یکشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۳۹۲۷
گزارشگر : ایده ایده
آیت‌الله صفایی بوشهری:

مدیریت مساجد با توجه به شرایط معاصر ضروری است

امام جمعه بوشهر نبود تعریف مسجد تراز اسلامی را بزرگترین آسیب مساجد در شرایط کنونی انقلاب و جهان دانست و افزود: با توجه به شرایط معاصر مدیریت مساجد ضروری است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر ضمن بازدید از نمایشگاه تخصصی مدیرت مسجد، با بیان اینکه در مساجد چیزی به نام مدیریت وجود ندارد، اظهار کرد: وقتی ما در مسجد مدیریت نداریم نمی‌توان به دنبال نواقص مدیریتی در آن باشیم. 

 

وی مدیریت را یک مفهوم دقیق و کاربردی دانست و بیان کرد که این علم تمام امکانات مادی و منابع انسانی را سازماندهی و به صورت نظام‌مند به سوی هدف پیش می‌برد، در مساجد ما چنین مفهومی وجود ندارد. 

 

آیت‌الله صفایی بوشهری با تأکید بر لزوم وجود مدیریت در مساجد عنوان کرد: مساجد ما به صورت سنتی و نامنظم کار خود را پیش برده و با همین شرایط هم موفق بوده اند، اما با توجه به شرایط معاصر مدیریت مساجد ضروری است. 

 

وی در رابطه با وجود نهاد‌های مختلف در مساجد نیز اظهار کرد: این نهاد‌هایی که در درون مساجد وجود دارند مانند بسیج یا کانون‌های فرهنگی و هنری این‌ها یک فرصت برای امام جماعت مسجد هستند اگر امام جماعت بتواند از این فرصت‌ها استفاده کند می‌تواند هم به مسجد رونق بخشیده و هم برای آن‌ها جاذبه ایجاد کند و هم اینکه جمعیت را به صورت نظام‌مند به اهداف خود برساند. اما چون تعریف ذاتی و اعتقادی نشده اعتماد به برخی آن‌ها دچار مشکل است. این نهاد‌ها مانع مسجد نبوده و حامی هستند و می‌توانند به تحقق اهداف مساجد کمک کنند. 

 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان کرد: بزرگترین آسیب مساجد ما این است که برای مسجد تراز اسلامی و شرایط کنونی جهان تعریف نداریم و هرکس مسجد را با دیدگاه خود تعریف کرده و هر برنامه‌ای که اجرا می‌شود با یک معیار سنتی و جاذبه‌های کوچک اجرا می‌شود؛ در حالیکه مسجد در شرایط کنونی یعنی مسجدی که مظهر نجات و کمال انسان است که محل تحقق تمدن اسلامی است چنانکه مسجد النبی در صدر اسلام چنین مسجدی بوده است. 

 

وی یادآور شد: ما باید تعریف صحیحی از مسجد تراز اسلامی در جهان معاصر به ویژه در شرایط کنونی انقلاب داشته باشیم و مدیریت‌ها را برای تحقق این شرایط انجام دهیم. 

اخبار مرتبط: ما نیازمند مساجد با اندیشه‌ نبوی هستیم و مساجد تراز اسلام این کار را انجام می‌دهند

انتهای پیام/
https://www.masjed.ir/u/73p

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: