دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۰۹۰۱
گزارشگر : وحید پورتجریشی

میزگرد تخصصی انقلاب اسلامی و نقش زن مسلمان در پاکستان برگزار شد

میزگرد «انقلاب اسلامی و نقش زن مسلمان، انقلاب اسلامی و تربیت قرآنی و تحکیم خانواده» با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در محل این نمایندگی فرهنگی برگزار شد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این میزگرد احمد عبداله‌پور، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در حیدرآباد پاکستان، گفت: سی‌ونهمین بهار انقلاب اسلامی در شرایطی آغاز می‌شود که اتفاقات زیادی در سال میلادی گذشته برای جهان اسلام و مسلمانان رقم خورده است. کشتار مسلمانان میانمار، ادامه کشتار مسلمانان یمن، حوادث سوریه و عراق و اقدامات خرابکارانه و تروریستی در نقاط مختلف از جمله این حوادث است. این اتفاقات ناگوار در حالی در منطقه ما رُخ می‌دهد که به یمن و برکت انقلاب اسلامی، کشور ایران از باثبات‌ترین و امن‌ترین کشورهای منطقه است.

انقلاب اسلامی متعلق به همه ملت‌های آزاده است

وی افزود: امنیت ملی امروز ما مرهون مجاهدت‌ها و شهدایی است که خون خود را در راه استقلال و آزادی ملت بزرگ ایران هدیه کردند. همچنین پیشرفت‌های امروز ایران در عرصه های علمی، فرهنگی، پزشکی، هسته‌ای و ... به برکت انقلاب اسلامی است.

عبداله‌پور در ادامه سخنان خود اظهار کرد: انقلاب اسلامی که یک انقلاب فرهنگی و به تعبیر بینان‌گذار جمهوری اسلامی ایران «انفجار نور بود» تنها متعلق به ایران نیست؛ بلکه همه ملت‌های آزاده جهان صاحب آن هستند. بنابراین بر همه واجب است که در حفظ و پاسداشت از دستاوردهای آن کوشا باشیم.

وابسته فرهنگی ایران در حیدرآباد در بخش دیگری از سخنانش علاقه مردم ایران به انقلاب و حکومت اسلامی ایران را علاقه قلبی دانست و افزود: در هفته آینده و روز 22 بهمن یکبار دیگر شکوه این انقلاب را با بیعت مجدد مردم با آرمان‌های آن، ملاحظه خواهیم کرد.

انقلاب اسلامی نقشی والا برای زنان در نظر گرفته است

در ادامه، عابده حسینی، استاد حوزه و نیز مدرس زبان فارسی با بیان سخنانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی با بهره‌‌گیری از تعالیم نورانی اسلام، جایگاه و نقشی والا و مهم برای زنان در نظر گرفته است. در جمهوری اسلامی ایران زنان از یک طرف توانمندی‌های خودشان را در عرصه‌های مختلف اجتماع به اثبات می‌رسانند و از طرف دیگر از فضای خانه و تربیت فرزند و نقش‌های همسری و مادری خود نیز فاصله نمی‌گیرند. این عملکرد نتیجه احترام به آموزه‌های اسلام در مورد اهمیت دادن به خانواده و نقش محوری زن در آن است.

وی ادامه داد: در دوران قاجار، زنان در جایگاه پایین‌تری نسبت به مردان قرار داشتند. باور دیگر این بود که زنان نمی‌توانند باسواد شوند و همچنین زنان در دوره سلطنت پهلوی که زن را عنصری زیبا، افسونگر، تنوع‌آفرین و گذراننده اوقات فراغت هوسبازان می‌دانست و در نتیجه  هویت و اصالت زنان در عصر پهلوی به ‌کلی از بین رفت.

عابده حسینی ادامه داد: یکی از تحولات مهمی که در پرتو انقلاب اسلامی در زنان ایران به وجود آمد، تحول روحی و فکری آنان بود. از این رو پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره شاهد حضور زنان در عرصه‌های مختلف همچون 8 سال دفاع مقدس و سازندگی کشور و پیشرفت‌های علمی هستیم.

این استاد حوزه در خصوص زن از دیگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: می‌خواهیم زن به مقام والای انسانیت برسد. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد، از نظر حقوق انسانی، تفاوتی بین زن و مرد نیست؛ زیرا که هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد. البته در بعضی از موارد تفاوت‌هایی بین زن و مرد وجود دارد که به حیثیت انسانی آنها هیچ ارتباطی ندارد.

الگوی ما حضرت زهرا (س) است

شهناز کاظمی، استاد قرآن و معارف اسلامی در سخنان خود، گفت: با عرض تأسف باید گفته شود که زنان امروز جامعه از تعلیمات حضرت زهرا (س) سرپیچی کردند و وظیفه ما این است که باید در هر زمان و مکان مناسب به زنانی که رعایت حجاب را نمی‌کنند و به تعلیمات اهل بیت (ع) عمل نمی‌کنند، تذکر بدهیم. چون ما الگویی همچون حضرت زهرا (س) داریم.

حجاب، درس انقلاب اسلامی به زنان است

پروفسور ارم نقوی، از دانشکده دولتی حیدرآباد هم در این میزگرد سخنان خود را چنین آغاز کرد: درسی که از انقلاب اسلامی گرفتیم، همین حجاب است. قبل از انقلاب حتی در حالت نماز ما نمی‌دانستیم که باید با پوشش کامل نماز خوانده شود. این از نتایج مثبت انقلاب اسلامی است. یکی از ثمرات انقلاب اسلامی آن است که مادرانی تربیت شدند که ما از آنها درس زندگی می‌آموزیم.

انقلاب اسلامی، انقلابی روحانی بود

خانم نزهت پتهان، عضو یکی از احزاب سیاسی حیدرآباد که به دفعات به ایران سفر کرده است هم در این میزگرد گفت: انقلاب ایران فقط یک انقلاب ظاهری نبود؛ بلکه یک انقلاب روحانی بود. امام خمینی (ره) در یکی از فرمایشات خود در پاسخ به سؤالی با این مضمون که شما انقلاب را با چه چیزی به پیروزی خواهید رساند، فرمودند: با کودکانی که در آغوش مادران هستند. امروز ما همان کودکان هستیم. برای اینکه مادران ما بچه‌هایشان را تربیت کردند و درس را از مادران فداکار ایران گرفتنند.

در ادامه این میزگرد عظمی تقوی، مدیر حزب وحدت مسلمین واحد خواهران در حیدرآباد سخنانی درباره خودشناسی انسان و هدف از تکامل انسان و بشر، بیان کرد.

انقلاب اسلامی ایران کل جهان را متحول کرد

کنول بتول، استاد دانشکده دولتی حیدرآباد، یکی دیگر از حاضرین در این نشست بود که گفت: کلمه انقلاب به منعای تحول و دگرگونی است و انقلاب اسلامی ایران کل جهان را متحول کرد؛ زیرا انقلاب اسلامی، یک انقلاب الهی بود.

اسماء ضیا، مسئول حزب جماعت اسلامی، سیده تنویر فاطمه، پزشک متخصص زنان، حنا سلمان، معلم و وابسته به احزاب فرهنگی، ذکیه شاه، مدیر حوزه جامعه الزهرا (س) حیدرآباد، فراز کشور، وابسته به حزب جماعت اسلامی حیدرآباد، دیگر سخنرانان این میزگرد بودند که در درباره انقلاب اسلامی، نقش زنان مسلمان در جامعه و نیز جایگاه حضرت زهرا (س) در اسلام، نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

https://www.masjed.ir/u/4ip

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری