینک زمان ایفای نقش سرویس اطلاعات اسرائیل فرارسیده و در این زمینه باید چند گام فوری برداشته شود. 

نخست اینکه باند احتمالی که در پس عملیات جمعه مسجد الاقصی بودند شناسایی شود؛ البته اگر باندی وجود داشته باشد.

در این قضیه سرویس اطلاعات اسرائیل چند ساعت بیشتر زمان لازم نداشته تا بخواهد بداند که یک باند بومی طی تصمیمی شخصی دست به عملیات مسجد الاقصی زدند یا یک شبکه سازمان یافته بوده که حامی و پشتیبان های دیگری داشته است.

اگر احتمال دوم درست باشد باید بازداشت های فوری صورت گیرد تا بازجویی ها به پیدا شدن سرنخ و عوامل پشت پرده عملیات مسجد الاقصی منجر شود.

اما گام دوم در بررسی عمیق اطلاعات قابل دسترسی قبل از وقوع عملیات و شناخت امکانات موجود برای خنثی سازی آن است.

سرویس اطلاعات اسرائیل ابزارهای اطلاعاتی متعددی دارد که وظیفه آن جمع آوری اطلاعات و شناسایی تهدیدها و مقاصد عملیات قبل از وقوع آن است و بدین طریق می توانند بیش تر عملیات های طراحی شده در اسرائیل را خنثی کنند.

در عین حال اطلاعات محرمانه هم همیشه کامل نیست و نمی تواند همه علائم اولیه قبل از عملیات را شناسایی کند و برخی اوقات اصلا هیچ علامتی وجود ندارد.

بنابراین اگر معلوم شود که یک گروه بومی بدون کمک یا آمادگی های قبلی دست به عملیات مسجد الاقصی زده در هیچ حالی سرویس اطلاعات اسرائیل قدرت خنثی سازی آن را نداشته است.

گام دیگر شاید در تشدید تدابیر امنیتی در اطراف مسجد الاقصی و تجدید نظر در شدت بازرسی ها و بزرگی حلقه امنیتی اطراف حرم باشد تا با وضع پست ها و گیت های الکترونیکی مانع رسیدن شهروندان مسلح به نزدیکی حرم شود .

اگرچه چنین کاری هم هرگز مانع وقوع عملیات نمی شود تنها فرق آن این است که عوامل حملات، عملیات خود را علیه نیروهای پلیس در پست های بازرسی دورتر از حرم انجام می دهد و تنها امتیاز چنین تدابیری این است که عملیات ها دور از منطقه حساس مسجد الاقصی انجام می شود.

در عین حال سرویس اطلاعات اسرائیل مطمئنا در حال بررسی سابقه مجریان عملیات مسجد الاقصی، روابط خانوادگی آنها و روابط آنها با جنبش اسلامی و روابط احتمالی آنها با دیگر گروه های تروریستی و القائاتی است که ممکن است از پایگاه های جهادی داعش و القاعده گرفته باشند.

سلاح رسمی و ساخت داخل به وفور در بین عرب های اسرائیل یافت می شود و نیازی به آمادگی خاص یا ارتباط با سازمانی برای دستیابی به یک قبضه تفنگ کارل گوستاف و اجرای عملیات توسط آن نیست.

اما مهم‌تر از هر چیز این است که شدت تاثیر ایدئولوژی افراطی جنبش اسلامی بر سه جوان عرب را درک کنیم ایدئولوژی که توانسته ادعای تلاش اسرائیل برای مسجد الاقصی را شایعه کرده و جامعه عرب های ساکن اسرائیل را تحریک کرده است.

معاریو ادامه داد، با این وجود انتشار اخبار درباره کشتار غیرنظامیان مسلمان در مسجد الاقصی به دست نیروهای پلیس می تواند موجب بروز ناآرامی ها در اسرائیل و اقصا نقاط کرانه باختری شود. اسرائیل باید در اسرع وقت اوضاع در مسجد الاقصی را عادی کند چرا که در حال حاضر ادعاهای زیادی درباره مقصود اسرائیل برای تغییر اوضاع کنونی در سایه بهره برداری از عملیات جمعه گذشته مطرح می شود.

هم اینک فرصتی برای تغییر سیاست امنیتی در مسجد الاقصی نیست و چنین بحث هایی باید در چارچوب مذاکرات جامعی در خصوص قدس و اماکن مقدسه آن انجام شود.

معاریو در پایان بر ضرورت توسل به زور برای مقابله با هر گونه تهدید امنیتی تاکید کرد و نوشت که اسرائیل در معرض تهدیدهای روز افزون است و باید به هر قیمت و به هر طریقی در هر جایی باید با "تروریسم" مبارزه کند.

https://www.masjed.ir/u/2iv

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری