دوشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۴۴۹۹
گزارشگر : ایده ایده
گزارش؛

اهمیت دیپلماسی مسجد در تمدن‌سازی نوین اسلامی

مقاله‌ای آمریکایی که مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) آن را تلخیص و ترجمه کرده است، نشان می‌دهد کشوری همچون ترکیه در سال‌های اخیر بسیاری از سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی خود را با دیپلماسی مسجد پیش می‌برد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا؛ مقاله‌ای آمریکایی که مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) آن را تلخیص و ترجمه کرده است، نشان می‌دهد کشوری همچون ترکیه در سال‌های اخیر بسیاری از سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی خود را با دیپلماسی مسجد پیش می‌برد.

نا بر این گزارش: در ابتدای این مقاله آمده؛ دین در دوران زعامت رجب طیب اردوغان بر ترکیه به ابزاری مهم درسیاست خارجی این کشور تبدیل شده است. ترکیه در کشورهایی ازآمریکای لاتین تا آفریقای جنوبی به ساختن مساجد، تأمین مالی آموزش دینی، ترمیم میراث عثمانی و ترویج نسخه خاصش در رهبری اسلامی ازطریق آن موارد اقدام می‌کند.

این مقاله می‌افزاید: مؤسسات دولتی و سازمان‌های جامعه مدنیِ مخصوص ارشاد دینی ازطریق ترکیب اسلام سنی وقومیت ترکی اقدام به گسترش زبان و فرهنگ ترکی درکنار دروس دینی کرده و پرچم ترکیه را در پروژه‌های جدید برافراشته‌اند. در ذهن کسانی که این سیاست‌ها را اتخاذ می‌کنند، ترکیه به دلیل وارث امپراتوری عثمانی بودن، آخرین قلعه اسلام و رهبر بدیهی نهضت تمدن اسلامی است.

 

اهمیت دیپلماسی مسجد در تمدن‌سازی نوین اسلامی

در بخش دیگری از مقاله آمده است: یکی از واضح‌ترین ابزارهایی که ترکیه از طریق آن شایستگی‌های دینی‌اش را اشاعه داده، ساختن مساجد جامع در سراسر جهان مانند آلبانی، آمریکا، آلمان، کوبا، رومانی و ونزوئلا است. دولت ترکیه این پروژه‌ها را از طریق بنیاد دیانت حمایت می‌کند. دیانت درسال ۱۹۲۴ هم‌زمان با افول امپراتوری عثمانی و تولد دولت جدید ترکیه برای ترویج یک نسخه سکولار ازاسلام تأسیس شد و در ابتدا مأموریت داخلی داشت و تا کودتای ۱۹۸۰ نقش برجسته‌ای در خارج از مرزهای ترکیه ایفا نمی‌کرد، اما از آن پس برای ترویج نسخه سکولار اسلام دربین مهاجران ترک مأموریت یافت. حزب عدالت و توسعه مأموریت بین‌المللی دیانت راگسترش داد. دیانت ازسال ۲۰۱۰ که یک موسسه نیمه‌مستقل بود، کاملاً تحت کنترل دولت در آمد. بنیاد دیانت امروزه درسراسر جهان فعالیت می‌کند، از آمریکای لاتین تا اروپا، آفریقا وآسیا و به اجتماعات مسلمانان خدمات گوناگون دینی ارائه می‌دهد.

برای دریافت ترجمه کامل این مقاله اینجا را ببینید.

تعامل سیاسی و فرهنگی در مسجد

یکی از ده‌ها نمونه مستند در تأیید ادعای مقاله مجله آمریکایی Foreign Affairs، سفر داوود اوغلو، نخست‌وزیر سابق ترکیه به بالکان و تعامل سیاسی و فرهنگی او با مردم در مسجد بود. آنگونه ادیان‌نیوز در سوم مهر 1390 گزارش کرده است داوود اوغلو در شهر‌های پریشتینا و پریزرن در کشور کوزوو و همچنین شهر موستار در بوسنی و هرزگوین به مسجد رفت و همراه با مردم، نماز تراویح را به جای آورد. همچنین وی نماز عید فطر را در مسجد غازی خسرو بیگ در شهر سارایوو خواند. در ادامه به شهر کونستانس واقع در کشور رومانی رفت و در مسجد تاریخی هانکار نماز ظهرش را اقامه کرد و در دیدار با ساکنان محلی شهر، عید فطر را تبریک گفت.

روش و شیوه داوود اوغلو در برقراری روابط با بخش‌های مختلف مردم در کشورهایی که از آن‌ها بازدید کرده است، تفاوتی اساسی با وزرای خارجه ترکیه، قبل از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ دارد. قبل از ۲۰۰۲، وزرای خارجه ترکیه تنها با اجتماعات ترک دیدار می‌کردند اما سیاستمدارانی همچون داوود اوغلو قادر اند از طریق تماس با ساکنان محلی مساجد، روابط نزدیکی با همه مردم برقرار کند.

به قلم مجتبی اصغری

انتهای پیام

ایکنا
https://www.masjed.ir/u/7nd

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری