شنبه / ۲ تیر ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۴
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۲۱۲۹
گزارشگر : ایده ایده
سخنگوی وزارت امورخارجه:

مسجد سنگر اصلی دفاع از هویت ملی و اسلامی مردم است

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص نقش مسجد گفت: مساجد، هنوز هم مهم‌ترین پایگاه تبلیغ اسلام و سنگر اصلی دفاع از هویت ملی و شیعی و ایمان اسلامی این مردم هستند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد، در خصوص اینکه مسجد چگونه می‌توانند در دست‌یابی به اهداف فرهنگی از پیش تعیین شده و حفظ فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی موثر باشند، گفت: در طی قرون متمادی، مساجد همواره سنگر مستحکمی برای دفاع از کیان هویت اسلامی و ایمان دینی مردم ایران و همچنین دفاع از هویت ایرانی ـ اسلامی در برابر تهاجم بیگانگان از مغولان و ترکان عثمانی تا روس و انگلیس و غرب به رهبری آمریکا و حتی استبداد داخلی بوده است.
 
وی ادامه داد: مسجد اصلی‌ترین کانون جوشش انقلاب اسلامی و مرکز رویش نیروهای جوان مسلمان انقلابی بود که به واسطه شبکه گسترده و پوشش وسیع آن درجای جای ایران توانستند نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در انتقال پیام انقلاب و فراگیر کردن خروش ملت مسلمان ایران برعلیه دستگاه ظلم و استبداد رژیم پهلوی ایفا نمایند.

‎سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: ساختار شبکه‌ای و تشکیلات منسجم و به هم پیوسته مساجد، نه تنها در دوره‌ای که فاقد نظام ارتباطات فراگیر و سامانه اطلاع‌رسانی و پیام‌رسانی بودیم، بلکه امروز نیز که به مدد وجود و گسترش روزافزون فضای مجازی و رسانه‌های تعاملی و شبکه‌های اجتماعی، ساختار شبکه‌ای بسیار وسیع و پیچیده‌ای شکل گرفته؛ بازهم نظام ساختارمند و شبکه به هم پیوسته مساجد قادرند و باز می‌توانند همچون سدی در برابر سیل بنیان افکن ِ شبکه‌های مجازیِ بی‌هویت و ضددینی و ضد ارزش‌های اخلاقی و انسانی پایداری و مقاومت نمایند.

قاسمی یادآور شد: گرچه امروزه بدلایل متعدد از نقش بی‌بدیل و منحصربه فرد مساجد که تا قرن‌ها و بخصوص تا دوران شکل‌گیری، قوام و پیروزی نهضت اسلامی، کاسته شده و مساجد به یکی از اهداف تهاجم ضددینی و ضداسلامی ِ گروه‌ها و شبکه‌های معاند تبدیل شده‌اند؛ معذالک کماکان مساجد هنوز از نقشی تاثیرگذار و انسجام بخش و هویت آفرین در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی – ایرانی برخوردارند.

وی افزود: برگزاری آئین‌های مذهبی و پاسداشت شعائر دینی همچون مراسم معنوی ِ اعتکاف با شرکت چند صدهزار نفر از انسان‌های مومن در مساجد سراسر کشور، برگزاری نمازهای یومیه در مقیاسی قابل قبول در اغلب مساجد، حفظ جایگاه محوری مساجد به عنوان کانون فعالیت‌های قرآنی و تربیتی و ارشادی، محوریت مساجد در اداره امور جامعه و رفع نیازهای مردم به خصوص درشهرهای کوچک و روستاها، حضور عاشقانه زنان و مردان مومن و خداجو در ایام ماه مبارک رمضان بخصوص در لیالی متبرک قدر در مساجد و ده‌ها نمونه دیگر، جملگی از مصادیق شایستگی و بایستگی جایگاه مساجد در دفاع از کیان اسلام و عزت اهل‌بیت(ع) و هویت ایرانی است.

‎سخنگوی وزارت امورخارجه ابراز داشت: اتکاء صرف به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های مادی و معنوی مساجد که ثمره قرن‌ها تلاش مومنانه مردم مسلمان و روحانیت شیعه است، برای مقابله با هجمه سنگین به هویت اسلامی – ایرانی کفایت نمی‌کند و مساجد و متولیان آن و زعمای دین و علمای روحانی نیازمند تجهیز به ابزارها و شیوه های نوین (ازجمله فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی و افزارهای دیجیتالی) هستند.

قاسمی با بیان اینکه مهم‌تر از ابزارها و سازوکارهای انتقال پیام، آنچه که بیش از همه نیاز به آن احساس می‌شود، تحول در محتوای پیام‌های دینی، معنوی و اسلامی به منظور تاثیرگذاری بر نسل جوانی است، خاطرنشان کرد: برخی شبکه‌های مجازی با بعضا محتوای مخرب، ایمان دینی و هویت ایرانی- اسلامی آن را هدف گرفته‌اند، به بیان ساده‎تر، در عصر رسانه‌های تعاملی، دیگر منابر و مجالس یک‌سویه، به تنهائی پاسخگوی نیاز و عطش جوانان نیست.

وی بیان کرد: جوانانی که درجستجوی هویت خویش بعضا مورد طمع عرفان‌های کاذب و هویت‌های جعلی ضددینی و آموزه‌های ضداسلامی قرار می‌گیرند و نجات آنها از گرداب بی‌هویتی و هویت‌گریزی و ایمان‌زدائی؛ نیازمند یک مفاهمه و تعامل دوسویه است، فضای مجازی و رسانه‌های تعاملی، بستر بسیار مناسبی برای چنین تعاملی است.


*تقویت جذابیت‌های مساجد و انتقال پیام‌های معنوی به شیوه‌های مدرن مانع از تهاجم فرهنگی است

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اینکه مسجد چگونه می‌تواند در برابر تهاجم فرهنگی و جاذبه‌های آن مقاومت نماید، نیز تصریح کرد: با تحولات بنیادین و ساختاری که ظرف یک قرن اخیر به خصوص سه دهه گذشته در سطح جهان و در میان جوامع انسانی رخ داده، که به پدیده جهانی شدن یا جهانی‌سازی شهرت یافته، به تعبیر مک لوهان واضع نظریه "دهکده جهانی"، جهانِ انسانی به سمت کوچک شدن و یکپارچه شدن و ایجاد جامعه جهانی بشری حرکت می‌کند.

قاسمی ادامه داد: این البته بیانی زیبا و ظاهر فریب از یک واقعیت تلخ است که درآن هویت‌های فردی، محلی، ملی و دینی به نفع یک هویت واحد غربی (و آنگونه که آمریکائی‌ها می پسندند و می‌خواهند، اشاعه مدل زندگی آمریکائی) American way of Life مضمحل و ادغام می‌گردند.

‎وی عنوان کرد: بدیهی است این تهاجم فرهنگی، بیش از همه بنیان‌های اعتقادی،  دینی، ایمانی و شالوده‌های هویتِ ملت‌های مستقل و غیرغربی و مخالفِ سلطه همچون ایران اسلامی را هدف گرفته است، اما برخلاف دهه‌های گذشته این تهاجم دیگر به صورت یک فرمول خطی ساده، شامل تبلیغات رسانه‌های معاند و انتشار اخبار و تحلیل‌های جهت‌دار و یا تهیه فیلم‌ها و برنامه‌های ضدفرهنگی مانند تولیدات سینمائی هالیوود عمل نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه توضیح داد: امروزه، هم شیوه‌ها و سازوکارهای تهاجم فرهنگی و هم محتوای پیام‌ها، به صورت دیجیتالی درآمده است، در فهم اثر بخشی این شیوه و محتوای جدید، توجه به همین یک نکته کافی است که مجموع مخاطبین رسانه‌های دیداری و نوشتاری غرب و تولیدات هنری هالیوود و مواردی از این قبیل از چند ده میلیون نفر در سطح جهان فراتر نمی‌رود.

قاسمی افزود: این درحالی است که چهار شبکه عمده پیام رسان اجتماعی – تعاملی یعنی فیس‌بوک، یوتیوب، توئیتر و اینستاگرام، مجموعا 4 میلیارد نفر از مردم دنیا را تحت پوشش قرار داده‌اند.

‎وی بیان کرد: مقابله با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی به بنیان‌های دینی، اعتقادی و هویت ملی ِایران اسلامی، که به مثابه جنگ جهانی پنهانی و خاموش در جریان است، صرفا با شیوه‌های سلبی ِحذف و طرد و انکار، امکان‌پذیر نیست و سیاستی دیگر لازم است.

سخنگوی وزارت امروخارجه گفت: بازگشت و احیای کار ویژه مساجد به عنوان ملجاء و ماوای ِ جوانان سرگشته و جویندگان حقیقت، یکی از این راهکارها است، باید هرچه بیشتر برتقویت جذابیت‌های مساجد و انتقال پیام‌های معنوی به شیوه‌های مدرن و تحول در محتوای پیام، همت گماشت تا عامه و توده مردم بخصوص نسل جوان، پاسخ پرسش‌ها و ابهامات خویش را در مساجد بجوید و آن را بیابد.

 

*مساجد باید به ارائه تصویری واقعی از اسلام رافت و رحمانیت و صلح و مدارا، همت گمارند

قاسمی در رابطه با اینکه مسجد چگونه می‌تواند مانع گرایش جوانان به فرهنگ بیگانگان شود، نیز اظهار کرد: نکته ظریف و قابل تامل اینکه، برغم کاهش نسبی تاثیرگذاری و نقش آفرینی مساجد در داخل، به مدد پیروزی انقلاب اسلامی و فراگیر شدن پیام انقلاب اسلامی که همان اسلام رحمانی و اسلام ناب محمدی(ص) است، شبکه گستره‌ای از مساجد در سراسر جهان شکل گرفته و مساجد به کانون جوشش و مباحث فکری- فرهنگی و مرکز جنبش‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند.

وی تاکید کرد: این امر، از یک سو معلول و متاثر از پیام انسانی و اسلامی انقلاب  فرهنگی مردم ایران است و از سوی دیگر ظرفیت و امکانی بی‌نظیر برای کارکرد دیپلماسی دینی کشورمان فراهم کرده است، معذالک آنچه باعث تاسف عمیق است، سوء استفاده اندیشه های باطل تحت لوای اسلام، از جمله آموزه‌های وهابیت و سلفی‌گری با منشاء عربستان سعودی و دیگر کشورهای مرتجع منطقه، از مساجد و امر مقدس تبلیغ است که باعث ترسیم چهره‌ای غیرواقعی و خشن از اسلام و ترویج تروریسم تکفیری شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ابراز داشت: مساجد در ایران، امروز رسالت مضاعفی بر دوش دارند و علاوه بر وظیفه ذاتی تبلیغ آموزه‌های دینی و آموزش معارف اهل‌بیت(ع) و ترویج اخلاق حسنه محمدی(ص)، بایستی دریک نگرش نرم‌افزارانه و درچارچوب دیپلماسی دینی، به ارائه تصویری واقعی از اسلام رافت و رحمانیت و صلح و مدارا، همت گمارند تا آثار سوء و نکبت ناشی از اسلام خشونت طلب وهابی – تکفیری زدوده شود.

قاسمی تاکید کرد: مساجد، هنوز هم مهم‌ترین پایگاه تبلیغ اسلام، اصلی‌ترین ملجاء و ماوای انسان‌های خسته از زندگی مدرن ماشینی و سنگر اصلی دفاع از هویت ملی و شیعی و ایمان اسلامی این مردم هستند.

وی گفت: جلوگیری از دوقطبی سازی‌های کاذب در میان مردم و جوانان، دوری از قدرت و سیاست بازی‌های رایج زمانه، تجهیز به جدیدترین شیوه‌ها و راه‌های ارتباط و تعامل با مردم و مخاطبین، تحول در محتوای پیام‌ها برای جذب هرچه بیشتر جوانان و تغییر در سبک سنتی ِ تبلیغ یک‌سویه و اتخاذ شیوه‌های تعاملی به خصوص در فضای مجازی، از جمله مهم‌ترین راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی علیه مردم بزرگ و با ایمان ایران است.

https://www.masjed.ir/u/5rg

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری