دوشنبه / ۳۰ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۳۹۱
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
در آستانه روز جهانی مسجد،

مسجد ۷۲ تن و مقبره شهدای گمنام افتتاح شد/ تجلیل از خدمات شهردار تهران در مسجد 72 تن

آیین افتتاح مسجد مقبره الشهدای گمنام و مسجد ۷۲ تن با حضور قالیباف، شهردار تهران، حاج‌ علی‌اکبری رئیس رسیدگی به امور مساجد کشور و جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در آستانه روز جهانی مسجد مسجد 72 تن میدان آزادی تهران عصر یکشنبه 29 مردادماه با حضور حجت الاسلام حاج‌ علی‌اکبری رئیس رسیدگی به امور مساجد کشور، محمد باقرقالیباف، شهردار تهران، مسئولان شهرداری و هم‌چنین حضور مسئولان حوزوی و مدیران ناحیه 18 گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعی ائمه جماعت مساجد برگزار شد.

در این مراسم ضمن تجلیل از محمد باقر قالیباف شهردار تهران از خدمات وی در حوزه عمران و آبادانی مساجد قدردانی شد. قالیباف با تاکید بر لزوم تفکر مسجدی اظهار داشت: من در کودکی‌ام مکبر و چای‌ریز مسجد بودم. تا به امروز همه دوستانی که با هم بودیم و فرهنگ مسجدی داشتند، در زندگی‌شان موفق‌تر بودند چرا که خودشان را با فرهنگ مساجد تطبیق داده بودند. این تفکر و این نگاه مختص شهرداری نیست و بنده به عنوان شهروند وظیفه دارم که این راه را ادامه دهم.

وی افزود: در آغازین روزهای خدمتم در شهرداری، خدمت مقام معظم رهبری رسیدم. ایشان فرمودند تنها وجه متمایز کننده ما این است که ما باید در این شهر، هر خدمتی که می‌کنیم نتیجه‌اش این شود که مردم آن شهر، توفیق بندگی خدا را به دست آورند.

شهردار تهران با بیان اینکه خدمت ایشان عرض کردم که در این عرصه چگونه باید جهت‌گیری کنم و از ایشان دستورالعمل خواستم که ما باید با چه کسی هماهنگ باشیم و حرف او ر ملاک عمل قرار دهیم؟ گفت: ایشان فرمودند “خود شما آشنا هستید و نظر خود شما چیست؟”. خدمت ایشان، آیت‌الله مهدوی‌کنی را معرفی کردم و رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند، تا روزی که این بزرگوار زنده بودند، من هیچ گامی در این زمینه بدون نظر ایشان برنداشتم. من هیچ آشنایی با ایشان نداشتم.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری بسیار مهم است اظهار داشت: خداوند بزرگ را شاکرم که در برنامه‌هایم به توجه به مساجد و محور قرار دادن آن‌ها و هم‌چنین ساخت بیشتر مسجد اشاره کردم. مناطقی را در تهران داریم که یک میلیون جمعیت داشتند و فقط ۴۰ مسجد در آن‌ها وجود داشت‌.

قالیباف با بیان اینکه من در این راستا کمترین نقش را داشتم و مردم نیز بیشترین نقش را ایفا کردند گفت: آن‌ها مطالبه کردند و ما فقط تسهیلات را در اختیار آن‌ها گذاشتیم‌.

شهردار تهران با اظهار اینکه تفکر مسجدی مورد تاکید ما بود تصریح کرد: کار جهادی به کاری گفتی می‌شود که شامل “لایحتسب” بشود. باید به گونه‌ای عمل کنیم خداوند از جایی که فکرش را نمی‌کنیم به ما کمک می‌کند، تفکر مسجدی را نیز طبق قرآن و اهل بیت(ع) پیش بردیم و خواهشم از مردم بزرگوار این است که مساجد را به محل رجوع زندگی مردم در بعد مادی و معنوی تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: مساجدی ساخته شد که از بعد سازه‌اش، همه موارد را در نظر گرفتیم تا همه نیازها را تامین کند. مهم‌ترین شمشیر ما این است که بتوانیم کارآمدی دین در اثبات حق را به کار بگیریم و تحقق این کار فقط در مسجد صورت می‌گیرد.

 

همه امور مردم با ساخت مسجد الهی می‌شود

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد که از دیگر سخنرانان این مراسم بود در عنوان کرد: با ساخت مسجد، همه امور مردم الهی می‌شود. شئون مردم باید در مسجد رنگ خدایی بگیرد و چه رنگی بهتر از رنگ خدا؟! انقلاب اسلامی ما معجزه مسجد بود و امروز هم اگر کسی مدافع حریم و حرم است، در واقع در مسجد تربیت پیدا می‌کند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در آیین افتتاح مسجد ۷۲ تن در میدان آزادی با بیان این‌که زمین در روز دحوالارضی که پشت سر گذاشتیم، با مسجد آغاز شد ، اظهار داشت: زمین، کارگرد بندگی و ماهیت توحیدی دارد و آمادگی زمین برای پذیرایی از بندگان خدا با مسجد بود، زمین، کارگرد بندگی و ماهیت توحیدی دارد و مسجد معبد اولیا و مرکز عبادت بود.

وی با اشاره به این‌که فردا هم روز جهانی مسجد است ، گفت: در دحوالارض سخن از مسجدالحرام و در روز جهانی مسجد سخن از مسجدالاقصی‌ است، مسجدالاقصی هم جزو مساجد برتر و ممتاز است.

حجت الاسلام حاج‎علی اکبری با بیان این‌که بازسازی مسجدالحرام به دست حضرت ابراهیم علیه‌السلام انجام شد اگرچه ساخت آن برعهد حضرت آدم علیه‌السلام بود، افزود: این کار جنبه الهی داشت و وقتی هم که ساخته شد، حضرت ابراهیم علیه‌السلام فرمودند که «خدایا از ما قبول کن».

وی با تاکید بر این‌که ساخت مسجد در واقع اختصاص بخشی از زمین برای بندگی حق است ، تصریح کرد: وقتی مسجد ساخته شد، بلافاصله پنجره‌ای از آن‌جا به سوی ملکوت اعلی گشوده می‌شود، از اینجا به بعد لطف خداوند، برکت الهی و رحمت خداوند بر آن نازل می‌شود.

این واعظ برجسته با اشاره به این‌که خانه خدا خانه مردم است که در آیه شریفه هم فرمود «منافع این خانه برای مردم است» ، بیان داشت: مساجد در واقع مضیف خانه خداوند برای بندگان است. اگر کسی آلوده به گناه بود، وارد این خانه شده و شست‌وشو داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله وسلم با ورود به مدینه مسجد ساخت تا معلوم بشود که این سنت باید همچنان استمرار داشته باشد، گفت: مسجدی که پیامبر تاسیس کرد، خاتم المعابد است چرا که خود حضرت، خاتم‌النبیین صلی‌الله علیه و آله وسلم بود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: قبل از آن هم مساجد بود اما در مسجدی که پیامبر صلی‌الله علیه و آله وسلم بنیان‌گذاری کرد، به همه بخش‌های زندگی مردم توسعه پیدا کرد. یعنی با ساخت مسجد، همه امور مردم باید الهی شود، شئون مردم باید در مسجد رنگ خدایی بگیرد و چه رنگی بهتر از رنگ خدا؟

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری با تاکید بر این‌که اقتصاد مردم باید به مسجد گره بخورد تا رنگ خدایی بگیرد ، گفت: همه شئون حتی عملیات جنگی و دفاعی هم باید به مسجد گره بخورد تا رنگ خدایی بگیرد، به پیامبر صلی‌الله علیه و آله وسلم گفته شد «اینجا حق است که تو در آن بایستی». که بعد از آن نیز در قرآن کریم اشاره می‌کند که اگر کسی مسجدی شد، خود خداوند مشتری‌اش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه چنین مسجدی، جامعه‌سازی و انسان‌سازی و شکل‌گیری شهر اسلامی است و در کنار هم قرار گرفتن این موارد، باعث شکل‌گیری تمدن اسلامی می‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر این‌که مسجد نماد تولید سبک زندگی است ، گفت: ما این نوع مسجد را در جریان انقلاب، در آستانه انقلاب، در جریان دفاع مقدس و حتی همین امروز دیدیم.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری با بیان این‌که انقلاب اسلامی ما معجزه مسجد بود خاطرنشان کرد: امروز هم اگر کسی مدافع حریم و حرم است، در واقع در مسجد تربیت پیدا می‌کند.

 

خانه خدا در اسارت آل‌سعود و آل‌یهود است

وی افزود: جریان رژیم صهیونیستی و مسجدالاقصی هم قابل توجه است، مسجدالاقصی دارای جریان اسلامی محض است و رژیم صهیونیستی به‌دنبال برداشتن اسم مسجد از روی مسجدالاقصی است و اصلی‌ترین دلیل کینه‌ورزی آن‌ها همین مورد است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌خواهند این پایگاه سازماندهی شده را خراب کنند و بگیرند، البته بیت عتیق یا همان خانه خدا هم به نوعی در اسارت آل‌سعود و آل‌یهود است‌‌. این‌ها هم از همان تبار اما با چهره‌های متفاوت هستند.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند «روز جهانی مسجد یک روز انقلابی است»، گفت: ما چیزی به نام مسجد سکولار نداریم، مسجد سکولار به تدریج تبدیل به مسجد ضرار می‌شود‌ و از دل مسجد سکولار مسجد ضرار خارج می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که ما به‌دنبال مسجد تراز هستیم و قصد انقلابی‌کردن مساجد را داریم ، اظهار داشت: مومنان باید در مساجد تربیت شوند و سپس برای مبارزه با کفار راهی جبهه شوند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: جامعه ما غفلتی داشت که در حال تبدیل شدن به ذکر می‌شود؛ همه دوباره احساس می‌کنند که دوباره باید به مسجد برگردند.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به این‌که در کنار ده‌ها مسئولیتی که برعهده دکتر قالیباف بود، ایشان بر ساخت مسجد اهتمام کرد و همواره بر رسیدگی به مساجد تاکید داشت گفت: امروز به راحتی می‌توانیم از ایشان تعریف کنیم، تشخیص من این است که قالیباف، مدیر نمونه تراز انقلاب اسلامی و برخاسته از متن مسجد است، جنگ‌دیده و دفاع‌دیده بوده و نفس امام راحل به ایشان خورده است.

وی افزود: قالیباف بر پیمانی که بست، ماند و مانند برخی دیگر در نیمه مسیر کار را رها نکرد. روحیه مسجدی و توجه به مراکز دینی از جمله حوزه علمیه از شاخصه‌های ایشان است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه اگر همه مدیران اسلامی طرز فکری مانند دکتر قالیباف در ارتباط با اهمیت دادن به مساجد داشتند، جایگاه ما خیلی بهتر می‌بود اظهار داشت: مدیرانی مانند دکتر قالیباف باید همانند حضرت ابراهیم(ع) به سوی آسمان دست بلند کنند و بگویند “ربنا تقبل منا”.

وی در پایان با اشاره به مسجد جدیدالاحداث ۷۲ تن گفت: این بنا هم از نظر ساخت، کیفیت و نماها قابل ملاحظه است. امیدواریم اینجا مرکز هدایت و آغوش مردم عزیزمان باشد. این مسجد می‌تواند با توجه به جایگاه خاصش، انواع و اقسام کارکرد را داشته باشد.

تجلیل از خدمات محمد باقر قالیباف شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح مسجد 72 تن

این گزارش حاکی است، در پایان از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به پاس زحمات ۱۲ ساله‌اش در شهرداری از طرف حوزه‌های علمیه، امور مساجد و سایر نهادها تقدیر به‌عمل آمد.

 

مسجد 72 تن

 

مسجد 72 تن  

https://www.masjed.ir/u/3m7

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری