یکشنبه / ۲ دی ۱۳۹۷ / ۲۱:۵۹
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۰۵۱
گزارشگر : ایده ایده
گزارشی از مسجد آشتیانی

آینده نگری امام راحل(ره) دلیل رونق مساجد

پایگاه بسیج مسجد آشتیانی‌های خیابان ۱۷ شهریور تهران با اضافه‌شدن یک طلبه جوان به ترکیب فعالان آن، تا حدودی رونق گذشته خود را به دست آورده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان امام خمینی(ره) در سال های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با درک شرایط حساس کشور، دستور صدور بسیج را دادند و درباره اهمیت این نهاد مردمی و انقلابی فرمودند «قضیه بسیج، همان مساله ای است که در صدر اسلام بوده است این مساله جدید نیست، در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است، باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر کسی در هر شغلی که هست مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان.»

 

بسیج که شکل گرفت تحولی بزرگ در عرصه های مختلف کشور به ویژه در دفاع از کشور در برابر رژیم بعثی-صهیونیستی صدام به وجود آمد.

 

موضوع مهم در این میان، محل و مرکز اصلی خدمت بسیجیان جان برکف و با اخلاص کشورمان بود و امام خمینی(ره) نیز در این زمینه تصمیمی بزرگ و ماندگار گرفتند که امروزه نیز اثرات و برکات تمام نشدنی آن در جای جای میهن مان دیده می شود.

 

این تصمیم مهم و اثرگذار رهبر کبیر انقلاب اسلامی، قراردادن مسجد به عنوان پایگاه اصلی مساجد کشور بود، مساجد محور شدند و امروزه در سراسر کشورمان پایگاه های مقاومت و دفاع از اسلام، انقلاب و میهن وجود دارد.

 

آغاز فعالیت بسیج در مساجد که خیلی زود اثرات مهم خود را در مقابله با گروهک های ضد انقلاب و دشمن متجاوز بعثی نشان داد، با مشکلاتی نیز همراه بود.

 

«حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین مطهری یزدی» مسئول اسبق کمیته حل اختلاف ائمه جماعات و بسیج مساجد پیش از این در گفت‌و گو شبستان در این باره گفته بود «تمرکز فعالیت بسیج در مساجد، تدبیر و آینده‌نگری دیگری از امام خمینی (ره) بود و فعالیت این نهاد در مساجد و تحت مدیریت و هدایت ائمه جماعات می‌تواند موجب مصونیت آن از تحریفات اعتقادی و فرهنگی شده است.»

 

Image result for ‫حجت الاسلام سید حسین مطهری یزدی‬‎

 

وی همچنین گفت «بحران‌های داخلی و فعالیت‌ جریان‌های ضد انقلاب، ریشه مشکلات اولیه میان ائمه جماعات و بسیجیان بود، هرچند مشاهدات عینی من حکایت از تعامل سازنده و مطلوب میان بیش از 90 درصد ائمه جماعات و هیات امنای مساجد با اعضای پایگاه‌های بسیج داشت با این وجود ادعای مدیریت مسجد و اختلاف عقاید یا نظرات، گاهی موجب بروز مشکلاتی می‌شود

 

این وضعیت امروزه نیز کم و بیش در برخی از مساجد کشور مشاهده می شود برای نمونه «حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدجلال بنی هاشمی» امام جماعت مسجد آشتیانیها از وجود رکود در پایگاه مقاومت بسیج این مسجد خبر داد و اظهار کرد که این پایگاه در دوران دفاع مقدس بسیار فعال بود و ده ها رزمنده از این پایگاه و مسجد روانه جبهه های حق علیه باطل شدند.

 

امام جماعت مسجد آشتیانیها افزود: پایگاه بسیج این مسجد چند سالی بود که با برنامگی و سستی دست و پنجه نرم می کرد تا اینکه با تدبیر ناحیه و حوزه مقاومت بسیج مربوطه، این وضعیت طی یک ماه اخیر اندکی تغییر کرده است.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بنی هاشمی

 

وی اضافه کرد: اخیرا خالدی؛ طلبه حوزه علمیه امام القائم(عج) تهران، مسئولیت پایگاه مقاومت بسیج مسجد آشتیانیها را برعهده گرفت و جنب و جوش خوبی در این پایگاه ایجاد کرده است.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بنی هاشمی ادامه داد: آقای خالدی طی یک ماه فعالیتش در مسجد آشتیانیها، با حضور در برخی از مدارس محلات 17 شهریور و میدان شهدا توانسته است تعدادی از کودکان و نوجوانان دانش آموز را جذب کند.

 

تدبیر ناحیه شهید محلاتی برای رونق دوباره فعالیت‌های مسجد آشتیانیها

 

وی افزود: تاکید من به آقای خالدی این است که باید برنامه ای مدون و مشخص تهیه شود، در جلسه شورای فرهنگی مسجد آشتیانیها مطرح شود و پس از تایید این شورا و با نظارت امام جماعت این مسجد، برگزار شود.

 

امام جماعت مسجد آشتیانیها گفت: امیدواریم اقدمات این طلبه جوان بتواند رونقی به فعالیت های مسئولیت پایگاه مقاومت بسیج مسجد آشتیانیها بدهد و این در صورتی است که در جذب کودکان و نوجوانان موفق باشد.

 

همکاری پیر و جوان در مسجد آشتیانیها

 

به گزارش خبرنگار ما، واحد خواهران پایگاه بسیج مسجد آشتیانیها در روزهای چهارشنبه از صبح تا بعدازظهر در این مسجد برنامه های خوبی برگزار می کنند.

 

همچنین گروه دیگری با مدیریت سرکار خانم رسولی محلاتی، دوشنبه ها در مسجد آشتیانیها فعالیت دارند. فعالیت این دو گروه نشان دهنده ظرفیت خوب و گسترده پایگاه بسیج مسجد آشتیانیها است که نیازمند برنامه ریزی دقیق و خوب است.

 

مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد مسجد آشتیانیها جزو مساجد فعالی است که همه روزه برنامه های دینی، فرهنگی و قرآنی از جمله قرائت قرآن و همچنین تفسیر قرآن کریم با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بنی هاشمی در آن برگزار می شود.

 

سخن آخر اینکه هر مسجدی که امام جماعتی فعال داشته باشد، به جوانان میدان دهد و نسل جوان فعال در آن از تجربیات و دانش بزرگترها استفاده کنند، موفق می شود. این واقعیتی است که با اضافه شدن یک طلبه بسیجی به ترکیب فعالان مسجد آشتیانیها در آینده نزدیک در این مسجد شاهد آن خواهیم بود.

 

 

جلسه‌ای که با همکاری اعضای هیات امنا و بسیج در مسجد آشتیانیها برگزار شد

https://www.masjed.ir/u/76W

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری