سه شنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۴
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۴۹۷
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

دارالمومنین بچه‌های انقلاب

اگر سرگذشت جذاب مساجد را بخوانی یقین خواهی یافت مساجدی هستند که تاریخ سازند، به این معنا که عهد تازه‌ای را آغاز می‌کنند و در این عهد انسا‌ن‌هایی ویژه‌ای را تربیت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، اگر سرگذشت جذاب مساجد را بخوانی یقین خواهی یافت مساجدی هستند که تاریخ سازند، به این معنا که عهد تازه‌ای را آغاز می‌کنند و در این عهد انسا‌ن‌هایی ویژه‌ای را تربیت می‌کنند. مثل مسجد حضرت رسول اکرم(ص) روستای مسگرآباد که در عصر عسرت و تبعید بنا گردید، اما توانست پاتوق مبارزان انقلابی تا پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن باشد.

از آن روزهای انقلاب روزهای زیادی گذشته است اما هنوز هم می‌توانی حال و هوای انقلاب را بر دیوارهای مسجد و در برنامه‌های پرطرفدار مسجد به تماشا بنشینی:

 

شناسنامه مسجد

نام مسجد: مسجد حضرت رسول اکرم(ص)، مسگرآبادی‌ها

محل ساخت: تهران؛روستای مسگرآباد

سال ساخت:دوره قاجاریه

زمانی که ناصرالدین‌شاه طایفه کلهرها را از کرمانشاه به روستای مسگرآباد تبعید کرد. 4 برادر از طایفه کلهر که از ملاکان این روستا بودند قطعه زمینی را برای ساخت مسجد وقف کردند. این مسجد یکی از فعال‌ترین پایگاه‌های مردمی در دوران انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس بوده و شهدا و جانبازان بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 

ایده‌های مسجد

این مسجد موقوفه تبعیدی‌های قاجار است

زمین مسجد را 4 برادر از طایفه کلهرها که ناصرالدین شاه آنها را از کرمانشاه به مسگرآباد تبعید کرده بود، وقف کرده‌اند. زمین اولیه آن 200‌متر بود و 2 گنبد داشت. بعد‌ها که جمعیت اینجا بیشتر شد مسجد جوابگوی نمازگزاران نبود و خانه‌های اطراف آن خریده و به وسعت مسجد اضافه شد. در کنار مسجد حسینیه‌ای هم ساختند که در ایام محرم و صفر مردم با کمبود جا مواجه نشوند. در حال حاضر مسجد با حسینیه کنارش مساحتی بیش از یک هزار و 800  مترمربع دارد.

 

عکس روحانی مبارز مسجد بر دیوار شبستان

وقتی وارد شبستان مسجد می‌شویم، بر دیوار شبستان تصویر 52 شهید به چشم می‌آید. بالای دیوار تصویر شیخ «علی‌اوســطی» روحانی مبارز مسجد قرار دارد. حجت‌الاسلام شیخ علی اوسط به شیخ فلاخن‌انداز معروف بود.

به او شیخ قلاب سنگی هم می‌گویند. چون یک فلاخن یا همان قلاب سنگ داشت و هنگام تظاهرات با آن به طرف گاردی‌ها و مأموران رژیم طاغوت سنگ پرتاب می‌کرد. هدف‌گیری‌اش هم دقیق بود. وی سال 1356 در یک درگیری توسط گاردی‌ها محاصره شده و بر اثر اصابت چند گلوله شهید شد.

 

تکریم خانواده شهدا برنامه پرطرفدار مسجد

یکی از برنامه‌های پرطرفدار مسجد، تکریم خانواده شهداست. در ایام عید و ماه رمضان اهالی مسجد به دیدار خانواده شهدای مسگر‌آباد می‌روند  و با  این کار هم یادی از شهدای محله می‌شود و هم خانواده‌ها خوشحال می‌شوند. چون این بچه‌ها از مسجد اعزام شده‌اند و ما وظیفه خودمان می‌دانیم تا باسرکشی به پدر و مادرهای شهدا، آنان را از خودمان راضی کنیم.

 

جوانان اینجا دوست نداشتند سرباز پهلوی باشند

مسجد مسگرآباد به پایگاه ضدپهلوی معروف بود و در فعالیت‌های انقلابی نقش پررنگی داشت. یکی از افتخاراتی که خود اهالی با غرور از آن یاد می‌کنند این است که از این محله در دوره پهلوی‌ها هیچ جوانی به خدمت سربازی نرفته است. در دوره پهلوی هیچ‌کدام از بچه‌های اینجا برای سربازی نرفتند. دوست نداشتند در خدمت رژیم شاهنشاهی باشند و برای فرار از سربازی خودشان را پنهان می‌کردند.

 

اینجا دارالمومنین بچه‌های انقلابی بود

مسجد رسول اکرم(ص) در برهه‌ای مأمن و مخفیگاه شهیدان نواب صفوی و سیدعلی اندرزگو بوده است. به دلیل حاشیه‌ای بودن محله و روحیه مذهبی اهالی بسیاری از مبارزان انقلابی برای مخفی شدن به این محله می‌آمدند و پاتوقشان هم مسجد بود. در زمان انقلاب، روحانیون زیادی برای تکثیر و توزیع اعلامیه‌های امام می‌آمدند. جای دنجی بود. مردم مسگرآباد مؤمن و رازدار بودند و خیانت نمی‌کردند. اینجا زمانی به دارالمؤمنین معروف بود.

 

پایگاه اعزام به جبهه‌های نور

همان جوان‌هایی که خودشان را پنهان کرده بودند تا برای دولت پهلوی قدمی برندارند با شروع جنگ عازم جبهه‌ها شدند. در تپه‌های جاجرود آموزش نظامی می‌دیدند. اینجا پایگاه اعزام بود. رزمنده‌های زیادی هم به جبهه رفتند و 80 نفر از آنان جانباز و آزاده هستند. اینجا هنوز هم  پایگاه اعزام است و جوانان دلیر این محله از این مسجد برای دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) راهی سوریه می‌شوند.

 


https://www.masjed.ir/u/7UZ

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری