شنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۷
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۳۶۰۲
گزارشگر : ایده ایده
گزارش؛

نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، از ایده تا اجرا

نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد بیستم آبان ماه جاری در حسینیه الزهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد بیستم آبان ماه جاری در حسینیه الزهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه همانطور که عنوانش توضیح می‌دهد، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است و در راستای ارتقاء دانش مدیریتی ائمه جماعات برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد برگزار می‌شود

بنابراین گزارش، در شهریورماه گذشته، دوره آموزشی تخصصی مدیریت مسجد برای ۱۵۰۰ امام جماعت فعال استان تهران برگزار شد که یکی از خواسته‌های اصلی آنها ادامه این دوره‌های آموزشی بود. لذا آموزش های این دوره به صورت مداوم به ائمه جماعات ارائه و نمایشگاهی با همان محتوا برگزار خواهد شد.

نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد در نظر دارد تا تمامی آثار و محصولاتی را که به ارتقاء دانش مدیریتی امامان جماعت کمک میکند به معرض دید بگذارد تا علاوه بر اینکه ایشان با این محصولات آشنا می‌شوند، نهادها و ارگان‌هایی که به نوعی با مساجد در ارتباط هستند از آن بهره ببرند.

یکی از خصوصیات این نمایشگاه این است که در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌تواند دستاوردهای خود را در طی این سالها ارائه دهد.

ویژگی دیگر این نمایشگاه که البته ایده برپایی نمایشگاه نیز به حساب می‌آید، حضور ائمه جمعه 32 استان کشور به همراه تیم فرهنگی است که شامل مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج نواحی و سازمان اوقاف آن استان می‌شود. این نمایشگاه تجربه امور مساجد تهران را در این سالها، منطبق با مختصات هر استان به اشتراک می‌گذارد. انطباق این تجربیات با ارائه ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمایشگاه تحقق خواهد یافت.

بنا به گفته سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد هدف این نمایشگاه ارائه الگوی یکپارچه‌ی مدیریت مسجد و انتقال دانش آن به ائمه جماعات و کارگزاران مساجد است. همچنین این دانش و تجربیات با ائمه جمعه و نمایندگی‌های ولی فقیه در استان ها نیز در این فرصت به اشتراک گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه در پنج بخش برگزار می‌شود. بخش اول «مبادی» نام دارد که به مسجد از نگاه رهبر انقلاب، معرفی ائمه جماعات، شهدای محراب و همچنین به دشمن شناسی، مسئله شناسی و نقش مسجد در منظومه مسائل گفتمان انقلاب اسلامی می‌پردازد.

در واقع آنچه که در بخش «مبادی» ارائه می‌شود، قسمتی از آموزش‌هایی است که در دوره تخصصی مدیریت مسجد در دماوند به ائمه جماعات آموزش داده شد.

بخش دوم این نمایشگاه به آشنایی با مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، بخش سوم این نمایشگاه به برنامه راهبردی مرکز اختصاص داده شده است. توانمندسازی طراحی و فرآیند جذب، استقرار، تکریم، روش و آموزش ائمه جماعات اولین راهبرد این بخش هستند.

بخش سوم این نمایشگاه به برنامه راهبردی مرکز اختصاص داده شده است. توانمندسازی طراحی و فرآیند جذب، استقرار، تکریم، روش و آموزش ائمه جماعات اولین راهبرد این بخش هستند. این بخش شامل 5 راهبرد است.

در بخش چهارم، اما پیشانی و آینه مرکز رسیدگی به امور مساجد، که همان تارنماهای پایگاه تخصصی مسجد، باشگاه ایده پردازان مسجدی، مسجد کالا و مسجد تی وی هستند، مورد بازدید قرار می‌گیرند. این تارنما ها در طول مدت فعالیت مرکز، به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در حوزه مسجد، یافتن ایده‌های ناب برای تعالی مسجد و جایگاه آن پرداخته‌اند.

در بخش پنجم نمایشگاه، هدف از برگزاری آن نمایان شده و آنچه که در طول چهل سال انقلاب اسلامی در ارتباط با مسجد مورد اهمیت قرار گرفته به شرکت کنندگان ارائه می‌شود. «آشنایی با مولفه های مسجد طراز اسلامی» در این بخش هدف نمایشگاه را تکمیل کرده و رسیدن به مسجد طراز که مورد نظر بزرگان دین و ولایت فقیه است را به عنوان بخش پایانی ارائه می‌دهد. البته در بخش پنجم آشنایی با تولیدات مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در برنامه قرار گرفته است.

در این نمایشگاه یک سری اسناد بالادستی و کاربردی با مضمون دانش مدیریت مسجدی در قالب ۸۰ اثر مکتوب ارائه می‌شود که شامل تجربیات و محصولات فرهنگیِ منتشر شده در مرکز رسیدگی به امور مساجد است. این محصولات به طور الکترونیکی به شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.

 

 

https://www.masjed.ir/u/6Qz

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: