جمعه / ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۴:۰۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۰۷۱
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد

خدمت رسانی اکثریت مساجد استان تهران به محرومان در بحران کرونا

حجت‌الاسلام ذاکر با اشاره به خدمات فرهنگی و اجتماعی مساجد و کمک‌های مؤمنانه نمازگزاران در بحران کرونا، گفت: اکثریت قریب به اتفاق مساجد در طول یکسال گذشته در رزمایش مواسات و تهیه وتوزیع بسته‌های معیشتی مشارکت داشتند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام«حجت الله ذاکر»، با اشاره به اقدامات و برنامه های مورد توجه مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال 99 با توجه شرایط بحران کرونا، اظهارکرد: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا، مساجد در سالی که گذشت، در عملیات تهیه و توزیع بسته های ارزاق و بهداشتی با پویش های مختلف فعال شدند و علاوه برآن در این مدت، گروههای جهادی مسجدی در فعالیت های مختلف و متعدد مانند ضدعفونی معابر و خیابان ها، تهیه مایحتاج خانواده های آسیب دیده، دستگیری از محرومین و غیره ورود یافتند واقدامات قابل توجهی انجام دادند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: یکی دیگراز اتفاقات مبارکی که در طول سال توسط مساجد انجام شد، این بود که گروه های جهادی مسجدی برای کمک رسانی به کادر درمان و پرستاران در چند مرحله به بیمارستان هایی که بیماران کرونایی در آنها بستری بودند، اعزام شده و همچنین در تغسیل و تدفین اموات مشارکت داشتند.

حجت الاسلام ذاکر اجرای عملیات محله محور مساجد در سه محور «معیشت، سلامت و معنویت» را یکی دیگر از برنامه های مورد توجه مساجد در سال 99 نام برد و گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری خطاب به ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر استفاده ی مطلوب از ظرفیت مساجد، بسیج و سایر نیروهای مردمی، برای آموزش همگانی و پیشگیری از ویروس کرونا در همین راستا مرکز رسیدگی به امور مساجد به تمامی مساجد استان تهران ابلاغ کرد که همه ظرفیت شان را در جهت اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری پای کار آورند و شیوه نامه هایی نیز جهت آموزش همگانی تدوین و به ائمه جماعات مساجد ابلاغ شد.

وی حضور فعالین مسجدی و ائمه جماعات در روز پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی و تقدیر از پرستاران را یکی دیگر از اقدامات مورد توجه در این شرایط دانست وگفت: مساجد استان تهران در بحران کرونا در برگزاری چندین مرحله رزمایش مواسات و کمک های مؤمنانه، تولید و توزیع ماسک مشارکت جدی داشتند.

حجت الاسلام ذاکر افزود: در شرایط کرونایی برنامه های فرهنگی، انقلابی و مذهبی مساجد تعطیل نشد، با این تفاوت که برنامه ها به شکل مجازی برگزار شده و شیوع بیماری کرونا موجب تقویت ظرفیت فضای مجازی شد و همچنین در برخی مواقف برنامه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به فعالیت های اجتماعی مساجد در یکسال گذشته گفت: در حوزه ی اجتماعی در پنجاه نقطه محوری استان تهران مساجد پایگاه جشن نیکوکاری تحت عنوان «همدلی عیدانه» به منظورکمک رسانی به محرومین و نیازمندان برپا نمودند .همچنین 313 مرکز نیکوکاری در مساجد به منظور اجرای طرح های محله محور ، محرومیت زدایی و ارائه ی خدمات اجتماعی با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) راه اندازی شد.

وی به برگزاری یکصد و ده ویژه برنامه ی «میثاق بهمن» همزمان با ایام الله دهه فجر در محلات تهران توسط مساجد محوری اشاره کرد و گفت: برپایی غرفه های فرهنگی در مساجد مبدأ و مسیر راهپیمایی 22 بهمن به منظور باشکوه برگزار شدن برنامه های ایام الله دهه فجر و ارائه خدمت به مردم از محورهای این برنامه بوده است.

حجت الاسلام ذاکر بحث شبکه سازی عملیات محله محور مساجد را از دیگر اقدامات مورد توجه مساجد در سال 99 دانست وگفت: در بحث شبکه سازی عملیات محله محور مساجد، 400 مسجد به عنوان مساجد محوری انتخاب و فعالیت های فرهنگی اجتماعی محلات با محوریت این مساجد انجام شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ارایه خدمات به بیماران و تست و غربالگری کرونا در درمانگاههای مساجد و اجرای طرح «شهید سلیمانی» با مشارکت پایگاههای بسیج مساجد به منظور غربالگری خانه به خانه و تست کرونا را از دیگری مواردی نام برد که در شرایط بحران کرونا به همت مساجد صورت گرفته است.
https://www.masjed.ir/u/8bI

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری