یکشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۴
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۱۵۳
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

نائب‌الشهدا تا کربلا

ایام اربعین، همه زائرین اربعین می توانند به نیابت از یکی از شهدای مسجد محل و یا شهدای مدافع حرم زیارت خویش را به جای آورند و نائب‌الشهدا باشند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد ایده؛ امسال اربعین نا‌ئب‌الشهید شده‌ام تا بگویم از سرزمینی قصد کربلای حسین کرده‌ام که آزادی و امنیتش مرهون شهیدان شاهدی است که با تأسی بر سیدالشهدا درخون خود تپیدند تا بر دامان عزت و شرافت مام میهن، گرد ننشیند. آنانی که از اعماق وجود بر لب زمزمه داشتند تا کربلا رسیدن یک یا حسین دیگر:
 
ایده: ایام اربعین، همه زائرین اربعین می توانند به نیابت از یکی از شهدای مسجد محل و یا شهدای مدافع حرم زیارت خویش را به جای آورند و نائب‌الشهدا باشند.

 

مشروح ایده

 

پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) فرصت دوباره میثاق با شهدا و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. قدرشناسی از مقام شامخ شهدا ایجاب می‌کند تا در سفر اربعین حسینی(ع) که نعمت آن را مرهون خون پاک شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم هستیم، خود را در این سفر نایب شهدا بدانیم و به نیابت از ایشان زیارت اربعین را به جای آوریم.

 

اهداف طرح

 

۱. از منظر سیاسی: با توجه به دشمنی هایی که نسبت به جهان اسلام صورت می پذیرد و شعله ور شدن آتش جنگ در اکثر کشورهای اسلامی و به خصوص شیعی، در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری جوامع اسلامی نیازمند توسل به ترویج فرهنگ صحیح جهاد، ایثار و شهادت هستند. از طرفی می بایست از این اجتماعی میلیونی و ظرفیت ارزشمندی که ایجاد شده است، با برنامه‌ریزی و جهت‌دهی مناسب در راستای مصالح و منافع سیاسی جهان اسلام و تشیّع، بیشترین و بهترین بهره‌برداری را نمود.

 

۲. از منظر اعتقادی: در روایات آمده است، حضرت مهدی (عج) در زمان ظهور خود در کنار کعبه پرچم یا لثارات الحسین (ع) را بلند می‌کنند و می‌فرمایند«یا أهل العالم إن جدّی الحسین». فی الواقع قائم آل محمد(عج) بر ادامه راه عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت برای نجات بشریت تاکید می کنند و این پیام را برای ما مدعیان پیروی و یاری ایشان دارند که اگر قرار است از یاران امام زمان خویش باشیم، باید شهادت‌طلب بوده و برای فراهم آوردن سپاه ایشان در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش نمائیم.

 

۳. از منظر فردی: شهدا امامزادگان عصر ما هستند. آنها به نیابت ما نیازی ندارند چرا که ان شاء الله با مولایشان محشور هستند. ولی ما در خم دنیاماندگان،  برای آنکه عمل مان مورد پذیرش قرار گیرد ، به دخیل کردن شهداء در زیارتمان، با پذیرش نیابت آنها و همراه کردن آنها در این مسیر زینبی نیاز مبرم داریم. به امید آنکه بدین واسطه، مورد عنایت و شفاعت آنها قرار گیریم.

 

۴. از منظر تربیتی: جوامع اسلامی با خلاءهای در معرفی الگوهای اصیل و امروزی به خانواده ها و جوانان روبرو هستند اما شاید بتوان اذعان داشت که مهمترین دستاوردی که طرح«نائب الشهید» می‌تواند داشته باشد، معرفی شهداء به عنوان الگوهای کارآمد به جوانان و خانواده‌هاست که حس تقرب به شهداء، همزاد پنداری با آنها، حس توفیق در کنار و مشابه آنها بودن و به جای آنها بودن را ایجاد و نهادینه می‌کند.

 

بایدها و نبایدها

 

تشکیل کارگروه نائب‌الشهید در موکب‌های اربعین حسینی با هدف ساماندهی طرح نائب‌الشهید

 

ثبت نام از نائبان شهدا و جمع‌آوری عکس و مشخصات اصلی شهدایی که به نیابت از ایشان زیارت بجا آورده می‌شود.
 
زینت‌ها و مستحبات

 

تهیه فلش‌کارت‌هایی از سخنان و وصیت‌نامه شهدا جهت اهداء به زائرین اربعین برای یادآوری طرح نائب‌الشهید

 

اجرای طرح نائب‌الشهید به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو جهت مشارکت دیگر کشورها در طرح

 

نصب بنرها و پوسترها و تبلیغات محیطی در مسیر پیاده‌روی اربعین جهت ترویج و معرفی هرچه بیشتر طرح به زائرین

 

پشتوانه نظری
 
مقام معظم رهبری(دامت برکاته)
"روزبه‌روز باید یاد شهدا و تکرار نام شهدا و نکته‌یابی و نکته‌سنجی زندگی شهدا در جامعه‌ی ما رواج پیدا کند. و اگر این شد، آن‌وقت مسئله‌ی شهادت که به معنای مجاهدت تمام‌عیار در راه خدا است، در جامعه ماندگار خواهد شد".
بیانات در دیدار اعضای ستادهای «کنگره شهدای امور تربیتی»، «کنگره شهدای دانشجو»، و «کنگره شهدای هنرمند»، 27/ 11/ 93
 
https://www.masjed.ir/u/7K7

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری